[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:26

Ook ik moet me hier helaas melden.
Woensdag met mijn haflinger bij de DA geweest, omdat hij onregelmatig liep. Kreupel op 3 benen. Pijnstillers/antibiotica gekregen voor het geval het een ontsteking was, maar nu (5dagen later) nog steeds vrij weinig verbetering en dus kunnen we inmiddels een ontsteking uitsluiten. Artrose is de voorlopige diagnose.

De DA vroeg aan mij wat ik er verder aan wilde laten doen, foto's maken leek mij noodzakelijk om er achter te komen waar het precies zit en wat we er eventueel aan kunnen doen. Mijn DA had het ook over een MRI-scan, waarvan de kosten op ongeveer 1000 euro kwamen te liggen. Nu vraag ik mij af of dat wel nodig is, mijn haf is geen sportpaard en staat lekker voor grasmaaier de hele dag te spelen. Het enige wat ik wil is dat hij zo fijn mogelijk verder kan leven met zo min mogelijk pijn.

De Lingehoeve werd mij geadviseerd, heeft iemand met een artrosepaard ervaringen met die kliniek?

Groetjes Jill

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:44

Een MRI scan lijkt mij overbodig. Op de foto's zou je al genoeg moeten kunnen zien.
Wel balen dat je haflinger ook artrose heeft. Maar vaak gelukkig niet meteen het einde.
Ik heb helaas geen ervaring met de Lingehoeve.
Veel succes!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:59

Lijkt mij ook. Belde net een vriendin van me op die me wilde rijden naar de Lingehoeve, en die kwam ook met het argument dat als je het op de foto's niet kan zien de vraag is of het wel zo erg is.

Bedankt voor je reactie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:44

ik zou het dier eerst maar eens rondom op de foto laten zetten voor je weer verder gaat zoeken

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:51

Ja, en dan kun je nog eerst door van onder af uit te verdoven kijken waar het zit. Dan hoef je maar van een bepaald stukje foto's te maken en ben je met twee foto's klaar. Wat raar dat die DA meteen over zo'n scan begint....

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:41

Ik zou ook alleen foto's laten maken.
Deze kunnen vaak al veel duidelijkheid verschaffen.
Als er dan alsnog niks uitkomt kun je de keuze alsnog maken!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:32

ik sluit me bi boven staande berichten aan. eerste foto eventueel verdoven en nog wachtenme de scan

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:48

Hoiii

Hoe doen jullie het met rijden? Ik merk dat er dagen zijn dat het paard stijf/onregelmatig is.
Nu gaat het weer goed maar dat kan zo weer omslaan nu het weer regenachtig wordt.
Dit word erger in de herfst/winter ga ik vanuit.
Ik zit weleens te denken om van te voren te gaan longeren en niet er gelijk op te gaan zitten?
Ik stap wel altijd lang voordat ik overga in de draf of galop.
Hij kan ook vanuit stap de galop in.
In de galop krijg ik hem losser.
Uitstappen doe ik ook zeker 10-15 min
Hij krijgt sinds kort joint comp.
Ik lease hem nu paar maanden dus nog geen koude dagen echt meegemaakt.
Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?
Zit ook nog te denken om een uitrijdeken te kopen voor de herfst/winter.
Moet ik nog op dingen letten met dekens en uitrijdeken ivm de artrose?

En hoe gaat het met jullie in de herfst/winter?

gr

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:44

Mijn paardje liep al een hele tijd niet helemaal goed. Aangezien ons ritje afgelopen zaterdag wat langer ging duren dan normaal had ik haar op voorhand een zakje equipalazone gegeven, dit doe ik op aanraden van de DA, maar geen nood, ik doe dan zeker geen gekke dingen omdat ze de pijn dan niet voelt!
Ze liep toen natuurlijk veel beter.
Vandaag een normaal ritje gemaakt dus zonder equipalazone en voor het eerste sinds lange tijd liep ze eigenlijk gewoon goed!

Kan dat ene zakje equipalazone van zaterdag nog een rol spelen?
Het is immers sinds vandaag terug natter en kouder, je zou dan denken dat het net nu zeker niet beter zou zijn met de artrose?

Soms is het toch moeilijk bij te houden wanneer ze nu meer/minder last van de artrose hebben hoor.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:24

Mijn pony is nu wat onregelmatig in het rechtervoorbeen wanneer ik in de bak stap.
Op het harde gaat het wel goed, normaal zijn het de achterbenen / kogels die slecht gaan.

om nu direct een dierenarts te bellen vind ik ook een beetje onnodig.
ik heb de ice vibe boots van horse ware besteld, het been is ook niet dik of warm.
Hij loopt gewoon erg gevoelig.

iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:42

@ Linnie50: Ik rijd gewoon door zoals normaal. 1x in de week pakken wij nu weer een half uurtje in de bak erbij ipv alleen buitenrijden omdat het rijden nu zo goed gaat! Nu de herfst eraan komt krijgt hij vaak wel slechtere dagen. Als ik het gevoel heb dat hij niet helemaal lekker loopt, blijven we gewoon stappen en doen we rustig aan.
Qua dekens maakt het niet veel uit denk ik. Mijn haflinger gaat deze winter voor het eerst dekenloos. Ben benieuwd hoe dat bevalt :) (voor zowel paard als voor mij)

@ Mandyke: Ik vind het ook vaak lastig te beoordelen wanneer ze echt last van de artrose hebben. Bij mij is het zo dat het met vochtiger weer wel gevoeliger is. Hoewel ik er dit jaar nog niets van gemerkt heb *klopt af* maar misschien komt dat aankomende herfst nog.
Vaak vind ik het ook lastig omdat ik nogal een draak heb af en toe. Dan weet ik niet of hij me nou in de maling aan het nemen is of echt last van zijn benen heeft...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:47

Renee1990 word het beter als je door blijft rijden na bv een half uur?
Of blijf je het houden?

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:03

linnie050 schreef:
Renee1990 word het beter als je door blijft rijden na bv een half uur?
Of blijf je het houden?

Ik heb het eigenlijk nog niet geprobeerd om door te gaan,
Mijn pony is 26 dus wil niet overbelasten,

Ik ga vanavond eens proberen om door te stappen
Ik heb wel geprobeerd om eerst op het harde, dan in de bak en dat nog eens, dan merk ik wel dat hij iets beter loopt als hij weer even op het harde heeft gelopen

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:55

linnie50 ik doe mijn paardje elke winter een deken op. afgelopen jaar niet gedaan en dan merkte ik toch dat hij tijver liep. wel krijgt mijn paardje in de winter ook elke dag beweging ze staan elke dag buiten en los daarvan wort hij of geloneerd of gereden. en dan gewoon naar zijn kunnen. ik heb geen speciale deken. als het echt koud is neem ik wel eens zijn zweetdeken mee om die tijden s het in en uit stappen op hem te leggen. ook ik ervaar dat hij in galop sneller los is dan dat ik blijf stappen en draven en hem op die manier probeer los te krijgen. voorgaande jaren had ik in de winter niet meer problemen als in de zomer.

rennee1990 geen idee het kan zijn dat hij zich verstapt heeft, er kan een zweer zijn en het kan artrose zijn er zijn echt veel reden waardoor paard minder goed kan lopen. even aankijken zou ik zeggen.

maydyke soms kunnen pijnstillers inderdaad langer door werken. dus kan wel. kan ook best komen doordat je de vorige dag goed gereden hebt hij zij lekkerder liep. klink mij niet vreemd in mn oren mijn paardje loopt veel lekkerder als hij elke dag beweging krijg dan als hij maar 1 keer per week iets moet doen.

mijn knollie loopt momenteel gevoelig ga er in eerste instantie vanuit dat het komt door te korte achter hoeven . hij is met mn zus rondje buiten geweest en dan slijt het toch sneller. nu maar weer rusig stappen naar behoefte. hij moet wel bewegen wat dikie dik is er niks bij.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:10

met Mister gaat het wel goed, ik heb geen idee hoe hij loopt, wat ik van hem zie op de weide is goed, maar dan kan hij ook zo enorm lopen showen dat hij door alles heen loopt.

ik hoop dat binnen een paar dagen de hechtingen losser komen en ik die eruit kan halen, dan kan hij ook weer gewoon bij de kudde op de weide en niet meer met 1 vriendje op een kleiner stukje, maar nu ziet de wond er nog een beetje vreemd uit.

volgende week ga ik een paar dagen weg, dus pak ik hem daarna pas weer op. tot die tijd ga ik wel wandelen met hem.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:41

Mandyke schreef:
Mijn paardje liep al een hele tijd niet helemaal goed. Aangezien ons ritje afgelopen zaterdag wat langer ging duren dan normaal had ik haar op voorhand een zakje equipalazone gegeven, dit doe ik op aanraden van de DA, maar geen nood, ik doe dan zeker geen gekke dingen omdat ze de pijn dan niet voelt!
Ze liep toen natuurlijk veel beter.
Vandaag een normaal ritje gemaakt dus zonder equipalazone en voor het eerste sinds lange tijd liep ze eigenlijk gewoon goed!

Kan dat ene zakje equipalazone van zaterdag nog een rol spelen?
Het is immers sinds vandaag terug natter en kouder, je zou dan denken dat het net nu zeker niet beter zou zijn met de artrose?

Soms is het toch moeilijk bij te houden wanneer ze nu meer/minder last van de artrose hebben hoor.

Een aanvulling op bovenstaande over mijn ritje van vandaag.
Vandaag liep ze terug wat slechter als gisteren, ik voelde meer stramheid bij het licht rijden in draf op de linkerhand. (ze heeft artrose in oa het rechter achter kniegewricht)
Ik vrees dat ik gisteren te enthousiast heb gereden omdat ze zo goed liep ... Ze was nogal erg voorwaarts en ik had dan ook eens een flink stuk galop gedaan, ik had dat niet mogen doen denk ik ... ;(
Ik moet echt gaan leren om mij aan de beperkingen van mijn paardje te houden ook al heeft ze een goede dag!! :\

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:12

Heeey ik heb even een vraagje voor jullie. Zoals veel van jullie wel weten heeft mijn verzorfgfries artrose in haar rechtervoorbeen. Nu zit ze al 2 weken aan de gelatinaat en de glucosamine. En vandaag heeft er voor de tweede keer wat voorgedaan. Ze wordt namlijk bij het stappen op de weg helemaal heet en dan ook echt helemaal gek. Staat in de krul snoeihard snuiven zodat je het op minimaal 200 meter nog hoort.
Piafferen, wild stappen, steigeren, bokken, hoofd extreem rond gedragen.
Ze is dan ook echt heel moeilijk te houden. Eerder was ze heel rustig en zo goed als bomproof.
Er was ook geen hengst in de buurt en dit is op 2 verschillende plekken gebeurd.
Kan het zijn, doordat ze altijd fanatiek in training is geweest, haar energie in overvloed is?
Ik heb namlijk hetbidee dat ze geen last meer heeft van ahaar artrose want ze loopt totaal niet stijf of kreupel...
Wat denken jullie? Ik bel sws de da morgen maar wilde wel even weten wat jullie hiervan denken!

Liefs van Lisa (&de helemaal gek geworden Femke)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:33

Hallo,

Toch nog even een berichtje van mijn kant. Gister mn haf nog even aan de longe gezet nadat ik de antibiotica kuur afgemaakt. Lijkt erop dat ik nu toch nog een klein beetje verbetering zie! Misschien dan toch een ontsteking, gelijk de DA gebeld. Heb nu een soort poeder dat ik over het voer moet doen gedurende een week, ik houdt jullie op de hoogte en hopen dat het niet tussen mijn oren zit :)!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:53

liespower94 schreef:
Heeey ik heb even een vraagje voor jullie. Zoals veel van jullie wel weten heeft mijn verzorfgfries artrose in haar rechtervoorbeen. Nu zit ze al 2 weken aan de gelatinaat en de glucosamine. En vandaag heeft er voor de tweede keer wat voorgedaan. Ze wordt namlijk bij het stappen op de weg helemaal heet en dan ook echt helemaal gek. Staat in de krul snoeihard snuiven zodat je het op minimaal 200 meter nog hoort.
Piafferen, wild stappen, steigeren, bokken, hoofd extreem rond gedragen.
Ze is dan ook echt heel moeilijk te houden. Eerder was ze heel rustig en zo goed als bomproof.
Er was ook geen hengst in de buurt en dit is op 2 verschillende plekken gebeurd.
Kan het zijn, doordat ze altijd fanatiek in training is geweest, haar energie in overvloed is?
Ik heb namlijk hetbidee dat ze geen last meer heeft van ahaar artrose want ze loopt totaal niet stijf of kreupel...
Wat denken jullie? Ik bel sws de da morgen maar wilde wel even weten wat jullie hiervan denken!

Liefs van Lisa (&de helemaal gek geworden Femke)

Mijn paard reageert zo op de glucosamine ! Volgens de fabrikanten omdat hij zich zo goed voelt ervan. Maar dat betwijfel ik, want het is geen fijne energie. Idd heeeeel druk en ook nog schrikachtig.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:33

Mijn paard krijgt ook glucosamine bij, en ook zij reageerd hier schrikachtig en druk op...
Ik volg dit even..

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:35

Welke glucosamine geven jullie?
Ik gaf glucohorse en merkte echt geen verschil qua gedrag

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:51

Ik heb hoba glucosamine complex gehad en geef nu glucosamine van arti-sport van global medics

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:03

en mijn paard werd hyper van de equimobility en van pure glucosamine HCL.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:24

Het is geen vervelende energie maar ze wordt zo ongelooflijk hyper!
Ze krijgt gewoon pure glucosamine. Ze stond te piaferen op haar plaats terwijl het een grote lompe fries is,
Die zolang als ze leeft dit niet zo maar doet..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:23

liespower94 schreef:
Het is geen vervelende energie maar ze wordt zo ongelooflijk hyper!
Ze krijgt gewoon pure glucosamine. Ze stond te piaferen op haar plaats terwijl het een grote lompe fries is,
Die zolang als ze leeft dit niet zo maar doet..

Dat vervelende komt later nog wel. Mijn paard was ook eerst "alleen" hyper. Wel zo hyper dat sommige stalgenootjes hem niet meer uit de wei durvden te halen en hij nu dus ook alleen staat ipv met andere paarden ( grrrrrr ). later ging hij ook mega schrikken. Niet leuk meer, zo'n paniek dan ook.