Gimli_ schreef:Vind de hielband trouwens ook vreemd zitten, die ruimtes erachter heb ik niet.
Mijn bares (maat 4 en 5) hebben dat ook, zat ook niet handig en ik was ook van plan ze eruit te halen.
Isapaardje schreef:Klopt, zool lijkt op de glove. Ik had gedacht dat ze daarmee minder glad waren dan de gewone easyboots. Moet nu wel zeggen dat de uitloop vol sneeuw ligt waarvan de loop plekken vastgelopen zijn en daarmee dus ook glad zijn geworden. Ik zit nu even uit te puffen van sneeuwruimen, maar ga zo nog die plekken proberen ruwer te krijgen.
Mijn buren hadden as (uit de open haard) over de sneeuw gestrooid: werkte perfect!
Nou, van mijn easyboot bares heb ik niet lang kunnen genieten
. Zoals ik al gezegd had, heb ik geen problemen gehad met aan/uitdoen, dat vond ik makkelijk genoeg gaan. En toen ik twee passende binnen had, heb ik ze meteen omgepast (en versteld, één hoef was van beneden groter dan de andere dus die iets groter afgesteld) en stukje aan de hand gelopen: paard was er duidelijk blij mee.
Dus zadel erop en naar de bak, kijken of ze blijven zitten. En ook dat ging prima: stap, draf, galop, alles best. Bak was niet uit te houden wegens vliegeniers (dit was van de zomer) dus uit de bak, gaiters losgehaald om te kijken hoe 't eruit zag. En alles zag er prima uit, geen schuur/drukplekjes te zien. Dus gaiters weer vast (domme ik niet ook even de schoenen helemaal losgehaald) en 'n rondje buiten gereden. Al met al ongeveer anderhalf uur weggeweest (buiten vooral gestapt).
Toen ik ze af deed, bleek er bij de "grotere" hoef een blauwe plek ontstaan te zijn: die hoef was dus van onder wel groter, maar van boven niet, dus ik had een schroefje net strakker moeten instellen. Grmpf, paard, geef dan aan dat 't niet goed gaat! Maar goed, ik dacht dus, rustig laten genezen en daarna weer (RUSTIGER!) proberen met goed afgestelde schoen.
Helaas verzorg ik dit paard niet alleen, maar met twee anderen. Meisje 1 is geweldig, die vertrouw ik blindelings, maar die was toen natuurlijk net voor 4 maanden naar de VS voor haar studie. Dus moest ik het met meisje 2 doen. En die doet 't paard voor háár lol, niet voor de lol van het paard. Dus die is de twee dagen na 't ontstaan van die blauwe plek vrolijk met 'm de hort op gegaan, niks rustig aan.. .
... en toen stond ie dag 4 met 'n paar stalbenen waar hij niets meer mee kon. Dierenarts erbij: kwam door de hoefschoenen, en als we nu niet rustig aan zouden doen en ijzers eronder zou hij waarschijnlijk met 2 peesblessures eindigen. Een oud paard kan niet aan zulke nieuwe dingen wennen! Paard is 15 en nog prima, kan voor 5 door ook... En zou dan dus aan ijzers moeten wennen achter!
Dus nu staat hij rondom op ijzers, en de hoefschoenen staan na 1x passen (maat 5, 1 stuk) en 1x rijden (maat 4, 2 stuks) werkeloos in de kast. Doordat die schoenen "de schuld kregen" van z'n stalbenen (die hij, bleek later, heel regelmatig gehad heeft) durfde ik ze niet eens te proberen toen hij door een hoefzweer absoluut droge hoeven houden moest.
Wat zal ik blij zijn als ik niet meer van anderen afhankelijk ben met zulke dingen... Want ik vind de schoenen dus nog steeds geweldig en dè uitkomst (bares kunnen ook met kalkoenen, dus dan had ik met de sneeuw nog wat gekund ipv dat ie 3 weken stil staat).
(Ik had dit dus van de zomer al willen vertellen maar toen was het topic niet meer actief... Dus vandaar nu pas)