Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:16

Ik denk dat mijn smid ong een half uurtje bezig is per paard....ligt er ook een beetje aan hoeveel we kletsen :D

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:32

ik vind dit ook wel een interessante topic aangezien mijn paardje ook iets ondergeschoven staat en niet de makkelijkste hoeven heeft, heb gister even fotos gemaakt, (ben nu niet tevreden over haar hoeven) vanavond komt de smit (nieuwe smit voor mij), en zal daarna ook gelijk fotos maken :) ... en ik zal ff bij houden hoe lang hij bezig is :P ...

ze staat trouwens dagelijks in het land en snachts in de bak, loopt ook dagelijks over het beton om naar het land te gaan, dat is misschien 50 meter... ben paar dagen terug 2x met haar buitenom geweest, kwartier tot 20 minuten.

Links Achter.
Afbeelding
Afbeelding

Rechts Achter.
Afbeelding
Afbeelding

Rechts Voor.
Afbeelding
Afbeelding

Links Voor.
Afbeelding
Afbeelding

Links zijkant achter.
Afbeelding

Rechts zijkant achter.
Afbeelding

dit waren de voetjes van mijn paardje, ik moet zeggen dat ik niet veel verstand heb van paarden voeten.
weet er wel iets van maar lang niet alles :) ...

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:09

De wand is nu te lang, waardoor het gewicht van het paard op de wand komt te rusten en die is daar niet voor gemaakt. Het gevolg is dat de wand gaat brokkelen en dat er flares inkomen.

Dit is nou precies waarom wij stimuleren om mensen het zelf te laten doen. Nu wordt de hoef bekapt en weer acht weken verwaarloosd, waardoor je telkens opnieuw flares en brokkels krijgt.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:36

ik heb ff op paardnatuurlijk gekeken bij die dag cursus, ik heb op het moment totaal geen geld, maar ben opzich wel bereid om die cursus te gaan doen, dan kan ik het zelf bij houden, dat zou ook wel handig zijn als ik hoefschoenen wil...
ben namelijk nogal in twijfel of ik hoefschoenen ga kopen of haar ijzers onder doe...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:47

Hoef je niet persé een cursus voor te doen hoor, zo moeilijk is de hoef rondvijlen nou ook weer niet. Heb ik zelf ook tijden gedaan, van mijn smid had ik een vijl gekregen en die haalde ik er elke week even over. En dan blijven de hoeven echt veel netter :j

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:50

hmmz oke dan, dan vnaaf me smit maar ff vragen om info. :) ..
maar ik vind het zoiezo wel leuk, om meer te leren, over de hoef, heb volgende week cursus voeding voor paarden, ook erg interesant...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:52

Toevallig komt de smit vanmiddag voor me paard (heeft 1 bokhoefje) we zijn nu bezig om het andere voorvoetje ook steiler op te krijgen zodat ze gelijk staat.
En weer even 2 nieuwe ijzertjes voor.

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:02

sorry niet beledigend maar natuurlijk bekappen is niet natuurlijk...

al die mensen met hun natuurlijk bekappen.. in het wild gaat het om de natuurlijke selectie.. dus de sterkste overleven dus ook diegene met de sterkste hoeven.. de paarden die wij nu fokken, fokken wij niet op de sterkste hoeven.. dus er is nix natuurlijks meer aan.. met natuurlijk bekappen maak je meer kapot dan je lief is.. gewoon een goede hoefsmid is belangrijk.. onze paarden lopen niet over rotsen en stenen.. maar op een achterberg bodem of een rondje over het asvalt.. daar is ook niets natuurlijks aan.. dus natuurlijk bekappen gaat nergens over..

Mijn hoefsmid heeft al zo veel gevallen behandeld die door natuurlijk bekappen kreupel zijn geworden.. en sommige zijn wel 1 jaar aan het herstellen van hun "verwondingen"

voel je niet aangevallen door dit maar moest het even kwijt.. Sorry..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:05

Wat heeft jou verhaal toe te voegen aan dit topic duchty?

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:06

gewoon al dat gepraat over hoe je je hoef moet bekappen doelt allemaal op het natuurlijk bekappen.. noem geen namen...

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:08

haha, ik vind het wel leuk dat je je mening geeft, je leert overal weer van... alleen nadeel is soms dat je helemaal knetter gek word van de verschillende meningen, dat is dus ook de reden dat ik er niet uit kom, ofk hoefschoenen ga doen of ijzers :P ...

maar vind et goed dat je je mening geeft. ;) .. mijn hoefsmit is een gewone hoefsmit en ga hem cker vragen of hij me wel leren om wat bij te vijlen :) ...

ik vind dat je van ieder verhaal wel wat leert, en of je je het nou aantrekt of niet, misschien vinden andere mensen het wel interessant...iedereen heeft weer een andere menig, gelukkig :+

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:11

Dutchy1989 schreef:
gewoon al dat gepraat over hoe je je hoef moet bekappen doelt allemaal op het natuurlijk bekappen.. noem geen namen...

Weet je zeker dat je wel in het goede topic zit? Er zitten hier namelijk ook een hoop mensen die niet natuurijk bekappen (mijn paard staat rondom op ijzers :+ ) en iedereen heeft toch het recht om zijn mening te geven?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:11

Dutchy1989 schreef:

al die mensen met hun natuurlijk bekappen.. in het wild gaat het om de natuurlijke selectie.. dus de sterkste overleven dus ook diegene met de sterkste hoeven.. de paarden die wij nu fokken, fokken wij niet op de sterkste hoeven.. dus er is nix natuurlijks meer aan.. met natuurlijk bekappen maak je meer kapot dan je lief is.. gewoon een goede hoefsmid is belangrijk.. onze paarden lopen niet over rotsen en stenen.. maar op een achterberg bodem of een rondje over het asvalt.. daar is ook niets natuurlijks aan.. dus natuurlijk bekappen gaat nergens over..

Mijn hoefsmid heeft al zo veel gevallen behandeld die door natuurlijk bekappen kreupel zijn geworden.. en sommige zijn wel 1 jaar aan het herstellen van hun "verwondingen"

Zou jij even deze website door willen lezen (http://www.horsesgonatural.com), waarop een mooie uitleg staat over de term 'natuurlijk bekappen'. Misschien dat je het dan een beetje snapt. ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:15

Zelf de wanden rondvijlen is zo simpel. Vraag je smid om een oude vijl. Die kopen vaak nieuwe, maar zijn nog goed genoeg voor ons. Het scheelt zoveel scheuren enzo.

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:18

oke dan, thx, ik ga vnaaf zeker vragen aan hem, krijg er nu gewoon zin in :P ... ook nog tips voor hoefschoenen of ijzers?? wat ik het beste zou kunnen doen, als dit offtopic is, me pb staat open :) ...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:19

Waarom denk je hoefschoenen/ijzers nodig te hebben?

Flirtatious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:21

omdat mijn paardje wat ondergeschoven staat, en erg gevoelig loopt op het beton, adviseerde mijn smit gelijk om ijzers te nemen, ik ben niet gelijk van doen, wil eerst kijken wat het beste is..daarom zo veel mogelijk info is welkom :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:22

dat vraag ik me ook af ? hoefschoenen en ijzers zijn wel even iets anders.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:39

Dutchy1989 schreef:

Graag verhalen uit eerste hand en niet van 'horen zeggen'. Uit ervaring weet ik dat die niet waar zijn ;-)

Het zijn vooral hoefsmeden die níet bij ons op cursus zijn geweest die dit roepen. Smeden die wel op cursus zijn geweest zijn heel enthousiast over de cursus.

Sommige hoefsmeden gaan er prat op dat ze zoveel mensen kennen die helemaal zijn teruggekomen zijn op het natuurlijk bekappen omdat ze er zoveel problemen mee kregen. Wie echter de discussiegroepen op internet bijhoudt zal net als ons zichzelf afvragen waar al die mensen dan zijn. Het aantal succesverhalen over Natuurlijk Bekappen overtreft het aantal probleemgevallen vele malen. Hoe kan dat? En waarom neemt het aantal Natuurlijk Bekappers nog steeds toe?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:53

Flirtatious schreef:
omdat mijn paardje wat ondergeschoven staat, en erg gevoelig loopt op het beton, adviseerde mijn smit gelijk om ijzers te nemen, ik ben niet gelijk van doen, wil eerst kijken wat het beste is..daarom zo veel mogelijk info is welkom :)

Hoe lang en vaak loop je met hem over beton? Gevoeligheid op harde ondergronden hebben vaak te maken met een te dunne zool. De zool heeft geen eelt en is daardoor gevoelig, als je vaker kleine stukjes met hem over beton gaat lopen zal hij eelt gaan kweken en zal hij steeds minder gevoelig gaan lopen. Maar dat is een kwestie van goed opbouwen. Je kunt zelf de leefomstandigheden wat aanpassen door bijvoorbeeld grind bij de waterbak te leggen. (is trouwens ook goed tegen brokkelhoeven, hoe harder de ondergrond hoe harder de hoef). Als je het zo aanpakt heb je waarschijnlijk niet eens ijzers of hoefschoenen nodig. Hoefschoenen zou je dan kunnen gebruiken voor de grotere afstanden maar ik ben er eigenlijk geen voorstander van, omdat dat net zo min het probleem oplost als ijzers zouden doen.

Als het enigsinds kan zou ik proberen je paardje op blote voeten te houden. Ik heb mijn paard helaas noodgedwongen op ijzers moeten zetten en ik vind het echt verschrikkelijk! Wat een drama :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:56

Hoefschoenen kunnen wel degelijk bijdragen tot genezing, in tegenstelling tot ijzers, die meer kapot maken dan je lief is.

Met hoefschoenen kun je werken met bepaalde pads die meer of minder druk geven aan de straal (afhankelijk van het hoefprobleem). Zo kan een straal toch meedragen, zonder dat het paard pijn heeft.

Uiteindelijk kunnen alle paarden zonder hoefschoenen.

Hoefschoenen verlichten ook enorm veel pijn bij hoefbevangen paarden, zonder dat ze schade aanbrengen.

Hoefschoenen bieden ten opzichte van hoefijzers de volgende voordelen:
Citaat:
* Optimale schokdemping. Het materiaal is gemaakt van schokdempend rubber in plaats van ijzer.
* Geen hindering van het hoefmechanisme. De hoef heeft binnen de hoefschoen, die bovendien elastisch is, voldoende ruimte om uit te kunnen zetten.
* Minder verwondingen. Bij ongelukkige manoeuvres zal het paard zichzelf niet kunnen beschadigen. Ook wanneer het paard een trap uitdeelt zal er bij het lijdende voorwerp minder schade of verwonding ontstaan.
* Geen overbodig gebruik. Hoefschoenen gebruik je alleen wanneer dat nodig is en blijven niet, zoals bij hoefijzers het geval is, 24 uur per dag zitten.
* Minder glijpartijen. Hoefschoenen geven op alle ondergronden een grip die vergelijkbaar of zelfs beter is dan de grip die blote hoeven hebben.
* Gevaarlijke glijpartijen zoals die bij hoefijzers voorkomen behoren tot het verleden. Geen versterking van trillingen. Hoefijzers veroorzaken hoogfrequente trillingen die schadelijk zijn voor de gewrichten, hoefschoenen hebben dit nadeel niet.
* Economisch. Hoewel de aanschafprijs van hoefschoenen hoog lijkt te zijn, heb je de kosten er al binnen ?n seizoen uit als je dit vergelijkt met de kosten van het beslaan gedurende dezelfde periode.
* Hoefonderhoud blijft mogelijk. Bij hoefijzers is het tussentijds onmogelijk om de hoefwand bij te raspen wanneer dit nodig is. Bij gebruik van hoefschoenen wordt het hoefonderhoud totaal niet gehinderd.
* Geen verzwakking van de hoefwand. Bij het gebruik van hoefschoenen worden er geen gaten in de hoefwand en witte lijn gemaakt. Om nog maar niet te spreken over de verzwakking van de algehele hoef die optreedt door het beslaan en die bij hoefschoenen totaal niet optreedt.

Hoefschoenen hebben ten opzichte van hoefijzers de volgende nadelen:
Citaat:
* Aan- en uittrekken. Hoefschoenen laat je normaal gesproken niet 24 uur per dag zitten dus zul je ze moeten aan- en uittrekken. Bij moderne hoefschoenen hoeft dit echter niet meer tijd te kosten dan het aantrekken van je eigen schoenen. En die hou je ook niet in bed aan omdat dat tijd bespaart...
* Hoefschoenen zijn stroever. Je kan met hoefschoenen geen sliding-stops maken zoals bij hoefijzers. Daar staat tegenover dat je ook niet getrakteerd wordt op ongewenste sliding-stops.
* Hoefschoenen maken een ander geluid. Een paard dat op hoefschoenen loopt beweegt zich relatief geluidloos voort. Voor wie prijs stelt op het klik-klak-geluid van ijzer kan dit een nadeel zijn.
* Het ziet er raar uit. Alles wat afwijkt van de norm wordt als raar ervaren. Zolang hoefijzers nog tot norm blijven verheven zijn hoefschoenen raar. Tegen de tijd dat hoefschoenen zijn geaccepteerd als de logische opvolger van hoefijzers, is het juist het hoefijzer dat raar, achterhaald en ouderwets is. Er komt ooit een tijd waarin het slaan van een stuk ijzer onder een levend dier beschouwd wordt als een barbaarse middeleeuwse techniek.

bron http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/schoenen.htm

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:24

de na en voordelen zijn nou niet echt objectief :+

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:27

Ik dacht het, jij zegt het...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:31

joopie7 schreef:
de na en voordelen zijn nou niet echt objectief :+

Ok geef mij dan voor- en nadelen, onderbouwd, die nog ontbreken in dit lijstje.

Boe roepen is wel erg makkelijk. ;-)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:36

ik heb met mijn eigen paard geen ervaring met natuurlijk bekappen maar 2 vriendinnen met hun paarden wel
1 is er wel over te spreken maar de andere had een half jaar lang een kreupel paard omdat de smid het paard helemaal verkeerd had bekapt
maar dit kan natuurlijk ook bij een gewone smid
ik hou het met mijn paard toch maar bij mijnn eigen smid; die bekapt mijn paard uitstekend
paard is nooit kreupel geweest of whatever en heeft goede sterke hoeven die elke 8 weken bekapt worden