[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:52

Oke, dus voorlopig dus even niet. durf het risico gewoon niet te nemen met hem.

Arme stakker. Dan moet hij maar even alleen zijn overdag. hij kan wel de andere paarden zien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:30

Graaskorf?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:03

Heeft hij ook maar meneer krijgt deze af wanneer er geen toezicht is. Dus dat half uurtje dat hij op het gras staat ben ik op stal bezig. Denk dat ik hem over een week een half uurtje bij de rest ga zetten kijken hoe dat uitpaklt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:47

08-04-2012 (2de dag dat hij er stond)
Afbeelding
14-04-2012
Afbeelding

Val me reuze mee met aangekomen en in ieder geval val het me helemaal niet tegen. Hij wilde alleen zijn prakkie niet eten na het rijden en gras was interessanter. Hij zit alleen nog zo maf in zijn vacht, maar zag vanmiddag in de wei met zonnetje erop wel appeltjes. *\o/*

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:00

Ik lees in het hoefbevangenheid-topic vaak dat Dodson en Horrell Safe and sound prima voer is voor zulke paarden. Geldt dit ook voor een insulineresistent paard? Vraag het omdat er wat melasse in de safe and sound zit, dus ben niet zeker.
Dit voer zou misschien een goede basis kunnen zijn om supplementjes in te mengen.
Ik heb een tijdje de Pavo Daily plus gegeven, maar daar zaten soms echt wel plakkerige melasseklonten in (die haalde ik er dan wel uit), maar dat vertrouwde ik niet echt.

Weet iemand de ingrediënten van de safe and sound? (die staan niet op voervergelijk vermeld)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 13:43

De hoeveelheid melasse die je paard per maaltijd binnenkrijgt met Safe & Sound is te verwaarlozen, zeker als je maar een handje geeft om bv medicatie in te mengen. Het suikers percentage in S&S is 10%. Ik heb zelf een ernstig insuline resistent paard , ben overgestapt naar Winergy Equilibrium Low Energy. Daarvan is het percentage aan suikers 7,5%. Bevalt mij beter.
Er zijn wbt S&S wel berichten geweest dat de paarden er niet goed op reageerden (opgezette manenkam e.d.) maar over het algemeen is men erg tevreden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:48

Thanks +:)+ ik ga dat voer wat jij geeft eens opzoeken op internet!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 13:59

Winergy is in Nederland op dit moment verkrijgbaar bij Zeldenrust Haystack Stables.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:16

Ik heb vanmorgen weer met Roos gestart in de ZZ dressuur. Ze ging als een trein en hebben volgens mij een record-tijd neer gezet :P. Dik tevreden, heb nog geen idee van m'n punten (2 juryleden in de kantine vonden het erg netjes, dus ben benieuwd hoe de jury aan de andere kant van de bak er over denkt ;) ).
En waar ze de energie weg haald, geen idee. Voorheen voerde ik haar echt een beetje naar een wedtrijd toe, dat durf ik nu niet meer ivm haar voeten. Maar ze gaat HARD. En ondanks dat ik maar korte trainings sessies rijd (meestal hooguit 20 tot 30 minuten, en wel af en toe langer naar buiten) ging ze na 2 ZZ proeven nog steeds als de brandweer, heb echt 2 proeven met de handrem er op gereden terwijl ik haar normaal voor de 2e proef echt nog weer wakker moest schudden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 14:17

Zo zie je maar: less is more!
Gefeliciteerd !!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:25

Niet gek toch, voor een ex-bevangen pony. We zijn nu zo'n 8 maanden verder en ze mag ZZ vaardigheid starten en vandaag weer ZZ dressuur gestart.
Nu later de zelfde resultaten achterna proberen te gaan met Whitney (maar die moet eerst even haar voetballertje uitpoepen voor we weer aan het werk gaan). En later ook met Caya.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:27

Dodsen waar kan ik vinden waar ik het hier on de buurt kan halen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:26

Even mijn verhaal.
Dit gaat niet over mijn paard, maar een pony van mijn stalgenootje.

Pony is nu 26 jaar en al 10 jaar hoefbevangen. Ze heeft periodes dat het goed gaat en met de rest van de paarden door de bak galoppeert (wel kreupel), maar ook dagen dat het heel slecht gaat. Zoals nu dus. Ik bracht haar vanmorgen naar de bak en ik moest heeeeel langzaam lopen. (mijn oma loopt sneller). Vooral rechtsvoor ontlast ze heel erg.
Pony krijgt 's morgens 3/4 schep Nature's Best en 1/4 schep ponybrok en 's avonds hetzelfde.
Wordt niet veel hooi gevoerd (tenminste dat vind ik, ik denk ongeveer 2,5 plak per dag)

Nu het heel slecht gaat, krijgt ze bute, maar dat is natuurlijk een lapmiddel. Persoonlijk vind ik dat het nu genoeg is geweest, maar wie ben ik om dat tegen haar te zeggen.

Ik hoor hier dat de Nature's Best juist niet zo goed is, maar dit krijgt ie al jaren. Moeilijk om tegen iemand te zeggen dat ze iets niet goed doen. Iemand ervaring hiermee om een ander te vertellen dat het nu misschien genoeg is en hoe reageerden ze hierop?

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:41

even een vraagje hier: Een paard dat 'op eieren loopt' met 4 benen, maar geen stuwende polsslag heeft op de benen en ook geen koorts heeft kan dit dan toch hoefbevangen zijn?

Mijn pony heeft namelijk artrose waardoor ze al last heeft van de gewrichten maar vandaag liep ze echt super slecht en gevoelig. De DA is erbij geweest en heeft hij ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven, omdat ze inderdaad loopt als een bevangen paard maar ze heeft niet alle symptomen.
Ze mag maar matig op de weide ( max 1 uur per dag over 2 keer verdeeld ) verder krijgt ze geweekt hooi, en 1/4 schep cavalor structomix sensitive, en winterwortelen. Nu op advies van de DA nog minder eten en die pijnstillers geven.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:44

Carolaa dat kan helaas zeker
maar hoop voor je van niet

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:46

ik hoop het inderdaad ook niet, maar ze liep echt super gevoelig. Hopelijk werken de spuiten en de pijnstillers, zaterdagmiddag komt de DA terug om te kijken hoe ze het doet.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:50

als ik jou was zou ik zekerheidshalve toch behandelen als HB want dat levert minder schade op als het niet zo mocht zijn dan andersom wanneer je het niet doen en hij wel HB mocht zijn.
Dat betekent geen wortelen, geen wei en van het krachtvoer af direct!

staat hij op ijzers?

hier is heel veel info te vinden, wens je heel veel succes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:56

Carolaa: ja.. helaas dat kan betekenen dat je paard bevangen is, or onderweg is het te worden.
Nu dus géén wei meer, alleen nog maar voldoende geweekt hooi en géén krachtvoer en wortels.
En afwachten hoe het zich ontwikkelt... :( Sterkte!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:04

Bedankt voor de tips, die ga ik zeker toepassen!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:44

Hier ook een vraag.
Met grondwerk en vd gebruikt ik beloningsnoepjes en ook heb ik een voerbalton voor hem om mee te spelen omdat hij alleen staat.

Eigelijk deed ik er gewoon elke keer gewone paardensnoepjes in maar bedacht me dat dat eigelijk dat ook niet goed is. Dus mijn vraag met wat kan ik dat dan vervangen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:50

Ash, grasbrok zou je kunnen overwegen.
Ik ben niet zo van de snoepjes. Maar een heel enkele keer wel, dan gebruik ik ook weleens rozenbottels.

Carola, ja helaas kan dat wel.

Setteli, dat vind ik moeilijk te zeggen als ik de mensen niet ken.
Ik heb wel geleerd me niet met alles en iedereen te bemoeien als ze er niet open voor staan.
Graag wil ik helpen en adviezen geven, maar dat kan alleen als iemand dat zelf ook wil horen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:52

Heb nu ook een paar keer een deel van zijn voer gegeven s&s in die bal wat eigelijk ook wel goed ging.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 14:13

Ik ben een beetje lui .. maar was er hier niet iemand die de Easyboots RX gebruikt (heeft) ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:02

Isapaardje misschien?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 00:55

Hey Mysa, ben jij naar 'blauw' gepromoveerd?

Ja, Isapaardje.. dat zou kunnen maar die is hier haast niet meer. Anyways.. morgen komt hier iemand langs om naar Pauli's voeten te kijken - we hebben weer veel drama achter de rug en vervelende complicaties.. heb serieus overwogen of we nog wel telkens hiermee door moeten gaan.. :( Helemaal omdat ook onze DA gisteren zei "zo slecht heb ik haar nog niet eerder gezien".. tja..
Maar goed, er zit weer een lading buut en andere rommel in en dan kikkert ze weer op - voor het oog althans.
Zij is er nog niet klaar mee, ik ook niet.