Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:36

In geval van het paardje op de foto om de hoef recht te krijgen.
op www.hoofcare.nl staat het hele verhaal!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:37

Annetje schreef:
Wát zijn wiggen? Daar kan ik me geen voorstelling van maken.

Wiggen zijn verdikking van leder of kunststof, die de verdikking op de takken van de ijzers vervangen.
Er zijn ook wiggen die de deur open houden, van die schuine blokjes die je onder de deur schuift.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:58

zo hier zijn de dan: het is wel mobiele-telefoon-kwaliteit want natuurlijk was ik de camera weer vergeten :o Hoop dat er toch iets van te maken is:

Over het algemeen wat dingen: Rovers witte voetje is behoorlijk wat steiler (en dus smaller) dan de donkere, hier heeft hij ook last van samengeknepen hoefballen en de beruchte spleet van rotstraal. Goede nieuws is dat die spleet al dicht begint te groeien, dus de behandelingen met hipposol beginnen hun vruchten af te werpen. In z'n voorhoeven heeft hij twee oppervlakkige scheurtjes, ze kunnen eruit gevijld worden, maar dat doen we liever niet. Wel lijkt het er niet uit te groeien, ze gaan niet door tot de kroonrand, maar groeien ook niet mee naar onder...ideeën? De rotstraal kan er ook elke keer uitgesneden worden, maar de flapjes etc komen steeds weer terug...hoe kan dit?

lv
Afbeelding
rv
Afbeelding

Achter slijt hij behoorlijk scheef af, maar het is met zeer regelmatig bekappen goed in de hand te houden zonder ijzers. Hoefsmid probeert de kroonrand zo recht mogelijk te maken en te houden.
ra
http://lh4.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQaz ... Afb092.jpg

la
http://lh4.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQa0 ... Afb093.jpg

http://lh4.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQa2 ... Afb094.jpg

http://lh5.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQa7 ... Afb098.jpg

http://lh3.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQa9 ... Afb099.jpg

http://lh3.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQa- ... Afb100.jpg

garnituur
http://lh3.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQbC ... Afb103.jpg

De beruchte "spleet":
http://lh5.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SqQa4 ... Afb095.jpg

Btw: zo was het toen ik hem kocht: toch al behoorlijk verbeterd...
http://lh5.ggpht.com/_AwEx6pz6J7c/SXxli ... C00739.JPG

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:20

JIEUW............ %), jouw paard heeft bijna cilinder vormige hoeven, ik wil niet weten hoe het er van binnen uitziet en hoe weinig ruimte het hoefbeen nog heeft.

De barst aan de voorkant is een logisch gevolg van de fixerende werking van het ijzer, aangezien daar ook de lip zit, ligt de hoefwand daar helemaal stil en wrikt de hoefwand eromheen en breekt ie.

Garnituur is dramatisch krap. En de hoefwand is over de hele oppervlakte bijgevijld. Wat de hoefwand alleen maar verder verzwakt. Ik vijl altijd alleen maar de onderste cm.

De ijzers zijn ook nog eens scheef ondergetimmerd, als je een lijn door het midden van de straal trekt en je zou één kant spiegelen zie je dat de ijzers niet recht eronder liggen.

Ik vind de hoeven er beter uitzien op de foto van toen je hem net gekocht had. Even afgezien van de ongelijkheid, wat veroorzaakt is door te weinig hoefonderhoud in zijn veulentijd (voorkeursvoet met grazen).

De rotstraal komt elke keer weer terug omdat de voet te weinig doorbloed is, de straal maakt door het ijzer geen grondcontact en ligt dus 'stil'. De straal moet gestimuleerd worden door tegendruk van de bodem, dan raakt ie doorbloed. Vlees dat niet doorbloed is, sterft af en gaat rotten en daar komen bacterien op af; rotstraal. Je kan dood vlees (gehakt) proberen te conserveren zodat er geen bacterieën op af komen, maar dan zul je al aan de gang moeten met formaline. Datzelfde spul gebruiken ze om beesten op sterk water te zetten.

De oorzaak van het probleem aanpakken: te weinig doorbloeding, lijkt mij effectiever dan telkens de gevolgen proberen te bestrijden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:34

@rijerijerije:

ik had er niet voor gekozen om de ongelijke voeten door middel van beslag te corrigeren. ik vind de hoeven te lang en te nauw. net colablikjes.

die hielen zijn te hoog.

positief aan dit beslag vind ik dat er maar 6 nagels zijn gebruikt en de 3e nagel zit net ter hoogte van de straalpunt, dus niet te ver naar achteren toe genageld.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:51

@Scoxxx: hier de Fjordenvoetjes
voor het bekappen
voorbenen
Afbeelding

LV
Afbeelding

achterbenen
Afbeelding

LA
Afbeelding

na het bekappen
LV
Afbeelding
Afbeelding

LA
Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:40

Zo! Dat zijn nog eens stralen om trots op te zijn! :wow:

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:22

@ Arabesk: die scheefheid kan ik niet ontdekken...? Garnituur aan de zijkant is voldoende: hij komt nooit over het ijzer heen, als de smid weer komt staat ie nog steeds op het ijzer, en er niet overheen. De takken zijn wat kort omdat hij door zijn superruime gangen de neiging heeft om af te trappen.

Jackie: De hielen zijn idd te hoog (voornamelijk het steile voetje), maar het is al een wereld van verschil met toen ik hem kocht. Toen had ie pas écht cilindervormige voeten. Je ziet nu zelfs al aan het witte voetje dat de hoef aan de bovenkant wat royaal uitgroeit en dus gelukkig iets breder gaat worden. Hoe had jij het verschil opgelost? Zijn voeten zijn ook niet geweldig, om het maar eens zacht uit te drukken, en als het niet zo'n geweldig beest zou zijn geweest had ik hem absoluut laten staan, maar ik heb het risico genomen...Te lang zie ik niet zozeer, misschien vertekend door de foto....zal eens kijken of ik uit een ander oogpunt een foto kan maken...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:46

Annetje schreef:
Zo! Dat zijn nog eens stralen om trots op te zijn! :wow:

hij heeft mooie brede stralen, ja. wat ik aan deze hoeven nog veel beter vind is de strakke witte lijn

@rijerijerije: de voetverzorging van je paard voordat je hem kocht was belabberd, anders had hij nooit zulke voeten ontwikkeld. ik heb de vóórfoto gezien en daarop zijn de voeten idd om te janken. ondanks dat kun je het probleem oplossen, door frekwent te bekappen. vaak kleine correcties is beter als minder vaak een hele schijf eraf.

in zo'n geval moet je proberen de voeten "naar elkaar toe" bekappen. de platte voet moet zo bekapt worden dat de teen korter en die hielen hoger worden en bij de steile voet precies anders om.

hier kun je lezen hoe:
http://easycarenews.com/07-23-2009/arti ... asymmetry/

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:53

voetverzorging was idd belabberd, ik schrok ook toen ik het zag, vooral omdat het niet in de advertentie was vermeld.....

Naar elkaar toe bekappen wordt dus idd gedaan: daarom zijn de hielen dus nog steeds hoog, maar is het verschil al minder dan dat het was als je de voorfoto bekijkt: het gaat langzaam, maar wel zeker....Jouw methode wordt dus al toegepast, alleen icm een ijzertje tegen scheef afslijten...Ik zal je site doorlezen, ben wel benieuwd.....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:00

correctie:
de achterhoef van de Fjord is van rechtsachter en niet linksachter. ben een beetje kippig....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:06

Arabesk schreef:
JIEUW............ %), jouw paard heeft bijna cilinder vormige hoeven, ik wil niet weten hoe het er van binnen uitziet en hoe weinig ruimte het hoefbeen nog heeft.

En wat voor ruimte heeft het hoefkraakbeen |( .

Waarom staat dit paard op ijzers?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:13

oef, die hoge hoeven.. eng!

@Jackie
Wauw..
Wie weet mijn fjordje ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:40

Jaky, ik ga de hoeven van die fjort jatten en onder de mijne zetten! Wat een ondsettend mooie voeten heeft die.

En over de voeten met het ijzer... Daar zeg ik maar gewoon niks van. |o :x :n

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:45

ik mag eigenlijk er niks over zeggen :o
Zack zn ijzer zit los, dus heb mn hoefsmid een berichtje gestuurd of hij vandaag al kon komen.
Dan gaan zn ijzers er ook lekker af! :D

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:28

Ik heb 1 van mijn welsh cobs nu ook een week of 6 zonder ijzers nu, en dat gaat heel goed, niks brokkelen of scheuren ofzo.

De andere 2 staan nog wel op ijzers, de ene omdat die zo toontredend is dat ie zijn voeten scheef afslijt en de andere omdat we nog in het schowseizoen zitten en ik kalkoenen in moet kunnen draaien omdat we altijd op gras en in een kleine ring moeten rijden.

Even een foto van afgelopen zaterdag spammen ;)
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:48

mag je op menwedstrijden geen hoefschoenen gebruiken dan?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:50

Het is jammer dat jullie niet het hele proces kunnen zien wat aan deze voeten vooraf is gegaan en nog steeds bezig is...Zoals Jackie al zei is het het beste om in kleine stapjes naar een verbetering toe te werken en dat is dan ook precies wat er hier gebeurt. En foto's van één stap in dit proces geven dus een eenzijdig beeld van één tijdstip (ik durf het woord bijna niet te typen maar: "een momentopname" ;) ) En of een ijzer hierin nu wel of niet gewenst is, daar zullen we het maar niet over hebben, maar aan elke beslagbeurt gaat een bekapbeurt vooraf, en daar kunnen we het hier wél over hebben lijkt me....

Begrijp me niet verkeerd, ik zie en snap zelf ook wel dat we hier zeker niet te maken hebben met perfecte voetjes, verre van zelfs, maar met het beslag zelf zie ik weinig mis: het wordt naar de hoef aangepast, opzet zit erin, schuin afgeslepen tegen aftrappen, goed genageld; in mijn ogen dus echt maatwerk op mijn paard z'n voeten...Zelf had ik ook liever betere voeten gezien, maar feit is wel dat ik zit "opgescheept" met verwaarloosde voeten door een ander (paard is nu 11, ik heb hem pas een half jaar) en ik mag daar in samenspraak met mijn hoefsmid proberen weer wat van te maken. Misschien niet op de manier zoals een ander graag zou zien, maar dan heb ik liever meningen en tips ipv een hele rits smileys die ik zelf het liefst ook bij mijn paard z'n voeten zou willen zetten, want die zijn gewoon écht niet goed, maar aan alleen maar smileys hebben we zo weinig....

Eigenlijk kan ik dus ook beter foto's van vijf jaar later posten, misschien dat er dan wat minder dichtgeplaktje-mondjes-smileys, hoofd-tegen-muur-bonkende-smileys en nee-schuddende-smileys komen....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:57

Peelie schreef:
mag je op menwedstrijden geen hoefschoenen gebruiken dan?

Geen idee, maar hoefschoenen is niet zo mijn ding.
Kunstof ijzers wil ik nog wel eens proberen, maar hoefschoenen .......

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:57

Volgens mij vertekend jouw eerste foto ook nog enorm Rijerijerije.
Want op de 2e foto ziet die voet van de eerste foto er een stuk minder lang uit.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:03

tjah ik wil de mijne zo graag ijzerloos houden. En als er wat onder moet word het idd kunststof.

rijerijerije, wat zou ik met de foto's van jou paard moeten? Ik weet maar een klein dee van wat er aan de hand is. Ik zie alleen maar vreselijk nouwe hoeven met vreeselijk hooge hielen en vreselijk kleine stralen. Ik vind de achter hoeven er overgens wel goed uitzien...

Ik kan er gewoon vrij weinig over zeggen met de hoefijzers. Ik vind hem er ook erg krap op staan al komt hij er volgens jou niet overheen.

needje dat komt volgens mij omdat de ander voet ook gewoon minder lang is...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:09

Dan zou juist die andere voet moeten opvallen op de die 2e foto, als er zoveel verschil in lengte zat.
Ik zou wel nieuwe foto's willen zien van die voorvoeten.
Dan gewoon met een normale camera genomen, en de camera op de grond zetten en dan beide voeten op de foto.
Bij stijle voeten heb je idd dat ze niet snel over het ijzet zullen komen. Dat had Need met zijn stijle voet ook. Die had ook niet heel veel garnituur nodig wat dat betreft. Kwam er ook niet overheen.
Ik had graag nieuwe foto's willen maken vandaag.
Maar mijn bekapper is niet op komen dagen en onbereikbaar.
Hoe en wat weet ik dus niet. Maar erg blij ben ik er niet mee.
(al hoop ik uiteraard dat er niets ernstigs gebeurd is)

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:10

Ja, en wat hebben we nou aan sommig commentaar?
alleen omdat iemand een andere keuze/idealen heeft dan de ander.
Ik denk dat we allemaal oud genoeg zijn om elkaar in hun waarde te laten en bepaalde keuzes te respecteren die mensen maken.

Over de ijzers, tja...wat weet zo'n hoefsmid er nou van ;)

Ten tweede, Zo'n paard heb je om er wat mee te doen en bij die activiteiten horen bepaalde toebehoren(tuurlijk kan het ook zonder). daarnaast is het vrij vervelend om met niet zulke mooie hoeven te beginnen en dat duurt ff voordat je dat weggewerkt hebt. Als je niks met een paard doet, waarom heb je dan een paard? ga dan elke dag even lekker naar de veluwe en ga daar paardjes kijken.
Laatst bijgewerkt door AlterEvo op 07-09-09 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:11

klopt denk ik Needje, ik zal proberen vanavond andere foto's te maken, misschien dat dat een realistischer beeld geeft :)

Peelie: wat jij ziet klopt ook, ik geef alleen aan dat ik met de gecreëerde problemen van zijn vorige eigenaar zit, maar wel (op mijn manier) mijn best doe om ze op te lossen. Dit gaat alleen niet in één dag, en voorlopig zit ik dus nog met die hoge hielen, nauwe stralen en smalle hoeven. Dat dit lange-termijnswerk gaat worden is voor iedereen duidelijk lijkt, en ook is het voor iedereen duidelijk dat dit zeer zeker geen gewenste hoeven zijn. Maar toch post ik mijn foto's hier, het is immers een "kijk-en-vergelijk" topic? Ik wil echt niet aangeven dat iedereen dit soort hoeven zou moeten willen, rustig maar := Ik doe alleen wel m'n best om er van af te komen, alleen duurt dat heeel lang, langer dan me lief is....

We hebben hier nou eenmaal te maken met een paard met een graasvoetje waar nooit adequaat op gereageerd is, en daar ontstaat dus een (behoorlijk) steil voetje door. Die lijkt/is dus ook langer, omdat je nou eenmaal niet in één keer alles van de hielen af kunt halen. Kortom: dit is totaal geen fijn plaatje: helemaal eens. Maar zie dit dan maar als fase 1 in een heel lang proces, misschien dat dat het beste is.....In tussentijd wil ik nog graag visies mét tips zoals Jackie die eerder gaf, daar kunnen we allemaal wat van leren :j

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:17

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ik zie en snap zelf ook wel dat we hier zeker niet te maken hebben met perfecte voetjes, verre van zelfs, maar met het beslag zelf zie ik weinig mis: het wordt naar de hoef aangepast, opzet zit erin, schuin afgeslepen tegen aftrappen, goed genageld; in mijn ogen dus echt maatwerk op mijn paard z'n voeten...

dan ziet het er netjes uit!

Kunnen de foto's niet iets vervormen?

(eigenlijk moet je bijna plat op je buik gaan liggen om een juister beeld te krijgen van de hoogte van de hoef)

ik heb hier ook wel eens foto's geplaatst en dan ziet het er altijd weer anders uit dan je irl ziet.
Het verwondert me ook steeds dat mensen behoorlijk kunnen veroordelen, zonder de hoeven in het echt te hebben gezien...