[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:13

Hoi Wildgirl. Dat het paard geen stro zou mogen hebben vind ik vreemd. Ik zou zeggen, gewoon lekker dik de stal opstrooien is ook goed om tegendruk aan de zool te geven en je moet de darmen ook in werking houden anders zit je straks ook nog met koliek. Daarnaast zo oud mogelijk stengelig hooi voeren en het krachtvoer achterwege laten. Op het moment dat het paard weer wat opknapt beginnen met een speciaalvoer voor bevangen gevoelige paarden zoals bijvoorbeeld Spillers, Dodson & Horell. Beweging is goed, maar je moet het paard niet dwingen. Daarnaast kun je hem/haar misschien overdag in een modderige paddock/ weiland zonder gras zetten, dat koelt de ontsteking in de voeten.

Laatste tip die ik kreeg; een scheutje (ongeveer een eetlepel) gewone azijn die je zelf ook over de sla doet, over het voer. Zuivert het lichaam en is goed voor de lever.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:14

Een hoefzweer is zeer pijnlijk. Als hij achter zat heeft ze haar voorhand extra belast en misschien wel overbelast of verkeerd belast. Dat kan een bevangenheid veroorzaken in de voorhoeven (een lange drafmars op het harde, lang staan op een trailer zonder te kunnen rusten, kunnen ook een mechanische bevangenheid te weeg brengen).

Maar belangrijker is dat het paard snel uit de acute fase komt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:40

romeorowan schreef:
Dodson and Horrel is nooit gekeurd door de Trust. Ze hebben het logo nagemaakt, net iets anders, maar het voer van hun is dus niet ter keuring aangeboden aan de laminitis trust.
De laminitis trust is een charity en de andere 3 voermerken hebben hun voer wel aangeboden aan het laboratorium voor keuring. De Trust doet onderzoek naar hoefbevangenheid door giften en is onafhankelijk van voermerken.

Ik wil hier graag even op terugkomen.
Inmiddels heb ik zelf (mail)contact gezocht met Dodson en Horrell (Pauline Smith) en kreeg van hen samengevat het volgende antwoord:

The Laminitis Trust wil niet alleen dat een voer aan bepaalde criteria voldoet, maar verwachten ook een behoorlijke donatie van de voerfabrikant voor hun onderzoekscentrum.

Dodson heeft dit voorheen wel ooit gedaan, maar later besloten dat zij liever hun donatie-geld spreiden over diverse onderzoeksinstellingen die zich richten op bevangenheid. Nav deze resultaten (inclusief die van het laminitis trust) maken zij hun voer geschikt voor bevangen paarden, of passen het aan als nieuwe onderzoeken nieuwe resultaten geven.

Alles staat onder controle en begeleiding van een eigen team van artsen en onderzoekers, die dus nauw samenwerken met diverse onderzoeksinstellingen gericht op "laminitis".

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:51

Dat werpt toch weer een heel ander licht op het hele verhaal. Ik moet ook zeggen, ik gebruik het nu sinds mei vorig jaar en ben er heel erg tevreden over. Hij vindt het lekker en doet het er goed op!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:52

Ik kwam nog een Nederlandse vertaling op internet tegen (voedingsinfo welshinfo.nl) van een duits artikel dat ik heb over EMS. Te interessant om jullie te onthouden.

EMS (Equine Metabolic Syndrom) – rond gevoerd, ziek gevoerd?

Paarden en vooral pony’s zijn goede voedselverteerders die vroeger ook met karig voer gezond en productief bleven.
Tegenwoordig kennen de meesten geen honger meer, ze hoeven meestal niet lang te werken en zien er zelfs aantrekkelijk rond uit door hun duidelijke vetafzetting. Vroeger of later kan zo’n paard toch gaan lijden aan EMS.
Er bestaat nu risico voor:
- Een verhoogde kans op hoefbevangenheid
- Vruchtbaarheidsstoornissen bij fokmerries
- Gewrichtsplinters (OCD) en andere afwijkingen aan de ledematen bij veulens in overconditie met gestoorde insulinewerking.
- Blijvende vervormingen (omgevallen manekam bij hengsten).
- Verhoogde kans op chronische ziekteverschijnselen.

Vetafzetting kan op vele plaatsen zichtbaar zijn: manenkam, borst, schouders, lendenen, bovenop de croupe, rond de staartwortel,aan de flanken en om de penisschede bij ruinen. Een insulinespiegel boven de 300 picomol pro dl. na 5 uur nuchter houden geeft daarnaast zekerheid. Bij langer aanwezige EMS kan de bloedsuikerspiegel bij nuchterheid ook nog verhoogd zijn.
Een erfelijk bepaalde, goede voedselconversie samen met gebrek aan gerichte beweging zijn de hoofdoorzaken van EMS. Adipokinehormonen worden door de vetcellen uitgezonden, o.a. het stresshormoon cortisol en een heel stel ontstekingsbevorderende boodschapper stoffen. Zij zouden een insulineresistentie kunnen veroorzaken. Daardoor kan een te hoog bloedsuikergehalte ontstaan, want de bloedsuikeropslag wordt bemoeilijkt. Ook als er geen sprake is van overvoedering maar de voedselvoorziening in hoge mate wordt gedekt door granen vindt er een afname van de inwerking op de bloedsuikers door insuline plaats. Ook veelvuldige stress veroorzaakt dit via een verhoogde cortisolbloedspiegel. Beide problemen komen vooral bij sportpaarden voor. Op lange termijn kan ook overproductie van insuline de afname van de bloedsuikeropslag in de cellen niet altijd meer compenseren.
Dan blijft ook de bloedglucose voortdurend verhoogd. Overmatig hoog bloedsuikergehalte dat tot diabetes mellitus kan leiden komt echter zelden voor.
Het staat nog niet vast of EMS op zichzelf hoefbevangenheid kan veroorzaken. De klassieke hoefbevangenheid via voedering ontstaat zoals bekend niet door EMS maar door een overmatige bacteriële gifafscheiding vanuit de darm.
Oorzaak daarvan is meestal een verkeerd gistingsproces door overlading van de dikke darm met teveel zetmeel, fructan of suiker. Deze soort hoefbevangenheid die met heftige pijnen, kreupelheid of geheel loslaten van de hoefwand gepaard kan gaan treedt in veel gevallen al na een of twee dagen op bij graanovervoedering of te rijke weidegang. Bij verscheidene EMS paarden werden echter vergevorderde hoefveranderingen die op hoefbevangenheid leken aangetroffen zonder dat er duidelijk sprake was van pijnverschijnselen. Dit kan wijzen op een aparte sluipende ontwikkeling die leidt tot hoefbevangenheid die typerend is voor EMS. Bij veel gevallen van hoefbevangenheid is natuurlijk ook het samenvallen van verschillende oorzaken denkbaar (achterblijven van stukje nageboorte, lokale overbelasting van bepaalde aard enz.).
EMS kan tot hoefbevangenheid leiden en daarvoor worden drie oorzaken genoemd: insulineresistentie, te hoog bloedsuikergehalte en invloed van het vetweefsel. Zij bevorderen op verschillende wijze:
- Vernauwing van de bloedvaten in en boven de hoeven.
- Verdikking van het bloed in de hoeflederhuid.
- Productie van zuurstofradicalen en ontstekingsbevorderende boodschapperstoffen.
- Oplossing van weefsel door cortisol en afbraakenzymen.

De ontwikkeling van de hoefbevangenheid wordt zo door de belemmering van de bloedcirculatie in de hoeflederhuid aangezet en verder door de bevordering van ontstekings- en ontbindingsprocessen bij de verbindingsstructuren tussen hoefbeen en hoefhoornkapsel. Door EMS kunnen hormoonontsporingen voor een verandering van de oestrogeencyclus verantwoordelijk gesteld worden. Bij merries met overgewicht kan dat tot verstoring van de vruchtbaarheid leiden.
Hormonale onevenwichtigheden door insulineresistentie benadelen zichtbaar ook de ontwikkeling van gewrichten en pezen bij bepaalde jonge paarden.

Verbetering

Men kan vermoedelijk een bestaand geval van EMS op zijn minst verregaand terugdringen.
Hoofddoel is de verbetering van de insulinewerkzaamheid, het afbouwen van de vetopslag, vermijden van hoefbevangenheid en andere gevolgen en dat is waarschijnlijk bereikbaar. Daarvoor dient zich zowel een voeder- als een bewegingsprogramma aan. Elk van beide programma’s kan reeds in enkele weken tot een meetbare afbouw van de insulineresistentie leiden. Combinatie van deze maatregelen heeft het meeste effect.

Wat moet er gevoerd worden? Een krappe dekking van de individuele energiebehoefte geeft de meeste zekerheid voor afbouw van de vetopslag. Omdat hooi of weidegang meestal de basis voor de energievoorziening zijn moet bij het afvallen dagelijks niet meer dan 1% van het gewicht van de pony aan hooi gegeven worden.. Ook het aanvullende krachtvoer moet voor goede voedselverbruikers eerder arm aan calorieën zijn. De gezamenlijke toevoeging van energie- en voedingsstoffen kan dan grofweg berekend worden en aangepast aan een werkelijk gerichte vermindering van het vetweefsel.. Net zo belangrijk als het regelen van het gewicht is het verminderen van het zetmeel- en suikeraandeel in het totale rantsoen tot waarden onder 10%. Daarmee kan men de insuline-activiteit aantoonbaar verbeteren. Bij grashooi moeten daarom de sneden vóór de bloei evenals klaver en luzerne gemeden worden.
Silage en weidegang zijn wat betreft energie- en koolhydraatbijdrage moeilijk te bereken en daarom dringend te vermijden. Ook bij het aanvullende krachtvoer moet men een aandeel van zetmeel plus suiker onder de 10% nastreven.
Haver, gerst, mais en spelt zijn dus taboe evenals muesli’s met graanhoeveelheden waarvan de percentages in de dubbele cijfers lopen. De benodigde energietoevoeging voor paarden in training kan zonder probleen door aangepaste hoeveelheden oliezaden, plantaardige olie en goed verteerbare ruwstoffen zoals bietpulp of rijstzemelen geleverd worden. Voor een zo goed mogelijk vet- en suikerstofwisseling zijn mineralen envitamines noodzakelijk. Omdat de gehaltes in hooi moeilijk te schatten zijn moeten deze stoffen ter bevordering van het lichamelijk functioneren voor een groot deel via hoogwaardige aanvullende voedermiddelen toegevoegd worden. Mineralen en sporenelementen die bij de verbetering van de suiker- en insulinetoestand een bijzondere rol spelen zijn magnesium (vaak tekort), kalium, zink, mangaan, driewaardig chroom en vanadium. Een belangrijke rol bij de verbetering van de suikerhuishouding vervullen bovendien de vitamines B2, B6, niacine, panotheenzuren en biotin. Ook biergist behoort tot het EMS dieet.
Bij het voorkómen van hoefbevangenheid bevorderende ontstekingen en weefselschade hebben o.a. zink, mangaan, koper, selenium, vitamine E, vitamine C, beta-caroteen, plantaardige phenolen en omega-3 vetzuren een bijzondere betekenis.
De beperking van zetmeel en suiker is ook voor paarden met Cushing syndroom, spierbevangenheid, polysaccharideopslagmyopathie (spierziekte door problemen met opslag van meervoudige suikers), maagzweren en reeds bestaande hoefbevangenheid van grote betekenis.

Hoeveel beweging is nodig?

Een dagelijks strikt volgehouden training kan de insuline-activiteit duidelijk verbeteren. Volgens onderzoek is daarvoor bv. dagelijks 30 minuten losjes draven aan de longe genoeg. De beweging stimuleert blijkbaar de glucose-opname in de spieren. Negatieve stress en gespannen geforceerde bewegingen zijn daarentegen ontraproductief.
Spontane beweging van het paard in de uitloop en de wei is meestal niet voldoende voor een duidelijk effect op het bloedsuikergehalte.

Bron: Futterjournal-Moll (Samenvatting)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:47

Isapaardje schreef:
Haver, gerst, mais en spelt zijn dus taboe evenals muesli’s met graanhoeveelheden waarvan de percentages in de dubbele cijfers lopen. Bron: Futterjournal-Moll (Samenvatting)

Interessant artikel! Ik heb het woordje spelt even vet gezet omdat ik daarbij meteen aan Nature's Best van Pavo moest denken. Pavo beweert dat Nature's Best geschikt is voor hoefbevangen paarden terwijl ik daar een hard hoofd in heb. Toen Kylian bevangen raakte voerde ik ook Nature's best. Waar ze vooral bij Pavo prat op gaan is dat ze het oergraan Spelt in deze meusli verwerkt hebben, en nu lees ik het artikel van Isapaardje en heb zoiets van Pling .

Trouwens, dat over het op dieet zetten van de "patient" en het regelmatig bewegen en daardoor het bloeksuikergehalte weer naar een normaler peil brengen spreekt me aan en herken ik. Ik merk ook aan Kylian dat juist regelmatig werk hem heel houdt. Z'n benen zijn het droogst, rustigst bij elke dag een beetje werken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:00

Heel erg interessant! Ik ga het straks nog een keer heel erg goed doorlezen, maar het is Indiana op het lijf geschreven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:47

Isapaardje schreef:
Het staat nog niet vast of EMS op zichzelf hoefbevangenheid kan veroorzaken.
<knip>
Bij verscheidene EMS paarden werden echter vergevorderde hoefveranderingen die op hoefbevangenheid leken aangetroffen zonder dat er duidelijk sprake was van pijnverschijnselen. Dit kan wijzen op een aparte sluipende ontwikkeling die leidt tot hoefbevangenheid die typerend is voor EMS.

En dit vond ik zo toepasselijk op mijn pony ... ze had altijd wel bevangenheidsachtige ringen op de hoeven die niet goed verklaarbaar waren, of wel/niet tegen dat bevangen aan zitten (zonder exacte oorzaak).

Ik had het artikel al op zijn Duits (in zijn geheel zijn het 2 pagina's), maar nu ik het op zijn Nederlands las, was het me toch net wat duidelijker Knipoog
Fijn dat jullie er ook wat aan hebben. Ik heb het al weer bij mijn verzameling artikelen gevoegd, met deze bovenop.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:47

Interessant artikel Isapaardje! Ik heb volgens mij over hetzelfde onderwerp ook nog een artikel gevonden, zal het zo eens even opzoeken.

Kymalin schreef:
Trouwens, dat over het op dieet zetten van de "patient" en het regelmatig bewegen en daardoor het bloeksuikergehalte weer naar een normaler peil brengen spreekt me aan en herken ik. Ik merk ook aan Kylian dat juist regelmatig werk hem heel houdt. Z'n benen zijn het droogst, rustigst bij elke dag een beetje werken.

Dat idee heb ik bij Wessel ook. Met name regelmaat in het werk doet hem erg goed. Ik red het niet om hem echt elke dag iets te laten doen, maar 3 tot 4 keer in de week probeer ik hem wel te laten werken. Echt zware arbeid durf ik nog niet goed aan, nu doe ik vaak wat longeren, lange lijnen of ik laat hem slepen. Daarnaast wordt ie vaak nog 1 keer gereden door zijn verzorgster. Ik heb het idee dat regelmatig en rustig werk hem veel goed doet. Op zich is dat natuurlijk ook logisch, wanneer je wat meer conditie hebt, kan je schommelingen in de bloedsuikerspiegel beter opvangen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:15

even een update: morgen komt de hoefsmid om haar iig van de ijzers af te halen.
Ze krijgt nu pijnstilling in de vorm van een poeder, quadrisol in een spuit en voor s'nachts een spuit met tranquigel zodat ze gaat liggen
al met al nog geen écht resultaat, de da is maandag weer geweest en zei dit ook.
(grrrrrrrr dan neem je toch een 2end opinion, sjongejonge, maar dit gaan we morgen voorleggen nadat de smid geweest is.)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:17

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:37

Oh oh, ik doe momenteel niets met Indiana. Een week of 6/7 geleden is het zo ontzettend nat geweest, toen ben ik op vakantie geweest, daarna vorst. En nu denk ik: moet ik haar in de laatste 3,5 maand van de dracht weer gaan oppakken? Na dit artikel te hebben gelezen denk ik dat we toch maar weer iets gaan doen.

Ik heb afgelopen zaterdag de dekens afgehad en foto's gemaakt en ik zou jullie heel graag de slanke Indiana willen laten zien.
Isapaardje mag ik de foto naar jou mailen dat jij hem op bokt zet? Ik ben namelijk erg trots op hoe ze er nu uitziet.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:42

Wildgirl: Ik denk niet dat de tranquigel is om haar te laten liggen. Indiana kreeg dat omdat er iets bloedverdunnends in zit. Weet je al iets over de consequenties van al die medicijnen op de dracht? Ik hoop en denk dat ze zonder ijzers een stuk verlichting zal ervaren.

Gemske: wat leuk om aurora zo te zien stappen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:08

@Romeorowan ... mail mij de foto maar dan kan jij je trots laten zien Haha!

@Wildgirl: Pas wel op met allerlei medicamenten door elkaar. Als het witte poeder namelijk Bute is, dan zou ik dat niet te samen met een bloedverdunner geven (althans mijn DA raadde me dat ten zeerste af), ervan uitgaande dat tranquigel dat is (ik ken dat niet). Tuurlijk ga je ervan uit dat de DA het weet, maar ik ben wat sceptisch geworden omtrent DA's Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:21

Ik ben ook zeeeeer benieuwd naar de foto's van Indiana! En over het oppakken, terwijl ze nu drachtig is; ik zou zeggen ja. Maar dan natuurlijk wel met tact en beleid en rekening houdend met haar dracht. Maar bewegen, al is het alleen maar actief stappen met de achterhand eronder en wat draven is altijd nog beter dan helemaal niets doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 11:29

Beweging probeer ik ook vol te houden. Vroeger sloeg ik wel eens dagen over als ik geen zin of tijd had of het regende. Longeren is me nog nooit gelukt, want Isabella kent zo haar manieren om er onderuit te komen, dus wandel ik met haar. Met mooi weer geen probleem, met slecht weer moet ik mezelf wat dwingen en is het meestal of een korte wandeling, of gewoon "iets" op de wei wat kan variëren van wat appuyeren en balkjes lopen tot iets aan de lange lijnen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:48

romeorowan schreef:
Isapaardje mag ik de foto naar jou mailen dat jij hem op bokt zet? Ik ben namelijk erg trots op hoe ze er nu uitziet.

Bij deze Knipoog

Rechts Indiana en links dochter June:

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt hier zien hoe mooi slank Indiana is (7,5 maand drachtig)

Hieronder Romeo (Chestnut zoon van Indiana) en de vos Miami, dochter van June:

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een foto van Indiana's voet, de witte lijn is vrij goed te zien. Achter de witte lijn zit een vies (bruin) streepje en daarachter zit al eelt zegt de hoefsmid. Aan de witte lijn is niet te zien dat ze hoefbevangen is geweest. Ze heeft sowieso altijd hele mooie voeten gehad.

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:18

Ik heb zojuist Isabella toch even ingespannen, maar ze had er weinig zin in. Ben er wel naast gaan lopen en heb er een klein filmpje van gemaakt. Ik was (uiteraard zou ik bijna zeggen) weer toe goed aan het opletten. Voor loopt ze wel aardig, maar ik zie wat aan haar achterhand en dan met name het onderbrengen van het linkerachterbeen. Maar ... misschien zie ik wel gewoon te veel Bloos

http://www.home.versatel.nl/ijsvogelnes ... 100108.wmv

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:56

Isapaardje: heel erg bedankt voor het plaatsen van de foto's.

Ik vind Isabella op het filmpje niet verkeerd lopen. Linksachter brengt ze in het begin wat minder ver onder maar later in het filmpje volgens mij niet meer. Maar jij kent haar bewegingen het beste. Ik heb altijd wel een beetje de indruk dat shetlanders weinig knieactie hebben en dus lijkt het al gauw wat stijver. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast hoor.

Ik heb Indiana net ca. 10 minuten gelongeerd, gewoon aan het halster. Ik had wel de indruk dat ze het leuk vond. Dus nu maar doorpakken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:15

Isapaardje schreef:
@Romeorowan ... mail mij de foto maar dan kan jij je trots laten zien Haha!

@Wildgirl: Pas wel op met allerlei medicamenten door elkaar. Als het witte poeder namelijk Bute is, dan zou ik dat niet te samen met een bloedverdunner geven (althans mijn DA raadde me dat ten zeerste af), ervan uitgaande dat tranquigel dat is (ik ken dat niet). Tuurlijk ga je ervan uit dat de DA het weet, maar ik ben wat sceptisch geworden omtrent DA's Bloos

Zelf ben ik ook wat sceptisch omtrent deze DA maargoed het is niet je eigen paard, het poeder wat ze krijgt heeft ongetwijfeld een naam maar deze staat niet op de verpakking.
navraag bij de DA door de eigenaar over consequenties voor de dracht was positief, volgens de DA kon dit geen kwaad.
Nu staat ze dus op rubbermatten, krijgt ong een kilo hooi per dag, staat buiten in de blubs en er wordt daarin ook een halfuur met haar gelopen.
Verder is ze in mei uitgerekent en dus zo'n 8 maanden drachtig.
Ook werd haar achterbeen gisteravond tijdens het afspuiten(modder en die moet eraf ivm de hydrocortiderm)erg gevoelig en verscheen er een rode plek(benen zijn geschoren dus is goed te zien).
Ook haar ene voorbeen ging ze heel raar buigen toen er water op kwam.
Pffff eerst maar eens de hoefsmid afwachten vandaag maar ben zo bang dat het hoefbeen al te veel aan het kantelen is omdat ze gewoon niet écht reageert op al die troep. Huilen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:27

1 kilo hooi per dag? Wil die dierenarts dat paard beter hebben of niet?
En waarom op rubbermatten, als het hoefbevangenheid is dan hebben de hoefbenen tegendruk nodig van zand of strooisel in de stal.
En dan lopen in de blubber? Blubber zuigt, dus dat trekt ook aan de pezen. Als er teveel aan de achterste pees wordt getrokken dan wordt er ook aan het hoefbeen getrokken. 'k Hoop dat ik het zo duidelijk zeg.

Sorry als ik iets heftig reageer, maar ik krijg hier echt kippevel van.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:32

romeorowan schreef:
1 kilo hooi per dag? Wil die dierenarts dat paard beter hebben of niet?
En waarom op rubbermatten, als het hoefbevangenheid is dan hebben de hoefbenen tegendruk nodig van zand of strooisel in de stal.
En dan lopen in de blubber? Blubber zuigt, dus dat trekt ook aan de pezen. Als er teveel aan de achterste pees wordt getrokken dan wordt er ook aan het hoefbeen getrokken. 'k Hoop dat ik het zo duidelijk zeg.

Sorry als ik iets heftig reageer, maar ik krijg hier echt kippevel van.

Wat dacht je, ik niet? Huilen
Maar nogmaals, het is niet mijn paard en meer dan advies geven en proberen de zaken te veranderen kan ik niet.
zoals ik al zei, vanavond gaan we toch aandringen op een second opinion van een andere DA(het liefst mijn eigen)en dan maar hopen dat dat iets oplevert.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:40

Wildgirl: wat is het voor pony? Bedoelde de dierenarts niet 1 kilo hooi per 100 kilogram lichaamsgewicht?
En de eigenaar, die kan zo ontzettend veel informatie over dit onderwerp krijgen via internet. Het is echt niet niks (zoals je zelf ook wel ziet), en als het zo doorgaat dan verliest hij merrie en veulen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:50

Wildgirl schreef:
Ook haar ene voorbeen ging ze heel raar buigen toen er water op kwam.
Pffff eerst maar eens de hoefsmid afwachten vandaag maar ben zo bang dat het hoefbeen al te veel aan het kantelen is omdat ze gewoon niet écht reageert op al die troep. Huilen

Oh jee, nu doet me dit toch echt aan een hoefzweer denken, want ik heb exact hetzelfde meegemaakt wat jij hierboven beschreef, waardoor ik zo aan bevangenheid twijfelde.
Afspuiten met koud water is bij een hoefzweer nl. erg pijnlijk. En pijnstillers geven bij een hoefzweer is niet aan te bevelen omdat hij dan niet doorkomt (ik kan uit ervaring zeggen dat ik dit ook zonder meer aan neem ... )

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:43

Romeorowan, wat ziet Indiana er goed uit zeg! Super OK dan!

Isapaardje, Isabella loopt volgens mij niet verkeerd hoor. Je zou idd zeggen dat ze linksachter ietsje minder makkelijk doorstapt, maar later in het filmpje zie je wel ze lekker los stapt. Spieren in de rug en achterhand zijn mooi los, dat is niet als ze ergens last van zou hebben... Misschien gewoon wat onwennig, je hebt haar toch al een tijdje niet ingespannen?

Wildgirl, als de pony echt bevangen is moet het anders worden opgelost. Is het niet een mogelijkheid om zelf je eigen dierenarts te laten kijken, of krijg je dan problemen met de eigenaar?