[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:33

heel herkenbaar wat er geschreven wordt over drukke paarden, waarin je je oude paardje niet herekend. ik heb ditzelfde ervaren toen ik norton glucosamine gaf van de dap zat in zwarte pot met groen etiket. druk in trent van piafferen. snel schrikken etc. ik ben over gestapt op ander merk en had binnen een week mn oude paardje terug

van hoba culture chondowelia heeft de mijn geen last van. is dan gewoon mn oude maatje.

ben weer helemaal happy hij loopt gewoon weer goed.

annelieke92

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:43

Ik geef mijn merrie primeval gelatinaat en ze is ook wel wat drukker geworden (kijkeriger en loperiger) maar ik moet zeggen dat ze dressuurmatig hierdoor wel beter loopt. Dus van mij geen klachten hier over.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:11

Zij zit aan de pure gluco en ook de primaval gelatinaat.
Het is ook niet vervelend maar ik was stomverbaasd en het steigeren is wel vervelend.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:15

annelieke92 schreef:
Ik geef mijn merrie primeval gelatinaat en ze is ook wel wat drukker geworden (kijkeriger en loperiger) maar ik moet zeggen dat ze dressuurmatig hierdoor wel beter loopt. Dus van mij geen klachten hier over.

Dat dacht ik eerst ook. Totdat stalgenootjes dus niet meer met hem durfden te lopen en hij zo schrikkerig werd dat we bijna hardlopers etc omver liepen.
mijn paard werd in ieder geval per week onderhand drukker.

Wel fijn te horen dat meer paarden dit hebben, ik werd een beetje vreemd aangekeken als ik zei dat dat door de glucosamine komt.....

Norton84, welk merk geef je nu ?

en wie weet de verklaring voor dat drukke gedrag en waarom het bij een ander merk dan soms niet zo is ????

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:22

Ik geef het nu al een half jaar. In de omgang is er niks te merken alleen met het rijden is ze net wat heter. Ik ben toch de enige die haar rijdt dus voor mij is het geen probleem.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:48

glucosamine is toch opgebouwd uit glucose?
Misschien dat daarom aantal paarden er drukker van worden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:57

linnie050 schreef:
glucosamine is toch opgebouwd uit glucose?
Misschien dat daarom aantal paarden er drukker van worden?

Dat dacht ik ook van die suikers ( en mijn paard is ook altijd druk van het voorjaarsgras terwijl andere paarden op stal dat niet hebben ) Maar het schijnt dus niet zo te zijn, aldus da op stal. en daarbij wordt er dan gezegd, hoeveel geef je er nou van ?!
en toch is het zo, dat sommige paarden er drukker van worden.....

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 07:40

Dat de suiker wordt opgeslagen in de spieren als glycogeen?
Ligt het daaraan?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:50

Mijn paard werd onhandelbaar van pavo Mobility. alles was eng en daardoor geen buitenritje meer mee te rijden. Daarvoor altijd bomproof. Terug op de glucosamine en duivelsklauw is hij weer heel relaxed. Mijn oude paard weer terug.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:16

Ze mag van de da weer draven dus nu gaat het stukken beter!
Ze kan haar energie weer kwijt en de glucosamine werkt.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:56

Maris schreef:
annelieke92 schreef:

Dat dacht ik eerst ook. Totdat stalgenootjes dus niet meer met hem durfden te lopen en hij zo schrikkerig werd dat we bijna hardlopers etc omver liepen.
mijn paard werd in ieder geval per week onderhand drukker.

Wel fijn te horen dat meer paarden dit hebben, ik werd een beetje vreemd aangekeken als ik zei dat dat door de glucosamine komt.....

Norton84, welk merk geef je nu ?

en wie weet de verklaring voor dat drukke gedrag en waarom het bij een ander merk dan soms niet zo is ????

ik geef nu die van naf liquid of naf 5 star of zoiets in ieder geval. bevalt tot nu toe goed. al ben ik altijd zoekende naar beter werkende. als tuurde jij volgens mij par blz terug nog een ander middel door waar ook hyaluronzuur in zat en wat goedkoper was.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:03

bah ik wordt er toch even niet goed van. mn knollie liep gisteren weer niet fijn. tis dan niet dat hij stok kreupel is. maar genoeg om mij niet fijn te laten rijden. nu hadden ze ook de buitenste rand van de bak op de hoefslag gegooid. zodat er nog te rijden was. maar dat maakte het voor ons alleen maar erger het niet fijn lopen. nu kan het ook komen doorda hij ijzer kwijt is geweest van de week. of juist omdat hij achter te kort staat. maar heb besloten om de volgende ronde er achter ijzers onder te slaan. en aan de hand daarvan toch even naar de kliniek te gaan als het blijft.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:36

liespower wat fijn dat het de goede kant op gaat!

Norton
dat is balen :( is het ijzer er nog niet onder gezet dan?
Ik hoop dat het snel beter gaat! Soms is het moeilijk te zeggen waar iets vandaan komt.

Ik heb met het paard dat hij ook achter kort is maar kan nog steeds net.
Paard loopt niet gevoelig maar hoefsmid vraagt wel steeds hou het in de gaten.
En rij je buiten zoveel mogelijk in de berm.
Wil ik straks vaker gaan buitenrijden zal volgend jaar worden moeten er
achter denk ik ook ijzers onder.
Bij mij gaat het goed laatste weken.
Had wat problemen met stijfheid en onregelmatig zijn.
doe nu wat meer afwisseling in het werk en de joint comp kan ook zijn dat het nu aanslaat.
Komende weken met het natte weer afwachten. Het blijft toch per dag bekijken.
En wat ik belangrijk vind is dat hij als hij een mindere dag heeft wel losser word na bv een half uur.
Dan sluit je het toch weer lekker af.
Vanmiddag gaan we lekker buitenritje maken hopen op beetje droog weer!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:13

Klinkt fijn :)

Mijn paard wordt helemaal crazy van de glucosamine...
Heel druk en ongehoorzaam waardoor ik gister bijna van de kar af lag...
Maar goed, ze loopt wel goed en daar gaat het om :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:37

liespower94 schreef:
Klinkt fijn :)

Mijn paard wordt helemaal crazy van de glucosamine...
Heel druk en ongehoorzaam waardoor ik gister bijna van de kar af lag...
Maar goed, ze loopt wel goed en daar gaat het om :)

Ik weet het niet. Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant. Dat drukke en schrikachtige etc dat zit een paard waarschijnlijk goed in de weg, ook als hij/zij niet onder het zadel/voor de kar loopt.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:37

linnie050 schreef:
liespower wat fijn dat het de goede kant op gaat!

Norton
dat is balen :( is het ijzer er nog niet onder gezet dan?
Ik hoop dat het snel beter gaat! Soms is het moeilijk te zeggen waar iets vandaan komt.

Ik heb met het paard dat hij ook achter kort is maar kan nog steeds net.
Paard loopt niet gevoelig maar hoefsmid vraagt wel steeds hou het in de gaten.
En rij je buiten zoveel mogelijk in de berm.
Wil ik straks vaker gaan buitenrijden zal volgend jaar worden moeten er
achter denk ik ook ijzers onder.
Bij mij gaat het goed laatste weken.
Had wat problemen met stijfheid en onregelmatig zijn.
doe nu wat meer afwisseling in het werk en de joint comp kan ook zijn dat het nu aanslaat.
Komende weken met het natte weer afwachten. Het blijft toch per dag bekijken.
En wat ik belangrijk vind is dat hij als hij een mindere dag heeft wel losser word na bv een half uur.
Dan sluit je het toch weer lekker af.
Vanmiddag gaan we lekker buitenritje maken hopen op beetje droog weer!

het ijzer is er dacht ik dinsdag onderuit gegaan en donderdag terug gezet. maar dat kan voor die van mij net te lang zijn. is wat dat betreft een zeikerd. ik denk ook dat het een beetje met het weer te maken heeft merk toch goed dat de nachten en dagen kouder worden. hij staat nu ook dag en nacht met 0 grams deken op. ben nu ook weer de officiele dosis gaan geven van naf. kijken of hij daar weer beter op gaat lopen. bij nort is het achter ook steeds net wel net niet te kort en het seizoen komt eraan dat ik toch vaker buiten ga rijden. dus dan maar weer ijzers.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:40

liespower@ wat dat betreft ben ik het toch met maris eens en denk dat het je paardje goed dwars kan zitten. bedoel je bent zelf ook wel eens opgefokt en als je dat niet tot nauwelijks kan uiten. en dat dag in dag uit zou je ook gefrustreerd raken.

scheren jullie je paard? en waarom wel of waarom niet?
staan ze eventueel onder een deken???

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:43

norton84 schreef:
bah ik wordt er toch even niet goed van. mn knollie liep gisteren weer niet fijn. tis dan niet dat hij stok kreupel is. maar genoeg om mij niet fijn te laten rijden. nu hadden ze ook de buitenste rand van de bak op de hoefslag gegooid. zodat er nog te rijden was. maar dat maakte het voor ons alleen maar erger het niet fijn lopen. nu kan het ook komen doorda hij ijzer kwijt is geweest van de week. of juist omdat hij achter te kort staat. maar heb besloten om de volgende ronde er achter ijzers onder te slaan. en aan de hand daarvan toch even naar de kliniek te gaan als het blijft.

Wat jammer dat hij weer wat minder loopt. Hopelijk helpen de ijzers! Gaat het bij jou dan ook zo op en af?

Urka kan de ene dag goed zijn en de dag erna echt slecht! De laatste tijd was het weer minder omdat ze steeds haar ijzer aftrapte. Dat heeft toch voor slechte dagen gezorgd.
Als laatste redmiddel heeft de smid er een ijzer zonder lippen onder gezet, een draversijzer. Dit zit echt onder de voet en kan er langs nergens afgetrapt worden. Voorlopig hangt het er al meer dan een week onder (hout vasthouden!!!). Het was ook erg moeilijk doordat de wand van de hoef helemaal stuk was door het aftrappen. Laten we hopen dat het er nu weer even onder blijft en dat de hoef eens goed kan groeien!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:48

ka-tje nou eigenlijk normaal helemaal niet ik denk momenteel dat het echt te maken heeft met het jaar rust in combinatie weinig bewegen. maar de laaste maanden begin ik echt te twijfelen aan elke stap die hij zet van is die stap wel correct. dus be je heel erg gefocust op ieder stap en nog meer op elke mis stap. op stal zeggen ze ook dat hij voor het oog rad loopt. maar zoals gisteren in die zware bak dan loopt hij niet goed.

vandaag ondje naar buiten en hij lipe gewoon zuiver. bewust ondank de korte achter hoeven over het harde gedraaft en hinkte niet knikte niet met zn hooft. alleen merkte ik dat hij achter last had van het korter staan maar er niet onregelmatig van liep

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:52

ik ken je gevoel hoor! dat twijfelen over iedere stap, alles zeer goed observeren, en als dan nog maar een klein beetje die oren kan knikken ...
Wel goed dat hij vandaag helemaal zuiver liep! Ik hoop dat dit lang mag aanhouden!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:31

Fijn dat Norton vandaag weer fijn liep Norton84! Ik scheer mijn paard niet. Wil haar zo veel mogelijk buiten laten staan en dan vind ik het niet fijn om haar geschoren te hebben. Wel heb ik verschillende dekens.

Bij ons gaat het nog steeds erg goed. We zitten eigenlijk te denken om weer officieel te gaan starten in de dressuur.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:13

Ze is niet opgefokt als ze gewoon in de weide of stal staat.
Dan is ze lekker ontspannen maar op de weg is ze wat druk en schrikachtig.
Maar ik kan er wel gewoon mee rijden (met halstertouw om de hals) en voor de kar.
Vandaag heeft ze lekker ontspannen gewandeld aan een touwhalstertje op de weg :)
Het verschilt dus echt per dag ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:54

Nee ik scheer het paard niet. Paard staat nu wel onder een 0 grams regendeken.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:38

zo ik moet het even kwijt dus als je geen zin hebt in mn praatje vooral snel door scrollen.

gisteren is de dap op stal geweest. die van mijn zus moest westnijl geent worden. ze vroeg of ik nort wilde laten na kijken. ik doe maar. deze dap wilde niet en ik wilde dat zelf ook nog keer in gewricht spuiten, zonder dat er nieuwe foto's en of echo gemaakt zijn. nu voorlopig stappen. en een afspraak gemaakt voor 16 okt om de hele rataplan na te laten kijken.

ik zelf heb het idee dat achter mee speelt. ongeveer 2 weken terug poste ik dat hij achter niet fijn liep. nu heb ik het idee dat hij om achter te compenseren meer voor is gaan belasten. en dat hij daardoor voor meer last kreeg waardoor hij nu weer moeilijk loopt. volgens de dap was dit niet zo. hij was ook zeer gevoelig op zn rug. of dat met elkaar verband houd weet ik niet.

nu zit ik bij mezelf te denken kan het komen dat hij op de ongelijke klei loopt dat hij daardoor zo moeilijk blijft lopen?

tis echt zo een neerwaartse spiraal waar je gewoon heel moeilijk uit komt.

afgelopen weekend op stal onderling wedstrijdje gehad. bak zeer slecht. en ik ben gewoon door gereden ook al merkte ik dat het niet fijn lopen was. mischien dom maar hij en ik hadden zoveel plezier. hij is ook zo een werk willig paardje. als er paar dagen niks mee gedaan wordt dan glipt hij op den duur mee de wei uit zodat hij op stal staat van zo gaan we wat doen? daarom ben ik ook op advies van dap 5 jaar terug gewoon door gegaan met dresuur rijden. dan wel nooit meer op sport niveau. waar ik hem wel voor gekocht had, maar dat maakte me niet uit. dus ik wij zijn oude eigenaren hadden zoiets van dan maar jaar korter leven maar dan is hij wel gelukkig. al die jaren helpen de glucosamine super tot vorig jaar. toeb werd ik zwanger de persoon die zou rijden liet het afweten. ook op den duur de ijzers ermaar afgehaald misschien ook beter anders kunnen doen maar dat is achteraf. dus alles bij elkaar toch jaar tot anderhalf jaar rust gehad.

nu blijf ik ermee stappen totdat ik bij de kliniek geweest ben. als hij goede dag heeft mocht ik ook draven maar dna lieftst recht toe recht aan. wordt in deze periode van jaar toch wat moeilijk.

nu vertelde ik tegen iemand dat ik voor mezelf van het slechtste uit ga, kan het alleen maar mee vallen. en dat ik toch al regelmatig paardjes aan het kijken ben. dan kijken ze je raar aan. en sommige vinden het snel of dat ik mijn schat al afgeschreven heb zonder hem eerlijke kans te geven. dat is niet zo.
maar ik probeer zo eerlijk mogelijk naar mn paard toe te zijn. hij is niet geschikt als grasmaaier dan moet hij graasmasker op ( zou hij eigenlijk nu ook op moeten) ik wil eigenlijk graag de sport weer in. kan met hem niet maar dat boeit me niet. en ik doe hem er geen plezier mee om hem op pensioen te zetten en niks meer ermeee te gaan doen.hij wil en zal werken.

nu dus afwachten wat de foto's gaan doen

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:44

Jeetje wat een vervelend verhaal, helemaal omdat de dap niet echt mee wil werken.
Ik wens je veel sterkte en altijd positief blijven. :)