Annabella schreef:@ Lolclub
Ja het gaat om de fjord in m`n profiel, hij krijgt geen pijnstillers. Hij is de dag dat hij uitgebroken is in de ochtend ingeent. Volgens de D.A. maakt dat hem gevoelig voor HB en dan ook nog de rest van de dag op het gras..
Wat een ongelukkige samenloop van omstandigheden ...
Annabella schreef:Hij is bij mij nog nooit eerder HB geweest (begin af en toe toch wel te twijfelen omdat hij het niet aangeeft *zucht*) . Hij is nu 17 jaar en ik heb hem al 10 jaar.
De hoefsmid is 1, 5 week geleden geweest en toen was er nog geen duidelijke wit/gele lijn zichtbaar.
Als ik het dus goed begrijp had je pony 1 1/2 week geleden nog niet/nauwelijks een brede witte lijn en nu wel ?,
hoe breed is hij dan nu ?
Annabella schreef:Geen brokkelhoeven, op grind lopen vind hij niet fijn.. maar ik denk geen een paard? Er is geen verschil tussen zachte of harde ondergrond. Wat zijn Flares

In principe zou een gezond paard niet gevoelig moeten lopen op grind, vaak is er dan al iets aan de hand.
Bij een flare wijkt de hoefwand naar buiten doordat de laminae niet sterk genoeg (meer) is om de verbinding te houden,
van de onderkant gezien heb je op dat stuk een verbroken en vaak al bredere witte lijn die ook meestal al wat korrelig is.
Vaak is dat al een teken dat er iets gaande is, een gezonde harde hoef met een rechte voetas die geregeld bekapt wordt hoort geen flares te vertonen.
Flares kunnen een vooraankondiging zijn van een echte aanval van HB
Hierbij twee foto's van dezelfde hoef (onbekapt) met flare(s), kijk naar de verbrede witte lijn ontstaan door zwakheid van de laminae, dit paard heeft wel al slechte en aangetaste laminae, het hoefbeen is (nog) niet geroteerd :

en nu de hoef bekapt maar voor het verwijderen van de flares, check de slechte kapotte laminae in de achterste kwartieren