Mijn paard staat sinds vandaag weer met een gloeiend warm been, wel rechtsvoor, zijn blessure was linksvoor maar ben er toch helemaal niet gerust in. Zo is het mijn zijn andere been dus ook begonnen
MontyRulezz
Geplaatst: 28-02-12 14:25
DAMN LS dat is k*u*t zeg!!!! Klinkt niet goed. Godverdegodverdegodver...... wat ga je doen nu? Eerst even afwachten en koelen? Heeft hij nergens een wondje ofzo??
Wel, aan dat been heeft hij wat kleine korstjes, maar al een aantal dagen dus vind het vreemd dat het been nu opeens daarop zou reageren. Sowieso wordt zijn been nu al gekoeld en ik ga vnv nog eens langs want ben aan het werk nu. Alvast doe ik er koelgel aan vanavond en krijgt hij een stalbandage op voor de nacht. DA gaat er naar kijken als hij thuis is, zal wrs wel even afwachten zijn en veel koelen. Deze week rustig aan doen. Als het niet betert laat ik een echo maken.. Pff zit helemaal in de stress nu...
Getver LS dat is balen. Je was net weer een beetje begonnen niet? Hopelijk is het toch van de wondjes!
Apochewinta
Geplaatst: 28-02-12 15:04
Bah wat vervelend, al die peesblessures ! Mijn merrie heeft vroeger ook peesklap op beide voorbenen gehad. Toen konden ze nog niet scannen maar misschien is dat achteraf haar redding juist wel geweest. We zijn een jaar aan het revalideren geweest en ze heeft er daarna echter nooit meer last van gehad.
Maar..... ik was inmiddels wel gewend aan het rijden met bandages. Nu rij ik een paard wat juist nooit beenbescherming om heeft gehad en (juist daardoor?) hele droge benen heeft. Het brengt mij aan het twijfelen over het al dan niet gebruiken van bescherming. Hoe zit dat bij jullie? Rijden jullie ook met beenbescherming? Of juist helemaal niet meer om verzwakking te voorkomen? En is jullie mening veranderd door de peesblessure periode?
Ik vindt beenbeschermers alleen nuttig bij paarden die of springen of bijvoorbeeld door zwakte jongheid of nieuwigheid hun eigen benen kunnen aantikken. Dan heb je bescherming nodig. Verder vindt ik het overbodig.
MontyRulezz
Geplaatst: 28-02-12 20:35
PP je vergeet lompigheid . Dat is die van mij namelijk, daarom doe ik ze standaard wel om. Geen bandages maar extra ventilerende peesbeschermers.
Goedemorgen. Ls al nieuws? Wat een schrikken of niet? Mijne was ook altijd lomp. Daarom ook altijd peesbeschermers om. Gebruik nu ook veel mijn ventilerende Dalmar crossbeschermers. Waren dure dingen dus kan ze net zo goed gebruiken. Neem er nog wel een goedkoper paar bij. Zal eens even bij Divoxa kijken. Vandaag 29% korting.
Eerder was ie altijd heeeeeeel vrolijk in de wei en had ie om zichzelf te beschermen altijd springschoenen en die goedkope leren beschermertjes voor om op aanraden vd da, smid en instructeur. Maar hij is zo rustig geworden tijdens de blessure. Hij heeft geen uitspattingen meer gehad dus hij heeft nu niks meer om in de wei. Vraag me echt af of ie zichzelf nog weer wordt of dat ie t zo allemaal wel best vindt. Zo tam als ie geworden is.
We zitten nu op bijna 9 maand. Gaat goed. Rij al even weer in de bak. Doe nog steeds rustig aan. En stap meestal uit op de harde weg. We draven wel weer gewoon in de bak en soms een galopje. Rondje links rondje rechts. De onregelmatigheid is zo goed als weg. Wrs door verandering van stand. Zijn been is af en toe wel nog wat dikker of warmer enkele uren na t rijden maar dat is de dag erna altijd weer weg. Zeker na t rijden is t been nu mooi. Vraag me echt af hoelang dat been nog dikker wordt. Zal dat blijven? Nee toch? Even deze vraag vd mensen met een wat ergere blessure.... Moet nog even een maand rechtuit rijden. Daarna als t goed ging mochten we iets meer. Maar vind dit al fijn. Je rijdt nu al echt weer voor je gevoel. Hij heeft een vriendinnetje waarmee ie nu samen in de bak staat en dat gaat heel goed. Zij neemt m mee op sleeptouw. Nu ie dus weer wat meer loopt buiten is zijn been weer beter. Alleen liep ie bijna niet. Nu spelen ze leuk. Niks geen getrap gelukkig. Ze zijn beide redelijk rustig. Die ander galoppeert wel maar de mijne niet. Die draaft dan wat mee.
MontyRulezz
Geplaatst: 29-02-12 10:02
Fijn Quiz dat het al zo goed gaat bij jullie!! En bij Villie speelt het been nog steeds op, ik trek me er niks meer van aan. Hij heeft het niet meer als hij op de wei staat gelukkig, alhoewel hij af en toe wel een sprintje trekt in de wei. Maar door het opbouwen van de training heeft hij daar geen last meer van. Nou is het ook geen gek die aan de gang blijft, hij rent wat op en neer en is dan weer rustig . Uitstappen doe ik ook altijd op de harde, en dat blijf ik ook doen. Ik heb een paar BR air peesbeschermers erbij gehaald voor zo, die ventileren ook extra.
Gisterenavond stond het been gewoon normaal. DA had er dus ook niets aan gevonden, staat overigens ook nergens dik. Vanmiddag kreeg ik nog bericht dat het nog steeds oké stond dus mocht hij op de paddock. Kwam daarnet op stal, weer van dat. Wel niet heel erg warm, maar toch verschil te merken op de 2 benen. Het begint van aan zijn voorknie naar onderen en nog stukje van zijn hoef mee. DA denkt dat het onschuldig is, moest hem 15 minuutjes stappen en daarna heb ik er een ice-pack op gezet. In de tussentijd heb ik zijn manen dan maar getrokken, staart gewassen en wat getut Maar goed dat ik paardlief zo graag zie Mijn mama vindt hem al een stuk minder leuk
Teegee: Ja op de pees, scan gemaakt begin dec '11.. We vermoeden uitgegleden in de wei of een klap er op gehad. Zo balen, de pees was beschadigd maar niet door. Wel heel veel trauma (dikke bulten0 op en net boven de knie. Nu gelukkig dunner, maar wel twee flinke eieren ipv 1 hele grote bult. Vrijdag gaan we weer scannen bij de DA. Spannend, ik hoop dat de pees beter is en dat de bulten door bewegen weg moeten gaan. Ik hoor vaker dat de bulten oud bloed/ vocht kan zijn en dat dat soms niet weg gaat... maar geen kwaad kan... Nu wil ik dat wel heel erg geloven... Op naar Belgie waar mijn DA zit, vrijdagmiddag zijn we om 16.00 aan de beurt...
Ik kan wel oprecht zeggen dat mijn diertje heel erg gefrustreerd is en vol spanning, druk zit. Dus iets moet er nu gaan gebeuren...
Peesbescherming doe ik maar kort en minimaal om (dus alleen bij intensieve training/ nieuwe zijoefeningen), Alleen voor, een springschoentje gebruik ik vaker omdat de mijne nogal kan vliegen en vaak een ijzer af trapt..
MontyRulezz
Geplaatst: 02-03-12 08:22
Succes vandaag Hayka!! Die bulten gaan denk ik wel weg hoor. Bij die van mij is de bult er een maandje of 10 blijven zitten.. Daar werd toen ook van gezegd dat het goed kon dat die niet weg ging, maar dat is uiteindelijk wel gebeurd. Wel goed dat de pees niet door was, maar ik denk dat je nog wel even geduld moet hebben. Wat mag je nu doen dan met hem??
Ik ben alweer best veel aan het trainen. Gisteren heb ik hem even door moeten pakken omdat meneer een vervelende bui had en dat lukt het beste in de galop. Dus we hebben flink gegaloppeerd in de bak, hij was zelfs een beetje aan het zweten (heeft die al een jaar niet meer gedaan ) en we hebben toch wel een minuut of 40 gereden en zijn been bleef goed. Klein beetje warm nog, maar dat is de hele tijd, en verder helemaal niks. Goh, vorig jaar om deze tijd mocht ik er net weer op gaan zitten met stappen en had ik de hoop dat ik die zomer alweer aan het trainen was. Volgende week zijn we 17 maanden bezig.
montyrulezz, Ik mocht een half uur per dag met hem stappen omdat de strekpees (schijnbaar) een niet zo'n ernstige peesblessure is als pezen aan de achterzijde van de benen.. De pees was wat oneffen op de scan... Prognose was 6 weken tot 3 maanden. Ik heb hem nu 3 maanden laten staan, zeker voor het onzeker, in een hele kleine padock (want alle paarden hier naar buiten en meneer accepteert dat dus echt niet). Verder dagelijks gekoeld. Maar meneer is nog jong en gaat zo tekeer met stappen, hij valt zelf andere paarden aan (als ik hem aan de hand heb)... echt niet leuk...
Vandaar dat ik hem vanmiddag opnieuw laat scannen en ik wel positief ben... Hij is er ook nooit kreupel op geweest en hij is echt een miep..... Op een steentje in zijn ijzer kan hij al moeilijk doen..
Wat fijn dat jij weer zo kan trainen.. Als ik sommige verhalen lees zijn jullie allemaal wel lang uit der running. Pff wat een zorgen en dan maar positief blijven... Succes
MontyRulezz
Geplaatst: 02-03-12 15:57
Ik weet niet goed waar de strekpees zit, de mijne had het aan de tussenpees (check ligament) en daarvan zeiden ze ook dat het niet zo ernstig was als de oppervlakkig buiger. 6 weken tot 3 maanden is niks voor een peesblessure. Ik ben benieuwd wat er vanmiddag te zien was, of alles weer goed is. Ja vervelend is dat als ze zichzelf zo in de weg zitten en hun energie niet kwijt kunnen.
Die van mij is trouwens ook geen stap kreupel geweest hoor, dus dat zegt in mijn ogen niet veel. Ligt er volgens mij aan welke pees het is. Bij de grote buigers zijn ze wel stokkreupel, en dat had die van mij dus ook niet. Terwijl hij echt zijn pees aan gort had.
Haha het belangrijkste is geduld hebben en het geloof dat het uiteindelijk allemaal weer goed komt!!
De streekpees loopt aan de voorkant van het been, van de knie naar de kogel. In principe kunnen ze zonder de strekpees maar het is natuurlijk wel heel vervelend als ze er een blessure aan hebben.
Ik heb het ene paard weer op de rit en nu heb ik de andere in de lappenmand.
MontyRulezz
Geplaatst: 02-03-12 17:47
Echt waar Teegee??? Dat is balen zeg!! Wat heeft die dan??
geweldig nieuwd!!! Ik mag weer gaan beginnen met de opbouw van het rijden. De strekpees loopt inderdaad aan de voorkant van het been over de knie. Ze hebben een scan gemaakt en de pees was heel mooi genezen, heel egaal. De bulten waren vocht, duidelijk te zien en mooi soepel. Mogelijk dat de bulten weg trekken als we gaan bewegen, maar dat is nog maar de vraag. De strekpees is inderdaad een minder belastende pees, dus ik heb heel veel geluk gehad...
Nu langzaam opbouwen van tien minuten stap met een beetje draf naar meer.. over een periode van 6 weken moet hij weer vol in training kunnen, mits er natuurlijk niets mis gaat..
Wat balen Teegee dat je weer in de lappenmand zit. @ Montyrulezz.. het ligt inderdaad aan welke pees en hoe deze beschadigd is, ik mag echt van geluk spreken..
Teegee hoe is het nu met je paard? Hayka wat fijn dat je weer mag beginnen.
Ik heb net een afspraak gemaakt voor een echo op 27 maart. Ben zoooo benieuwd of we op de goede weg zitten. Het lijkt goed te gaan maar ja, ik kan er niet in kijken. Twijfelde ivm dat rhinogedoe wel of ik zou gaan of niet maar vlgs de DA kon ik gewoon komen. Voor de zekerheid toch maar wat weekjes verder gepland. Hopelijk kan ik zelf zijn been opscheren want dat is altijd lastig bij hem.
Inmiddels hebben we alweer wat gegaloppeerd , meneer ging afgelopen weekend op het zandpad ff een versnelling te hoog, hij maakte echt zo'n vrolijk geluid en daar ging ie,.. en dat na maanden van voorbeeldig gedrag haha. Gelukkig kon ik m redelijk vlot terug krijgen. Kon er wel om lachen, hij was echt zoooo vrolijk en gelukkig was zijn been mooi dun na het rijden en ook daarna.