[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:48

Jannepauli schreef:
Ik heb vorige week ook wat graszaadhooi gescoord... de dames vinden het goed te eten! Nu geloof ik wel dat als ik oude bezems in het hooinet zou doen, Pauli die ook zou opeten -- kieskeurig zijn ze in ieder geval niet.
Mijn hooiboer is heel somber over de komende winter.. normaal puilen de loodsen bij hem uit - nu niet...
Ik wil voor de zekerheid proberen ergens kleine pakken voordroog te vinden - ook al niet makkelijk maar ik wil geen risico lopen dat er straks geen hooi meer is....

kleine pakken voordroog.... hoeveel wilt u er mevrouw ?

Hier vlakbij zijn er nog zat te krijgen en erg mooi spul...
7,- per baal (is voor ons niet te doen met 12 paarden), mijn buurvrouw met 2 paarden heeft dit ook en het bevalt erg goed

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:50

Wendy15 schreef:
: En als ik nou in een week tijd ga opbouwen naar 5,5 kilo oud hooi en 0,5 kilo graszaadhooi (dus echt beginnen met een handje per portie erbij) en dan de 2e week naar 5 kilo oud hooi en 1 kilo graszaadhooi, en zo verder? Moet ik wel even zien hoe ik uitkom met het oude hooi..

Dat kan sneller hoor. Zou het per 4 dagen met 1 kg tegelijk omzetten.

lolclub schreef:
geerke schreef:
Het is zelfs zo dat bij gemelaseerde pulp er weer melasse wordt toegevoegt.

:? is dit ongeveer hetzelfde als water weken in water ?

_O-
Jannepauli schreef:
Ik heb vorige week ook wat graszaadhooi gescoord... de dames vinden het goed te eten! Nu geloof ik wel dat als ik oude bezems in het hooinet zou doen, Pauli die ook zou opeten -- kieskeurig zijn ze in ieder geval niet.

_O-

Het wordt hier steeds gekker!!

@Wendy: als je paard niet schraler moet, dan moet je 'm idd goed in de gaten houden als hij op alleen graszaadhooi staat. Zorg dan dat je in ieder geval 2% DS van zijn lichaamsgewicht aanbied en een goed supplement ernaast voert (en dat doe je al).
De pulp hoeveelheid bereken je alsvolgt: ipv 1 kg hooi weeg je 1/2 kg pulp en spoelt en weekt dat goed (zie eerdere pagina's, de laatste 3 is allemaal pulp ;-) ).

Vash is in 2016 op zijn top en ik ook, leven begint bij 50 toch 8-) ?!

Wie nog magnesium wil? Heb nog een halve emmer over die houdbaar is tot diep in 2011. Mag weg voor de verzendkosten= E 6,75 . Grijp uw kans, het leven is al duur genoeg ;-) .

@lolclub: je kan voor je zeepsopper ook nog strokorrels proberen. Weten JP en ik ook van alles van en is super. Neemt beter op dan stro.

We hadden hier een hoop wind vandaag, Vash vloog als een veulen door de paddock. Heerlijk om hem zo te zien spoken. Gek beest.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:52

Jannepauli schreef:
Pauli en Jils zijn nu beiden 12... volop in de bloei dus!
Kan ik ook de GP doen met mijn toekomstige rollator?
Oh, een fries hengstje.. ja doet u mij die maar!

Oke, dat zijn dus 2 Frieze hengstjes, iemand anders ook nog ?

Heb nog wel een leuk KWPN hengstveulen in de aanbieding, kost niet zoveel, is van een vriendin van mij.
is opgegroeid bij een pleegmoeder en mag nu gespeent worden.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:54

lolclub schreef:
JSCAA schreef:
hij heeft best vaak een ontstoken koker .
dik vies warm enzo ook meerdere keren DA erbij gehad .
hij is niet bepaald de dunste maar nu op dieet op kort gras :)
rij dressuur met m en buitenritjes :)
laatste paar weken iets minder door mn gekneusde rug , maar daarvoor zowiezo 4-5 x in de week en pak m daar nu ook wee sinds 2 week mee op :)

Kijk... die dikke en ontstoken koker tesamen met de harde hals zijn wel kenmerken van IR.

ik ga je twee linken geven, wil je die even doornemen ?
de eerste duurt een half uur, er worden kenmerken van IR,EMS en HB in besproken aan de hand van foto's en schema's .
mocht je je eigen pony er in herkennen, dan moet per direct het dieet en de beweging van de pony aangepast worden om erger te voorkomen,
Meld je het nog even of je je pony er in herkend ? ;)

Deze :
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

en de nieuwste versie maar hier wordt niet bij gesproken:
http://utcvmfs1.vet.utk.edu/FrankNichol ... wners.pptx

heb het begin stukje even gekeken , en daarna de fotos die er nog maar in voor kwamen ,
die dikke bulten op zn kont en buik heeft hij niet , en je ziet ook niet duidelijk zon rand in zn nek zegmaar ,
en zn koker is wel dik , maar niet zoals op die fotos maar bij die van mij zit het meer aan de onderkant dan hangt er een soort van zakje aan ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:57

EstherHegt schreef:
Jannepauli schreef:
Pauli en Jils zijn nu beiden 12... volop in de bloei dus!

Ik vraag me al een tijdje af of de problemen met Pauli zijn begonnen na de maanblindheid en operatie. Is dat niet een jaar of 4 terug geweest?

Klopt, het is 4 en een half jaar geleden inmiddels.. Nee, tussen de operatie en het uitbreken van de HB zitten twee (gezonde) jaren... Ik denk dat in mijn geval de boosdoener is geweest dat ik de beschikking kreeg over een extra hectare weiland.. en de dames bijna 18 uur per dag op het gras liepen te kauwen ( wat natuurlijk nimmer op raakte..) daarnaast gaf ik dan vaak nog hooi én, godbeter't, krachtvoer. Tel daar bij op dat ze in die periode ook weinig te werken had omdat mijn lijf even niet meedeed... Binnen ruim een half jaar was Pauli bijna 150 kg zwaarder.. |(
Ach had ik toen maar geweten... maar ja, in de kont van de koe kieken zeggen ze wel 's..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:58

Testen voor IR via GD is niet zo erg duur, in ieder geval goedkoper dan raden. Ik was rond de 50 euro kwijt per paard ( er kwam uit niet IR! daardoor konden we dat uitsluiten) Erbij komt wel bloedafname van DA aan kosten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:09

Jannepauli schreef:
Tel daar bij op dat ze in die periode ook weinig te werken had omdat mijn lijf even niet meedeed... Binnen ruim een half jaar was Pauli bijna 150 kg zwaarder.. |(
Ach had ik toen maar geweten... maar ja, in de kont van de koe kieken zeggen ze wel 's..

WAUW 150 kilo!! Volgens mij is het probleem met aankomen zien ook best lastig als je je paarden iedere dag ziet het sluipt er misschien wat in, het is niet in een keer dat je denkt oliebol zeg die is dik!
Ook kun je blij zijn met meer land en dan in de valkuil trappen. Meer land is natuurlijk wel goed, je kunt beter gestressed gras voorkomen door te roteren etc, maar onbeperkt grazen is voor veel paarden niet weggelegd.
Ik heb ook hectares ter beschikking in natuurreservaat, mooi dat ik ze er echt geen 24 uur per dag op kan laten grazen. Deze zomer heb ik er wat jonge paarden op en een bejaard paardje dat moeilijk op gewicht blijft daar is het weer wel ideaal voor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:17

Ik ben toch geïntrigeerd door die opmerking over lijnzaadolie, en dat dit niet goed zou zijn voor HB/IR paarden.. ik heb wat gegoogled en kan eigenlijk alleen maar positieve berichten vinden ( ook in HB gevallen) maar deze berichten zijn voornamelijk afkomstig van bronnen die zich met kruiden etc. bezig houden. Eén link die ik vond, krijg ik niet geopend: Nutritional management of laminitis in a horse van PubMed. Daar zou iets over 'linseed' of 'flaxseed' moeten staan..

Esther, jij bent op die site nogal thuis.. zou jij 's willen proberen of je de tekst ervan tevoorschijn kan krijgen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:30

Jannepauli schreef:
Esther, jij bent op die site nogal thuis.. zou jij 's willen proberen of je de tekst ervan tevoorschijn kan krijgen?

Op pub med idd alleen de titel, wat je kunt proberen is ook op de auteur te klikken of de primaire bron. (Laboratory of Animal Nutrition, Faculty of Veterinary Medicine, Ghent University)
Of auteur http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... erg%20S%22[Author] vaak kom je dan van de een naar de ander.
Zal zelf ook even verder zoeken maar vaak is dat een manier van zoeken, ook als je bijv een wetenschappelijk artikel vindt kun je de referenties natrekken door de publicaties erbij te zoeken. Betrouwbaarder dan websites die zelf producten verkopen!! Belangrijk is wel dat je het hele artikel kunt lezen dus niet enkel een abstract.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:47

Paars Dankje voor de verkorte en simpele versie over de (suiker)bietenpulp! duidelijk :D
Misschien kan ik mijn senioris prioris slobber er wel voor inruilen, of halveren.. Ik ga nog even lekker verder met uitzoeken in ieder geval!

Citaat:
Wie nog magnesium wil? Heb nog een halve emmer over die houdbaar is tot diep in 2011. Mag weg voor de verzendkosten= E 6,75 . Grijp uw kans, het leven is al duur genoeg.

Wanneer voer je magnesium bij, ik bedoel hoe weinig magnesium moet er in je voer zitten voordat je dit als suppl bij gaat voeren..? Ga morgen even op mijn zakken kijken, maar let bij keuze van mijn voer wel op magnesium.. Als er een bepaalde waarde of % in zit dan zou dat inprincipe voldoende moeten zijn toch..?

JSCAA schreef:
link heb ik echt net weggeklikt .
DA is maand geleden nog geweest en er nog naar gekeken .
hij heeft hem zeker al 3 jaar .

Heeft ie al 3 jaar een dikke manenkam..?

Wendy15 Ik blijf zo nu en dan ook nog steeds wat warmere hoeven voelen bij die van mij. Kan wel verschillen per ochtend en avond.. Het is voor mij wel een graadmeter en alarm.. Maar voel ook vaak de andere pony's even als vergelijkingsmateriaal :P Soms als de zon een beetje schijnt bijvoorbeeld kunnen ze ook warmer voelen.
Naar mijn weten heeft hooi minimaal 6 weken nodig om te besterven(liever wat langer), maar het zou wel kunnen denk ik.. Vooral als je het mengt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de bevindingen over lijnzaadolie.. Al heb ik er eigenlijk nog nooit iets van gemerkt.. Geef het nu eigenlijk niet meer, maar kan het volgens mij gehele jaar door geven toch..?
Misschien dat ik deze winter maar weer eens in de weer ga met lijnzaadprutjes koken :Y)
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 06-09-10 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:53

zwelgje; ja ongeveer wel , sinds ik hem heb heeft ie het , kan me niet heel goed meer herinneren of het in het begin ook was , volgends vorige eigenaar niet maar daar had ie wel een eiwitprobleem .. maar hij had daar wel meer niet :P

edit ; toen ik hem net had , is de DA ook een x langsgeweest en dacht toen dat hij voortekenen van hoefbevangeheid had , hij moest toen op ijzers en had pijnstilling gekregen .
heb de hoefsmid nog meedere malen gevraagd maar niks te zien , heb nu een andere hoefsmid vraag het nog wel is maar nogsteeds niks te zien , iedereen zegt dat zn nek vet is maar ik vertrouw het niet helemaal , er is ook al bloedonderzoek naar gedaan en ook niks uitgekomen .
vandaar dat ik het hier ook vroeg en over het lijnzaad wat ik eerder al postte ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:58

paars schreef:
@lolclub: je kan voor je zeepsopper ook nog strokorrels proberen. Weten JP en ik ook van alles van en is super. Neemt beter op dan stro.

We hadden hier een hoop wind vandaag, Vash vloog als een veulen door de paddock. Heerlijk om hem zo te zien spoken. Gek beest.

Eten ze daar ook van , het zijn een soort bikskorrels die oplossen toch ?
Op zich bevalt de strobox mij ook wel, heb ik meteen mooie mest voor de rozen volgend jaar ;)
Hij mag van mij best wat stro eten, daar heb ik niet zo'n probleem mee, alleen die happen vlas....brrrbrrr, ik kreeg er helemaal de zenuwen van,
Paard van mijn lesgeefster is een aantal jaren geleden met gierende ambulance naar de kliniek gebracht wegens verstopping door vlas, het was op het nippertje...

Leuk dat Vash zo fit was.... hiha, bokkerdebok !
Laatst bijgewerkt door lolclub op 07-09-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:06

zwelgje27 schreef:
Wanneer voer je magnesium bij, ik bedoel hoe weinig magnesium moet er in je voer zitten voordat je dit als suppl bij gaat voeren..? Ga morgen even op mijn zakken kijken, maar let bij keuze van mijn voer wel op magnesium.. Als er een bepaalde waarde of % in zit dan zou dat inprincipe voldoende moeten zijn toch..?
Ik heb het gegeven in de eerste maanden nadat de HB was geconstateerd en op basis van de info die ik erover las op paardnatuurlijk (bij hun ook besteld en gegeven in de door hun aanbevolen doseringen). Daarna ben ik ermee gestopt. Ik moest het voeren met een spuit (dat vind hij NIET leuk), hij was lekker aan het afvallen en ik was inmiddels begonnen met de F4F. Vond het mooi geweest ;-) .

@lolclub: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=997253 toch ook wel een best lang topic. Het is vermalen en verhit stro, geperst tot een brokje, ziet eruit als bix (mmm misschien toch minder geschikt voor je zeepsopper...). Stofvrij en met een erg goed absorptievermogen. Zuinig ook voor een boel paarden. Viezerikken zijn er overal....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:16

Jannepauli schreef:
Ik ben toch geïntrigeerd door die opmerking over lijnzaadolie, en dat dit niet goed zou zijn voor HB/IR paarden.. ik heb wat gegoogled en kan eigenlijk alleen maar positieve berichten vinden ( ook in HB gevallen) maar deze berichten zijn voornamelijk afkomstig van bronnen die zich met kruiden etc. bezig houden. Eén link die ik vond, krijg ik niet geopend: Nutritional management of laminitis in a horse van PubMed. Daar zou iets over 'linseed' of 'flaxseed' moeten staan..

Kijk eens naar deze link: http://jas.fass.org/cgi/content/full/83/13_suppl/E22

en dan het hoofdstuk over Dietetics, hierin wordt gesproken over de diverse vormen van vet/olie, welke invloed ze hebben en ook weer een heel verhaal over de GI index ;)

even voor je informatie: lijnzaadolie levert voornamelijk omega 3 en een beetje omega 6 vetzuren

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:35

Ik lees vanavond even bij, zo weer eens naar school toe. Maar ik wilde jullie deze link geven, een bedrijf in Belgie. Ze verkopen hooi (kwaliteit weet ik niet) stro en vlas enzo voor een vrij goedkope prijs. En ze leveren vanaf zoveel pakken (10 ofzo) gratis. En ze verkopen safe and sound, zelfs iets goedkoper dan bij Rene Wielens. Wellicht iets voor de grootgebruikers? Zelf wacht ik even de ervaringen af van de mensen in het topic, maar als dat goed is dan bestel ik daar voortaan mijn vlas en dan kan ik meteen voer meebestellen.

[PP] shop met stip ;-)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:51

Code
Hee Maisie  ,
ik ben blij dat het met Ferro goed gaat

Heeft ie helemaal nergens meer last van ?

Nee hij heeft absoluut nergens last van. Hij gaat nog wel overdag op zijn
kleine weitje en mag niet met de rest mee op de grote wei.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:05

Jannepauli schreef:
Ik ben toch geïntrigeerd door die opmerking over lijnzaadolie

Misschien wat 'vaag' en zweverig ... ik heb Isabella ooit met biosensor laten testen oa ook lijnzaadolie (wat ik toen voerde om de zoveel dagen). Kwam als niet goed voor haar uit de bus.
Vanaf dat moment heb ik het nooit meer gegeven en ze glimt nog altijd als een spiegeltje.
Waarom het toen niet goed was voor haar, weet ik niet, dus veel schieten jullie niet op met dit berichtje :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 09:05

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Kijk eens naar deze link: http://jas.fass.org/cgi/content/full/83/13_suppl/E22

en dan het hoofdstuk over Dietetics, hierin wordt gesproken over de diverse vormen van vet/olie, welke invloed ze hebben en ook weer een heel verhaal over de GI index ;)

even voor je informatie: lijnzaadolie levert voornamelijk omega 3 en een beetje omega 6 vetzuren

Zo.. da's een aardige lap text zeg! Jammergenoeg spreekt de auteur niet specifiek over lijnzaadolie, maar noemt verschillende andere olieën.
Tja.. ik ben door Info Nu aan het twijfelen ben gebracht maar voor zover ik nu heb kunnen constateren is er geen enkel bewijs dat lijnzaadolie slecht is voor HB/IR paarden, zolang je het maar langzaam introduceert in de voeding en er dagelijks niet te veel van geeft.De door jouw genoemde Omega's hebben het bijkomende voordeel dat het meewerkt aan het bevechten van ontstekingen en op een ander niveau helpt de celmembranen te herstellen. In dit stuk wordt genoemd dat olie invloed zou hebben op de gevoeligheid van de celreceptoren zodat insuline beter zou functioneren.. dat wordt door een ander onderzoek weer tegengesproken als zijnde 'niet effectief verschillend'.

Overigens jij spreek over de Glycemische Index maar pas op: die is lang niet altijd bepalend! Wat wél bepalend is, is de Glycemische Lading! GL wordt nl per portie berekend en daarbij kunnen Index en Lading verschillend zijn: een hoge GI kan een lagere GL opleveren .
Voorbeeld:
The glycemic load (GL) is a relatively new way to assess the impact of carbohydrate consumption that takes the glycemic index into account, but gives a fuller picture than does glycemic index alone. A GI value tells you only how rapidly a particular carbohydrate turns into sugar. It doesn't tell you how much of that carbohydrate is in a serving of a particular food. You need to know both things to understand a food's effect on blood sugar. That is where glycemic load comes in. The carbohydrate in watermelon, for example, has a high GI. But there isn't a lot of it, so watermelon's glycemic load is relatively low. A GL of 20 or more is high, a GL of 11 to 19 inclusive is medium, and a GL of 10 or less is low.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:45

Jannepauli schreef:
Zo.. da's een aardige lap text zeg! Jammergenoeg spreekt de auteur niet specifiek over lijnzaadolie, maar noemt verschillende andere olieën.
Tja.. ik ben door Info Nu aan het twijfelen ben gebracht maar voor zover ik nu heb kunnen constateren is er geen enkel bewijs dat lijnzaadolie slecht is voor HB/IR paarden, zolang je het maar langzaam introduceert in de voeding en er dagelijks niet te veel van geeft.De door jouw genoemde Omega's hebben het bijkomende voordeel dat het meewerkt aan het bevechten van ontstekingen en op een ander niveau helpt de celmembranen te herstellen. In dit stuk wordt genoemd dat olie invloed zou hebben op de gevoeligheid van de celreceptoren zodat insuline beter zou functioneren.. dat wordt door een ander onderzoek weer tegengesproken als zijnde 'niet effectief verschillend'.

Overigens jij spreek over de Glycemische Index maar pas op: die is lang niet altijd bepalend! Wat wél bepalend is, is de Glycemische Lading! GL wordt nl per portie berekend en daarbij kunnen Index en Lading verschillend zijn: een hoge GI kan een lagere GL opleveren .
Voorbeeld:
The glycemic load (GL) is a relatively new way to assess the impact of carbohydrate consumption that takes the glycemic index into account, but gives a fuller picture than does glycemic index alone. A GI value tells you only how rapidly a particular carbohydrate turns into sugar. It doesn't tell you how much of that carbohydrate is in a serving of a particular food. You need to know both things to understand a food's effect on blood sugar. That is where glycemic load comes in. The carbohydrate in watermelon, for example, has a high GI. But there isn't a lot of it, so watermelon's glycemic load is relatively low. A GL of 20 or more is high, a GL of 11 to 19 inclusive is medium, and a GL of 10 or less is low.

Dat laatste heb ik ook gelezen en het dat klinkt ook heel logisch al maakt het nog een stuk ingewikkelder (het duizelt me ook wel een beetje moet ik je bekennen :o )...
Op de diverse sites over behandeling van IR wordt alleen gesproken over voeding met lage GI, dit is voor de meeste mensen ook het makkelijkst te begrijpen,
daarbij is ook voor iedereen te begrijpen dat je een verschillende piek in de glucosespiegel krijgt als je bijv. een kilo voer verstrekt welke 2% mais bevat of dat je domweg een kilo mais in de voerbak gooit,
de GI voor mais blijft gelijk maar de GL zal inderdaad heel anders zijn .

Daarnaast heb je nog de voederhoeveelheid per portie, 10x per dag een hand suiker van 10 gram zal de glucosespiegel minder hoog laten stijgen als in één keer 100 gram suiker.

Ook moet je de voedersnelheid nog meenemen, stel bijvoorbeeld: een plak hooi heeft een GI van 15 maar daar doet je paard een uur over voor het op is, terwijl een halve kilo krachtvoer ook een GI van 15 heeft maar dit is in 3 minuten op.
De glucosespiegel zal bij de biks veel sneller en hoger pieken als bij het langzamer ingenomen hooi.

Waar ze echter op hameren op de diverse sites is om een IR/HB paard gewoon helemaal geen voer te verstrekken met een hogere GI als 50,
al ben ik het wel eens met de stelling dat de GL feitelijk veel belangrijker is,
Hieruit kun je weer afleiden dat vaker kleinere porties belangrijker is als in één keer een heleboel, helemaal als de GI van het betreffende voedermiddel vrij hoog is .

Vind je het interessant om eens een aantal grafieken te zien waarin het glucose en insulinepeil is gemeten (op 8 pony's) nadat er voedingsmiddelen zijn verstrekt met verschillende NSC's ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:50

JSCAA schreef:
heb het begin stukje even gekeken , en daarna de fotos die er nog maar in voor kwamen ,
die dikke bulten op zn kont en buik heeft hij niet , en je ziet ook niet duidelijk zon rand in zn nek zegmaar ,
en zn koker is wel dik , maar niet zoals op die fotos maar bij die van mij zit het meer aan de onderkant dan hangt er een soort van zakje aan ..

Waar je wel rekening mee moet houden is dat in deze voorbeelden extreme gevallen worden vertoont
Als jouw pony in het verleden al verdacht is van HB en nu een dikke harde kap heeft en een chronisch ontstoken koker zou ik toch voor de zekerheid maar overgaan op het voor IR paarden aanbevolen dieet.
Wellicht kun je er erger mee voorkomen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 11:04

Lolclub schreef:
Dat laatste heb ik ook gelezen en het dat klinkt ook heel logisch al maakt het nog een stuk ingewikkelder (het duizelt me ook wel een beetje moet ik je bekennen )... etcetera

Tja, het is best wel ingewikkelde materie.. en bepaalde cijfers zijn ook best verwarrend.
Dat is eigenlijk ook het probleem als je al te veel gaat leunen op wetenschappelijke data - soms is de 'simpele' weg toch het makkelijkst te bevatten! Met de simpele weg bedoel ik dat we allemaal weten en begrijpen dat graanproducten méér problemen opleveren dan hooi, dat hooi hoger in energie zit dan wat de Amerikanen noemen "legumes" ( zoals Alfalfa) en dat bietenpulp er zo'n beetje tussenin zit.
Voor energiewaarden ( niet noodzakelijkerwijs suikers) staat in deze link een aardig staatje: http://www.shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml

Ik denk dat wát je ook binnen de grenzen voert, het kernwoord is: kleine beetjes...
Het maakt m.i. niet uit of een paard een uur over z'n hooi doet - als hij een grote hoeveelheid krijgt, blijft de insuline productie toch pieken door de hoeveelheid die verwerkt moet worden. Als je per dag meerdere kleine beetjes voert en de 'rustperioden' tussen voedingen lang genoeg zijn, lijkt het me dat het insuline niveau beter gespreid wordt en minder piekt.
Het probleem is natuurlijk dat zij die hun paard niet aan huis hebben staan dat niet makkelijk realiseren - voor mij is het makkelijk genoeg om 10 stappen buiten de deur te zetten en 6-8 keer per dag kleine beetjes te voeren....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:04

capopjekop schreef:
Ik lees vanavond even bij, zo weer eens naar school toe. Maar ik wilde jullie deze link geven, een bedrijf in Belgie. Ze verkopen hooi (kwaliteit weet ik niet) stro en vlas enzo voor een vrij goedkope prijs. En ze leveren vanaf zoveel pakken (10 ofzo) gratis. En ze verkopen safe and sound, zelfs iets goedkoper dan bij Rene Wielens. Wellicht iets voor de grootgebruikers? Zelf wacht ik even de ervaringen af van de mensen in het topic, maar als dat goed is dan bestel ik daar voortaan mijn vlas en dan kan ik meteen voer meebestellen.

[PP] shop met stip ;-)

Mijn Kaspersky internet security staat me niet toe deze site te bezoeken, er zit een Trojaans paard ingebouwd
Alles schiet op rood en het systeem wil het gehele internet uit veiligheid eruit gooien

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 11:08

Ik geloof dat er al kleine barstjes komen in het wonderschone imago van deze site.. leveringen die afgezegd worden..etc.? Ik maak me nog 't meeste druk om de kwaliteit van het aangeboden hooi ( 1,35 per baal van 15 kg) .. nobody knows where it's coming from.. en geen telefoonnummer om ze 's aan de tand te voelen daarover.. 8-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:09

Jannepauli schreef:
Lolclub schreef:
Dat laatste heb ik ook gelezen en het dat klinkt ook heel logisch al maakt het nog een stuk ingewikkelder (het duizelt me ook wel een beetje moet ik je bekennen )... etcetera

Tja, het is best wel ingewikkelde materie.. en bepaalde cijfers zijn ook best verwarrend.
Dat is eigenlijk ook het probleem als je al te veel gaat leunen op wetenschappelijke data - soms is de 'simpele' weg toch het makkelijkst te bevatten! Met de simpele weg bedoel ik dat we allemaal weten en begrijpen dat graanproducten méér problemen opleveren dan hooi, dat hooi hoger in energie zit dan wat de Amerikanen noemen "legumes" ( zoals Alfalfa) en dat bietenpulp er zo'n beetje tussenin zit.
Voor energiewaarden ( niet noodzakelijkerwijs suikers) staat in deze link een aardig staatje: http://www.shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml

Ik denk dat wát je ook binnen de grenzen voert, het kernwoord is: kleine beetjes...
Het maakt m.i. niet uit of een paard een uur over z'n hooi doet - als hij een grote hoeveelheid krijgt, blijft de insuline productie toch pieken door de hoeveelheid die verwerkt moet worden. Als je per dag meerdere kleine beetjes voert en de 'rustperioden' tussen voedingen lang genoeg zijn, lijkt het me dat het insuline niveau beter gespreid wordt en minder piekt.
Het probleem is natuurlijk dat zij die hun paard niet aan huis hebben staan dat niet makkelijk realiseren - voor mij is het makkelijk genoeg om 10 stappen buiten de deur te zetten en 6-8 keer per dag kleine beetjes te voeren....

kleine beetjes en vaak...dat werkt bij pablo ook het beste.
Ik zorg ervoor dat hij iedere 3 a 4 uur hooi krijgt...met die tijd dus tussen de maaltijden.
Ach je went eraan :D ...altijd rekenen voordat je weg gaat of s'ochtends iets minder en dan voordat je weggaat weer een beetje.
Ik heb ook het geluk dat ze aan huis staan en dat ik gewoon thuis ben.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:12

lolclub schreef:
Hieruit kun je weer afleiden dat vaker kleinere porties belangrijker is als in één keer een heleboel, helemaal als de GI van het betreffende voedermiddel vrij hoog is .

Jannepauli schreef:

twee zielen één gedachte ;)