Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:08

Wat is de behandeling van jouw paard Innepin?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:51

Mijn paard loopt op ijzers zonder lippen voor en met een makkelijkere afwikkeling. Hij is nu 21, toen die 15 was is de HKO geconstateerd. En hij had het toen al waarschijnlijk al 5 jaar. Hij krijgt trouwens ook de omega-olie. Hij loopt nog steeds goed, soms heeft ie een dagje dat die niet goed loopt maar dan is het vaak door iets anders. En na een paar dagen rust is het weer over.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:04

wat is er nog mogelijk met een paard met HKO in de trant van dressuur, springen, longeren en in welke mate?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:06

Longeren ging afgelopen tijd niet goed dus dat doe ik voorlopig maar niet en dressuren ging vorige winter wel goed maar van de zomer was het een beetje teveel gevraagd vanwege zijn peesprobleem.,ik ga het wel weer op pakken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:09

Sinds ik wist dat hij HKO had, heb ik nooit meer met hem gesprongen, longeren mocht nog wel,maar dat doe ik niet meer, eigenlijk ook vanwege een knieblessure aan zijn achterbeen die die tijdens longeren heeft opgelopen.
Ik rij western, probeerde reining, maar ben toen overgegaan op pleasure en trail, is minder zwaar.Ik stap ook heel lang in en uit (15-20min.) wat trouwens voor elk paard beter is.
ik denk qua dressuur dat t/m L nivo wel mogelijk moet zijn.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:10

En qua intensiteit?
Mijn bedoeling was om de dressuur in te gaan, op recreatief niveau en af en toe een sprongetje...Ook deed ik hem 1x per week longeren aan de dubbele, juist ook als onderdeel van het rechtrichten...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:11

Ik heb echt een heel dubbel gevoel erover...
Enerzijds wil ik gewoon de dingen doen waarvoor ik hem gekocht heb en anderzijds voel ik me dan daar weer schuldig over, net of ik het dan over een gebruiksvoorwerp heb....ben zo bang dat als ie weer rad wordt, ik altijd met die spanning zit dat ik heel erg op moet letten met wat ik wel en niet doe met hem en of ie niet ineens op 3 benen loopt als ik er straks weer op zit....en voor hoelang hij rad blijft....
K vind het namelijk ook niet eerlijk om op een paard stappen dat iedere zoveel maanden weer naar de kliniek moet om ingespoten enz enz te worden..(hij is toch al niet de makkelijkste met injecties en onderzoeken) puur en alleen zodat ik er dan mee kan blijven rijden...
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 27-08-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:16

Esther,je moet het gewoon uitproberen.
Ik heb bij tence gemerkt dat hij na 3 dagen wat minder ging lopen dus reed ik hem max 3 dagen achter elkaar waaronder 2x in de week een buitenritje van 1,5 a 2 uuur.Ik gaf hem daarna dan een dagje vrij.Heb ook af en toe wel een langerritje gemaakt.
Als ik op de drafbaan rijd dan doe ik dat meestal 3 kwartier,alleen stappen en draven.

Mij was longeren voor het rijden aangeraden om de spieren alvast onbelast wat op te warmen maar dart werkte niet bij hem.
Hij loopt heel rot aan de lijn.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:17

Helaas is Bor nog niet echt een buitenrijpaard.....we waren druk bezig met hem buitenritjes mak te maken...
Qua rijden deden we ong. 4 dagen in de week dressuur , 1 dag per week longeren, 1x in de zoveel tijd een klein sprongetje en de laatste maanden ook kleine buitenritjes 1x per week....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:22

Tence kan ook niet alleen naar buiten hoor,met een ander paard gaat het wel goed en ik hoef gelukkig niet met hem een drukke weg over.

Maar aan de andere kant heb ik hem weer niet voor het dressuren gekocht,wel om erbij te doen maar niet alleen maar.

En ik heb besloten dat als het gaat zoals het nu gaat dat hij mag blijven,vooral omdat ik er dan nog plezier in heb maar als het slechter met hem gaat en ik kan er niet meer op rijden zoals ik wil dan nemen we afscheid.

Ben nu een jaar bezig en hij loopt nog steeds.het was jammer dat hij die peesblessure erbij kreeg maar daar is hij vooralsnog goewd van hersteld.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:28

Tja ik heb Bor wel voor de dressuur gekocht, maar dan gewoon op recreatief niveau, wel met de bedoeling om wat verder te komen dan de b of l...qua springen ben ik geen held, heb wel eens een springlesje gedaan, maar dat was niet hoger dan 60 cm ofzo en buitenrijden doe ik voor de leuk er bij...

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:31

Ik weet hoe je je voelt,iedere dag dat je je paard ziet denk je er aan en ik heb wat in de piepzak gezeten hoor.Als ik zie dat het wat minder gaat ben ik helemaal overstuur.Maar meestal loopt hij na een dag weer een stuk beter en ik kan genieten als het leker gegaan is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:34

Ik reed 6 keer per week een uur ongeveer, eerst 15 min losstappen, dan half uur draf en galop, en wat stap er tussen en dan 15- 20 min uitstappen. Nu is hij 21 en krijgt hij 2 rustdagen in de week, dan alleen stappen erop of ernaast. En los enzo natuurlijk.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:43

First thing's first: eerst komende maand aankijken of de behandeling aanslaat....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:48

Bij mijn paard duurde het ook zeker een maand voordat ik merkte dat het beter ging.
Dus ik hoop voor jou dat het bij jou paard ook zo is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:06

De mijne moest toen een maand op rust (op de wei). Toen die terug kwam eerste 3 dagen longeren en toen erop. Tweede dag erop draaide die ineens de andere kant op en liep gelijk flink kreupel. Toen dacht ik nou gaat het nooit meer goedkomen, want voor die tijd was ie niet kreupel. De volgende dag weer gekeken aan de longe en hij liep weer goed? Daarna bleef ie goed lopen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:35

wat zijn trouwens jullie ervaringen met voedingssupplementen bijvoeren?
Glucohorse heb ik al een lange tijd bijgevoerd, nog voor hij HKO kreeg, dus dat werkt niet bij Bor.
Hebben jullie ervaringen met o.a. primeval?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:35

bij eros is er in dec 2008 HKO 3 linksvoor en HKO 4 rechtsvoor geconstateerd.
Hij is die dag nog ingespoten met ontstekingsremmers.
Hij moest 2 maanden op rust. Mocht niet meer naar buiten 2 keer per dag 10 minuten stappen en dat uitbouwen naar 10 minuten stappen en 10 minuten draven.

Echter vanaf het moment dat hij op rust is gegaan ging hij erg hard achteruit. Ik stond op een stal in Utrecht en heb er uiteindelijk voor gekozen om hem terug te halen naar de stal waar ik hem gekocht omdat ik op die manier vaker met hem kon stappen.

Uiteindelijk is eros in 4 maanden tijd zo slecht geworden dat hij nauwelijks nog zijn box uit kon komen. Maar aangezien hij heel heel erg hard voor zichzelf was deed hij iedere dag zn best om eruit te komen en de 20 minuten op het laatst te stappen.

een tienjarige gevangen in het lichaam van een 30 jarige. Binnen Knowtime was hij al zijn bespiering kwijt en kon hij echt niet meer op of om. Uiteindelijk terug naar de kliniek maar er was dusdanig weinig verbetering dat ik ervoor gekozen heb om hem te laten gaan. zijn lijfje was echt op.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:36

ester ik heb ervaring met Primeval. Ik had niet de indruk dat het iets voor hem deed. maar wellicht dat het bij die van jou wel wat doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:56

Op stal was mijn paard altijd stok kreupel,nu in de wei loopt hij al 2 jaar erg goed.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:00

Ik kreeg juist het advies om hem niet stil te zetten maar lichtjes te bewegen.Hij mocht ook in de paddock.

Ik voer niets bij aan supplementen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:06

Esther, wij hebben op dat moment wel gekozen om gewoon door te gaan met waar we Let's go voor hadden gekocht. Maar wel onder de voorwaarde natuurlijk dat hij weer helemaal rad liep voordat we weer begonnen na een inspuiting. Springen hebben we wel steeds langer mee gewacht.

Ik doe dan ook nog alles met hem. Intensief dressuur, springen, buitenrijden, dubbele longe. Maar ik geef hem wel altijd voldoende rust (alleen weidegang) 2 a 3x in de week. En ik let ook wel op dat ik niet elke week op wedstrijd ga. We zijn er gewoon erg zuinig op zodat ik kan blijven rijden met hem zolang het goed gaat. Het is ook heel verschillend per paard, je moet het gewoon weer rustig opbouwen en kijken wat hij aankan.

We geven alleen vitamine E/seleen bij elke dag voor zijn spieren dat bleek hij een paar jaar geleden te kort te hebben en toen adviseerde onze DA mix en vit E/seleen. Dit zijn we altijd blijven geven. Verder krijgt hij niks.

Wij moesten ook een lange tijd stappen volgens mij, in hoeverre dat lukte want hij barstte van de energie.

Ik hoop heel erg dat bij jou de behandeling ook goed aan slaat.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:09

De 2 dagen boxrust zitten er vandaag op, morgenochtend ga ik Bor ophalen op de kliniek en moet idd ook de wei en komende maand opbouwen stappen ohz....
Ik zit te twijfelen om supplementen erbij te gaan voeren om zo zn smeersel in zn gewricht hopelijk op peil te houden.
Het rare was overigens dat ie naar mijn idee lv kreupel was, maar bij de va bleek rv kreupel te zijn, dat been is uitverdoofd en toen liep ie linksom ook weer goed....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:12

Op welk beslag hebben jullie paarden gestaan of staan ze nu nog?
Bij Bor zou er een ijzer met een flinke opzet opgaan en een leren randje tussen zool en ijzer...zelf zit ik te denken om hem op een breakover te laten zetten...alleen is er volgens mij geen breakover smid in ZH....

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:22

mijn smid heeft een ijzer gemaakt die meer afrolde en met een zooltje en silicone ertussen. Ja iedere dierenarts heeft een andere werkwijze. Ik hoorde van mijn dierenarts dat het bij eros hoogst waarschijnlijk erfelijk was. heel lastig om een dier wat altijd bij wijze van 7 dagen per week aan het werk was stil te zetten en 2 keer per dag 10 minuten te laten stappen vooral in de winter.

Wellicht had ik het nu anders gedaan maar helaas kan ik daar niks meer aan veranderen