[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:36

WesseLady schreef:
We moeten toch iets, over een tijdje zijn alle paarden (of eigenlijk de wormen Knipoog ) resistent voor ivermectine en dan kunnen we niet eens meer ontwormen.

Ze kunnen ook op resistentie testen, maar dan is het wat "ingewikkelder" omdat je volgens een bepaald schema mest moet afnemen en opsturen.
Staat allemaal op hun site te lezen.

Edit:
Ze onderzoeken op diverse typen wormen en je krijgt de uitslag dan ook per wormsoort binnen.
Hierop wordt de mest gecontroleerd:
Aarsmade
Lintworm
Spoelworm
Veulenworm
Strongylus

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:12

Wist uberhaupt niet dat dat kon. Wel fijn dat die mogelijkheid er is!

Misschien een domme vraag hoor, maar wanneer heb jij de mest van je pony gepakt? Toen ik wel eens mest onderzocht op school moest dat altijd zo vers mogelijk, dus dat was wachten tot er wat uit kwam zeg maar Knipoog Heb jij het zo ook gedaan, of mag het ook gewoon uit de stal / wei zijn?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:11

Ik pak de mest ook vers en in de stal (dan weet ik zeker wat van wie is). Je hoeft maar een klein beetje mest te pakken en dan mest wat niet met zand of stalstrooisel in aanraking is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:39

Korte update 5.1.08 Image
Wij zijn voor de 12e dag aan het stappen vandaag met Image. En het stappen doen wij 2 x keer per dag 10 minuten. Dat gaat goed. Ze stapt regelmatig en lekker door. Vingers aflikken Af en toe explodeert ze met 4 benen omhoog of steigert ze een aantal keer achter elkaar. Maar ze wilde niet draven.
Mag ook nog niet, maar ik had het voorzichtig een paar passen gevraagd. Met tegenzin draafde ze heel voorzichtig met hele stijve benen en een keiharde weggedrukte rug. 10 passen of zo.
Ik vond dat tegenvallen. Zo los als ze stapte, zo stijf als ze draafde.

Mijn fysio heeft inmiddels uitgelegd dat het lichaam nog lang niet klaar is om te draven. Rustig afwachten. Stappen en genoegen nemen met korte kwaliteit. Een mooie evenwichtige stap met gelijke belasting op alle vier de benen en goed uitkijken dat ze zich niet ontziet door een been anders neer te zetten. Zodra Image langzamer loopt, haar meteen weg te zetten. Dit is geen letsel waar je moet gaan tot een lichte pijnprikkel, maar al stoppen als de impuls weg valt. Liever 2 x 5 minuten een goede stap, dan 2 x 10 minuten forceren.

Vanmorgen was Image al erg wakker en vanmiddag was daar weer even de echte Image. Even laten zien dat ze veel tuigpaardenbloed heeft naast al dat volboed. Kop erop, oortjes er recht op, hals als beton, en ................................ Haha!
ze ging dansen aan de hand. Nu maar hopen dat de hoefsmid niet meeleest, want het mag absoluut nog niet. Maar ik was zo blij om haar zo te zien swingen even. Natuurlijk haar streng toegesproken, dat ze moet stappen. Maar mijn hart maakte een sprong

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:24

Fijn om te lezen dat het stappen iig goed gaat.
Ik ben ruim 2 jaar verder en nog gaat draven op het harde niet goed, stappen gaat inmiddels wel wat beter. Het heeft gewoon tijd nodig.
Het is idd heel mooi om te zien dat ze nog kan "swingen". Ja Toen Victor 2 jaar geleden op ijzers kwam en nog onder de zware pijnstillers stond mocht hij eigenlijk ook geen gekke dingen doen, maar diezelfde dag bokte en steigerde hij de bak rond. Was stiekem toch mooi om te zien. Knipoog (Heb het nog op film staan Clown )

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:23

Over de mest:
Je moet verse mest pakken die niet in aanraking is geweest met de grond. Dus ja ik heb gewacht tot ze mestte en dat direct in het buisje gedaan (was nog warm toen het op de post ging Clown)

@Image:
Fijn dat stappen goed gaat.
Wat het andere betreft kan ik je heel goed begrijpen. Ik had hier hetzelfde ... bokte ze maar weer eens keer, deed ze maar weer eens gek. En toen ze dat ging doen die andere angst; oh jee als ze zich maar niet forceert Bloos

Wachten is soms oh zo moeilijk; je wilt je paard weer zo graag zien zoals je hem of haar het liefst ziet.

Ik heb afgelopen 2 dagen wat meer met Isabella gedraafd over het harde, maar zelfs met schoenen aan liep ze beduidend korter en en stijver en vooral ook langzamer. Liep ze eerst in de berm met hoofd hoog, oortjes naar voren en in een hele stevige draf die nauwelijks door mij was bij te benen, liep ze op het asfalt ineens heel traag, hoofd naar beneden en rug wat weggedrukt. Kan me indenken dat als ik haar zo lang zou laten draven, ze zich forceert en dat is niet de bedoeling. Dus maar gaan stappen op het harde.
Maar het viel mij ook wat tegen ... ik had gedacht dat ze toch al verder zou zijn, zeker met haar schoentjes aan.
Voorlopig nog geen menrit. Ik wil haar eerst aan de hand goed hebben lopen voordat ik ga inspannen. Is gewoon mijn gevoel dat ik die weg moet volgen, ondanks dat velen zeggen dat ik haar in moet spannen en wat moet gaan rijden.

Die tijd komt hopelijk nog wel. Het is toch niet niets wat onze bevangen paardjes hebben gehad en dan niet alleen de hoeven, maar het hele lijf (spieren en gewrichten) die een optater hebben gehad met het gehink en gestrompel.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:16

Zo moest ik idd ook mest opvangen voor school. Een beetje beweging geven helpt vaak wel om het één en ander op gang te brengen Clown Bedankt voor de info!

Janouk, fijn dat Image even lekker ging swingen. Als ze zich beroerd voelen doen ze dat echt niet, alleen maar een goed teken dus... Komt allemaal wel goed Knipoog

Isapaardje, balen dat ze in draf nog gevoelig gevoelig is op het harde. Als ze niet goed is zou ik haar ook niet aan het werk zetten. Daarmee maak je alleen maar meer kapot. Dat komt allemaal wel weer, ze moet nu eerst maar eens helemaal opknappen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 07:17

bedankt allemaal.

@isapaardje
ik zou ook niet eerder gaan mennen, voordat ze voor jouw gevoel goed loopt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:38

Komen we ooit weer van die angst (klinkt wel heel erg deprimerend)? Doen ze (te) rustig dan willen we het liefst dat ze helemaal debiel doen, doen ze debiel dan roep ik meteen dat ze rustig moeten doen.
Vorige week lag er bij de buurman in het land een plastic zak, ze waren helemaal kierewiet. Ik deed de staldeuren open en dan lopen ze zelf de paddock in. Indiana en haar dochter June maakten een draai om de achterhand en galoppeerden zo het erf op, op de stenen. June maakte zelfs een slidingstop.
Wat ik van Indiana op de stenen zag leek heel erg goed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik haar nog steeds niet aan de hand of onder het zadel op de stenen heb laten draven. En dat hoeft bij ons ook niet want als ik achter het land uitga dan zit ik al op een zandpad. Nu ik er over nadenk: ik draaf eigenlijk nooit op de weg, ook niet voor de hoefbevangenheid.

Isabella: ik zou ook niks overhaasten, jullie tijd komt nog wel. Isabella is eigenlijk nog maar net weer op de goede weg.

Janouk: het is zo leuk om de positieve berichten over Image te lezen. Staat Image bij Aerdenhout op stal?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:51

Dat is het nadeel voor de kar. Om vlot met het verkeer mee te rijden, rij je veel in draf (zeker met een shetlander hou je het verkeer nogal op). Voorheen draafde ik dan ook vrij veel over de harde weg, zelfs met blote voeten in de winter (want ze stond alleen in de zomer op ijzers).
Zolang ze dus niet kan draven over de harde weg, vind ik het zelfs te gevaarlijk om met haar de weg op te gaan. Als ik eens wat sneller een kruising over moet of iets dergelijks, dan is het wel gewenst dat ze draaft. Mensen hebben nou eenmaal weinig geduld de laatste tijd en als ik een stap de grote kruising bij ons over ga, dan duurt het behoorlijk lang. Zelfs aan de hand laat ik haar meestal al dravend de grote weg (naar het bos) over gaan. Toen ze een tijd geleden nauwelijks over het harde kon, had ik ook een groot probleem om in het bos te komen. (Het is een drie/vierbaansweg waar nogal hard gereden wordt.)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 12:05

@romeorowan
Nee Image staat niet bij of in Aerdenhout. Ze woont al jaren bij mij in de tuin in Hoofddorp.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:23

Oh, wat toevallig. Ik heb het profiel van Aerdenhout hier op bokt gelezen en haar paarden staan daar ook in (of de paarden die daar staan) en daar zit ook een Image tussen die zo op het eerste gezicht aardig op jouw Image lijkt.

Isabella: Je bent als menner natuurlijk ook wat breder. Als ruiter te paard kun vrij gemakkelijk de berm opzoeken.

Mijn hoefsmid is woensdag geweest en alle paarden lopen goed na de bekapbeurt. Indiana begint flink eelt te kweken, zegt Ellemieke, de hoefsmid. En de witte lijn ziet er prima uit. Ik heb foto's gemaakt, maar die zijn niet heel erg duidelijk, helaas.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:36

romeorowan schreef:
Komen we ooit weer van die angst (klinkt wel heel erg deprimerend)? Doen ze (te) rustig dan willen we het liefst dat ze helemaal debiel doen, doen ze debiel dan roep ik meteen dat ze rustig moeten doen.

Ik denk niet dat we ooit echt helemaal van de angst afkomen.
Ik zeker niet, omdat Victor toch al voor een tweede keer zwaar hoefbevangen is geweest. Ik weet ook niet of ik zelf een derde (zware) bevangenheid weer door kan maken, ik ben er nu toch al 2 jaar mee bezig en we zijn echt door een hel gegaan. In laten slapen is een moeilijke keuze (en ik weet ook niet hoe ik erover denk als hij toch weer zwaar bevangen is...), maar soms wel de beste. Ik laat hem niet "zomaar" gaan, maar weer door zo'n lange hel...

Maar goed, ik doe er alles aan om hem weer een aantal hoefbevangenvrije jaren te geven en een lichte bevangenheid komen we ook wel door. Ik weet nu al zoveel meer wat "gevaarlijk" is voor Vick en we leren nog steeds bij.
Het is soms wel eens moeilijk hoor, schipperen tussen een "echt paardenleven" en een "hoefbevangenpaardenleven". Clown Ik wil hem zo graag af en toe verwennen met wortels en appels, of een keer een hele dag op het gras....helaas kan het niet. Maar hij mag wel heel af en toe een half appeltje, een klein paardensnoepje of even op het gras. En hij lijkt er niet onder te leiden.
Hij krijgt wel zo'n beetje onbeperkt hooi, heeft speeltjes in de bak en hij heeft natuurlijk Mouse. Straks gaan we weer wat meer aan het werk en krijgt hij ook meer aandacht. En wie weet kunnen we ooit wel lekker buitenrijden, als meneer zich gedraagt.

Het is wel heel herkenbaar wat er gezegd wordt: ik had het heel erg met het trappen tegen de stalwand. Gek werd ik ervan (mijn slaapkamer grensde zo'n beetje aan z'n stal), maar wat was ik blij toen ik het na de ergste periode weer eens hoorde...HOERA, Vick voelt zich weer beter!!!!! Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:47

Indiana sleurde mij aan de longeerlijn als ze moest galopperen altijd de bak door. Wat werd ik daar pissig van, maar toen ik na de acute periode weer aan het opbouwen was, toen wou ik zo graag dat ze me weer meesleurde.
En de eerste keer dat ze dat deed, rende ze zo de bak uit, haar stal in, met longeerlijn erachter aan. Ik heb haar gepakt, beloond en we zijn weer verder gegaan. Wat was ik blij.

Ik vind Indiana de laatste weken ook weer vrij tam. Maar ze is natuurlijk drachtig en het is natuurlijk toch wel vrij saai in de paddock, misschien heeft ze een winterdipje enz. enz. Ik zou liever zien dat ze elke dag even uit haar dak gaat, maar daar is het niet het type paard voor.

Ze hebben nu even de dekens af (geen wind en zonnig) en dan staan ze wel heerlijk te krabbelen allemaal. Wat kun je er dan van genieten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:18

Wat een herkenbare verhalen.
Maar dat winterdipje schijnen meer paarden last van te hebben, ook gezonde paarden. Laat dat dan een troost zijn Haha!

Het is volgens mij ook wel zo dat wij (ik spreek in ieder geval voor me zelf) ook iedere scheet zien die dwars zit bij onze paarden.
Vroeger viel het me niet eens op als ze eens struikelde over bijv. een losliggende graspol. Spande ik haar gewoon in al liep ze misschien wat gevoelig op het harde ... maar nu niet. Mede ook omdat ik zo bang ben dat het terugkomt, want ook ik weet niet of ik nog eens door zo'n hel kan en wil met Isabella.

En daarom probeer ik het te voorkomen, maar weet ook dat dat niet zo makkelijk is al ik nu schrijf. Een keer span ik haar toch weer in, een keer neemt ze toch een malse hap gras in het voorjaar, een keer voert iemand haar met brood, een keer ... ja er zullen vast nog veel keren komen dit jaar dat ik extra alert ben Bloos

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:22

hoi,

wat een informatie zeg in de begin post!super Haha!
wij hebben momenteel ook een pony die zwaar bevangen is, een drachtige merrie van 3 en een half.
Ze loopt amper en zeer pijnlijk.
Op advies van de DA mocht ze bijna niks meer eten en moest ze in een extreem vieze stal komen zodat ze ook geen stro meer eet.
Dat hebben we opgelost met rubber matten.
Verder krijgt ze oraal pijnstilling toegediend en heeft de DA haar 2 x gespoten met antibiotica en pijnstilling.
Het lijkt echter maar niet beter te worden, ook na de pijnstillers loopt ze niet 'door de pijn heen'.
Ze staat nog op haar ijzers, wat ik begreep is het het verstandigeste om die er zo snel mogelij onderuit te halen.
Daarnaast vroeg ik me af hoe je erachter komt in welk been het zit aangezien ze in mijn optiek met elk been moeilijk loopt.
Onze DA kwam ook met het advies om haar veel te laten bewegen maar zoals ze nu is kan dat gewoon niet....pffffff heb niet zoveel met die man Verdrietig

Verdere tips zijn welkom, meer dan welkom!! Vork

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:43

Oh jee, wildgirl, wat een ellende.
Je kunt haar het beste oud/stengelig hooi geven, stro is mijn ogen geen verkeerde keuze. Ik zou haar in een goed gevulde stal zetten, zodat het hoefbeen van onderaf tegendruk krijgt van stro, zaagsel, vlas e.d.
Of buiten in het zand. Het zand kun je dan ook nog nat maken, om op die manier de hoeven te koelen. Of afspuiten van de hoeven, maar dat moet dan 20 minuten per keer. Bij koelen gaan de bloedvaten dichter, maar na ca. 20 minuten openen ze weer zodat het bloed er weer goed doorkan.

Kijk even op: www.laminitis.org en www.laminitisclinic.org. Erg veel engelstalige informatie.
Absoluut nu even geen krachtvoer, geen appels, wortels, brood e.d.

Over de beweging zijn 2 meningen. 1. Bewegen laten zodat de doorbloeding wordt gestimuleerd.
2. Boxrust, want de lamellen in de hoef zijn kapot en door beweging komt daar steeds meer frictie op, net als of je nagel los zit.

Persoonlijk zou ik haar niet laten bewegen als ze dat zelf niet wil/kan.

Heeft de da nog iets gezegd over het medicijn gebruik in combinatie met de dracht?

Heel veel succes!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:49

Ik zou ook oppassen met haar op een streng dieet te zetten. Dan komen er veel afvalstoffen vrij, die ontzettend slecht zijn voor het veulen. Je kan haar beter anders voeren, maar niet zozeer minder. Zoals romeorowan ook al zegt, oud stengelig hooi. Ik zou ook oppassen met beweging geven. Als je haar moet dwingen maak je misschien meer kapot dan wanneer je haar laat staan. Sterkte ermee!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:50

Wildgirl: heb je enig idee waardoor ze hoefbevangen is geworden. Is ze bijv. moddervet?

edit: Door foto's kun je zekerheid krijgen over de ernst van de hoefbevangenheid.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:58

romeorowan schreef:
Wildgirl: heb je enig idee waardoor ze hoefbevangen is geworden. Is ze bijv. moddervet?

edit: Door foto's kun je zekerheid krijgen over de ernst van de hoefbevangenheid.

Nee ze is absoluut niet modder vet, overigins is het een haflinger dus zowiezo al een wat soberder ras.
Eind 2007 begon de ellende met in oktober een spier in de achterhand/heup die pijn deed nadat ze was uitgegleden in het land.
paar weken rust, langzaam weer opbouwen en toen liep ze ineens stokkreupel maar zat het onderin het been, hoefsmid er maar eens bij en ja, een hoefzweer.
Van de ijzers af en zweer opengemaakt + 2maal daags in de biotex.
na een paar weken ijzers er weer onder voor minder direct contact met de zool en weer rustig gaan wandelen/fietsen en uiteindelijk weer rijden.
Toen kreeg ze mok, benen kaal geschoren en na een mislukte poging van de eigenaar(oude belgenfokker)om te behandelen met 'verlopen' olie9oude olie uit de AUTO Gestoord overgegaan op hydrocortiderm, dit helpt goed.
Vorig weekend liep ze echter wéér stokkreupel en begon ze haar gewicht te verplaatsten.
op oudjaarsdag DA erbij, bevangen.....
Ze moest véél bewegen, mocht niet op bevroren grond lopen maar juist wel in de modderbende(k*t mok....)en mocht bijna niets meer eten.
Het zou ook nog in de baarmoeder kunnen zitten volgens de DA maar hij heeft volgens mij niks gezegd over evt. medicijnen icm de dracht9ze moet eind mei veulenen).
Bewegen gaat nu idd gewoon niet dus dat proberen we ook niet maar het aparte is dat ze amper reageert op de pijnstillers(3x daags in spuit in de mond).
Al met al denk ik zelf dat de behandeling niet helemaal klopt maarja, niet mijn eigen paard....
Een goede vriendin van mij die verzorgt en rijdt haar dus we steunen elkaar in de ergenis af en toe.
Verder dacht de hoefsmid dat je nu de ijzers er toch niet onder weg krijgt aangezien ze niet op 3 benen kan staan....beetje raar, desnoods liggend toch?
Nouja, een hoop zorgen dus omdat er géén echte verbetering inzit.....

Verder kreeg ze wel veel te veel eten, 2 kilo basisbrok,kleine kilo pulp en paar handen wortels+onbeperkt hooi voor matige tot geringe arbeid en binnenstaan zodra het regende dus soms dagen er niet uit, maar nogmaals niet mijn paard en dus ook niet mijn voerschema.
Fay kan hier beter tegen omdat zij als over een maand moet veulenen en dus wel wat meer nodig heeft maar ook zij is straks na de geboorte moddervet ben ik bang...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:20

Qua voeren kan ik je geen tips geven aangezien ik geen ervaring heb met hoefbevangenheid in combinatie met dracht. Ze zal toch genoeg voeding moeten krijgen voor het veulen, lijkt mij. Maar...zoals gezegd heb ik hier geen verstand van. Verder ben ik het met WesseLady eens.

Om de pijn te verlichten kan je imo het beste de ijzers eronder weg laten halen en zorgen dat de hoefsmid een "mustangrol" vijlt, oftewel dat de hoefwand (voor) zover weg gevijlt wordt dat dat niet meer met de grond in aanraking komt.
Ik kan het niet zo goed uitleggen...hier staat het wat duidelijker. Knipoog http://www.hoefnatuurlijk.nl
Verder idd niet dwingen te lopen, ze loopt vanzelf wel als ze weer wat minder pijn voelt.
Foto's geven duidelijkheid in welke hoef het zit en hoe ernstig het is, maar zijn in principe niet nodig.

Heel veel sterkte met dit paardje!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:24

Pijnstiller oraal, dat zal wel quadrisol zijn. Dat werkt bij mijn paarden nauwelijks. Verder heb ik in het begin stadium metacam gehad, maar dat had niet het gewenste effect. Metacam kun je in de spier spuiten, maar kun je ook met een spuitje uit een flesje trekken en oraal toedienen.
Pas bij de Phenylbutazone kon ik het pijnstillend effect waarnemen. Maar ik vraag mij af of dat aan een drachtige merrie mag worden gegeven. Verder kreeg Indiana acetylsalisylzuur (aspirine) dat is bloedverdunnend.

2 kilo brok lijkt mij ook erg veel, zeker als je bedenkt dat je pas in de laatste 3 maanden van de dracht extra gaat voeren. Duidelijk is dus wel dat haar algehele weerstand ook niet optimaal is.

Ik zou toch ook zorgen dat de ijzers eraf komen, desnoods met extra pijnstilling van de dierenarts.

Dit is echt mijn grote angst (nog groter als gewoon hoefbevangen), dat Indiana het weer terug zou krijgen nu ze drachtig is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:28

bedankt allemaal voor de tips, victory boy das een goeie van dat bekappen.
We wachten rustig af, laat ik zo zeggen, als het mijn paard was.......
ik zal eens kijken wat voor pijnstillers ze krijgt romeorowan

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:28

Quadrisol hielp dit jaar bij Isabella ook niet, maar zelfs de bute (fenylbutazone) hielp maar matig.
Zo te lezen is het bij dit paard eerder een mechanische bevangenheid gezien het verloop van de ziekte met de spieren en hoefzweren.
Ze heeft eerst door pijn in de achterhand de voorhoeven extra belast, eventueel daardoor die hoefzweren opgelopen en door dan het been weer te ontlasten, in combinatie met misschien al medicijnen die ze gekregen heeft (gifstoffen) heeft ze er nog een bevangenheid bij gekregen. Vaak zit dit in de voorhoeven. Maar aangezien ze achter al een spierprobleem had, zal bij dit paard de achterhand (waar ze nu het gewicht op wil zetten) weer heel pijnlijk zijn.
Althans dat is even mijn beredenering (ook denkend aan het ziekte verloop van Isabella die in juni vorig jaar na een hoefzweer mechanisch bevangen is geraakt). Ook zij had zo'n last van de spieren in de achterhand.

Hoewel hoefbekapper vond dat ze daarom juist beweging moest hebben, heb ik haar dat laten bewegen wat ze zelf wilde. Dat was wat rondhobbelen in de uitloop.

Ijzers ben ik beslist geen voorstander van bij een bevangenheid. Dit omdat de nagels de pijnlijke hoef kunnen afknellen als het ijzer niet goed is geplaatst of al langere tijd onder zit. Als je het paard ondersteunt kun je best het ijzer afnemen. En inderdaad anders liggend (paard zal waarschijnlijk nu toch wel meer willen liggen).

Veel succes en beterschap ermee.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:32

haar hoefzweer zat achter dus die theorie gaat niet helemaal op, kan er natuurlijk best iets mee te maken hebben.....volgens mij kom je daar nooit achter