[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:20

Victory-Boy schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb nog een wat pijnstillers over. Misschien heeft iemand van jullie hier nog baat bij? Het gaat om 40 zakjes Pro-Dynam (1 gram phenylbutazone per zakje) in originele doos met bijsluiter (in het Engels). Zes zakjes zijn nog houdbaar tot 09-2015 en de rest tot 12-2015.
Geen idee of ik het mag verkopen, maar ik heb er zelf niets meer aan en de DA geeft er sowieso geen geld meer voor terug. De originele prijs was €1,- per zakje, het mag weg voor de helft (excl verzendkosten).

Als ik illegaal bezig ben mag een mod m'n berichtje weer verwijderen. ;)

Edit: Nog 2 dingen: Ik ben m'n boekenkast aan het opruimen en heb veel paardenboeken te koop, waaronder het boek "Founder, Prevention & Cure the natural way" van Jaime Jackson. Het boek is Engelstalig. (Founder is hoefbevangenheid)
Ook ben ik op zoek naar een goede hoefsmid nu mijn hoefsmid Nils Holgerson (Sander Degenkamp) is vertrokken naar Zweden. Weet iemand misschien nog een goede hoefsmid in de provincie Groningen/Drenthe?

*stille meelezer meld zich weer eens* Ik heb toen ik in groningen woonde mark bongertman gehad, was ik erg tevreden over en heeft me heel goed geholpen toen nobbi tegen de hoefbevangenheid aanzat, die heeft hem ook op speciaal beslag gezet waardoor hij na 3 dagen weer bokkend door de bak ging :)

*kruipt nu weer terug in het mee lees hoekje*

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:32

Dennis doet raar. Vanmiddag niets meer aan te zien :?. Dus maar terug op de suplementjes.
Deedee wel nog, maar ook veel beter. Dus dat word nog een paar daagjes strafkamp.

Roos gaat super, zie:
[AR-ITP] Roos ZZ vaardigheid startgerechtigd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 23:23

Victory-Boy schreef:
Edit: Nog 2 dingen: Ik ben m'n boekenkast aan het opruimen en heb veel paardenboeken te koop, waaronder het boek "Founder, Prevention & Cure the natural way" van Jaime Jackson. Het boek is Engelstalig. (Founder is hoefbevangenheid)
Ook ben ik op zoek naar een goede hoefsmid nu mijn hoefsmid Nils Holgerson (Sander Degenkamp) is vertrokken naar Zweden. Weet iemand misschien nog een goede hoefsmid in de provincie Groningen/Drenthe?

Is Nils vetrokken op een gans? :D

Ik heb zeker belangstelling voor het boek van Jaime Jackson! Kun je me een pbtje sturen met de vraagprijs?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:07

meld me hier ook...
vorige week mijn meisje ook hoefbevangen. Niet onwijs erg maar de hoefsmid zag het in haar hoeven en daardoor is het balletje gaan rollen. Ze is op de foto gezet en daarop zagen we minimale verzakking hoefbeen. Ben er dus op tijd bij. Ze staat voor op beslag met Vettec en zooltje. Ze is van muesli en biks af en krijg nu alleen haar hooi. Nu staat ze bijna een week op stal met af en toe uitje ff voor de stallen staan.
Wij hebben gene paddock en ze mag niet in de bak los.

Nu echter begint het voor mij pas natuurlijk. Ik merk onwijs verschil in haar nu. Ze bruist weer van energie en loopt ruimer en word gezelliger. Echter word ze ook mager.... wat moet ik nu met haar qua voer.
Ze kreeg 1,5 pavo schep muesli Cavalor Strucomix per dag verdeel over 3 keer en 0,5 schep Pavo Condition brok per dag verdeeld over 2 keer. En gewoon 3 volle manden hooi/kuil.

Wat moet ik nu wel en wat niet? Ik heb spoed cursus internet uitpluizen gedaan mbt hoefbevangenheid.
Ik lees geen suiker en zetmeel en beperkt weidegang... maar wat aan bijvoeren? nodig ? of toch niet maar wat dan aan aanvullingen? hoe weidegang? pfff wat een gedoe maar wil dit nooit meer en mijn meisje is natuurlijk nog niet genezen... ze is pas aan het ontgiften van de suiker rotzooi

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 11:42

Zolang ze nog niet 100% genezen is: géén weidegang!

In plaats van Cavalor en Pavo... bietenpulp zonder melasse geven. Dit zet voldoende aan en levert goede stoffen en energie. Bietenpulp zonder melasse is o.a. Kwikbeet van Dodson & Horrell, hoef je ook maar 10 minuten te weken met warm water.

Naast hooi ( eventueel weken om de suikers eruit te krijgen) een vitamine supplement zoals bv Formula4Feet

Sterkte!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:38

hilly200: Dank je, ik zal proberen om hem op te zoeken. Gelukkig heb ik geen hoefbevangen pony meer en hoop er ook noooooit meer eentje te krijgen uiteraard. :)

Jannepauli en wuswa: jullie hebben een pbtje.

Voor alle mensen met een (ex)hoefbevangen pony/paard....heel veel beterschap en sterkte toegewenst!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:58

dank je voor de info.
hooi weken zal ik gaan doen... deed ik nog niet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:10

ik wil haar wat lanzamer laten knabbelen de hele dag, want dik is ze niet.
is de Hartog compactgras met voerbox een idee?

Hoelang duurt het ongeveer voordat ze hersteld is?
Ze heeft dus geen pas kreupel gelopen of wat dan ook. Merk nu ze zonder weide en zonder muesli en biks staat dat ze wel minder knorrig word en meer gezellig zeg maar. energie heeft ze altijd voor 10 gehad.

Ik hoorde dat Marstal Vito (?) een goede muesli is om evt te gaan geven tzt....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:45

Ik voer (inmiddels alle paarden) Marstall Vito gemengd met Safe & Sound + Marstall force. Ze doen het er allemaal goed op!

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:49

Ik ben ook heel tevreden van safe and sound
Ps herstel vraagt veel tijd en geduld, afhankelijk van hoe erg de hb is ...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:10

Even een vraag,mijn paard is gevoelig voor kou met z,n spieren, nu loopt hij wat stijf.Is vorig jaar bevangen geweest, loopt 24/7 buiten.Op de wei lopen ze niet, ze lopen er naast maar krijgen wel wat gras binnen.Die stijfheid is dat van het gras of niet?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:17

Victory-Boy schreef:
hilly200: Dank je, ik zal proberen om hem op te zoeken. Gelukkig heb ik geen hoefbevangen pony meer en hoop er ook noooooit meer eentje te krijgen uiteraard. :)

Jannepauli en wuswa: jullie hebben een pbtje.

Voor alle mensen met een (ex)hoefbevangen pony/paard....heel veel beterschap en sterkte toegewenst!

www.markbongertman.nl/ dit is zijn website :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:49

tnx voor de tip maar de safe en sound is hier in de buurt niet te verkrijgen.. althans nog niet gevonden.
Ik had de strucomix sensitive van Cavalor... die gaat eruit... ik ga denk tzt de marstall vito proberen.
maar eigenlijk ga ik liever haar alleen op hooi en compactgras houden. Mineralen/vitaminen likemmer komt eraan ... die van rupromin horses.

Las dat de bietenpulp ook veel suiker bevat, maar hier werd wel bietenpulp genoemd om bij te voeren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 23:33

Dat bietenpulp veel suiker bevat is een misvatting : de suikerbiet wordt immers juist suiker uitgehaald - in het restproduct ( de pulp) zit maximaal 4% suiker. Wel wordt er in de meeste gewone verpakkingen melasse toegevoegd en dat moet je natuurlijk niet hebben. Vandaar het advies bietenpulp zonder melasse: Dodson&Horrell, Kwikbeet.

Zowel de Safe & Sound als Kwikbeet zijn te bestellen via Rene Wielens, (http://www.rdwh.nl) maar je kunt hem ook eerst bellen om te vragen of hij in jouw woonstreek een dealer heeft waar je het zou kunnen krijgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 06:40

Ik heb onlangs ook besteld bij rene wielens. Heb daar mineralen en vitamine brokjes besteld. Had netjes alles betaald.

Toen krijg ik een telefoontje, het suplement (poeder) was een brok geworden en er zit nu 2 kg in. Heb het verschil overgemaakt en de volgende dag had ik het in huis.
Top service en zelfs met de verzendkosten erbij was het goedkoper als bij de dealer. Scheelde 6 euro.

Dacht eerst dat haf het niet zo eten maar hij vind het super lekker.

Ik geef nu 1,5 handje s&s en 75 gram vit en min per dag.
Verder krijgt hij 7 kg hooi, en meer beweging en ik begin te merken dat hij aan het afvallen is. :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:26

Nog even een vraag. haf moet nog afvallen en hij krijgt een vit en min brok door zijn eten.

Nu weegt haf (denk ik) minder dan 500 kg maar dat weet ik niet zeker. De rechtlijn op de verpakking van de vit en min brokjes is <500 en >500 kg. Zowieso moet er nog gewicht van af. Moet ik dan naar de tabel <500 kg kijken?

Groetjes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:29

Ash.. welke vit|min heb je?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:34

Die van dodson en horrel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:38

Bedoel je de 'Daily Vits&Mins' of de Balancer?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:41

Daily vits& mins indd. sorry voor de onduidelijkheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:58

Geeft niet hoor! Ik vroeg het omdat de Balancer wat meer koolhydraten bevat en daarom niet zo geschikt is voor 'afvallers' - het is wel goed spul als je paard eenmaal het gewenste gewicht behaald heeft en het dan naast hooi en gras kijgt.

Wat betreft de Daily .. ik heb daar een tijdje geleden met een van de voedingsdeskundigen van D&H over gesproken - de samenstelling van dit supplement is zodanig dat het geen kwaad kan als je overdoseert.
Als de amerikaanse richtlijn NRC (Nutritional Requirements for horses) voor dagelijkse behoefte zou aanhouden, mag je tot 2 x meer dan de aangegeven dosis geven. Nu zou ik dat laatste zeker niet doen, maar als jouw paard iets onder de 500 kg zit, kun je in het begin van het proces zonder probleem > 500 kg aanhouden voor een extra boost en dan na verloop van tijd ( een week of 2) teruggaan naar < 500 kg. Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af wat je paard nog meer eet en wat voor arbeid hij moet verrichten. Bij dagelijkse intensieve arbeid mag je altijd wat bijspijkeren, voor licht recreatiegebruik dan wat minder.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:02

Hij eet op advies van de voedingsdeskundige (die jij toen had gebeld voor mij) 250 gram safe and sound per dag. en graszaadhooi met normaal hooi 7,5 kg op een dag.

Hij zit nu nog in opbouw wat betreft zijn beweging maar rijd het nu 5 keer in de week 3 kwartier en 2 dagen mennen, longeren en dergelijke.

Bedankt voor je info.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:13

OK - met S&S ( waar ook al wat vit|min in zit) en hooi erbij, en de arbeid die nu verricht wordt, zou ik dan maximaal de dosering van 500 kg aanhouden!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:20

Oke dan doe ik dat. Super bedankt.

Hoe denken jullie over een ex bevangen paard het land op doen?
Wat voor soort land is dit dan? Bemest/onbemest.
Vind het zo rot voor hem dat hij helemaal alleen in de paddock staat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:44

Als hij opnieuw bevangen raakt.. is nog veel zieliger..

Maar het is een kwestie van uitproberen en heel goed in de gaten houden. Je zou kunnen beginnen met 10 minuten tot een kwartiertje per dag én een graasmasker. In het voorjaar is het echter wel oppassen met nog koude nachten ( gisteravond 0 graden!) en zon overdag. In het voorjaar zit er sowieso meer suikers en meer fructaan in het gras. Als je hem wil laten grazen dan zo vroeg mogelijk in de ochtend, naarmate de zon langer heeft geschenen verhoogt het suikergehalte voor photosynthese.
Ik laat mijn paarden in 't algemeen nu echt niet langer dan een half uurtje en als de fructaanwijzer een hoge index geeft, dan gaan ze helemaal het land niet op. Het is echt te link.

Bemest land is beter dan onbemest land: gras dat voeding nodig heeft maar het niet krijgt gaat 'stressen' , dus vormt meer suikers. Onbemest land heeft vaak meer onkruid en da's ook hoog in suiker ( paardebloemen bv!). En liever niet op al te kort gras want hoe korter het gras, hoe meer suikers|fructaan: dat zit nl voornamelijk in de stengel en veel minder in het grasblad.