Jannepauli schreef:Zo.. da's een aardige lap text zeg! Jammergenoeg spreekt de auteur niet specifiek over lijnzaadolie, maar noemt verschillende andere olieën.
Tja.. ik ben door Info Nu aan het twijfelen ben gebracht maar voor zover ik nu heb kunnen constateren is er geen enkel bewijs dat lijnzaadolie slecht is voor HB/IR paarden, zolang je het maar langzaam introduceert in de voeding en er dagelijks niet te veel van geeft.De door jouw genoemde Omega's hebben het bijkomende voordeel dat het meewerkt aan het bevechten van ontstekingen en op een ander niveau helpt de celmembranen te herstellen. In dit stuk wordt genoemd dat olie invloed zou hebben op de gevoeligheid van de celreceptoren zodat insuline beter zou functioneren.. dat wordt door een ander onderzoek weer tegengesproken als zijnde 'niet effectief verschillend'.
Overigens jij spreek over de Glycemische Index maar pas op: die is lang niet altijd bepalend! Wat wél bepalend is, is de Glycemische Lading! GL wordt nl per portie berekend en daarbij kunnen Index en Lading verschillend zijn: een hoge GI kan een lagere GL opleveren .
Voorbeeld:
The glycemic load (GL) is a relatively new way to assess the impact of carbohydrate consumption that takes the glycemic index into account, but gives a fuller picture than does glycemic index alone. A GI value tells you only how rapidly a particular carbohydrate turns into sugar. It doesn't tell you how much of that carbohydrate is in a serving of a particular food. You need to know both things to understand a food's effect on blood sugar. That is where glycemic load comes in. The carbohydrate in watermelon, for example, has a high GI. But there isn't a lot of it, so watermelon's glycemic load is relatively low. A GL of 20 or more is high, a GL of 11 to 19 inclusive is medium, and a GL of 10 or less is low.
Dat laatste heb ik ook gelezen en het dat klinkt ook heel logisch al maakt het nog een stuk ingewikkelder (het duizelt me ook wel een beetje moet ik je bekennen
)...
Op de diverse sites over behandeling van IR wordt alleen gesproken over voeding met lage GI, dit is voor de meeste mensen ook het makkelijkst te begrijpen,
daarbij is ook voor iedereen te begrijpen dat je een verschillende piek in de glucosespiegel krijgt als je bijv. een kilo voer verstrekt welke 2% mais bevat of dat je domweg een kilo mais in de voerbak gooit,
de GI voor mais blijft gelijk maar de GL zal inderdaad heel anders zijn .
Daarnaast heb je nog de voederhoeveelheid per portie, 10x per dag een hand suiker van 10 gram zal de glucosespiegel minder hoog laten stijgen als in één keer 100 gram suiker.
Ook moet je de voedersnelheid nog meenemen, stel bijvoorbeeld: een plak hooi heeft een GI van 15 maar daar doet je paard een uur over voor het op is, terwijl een halve kilo krachtvoer ook een GI van 15 heeft maar dit is in 3 minuten op.
De glucosespiegel zal bij de biks veel sneller en hoger pieken als bij het langzamer ingenomen hooi.
Waar ze echter op hameren op de diverse sites is om een IR/HB paard gewoon helemaal geen voer te verstrekken met een hogere GI als 50,
al ben ik het wel eens met de stelling dat de GL feitelijk veel belangrijker is,
Hieruit kun je weer afleiden dat vaker kleinere porties belangrijker is als in één keer een heleboel, helemaal als de GI van het betreffende voedermiddel vrij hoog is .
Vind je het interessant om eens een aantal grafieken te zien waarin het glucose en insulinepeil is gemeten (op 8 pony's) nadat er voedingsmiddelen zijn verstrekt met verschillende NSC's ?