[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:26

Heel veel sterkte Ipsilonka!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:30

Heel veel sterkte toegewenst vopo en Ipsilonka. ;( :(:)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:32

OOH, jij ook al Ipsilonka... Heel veel sterkte... :(:)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:08

Heel veel sterkte. Gisteravond ben ik naar een lezing van Eric Laarakkers geweest over insulineresistentie bij paarden. Ben er behoorlijk wat wijzwr door geworden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:16

Bedankt iedereen, het is vreselijk leeg, gister ging ik mijn andere paard poetsen. Huilen dat Det nooit meer hoeft nou ja en zo met alles.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:31

Sterkte nog Ipsilonka.
Hier gaat het helaas ook nog altijd niet super.
Het ging eigenlijk best goed de afgelopen tijd. Zo goed dat we na paar keer voorzichtig wat licht trekwerk, vorige week weer even er op uit zijn gegaan met de wagen.
Hij deed het super
En dag erna weer minder. Oke spierpijn, dacht ik, logisch.
Maar nu bijna week verder lijkt hij weer vierkant bevangen te zijn.
Schiet mij maar lek, maar ben er ook wel beetje klaar mee.
Alles wat ik dacht gewonnen te hebben, weer kwijt lijkt wel.
En als ik had geweten dat een klein (stap) ritje hem zoveel schade zou doen, had ik het natuurlijk niet gedaan. Maar tja … als we alles van te voren wisten, wist ik ook of ik door moet gaan of niet.
Blijft nare ziekte met veel onzekerheid dus.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:49

Isapaardje schreef:
Sterkte nog Ipsilonka.
Hier gaat het helaas ook nog altijd niet super.
Het ging eigenlijk best goed de afgelopen tijd. Zo goed dat we na paar keer voorzichtig wat licht trekwerk, vorige week weer even er op uit zijn gegaan met de wagen.
Hij deed het super
En dag erna weer minder. Oke spierpijn, dacht ik, logisch.
Maar nu bijna week verder lijkt hij weer vierkant bevangen te zijn.
Schiet mij maar lek, maar ben er ook wel beetje klaar mee.
Alles wat ik dacht gewonnen te hebben, weer kwijt lijkt wel.
En als ik had geweten dat een klein (stap) ritje hem zoveel schade zou doen, had ik het natuurlijk niet gedaan. Maar tja … als we alles van te voren wisten, wist ik ook of ik door moet gaan of niet.
Blijft nare ziekte met veel onzekerheid dus.

Ik heb dit vorig jaar ook gehad met Lola, net iets te veel gedaan en de dag erna weer enorm slecht.

Wij zijn vanaf deze week weer begonnen met wandelen, 15 minuten 3 keer per week en dat wekelijks uitbouwen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 21:45

Wat naar isapaardje, rot dat er weer een terug val is... Dat dat gelijk na zo'n stapritje weer zo slecht gaat. Eng ook. Knuffel, hopelijk gaat het snel weer beter!!

Hier gaat het nog goed *klopt af*. Na 1x wat te ver gegaan met wandelen (was ze echt kapot al halverwege) houden we het nog bij kleine rondjes. Steeds kleine stukjes draf nu die we voorzichtig uitbouwen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:11

Tancreda4 schreef:
Wat naar isapaardje, rot dat er weer een terug val is... Dat dat gelijk na zo'n stapritje weer zo slecht gaat. Eng ook.

Nou ja goed, ik moet eerlijk zeggen dat mijn idee van een stapritje niet gelijk is aan het idee van mijn pony. Hij vond het zo leuk weer voor de wagen te staan dat hij lastig in stap te houden was.
Maar ik dacht, als hij dat kan, zal het wel goed zijn.
Kennelijk is hij door de opwinding door de pijn heen gelopen of zo.
Ook aan de hand kan meneer niet normaal wandelen (nooit gekund). Als hij denkt dat hij in orde is, gaat hij mafkezen. Dat maakt hem ook een heel lastig patiënt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:58

Die voelt zich weer prima zo te zien, jammer dat hij er een dag later de vruchten van plukt.. Geef je hem ook nog magnesium o.i.d. bij om de afvalstoffen in zn spieren beter kwijt te kunnen raken?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:41

Hij krijgt musclebuild bij (zowel voor als na de rit) en metazoa.
En verder vitamine E supplement.

Maar ik denk toch dat hij ergens tijdens dat ritje zoveel heeft verbruikt dat hij weer door zijn tekorten is gegaan. Aan de andere kant kan ik me niet echt indenken dat hij er dan ruim een week erna (en echt rust gehad) nog altijd last van zou hebben.
Blijft raar verhaal bij hem in ieder geval en nog altijd gepuzzel dus.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:56

Isapaardje, hij is wel lekker wakker inderdaad. Blij ei! Wat sneu dat hij er toch zo'n last van heeft nadien... hoe gaat het nu?

Nare ziekte blijft het...

Ik knijp nog altijd in mijn handjes, pony gaat nog altijd goed. Ze heeft wel het gras in haar koppie en is al een paar keer ontsnapt :7 Waar ik bij was hoor, en niet lang, maar ze wilt heeeel graag naar het gras. Ik heb haar nog steeds niet verteld dat ze niet meer echt op het land mag O:) en wil er zelf ook nog niet echt aan denken omdat het echt een puzzel wordt en hoop zo dat die grote het oke vind dat pony niet meer bij haar komt te staan.... Dat is nogal een grote stresskip die een hoop steun heeft aan pony.... We gaan het zien.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:31

Tancreda4 schreef:
Isapaardje, hij is wel lekker wakker inderdaad. Blij ei! Wat sneu dat hij er toch zo'n last van heeft nadien... hoe gaat het nu?

Hij is weer blij ei af -O-
Gaat helemaal niet op dit moment. Maar weer met buut begonnen en begin volgende week komt de hoefsmid. Ik geef nog niet op, maar word er wel moedeloos van zo af en toe.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:52

Wat balen Isapaardje. Het is wel een droppie om te zien..erg leuk om te zien zo voor ht wagentje..

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:22

Mijn shet staat nu al een paar dagen op stal wegens hoefbevangenheid en dat gaat heel goed, ze brengt veel tijd op stal door en staat niet op de paddock wegens uitbreken (ja een hek van 1,10 was geen probleem, net zo hoog als haarzelf maar ging ze moeiteloos overheen, draad gaat ze doorheen)

Met stappen heeft ze veel energie en ik vroeg me af of ik daarbij haar misschien beter even kan longeren, kan ze meer haar ei kwijt

Maar hier komt het ding, ze staat nog op medicatie, ik lees in veel topics dat een hoefbevangen paard zeker niet veel mag bewegen door dat mogelijk gekantelde hoefbeen (?) en dat de medicatie dus een vertekend beeld geeft, wat zouden jullie doen?

Blijven stappen of één van de keren stappen vervangen door 10 minuten longeren?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:38

Zolang ze op pijnstillers staat zeker niet gaan longeren, ook niet stappen! De pijnstiller sowieso heel langzaam afbouwen en als ze een paar weken daarna goed blijft, eventueel weer wat gaan doen.
Hoe ernstig bevangen is de pony? Even ter vergelijking: Mijn pony was zeer zwaar hoefbevangen en kan pas weer wat gaan doen als de oude hoef helemaal is uitgegroeid. Ze werd in augustus 2018 HB en hoop het najaar 2019 weer wat te kunnen doen met haar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:41

Ik mocht mijn pony in de acute pinnlijkefase geen beweging geven omdat de ontsteking in de lamellen er voor zou zorgen dat de verbinding slecht is / los laat alsin kanteling en dat met beweging de pees aan de achterkant juist meer aan het howfbeen trekt en grotere kanteling zou kunnen veroorzaken. Maar goed, hier zijn de meningen over verdeeld. Better safe than sorry Heb ik voor gekozen. Ze scharrelde in een 3x3 stukje in de paddock en verder niet...

Mijn shet had vandaag wat koliek helaas... Da is er bij geweest en daarna ging het beter. Zo weer even lamgs.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:00

__elise__ schreef:
Zolang ze op pijnstillers staat zeker niet gaan longeren, ook niet stappen! De pijnstiller sowieso heel langzaam afbouwen en als ze een paar weken daarna goed blijft, eventueel weer wat gaan doen.
Hoe ernstig bevangen is de pony? Even ter vergelijking: Mijn pony was zeer zwaar hoefbevangen en kan pas weer wat gaan doen als de oude hoef helemaal is uitgegroeid. Ze werd in augustus 2018 HB en hoop het najaar 2019 weer wat te kunnen doen met haar.

We stappen 4x per dag 5-10 minuten, ze is niet ernstig bevangen, en medicatie zal vanaf morgen gehalveerd worden

Stappen is op aanraden van de dierenarts! Dat gaan we zeker niet weglaten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:33

Longeren moet je pas over maanden weer aan gaan denken. Voor nu niet te veel (ik vind het eigenlijk al veel wat je nu doe) en wat je doe recht uit op het zachte.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:41

Ik mocht toen Nadja bevangen was haar niet eens van stal halen van de dierenarts. 3 weken verplichte stalrust ivm kans op loslaten lamellen ect. Ook echt aangehouden.

Toen ze weer naar buiten mocht dat ook opbouwend gedaan. Pas rond okt konden we weer beetje licht werken.. longeren werd me ook afgeraden. Heb ook sommige dingen zelf uit voorzorg lang uitgesteld ect better safe than sorry

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:04

Gek dat onze dierenarts het stappen aanraad nu ik hoor dat die van jullie helemaal stil moesten blijven, longeren is dus echt een no go, goed om te weten!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:11

Longeren is een hele zware eenzijdige belasting voor een bevangen paard of pony. Je hebt ook een extra risico dat ze de kolder in de kop krijgen en even lekker een sprintje trekken.

Ik zou dan eerder kiezen om pijnstilling rustig af te bouwen en tussentijds blijven stappen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 05:42

Zijn er foto's gemaakt en is de smid al geweest? Zolang je niet weet wat de schade in de hoef is zou ik uitkijken met belasting.

Grietje doet het nog beter nu ik eens per week haar verzenen bij vijl. Ik moest haar laatst thuis wassen en madam liep gewoon naast me te dribbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:48

Ik vind Sed elke keer zo debiel hoog op klompen staan, maar zn zool lijkt daar al wel te beginnen, en verschillende smeden bekappen hem allemaal op deze manier.. Is dat ook toe te wijten aan de PPID/ bevangenheid?

Hij doet het verder nog super trouwens! Zit goed in zn vel, trekt sprintjes en daagt de anderen daarbij ook uit (hap in de bil en wegwezen!!). Hij loopt nog wel wat kort/ stijf, maar goed we zijn 4 maand met de bevangenheid bezig geweest en hij lijkt nu een klein maandje weer goed te zijn.
Ik doe verder nog niks met hem, en als de rest op het gras gaat blijft hij op het zand. Hij mag nu 10 minuten met de rest mee grazen anders wordt hij gek (en gaat hij door de linten heen), maar daarna gaat hij zonder problemen terug naar het zand met hooi.

Ik zal kijken of ik morgen even foto’s van zn hoefjes kan maken om de klompen duidelijk te maken.. Voor mijn gevoel moet er dan nog wel minimaal 2 cm van zn hoefjes rondom af.. :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:08

Shanna schreef:
Ik vind Sed elke keer zo debiel hoog op klompen staan, maar zn zool lijkt daar al wel te beginnen, en verschillende smeden bekappen hem allemaal op deze manier.. Is dat ook toe te wijten aan de PPID/ bevangenheid?

dat heb ik bij Isa in het begin ook gehad.
Pas later kwam ik er achter, dat ik hoefsmid had die niet goed durfde te snijden in de zool bij bevangenheid omdat die bang was dat die al zo dun was en dus maar alles liet zitten.
Huidige hoefsmid is niet bang en snijdt alles weg wat er niet aan hoort (vaak wildgroei als het ware bij bevangen hoeven) en nu zijn ze veel mooier in model weer … althans, voorzover dat bij haar nog gaat dan :+