nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:27

Misschien toch een ijzeren teen er op timmeren :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:15

Mijn pony sleept niet met haar achterbenen, haar hoeven zijn mooi rond na een ritje zonder schoenen ;)
Wij rijden bijna nooit over asfalt, bijna alles is zand en grind.

Het meten heb ik gedaan met een schuifmaat, daarmee kan je de dikte van de wand van de schoen meten.
Ze waren even dik.
De eerste set heeft het 9 maanden overleden, de tweede korter....
Ik heb ze nu al een tijd niet gebruikt, ik ben benieuwd hoe lang de nieuwe mee gaan.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:54

Hoeveel gebruik je de schoenen Shyla?
Die van mij gaan eindeloos mee, maar ik rijd ook maar 2-3 keer in de week een uurtje. En nu al een hele tijd helemaal niet vanwege de vorst en de gladheid.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:24

Ik rij max 1x in de week met de schoenen als het weer goed is, de laatste paar die ik heb gehad hebben niet meer dan 90km gemaakt (heb het op de GPS bijgehouden) dus nieteens een heel seisoen.
Voor deze heb ik trouwens wel nieuwe gekregen van Easyboot (altijd super service!).

Ik vroeg me alleen af of het dus vaker voorkomt, ik zelf dus al 2x en nu een stalgenoot ook al.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:56

Ik vermoed dat in dit topic de meeste kennis aanwezig is over hoefschoenen :P

Ik heb een 7 jarige merrie die nooit ijzers gehad heeft en recreatief gereden tot 3 maanden geleden ong. Ze slijt/sleet altijd netjes af en in de winterperiode kon ik vrij gemakkelijk een keer bekappen overslaan omdat het nog niet nodig was.

Nu ben ik een paar maanden geleden begonnen haar dressuurmatig te trainen en ze pakt dit goed op. Ik heb een binnenbak op 2.5/3 km afstand en ga hier stappend naar toe (ik heb geen trailer, noch de ervaring om te rijden met een trailer). De berm om in te rijden is maar zeer smal en ik moet dus regelmatig stukken over het asfalt.
Nu slijten haar hoeven dus veel meer af dan ik gewend ben, 3 weken geleden had ik al 'ongerust' de smid laten komen om te vragen of ze niet te kort stond, op dat moment stond ze volgens hem wel kort maar niet gevoelig.

Gisteren had ik al het gevoel dat ze wat gevoeliger liep maar na vandaag weet ik het zeker, in de berm gaat het nog goed maar op het moment dat ik het asfalt opstap loopt ze veel voorzichtiger.
Btw dit geldt alleen voor de voorhoeven, achter valt het nog 'reuze' mee, dit omdat mijn merrie ook schraapt en haar voorhoeven dus regelmatig wel wat korter zijn dan achter.

Nu zit ik dus erg met het dilemma om of voor ijzers te nemen, waar ik eigenlijk niet zo'n voorstander van ben ook mede doordat het momenteel winter is en ik wel wil dat ze gewoon buiten komt en over de weg kan gaan zonder op haar plaat te gaan door gladheid.
Andere optie is hoefschoenen.... maar ja hier ben ik dus helemaal een leek in, modellen/prijs/aanmeten/duurzaamheid etc etc???

Hebben jullie enig advies voor me?

edit: ik ga ong. 3 tot 5 maal per week (afhankelijk van of het glad is of niet) 5km over de weg in stap

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:07

Teken de vorm van de hoef over en kijk dan hoe de vorm is (ovaal of rond) afhankelijk hiervan kun je een merk schoenen zoeken die het best overeen komt.
Voor simpel stapwerk maakt het niet zoveel uit welk merk je neemt. Ik kan me indenken dat je dan liever iets kiest wat makkelijk aan/uit gaat :)

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:44

Zitten bij de Easy boot standaard niet standaard zooltjes?
Ik kreeg net mijn bestelling van agradi binnen maar ze zijn al gepast door een ander op zich niet erg maar nu vroeg ik me dus af of er zooltjes in horen of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:58

Nee bij de Easyboot zitten er geen losse zooltjes standaard in.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:40

Gimli_ schreef:
Vind de hielband trouwens ook vreemd zitten, die ruimtes erachter heb ik niet.

Mijn bares (maat 4 en 5) hebben dat ook, zat ook niet handig en ik was ook van plan ze eruit te halen.
Isapaardje schreef:
Klopt, zool lijkt op de glove. Ik had gedacht dat ze daarmee minder glad waren dan de gewone easyboots. Moet nu wel zeggen dat de uitloop vol sneeuw ligt waarvan de loop plekken vastgelopen zijn en daarmee dus ook glad zijn geworden. Ik zit nu even uit te puffen van sneeuwruimen, maar ga zo nog die plekken proberen ruwer te krijgen.

Mijn buren hadden as (uit de open haard) over de sneeuw gestrooid: werkte perfect!

Nou, van mijn easyboot bares heb ik niet lang kunnen genieten :(. Zoals ik al gezegd had, heb ik geen problemen gehad met aan/uitdoen, dat vond ik makkelijk genoeg gaan. En toen ik twee passende binnen had, heb ik ze meteen omgepast (en versteld, één hoef was van beneden groter dan de andere dus die iets groter afgesteld) en stukje aan de hand gelopen: paard was er duidelijk blij mee.
Dus zadel erop en naar de bak, kijken of ze blijven zitten. En ook dat ging prima: stap, draf, galop, alles best. Bak was niet uit te houden wegens vliegeniers (dit was van de zomer) dus uit de bak, gaiters losgehaald om te kijken hoe 't eruit zag. En alles zag er prima uit, geen schuur/drukplekjes te zien. Dus gaiters weer vast (domme ik niet ook even de schoenen helemaal losgehaald) en 'n rondje buiten gereden. Al met al ongeveer anderhalf uur weggeweest (buiten vooral gestapt).

Toen ik ze af deed, bleek er bij de "grotere" hoef een blauwe plek ontstaan te zijn: die hoef was dus van onder wel groter, maar van boven niet, dus ik had een schroefje net strakker moeten instellen. Grmpf, paard, geef dan aan dat 't niet goed gaat! Maar goed, ik dacht dus, rustig laten genezen en daarna weer (RUSTIGER!) proberen met goed afgestelde schoen.

Helaas verzorg ik dit paard niet alleen, maar met twee anderen. Meisje 1 is geweldig, die vertrouw ik blindelings, maar die was toen natuurlijk net voor 4 maanden naar de VS voor haar studie. Dus moest ik het met meisje 2 doen. En die doet 't paard voor háár lol, niet voor de lol van het paard. Dus die is de twee dagen na 't ontstaan van die blauwe plek vrolijk met 'm de hort op gegaan, niks rustig aan.. .
... en toen stond ie dag 4 met 'n paar stalbenen waar hij niets meer mee kon. Dierenarts erbij: kwam door de hoefschoenen, en als we nu niet rustig aan zouden doen en ijzers eronder zou hij waarschijnlijk met 2 peesblessures eindigen. Een oud paard kan niet aan zulke nieuwe dingen wennen! Paard is 15 en nog prima, kan voor 5 door ook... En zou dan dus aan ijzers moeten wennen achter!

Dus nu staat hij rondom op ijzers, en de hoefschoenen staan na 1x passen (maat 5, 1 stuk) en 1x rijden (maat 4, 2 stuks) werkeloos in de kast. Doordat die schoenen "de schuld kregen" van z'n stalbenen (die hij, bleek later, heel regelmatig gehad heeft) durfde ik ze niet eens te proberen toen hij door een hoefzweer absoluut droge hoeven houden moest.

Wat zal ik blij zijn als ik niet meer van anderen afhankelijk ben met zulke dingen... Want ik vind de schoenen dus nog steeds geweldig en dè uitkomst (bares kunnen ook met kalkoenen, dus dan had ik met de sneeuw nog wat gekund ipv dat ie 3 weken stil staat).

(Ik had dit dus van de zomer al willen vertellen maar toen was het topic niet meer actief... Dus vandaar nu pas)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:24

Hè wat vervelend Hester, en wat een kortzichtige diagnose, stalbenen door hoefschoenen!
Worden de ijzers er wel weer onderuit gehaald straks?
Waarom heb je destijds voor de bares gekozen trouwens?
Ik heb ze hier nog niet veel voorbij zien komen, ik heb ze ook nooit goed bekeken, ben al tijden tevreden met m'n epics maar wel altijd benieuwd naar andere typen schoenen.

Annemiek: Omdat 't alleen maar om ritjes van en naar de bak gaat zou ik inderdaad schoenen nemen die gemakkelijk aan- en uitgaan.
De Cavallo's schijnen erg gebruiksvriendelijk te zijn (zelf geen ervaring mee).
Ik heb zelf easyboot epics, met wat oefenen zijn deze ook goed aan en uit te krijgen, maar je moet er even handigheid in krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:31

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:55

Ik heb ondertussen ervaring met easyboot - standaard, epic, RX en even de glove.
Maar ook met hoefschoenen van Smit (op maat gemaakt) en Cavallo.
Mijn persoonlijke mening over de diverse schoenen staat op mijn website, via mijn profiel te vinden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:16

Ik heb zelf ervaring met de Easyboot standaard en Gloves, de Cavallo's, Old Mac's het oude type, Dalmer Clogs en de Renagades (ander paard want pony maat hebben ze niet).

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:44

Valt er bij de easy boots standaard nog iets in te stellen waar ik op moet letten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:32

Hier staat oa een tabel hoe je de hoef moet meten en welke maat schoen je dan nodig hebt:
https://www.easycareinc.com/Our_Boots/E ... izing.aspx

Wat ik zelf aan standaard schoen heb gedaan om hem goed passend te krijgen, zijn de metalen haakjes aan de zijkant van de schoen plat te knijpen tussen de bankschroef (wel even losschroeven, maar is erg handig).
Het juist afstellen van de kabels wijst zich vanzelf. Zit ook handleiding bij trouwens.
En nog een tip voor de eerste keer passen; doe een zak(je) om de voeten van het paard, en zet de schoen op een schone ondergrond of doek. Dan wordt de schoen niet vies en is hij nog te ruilen mocht hij niet passen.
Op een standaard schoen kun je altijd een gaiter kopen en hem op die manier naar epic veranderen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:53

Gimli_ schreef:
Hè wat vervelend Hester, en wat een kortzichtige diagnose, stalbenen door hoefschoenen!
Worden de ijzers er wel weer onderuit gehaald straks?
Waarom heb je destijds voor de bares gekozen trouwens?
Ik heb ze hier nog niet veel voorbij zien komen, ik heb ze ook nooit goed bekeken, ben al tijden tevreden met m'n epics maar wel altijd benieuwd naar andere typen schoenen.

Ik denk dat de ijzers eronder blijven liggen, helaas. Ik wilde van de ijzers af omdat z'n hoeven er slecht van werden: brokkelen, te zachte straal (nog geen rotstraal maar wel onderweg). Achterhoeven waren bloot en wel gezond, dus ik wilde helemaal bloot, en tegen slijtage dus schoenen.
Ondertussen zijn we van hoefsmid gewisseld, en nu is de gezondheid van z'n voorhoeven flink vooruit gegaan, en die van z'n achterhoeven - met ijzers - gelijk gebleven. Dus voor mij is de motivatie om de ijzers eraf te halen, nu wel iets weg. Alleen nog dat 't op de lange termijn goedkoper zou zijn, maar goed, paarden zijn nou eenmaal duur.

Ik heb voor de bares gekozen omdat ik geen scherpe ijzeren constructies aan z'n achterhoeven wilde hebben, niet dat hij snel zal aantikken of iets, maar liever veilig dan spijtig. Plus dat de bares 1x afstellen en daarna alleen aan/uittrekken zouden zijn. En omdat ik dus niet de enige ben die ze zou gebruiken, wilde ik ze zo simpel mogelijk hebben. Zolang de anderen niet per ongeluk de boel kunnen verstellen (ik heb 't idee dat 't met de ijzerdraadjes vrij makkelijk stellen is maar dat ze ook vrij makkelijk weer losschieten) had 't goed moeten gaan.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:58

Ik heb bij mijn shetje de Eaasy boots nou aan, heb er een muispadje als zooltje bij gedaan voor extra demping.
Nu vraag ik me af of de voorrand niet wat hoog zit en gaar irriteren,die plastic flapjes zitten op het deel waar de hoorn bijna over gaat in huid , is dit de juiste plaats en zou het drukplekken geven?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:05

Hé dat is ook 'n goeie, een mousepad! Drukt alleen wel snel in lijkt me?
Je bedoelt te voorrand op de hoefwand? Die hoort in ieder geval onder de kroonrand te zitten, zo krijg je dan ook geen drukplekken.
Denk dat er in dit topic wel genoeg foto's staan van hoe ze horen te zitten, heb er zelf laatst ook eentje geplaatst geloof ik.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:22

Natasja, je kunt altijd een stukje van die voorkant afhalen om ze iets korter te maken, zolang de sluiting maar niet op de hoef zelf komt.
Heb er bij de easyboots van mijn ijslander ook 1/2 cm afgehaald. Dat scheelde gelijk stukken!
origineel:
Afbeelding

ingekort:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:54

Ik heb vandaag maar een nieuwe easyboot epic bij natuurlijk ruiterschap besteld. Nadat ik de schoen waar de produktiefout in zat terug heb gestuurd naar Krämer in duitsland heb ik nog niets gehoord. Volgende week ga ik ze bellen als ik dan nog steeds niets heb gehoord. Ik moet er toch 2 hebben dus dan kan ik straks iig verder gaan met kijken hoe hij blijft zitten in draf e.d. (ik ben niet zo'n geduldig typje :D )

Heeft hier iemand ervaring met de levertijden van natuurlijk ruiterschap?
Maken jullie merkjes op de easyboots en doen jullie steeds dezelfde schoen aan dezelfde hoef of maakt het niet uit dat je hem dan linksachter en dan weer rechtsachter doet?

Ik heb trouwens laatst de vetrap om de hoef in de draaiende smit schoen geprobeerd en die draaide de helft van wat hij normaal deed tijdens een buitenrit van een uur, blijkbaar scheelt de wrijving van de vetrap toch wel wat. De vetrap was bij de toon wel helemaal doorgesleten toen ik de schoen uit deed.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:56

Volgens mij is dat niet de bedoeling Natasja, bij mij kwam de boven/voorrand zo'n anderhalve cm onder de kroonrand. En zo is 't ook op alle plaatjes. Misschien een stukje wegsnijden/zagen?

Edit: skessa geeft het voorbeeld :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:25

Natuurlijk Ruiterschap is toch Klaas Feuth??
Heb ik niet zulke beste ervaring mee.
Ooit iets besteld en dat duurde en duurde maar. Toen gemailed dat ik van de koop afzag wegens te laat leveren en toen nog een tijdje op mijn geld terug zitten wachten.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:57

@Natasja en Hester: Sinds mijn paard natuurlijk wordr bekapt past ze in 1 maat kleinere hoefschoenen en was het probleem met te hoge schoenen en kroonrandirritatie verleden tijd ;)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:03

skessa schreef:
@Natasja en Hester: Sinds mijn paard natuurlijk wordr bekapt past ze in 1 maat kleinere hoefschoenen en was het probleem met te hoge schoenen en kroonrandirritatie verleden tijd ;)

Mijn paarden moeten ook allemaal kleinere hoeschoenen sinds ze door een natuurlijk bekapper worden bekapt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:41

Voor mijn nieuwe smid geweest was pastte Boon in maat 3. Toen de smid geweest was verzoop ze daarin en nu heb ik 2,5 en 2 en schommelt ze daar tussen afhankelijk van de hoefgroei.