Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:35

Ik heb vorig jaar van de DA tips gekregen hoe mijn paard te rijden,ben zelf geen ster in dressuren daarom reed een stalgenootje hem voor mij bij.
Ik heb ook een paar keer op de kliniek gereden en hij moest meer op de achterhand gaan lopen.
In februari kreeg hij een dikke pees achter,waarbij je kon zien dat er vezeltjes opgerekt geweest waren.De oorzaak is niet bekend maar er werd wel met een overbelasting rekening gehouden.

Ik heb deze zomer niet gedressuurd maar hoofdzakelijk op de drafbaan bij ons gereden en buiten in het park af en toe en hij loopt op het moment weer goed.

Nu heeft hij 6 weken vakantie want ik zit met mijn enkel in het gips,hij loopt dag en nacht buiten.
Dus ik ben benieuwd hoe het gaat als ik weer kan rijden.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:38

Zijn de foto's op de zelfde lokatie genomen als de eerste keer?
Ik heb namelijk van mijn vorige paard ook foto's waar een jaar tussen zat en waar het ineens heel veel zwaarder was dan we dachten. Wat bleek de eerste foto's waren allemaal net iets te veel vanaf de voorkant gemaakt waardoor je maar de helft zag. Leek toen dus alsof het niet heel drastisch was...
De tweede keer was meteen te drastisch...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:27

Esther28 schreef:
tja vind het heel onwerkelijk....hij is nog zo jong...vorig jaar ook op de foto geweest ivm kreupelheid en helemaal niets aan de hand, en in een klein jaar zo een zware HKO...
Qua rijden hebben we niet echt iets intensiefs gedaan, niet overvraagd, gewoon basiswerk, hij is pas op zn 5e de basisdressuur gaan doen, en altijd aan rechtrichten gewerkt....
Ik snap het gewoon niet......ben echt lamgeslagen.....
Ik hoop echt dat deze behandeling aanlsaat anders houdt het denk ik op.....
Ik ben dus wel degelijk overtuigd van erfelijke factoren.....

ook ik ben overtuigd van erfelijke factoren. die van mij was ook pas 5 jaar toen hij echt belast ging worden. Nooit een pas kreupel gelopen en ineens pats boem is het over ind heel onwerkelijk!

Erna_

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:02

Ik kom me ook melden.
Bij mijn paard is een paar weken geleden HKO geconstateerd. Links had ze een beetje tussen 1 en 2 in, rechts had ze 3.
Ze heeft nu een leren zooltje en tot nu toe loopt ze goed.
Maar ja, het is afwachten of het goed blijft gaan.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:30

Innepin, neeeeee, jij ook???

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:33

Hoe kwam het bij Indy tot uiting?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:40

Ze liep een tijdje niet goed, niet zwaar kreupel, maar toch dat je voelt dat er iets niet goed zit.
Uiteraard de da laten komen, die zag dat het inderdaad rechtsvoor niet goed zat en raadde aan om naar de kliniek te gaan voor verder onderzoek en foto's.
Maar ja, Indy hè..... eenmaal op de kliniek liep ze als een zonnetje. Buigproeven, longeren op het zachte, longeren op het harde.......... niets te zien. De da dacht toen dat ze misschien herstellende was van een blessure.

Ze liep een week goed en daarna begon het opnieuw. Weer de da laten komen, weer zag ze wat zitten, weer naar de kliniek en weer liep mevrouw daar de sterren van de hemel.
Toch maar foto's laten maken en toen konden ze zien dat er toch wel degelijk wat mis was.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:18

Jeetje meid, wat een rotnieuws zeg.....
Die van mij is ook nog eens een klein groot drama om te behandelen...tis een tank van een paard, maar bang voor een muis.....hij is zo bang voor prikken en inspuiten dat ie zn hele gewicht in de strijd gooit om dwars door je heen weg te willen lopen...maakt de behandeling er ook nog eens niet makkelijker op....vandaag met veel pijn en moeite de gewrichtsinjectie dr in gekregen.....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:19

Laura1982 schreef:
Esther28 schreef:
tja vind het heel onwerkelijk....hij is nog zo jong...vorig jaar ook op de foto geweest ivm kreupelheid en helemaal niets aan de hand, en in een klein jaar zo een zware HKO...
Qua rijden hebben we niet echt iets intensiefs gedaan, niet overvraagd, gewoon basiswerk, hij is pas op zn 5e de basisdressuur gaan doen, en altijd aan rechtrichten gewerkt....
Ik snap het gewoon niet......ben echt lamgeslagen.....
Ik hoop echt dat deze behandeling aanlsaat anders houdt het denk ik op.....
Ik ben dus wel degelijk overtuigd van erfelijke factoren.....

ook ik ben overtuigd van erfelijke factoren. die van mij was ook pas 5 jaar toen hij echt belast ging worden. Nooit een pas kreupel gelopen en ineens pats boem is het over ind heel onwerkelijk!

Heb je verhaal niet gelezen, maar hoelang ben jij bezig geweest en wat is er allemaal gedaan qua behandeling?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:20

Innepin: k zie dat je ook uit Vld komt, welke va heb je?

Hey ik zie dat je op MH staat? Heb ik met mn andere peerd ook gestaan....

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:01

Mag ik jullie dan misschien een goed verhaal vertellen om een positieve kijk te krijgen?

Mijn paardje was ook 5 of 6 jaar toen hij het kreeg een 3 op beide voorvoeten (ene iets erger dan de andere). Ook inspuitingen gedaan 3x in het totaal denk ik, verdeeld over 3 jaar. De DA had gewaarschuwd dat het dan steeds vaker zou moeten tot een slechte afloop. ;(
Maar alles was minder waar.. Na 3, 4 jaar heeft hij nooit ergens meer last van gehad. We doen alles nog, springen bij de paarden sinds kort weer op M niveau. Hij is dol gelukkig en heeft energie voor 10.
Oke.. onze DA heeft gewaarschuwd om niet meer te springen als het slechter werd maar hij werd steeds beter. Is het omdat het stabiel is nu? Is het omdat hij nu hele dagen op de wei staat? Is het omdat we nu een goede hoefsmid hebben? Geen idee maar hij heeft al 3 a 4 jaar geen last meer gehad.

Nu geloof ik dat het echt verschilt in de mate van HKO.. en misschien hebben wij dan geluk gehad?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:31

Dat is fijn om te lezen LetsgoKelly,ik hoop dat mijn Tence het ook zo goed blijft doen.
Ik kan hem alleen `s zomers dag en nacht buiten doen maar `s winters staat hij overdag in de paddock.
Ik hoefde van DA niets aan het beslag te veranderen en hij is nu 2x ingespoten.

Ik denk dat het verschil niet alleen in de mate van HKO zit,mijn paard heeft het maar licht en liep knap beroerd maar er zijn ook paarden met fase 4 die nog heel goed lopen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:11

Heb inmiddels ook al 2 verhalen gehoord over paarden die op vrij jonge leeftijd al afgeschreven waren op zware HKO, die zijn nu beiden dik de 10 jaar gepasseerd en doen het nog prima....
Denk dat het echt per paard verschilt, de een loopt met een 4 nog geen stap kreupel en de ander is met een 2 al stok en stokkreupel...
Kan nu niets anders doen dan afwachten of de behandeling aanslaat.....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:19

Ja af wachten is het enige wat je kan doen maar iedere keer als ik ga rijden denk ik hoe zal hij vandaag weer lopen.Het blijft je wel bezig houden.
Na het laatste kliniekbezoek in juni heeft hij 2x een dipje gehad dat het wat minder ging en ik zit dan gelijk in zak en as.
En ik ben druk bezig uit te vogelen wat hij qua werk aan kan en hoeveel dagen achter elkaar.

Voordeel is wel dat wij een drafbaan hebben waar ik hem mooie rechte stukken kan laten draven.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:35

Ja klopt wat je zegt Taverno. Let's go heeft er ook nooit kreupel op gelopen. We zijn begonnen omdat we vonden dat hij wat voorzichtig liep. De DA zei ook, zodra hij kreupel wordt kan het erger zijn.
Hopelijk blijft het bij jou ook beter gaan.. Ik heb ook nog steeds schrik maar wel minder als eerst. Als hij kreupel is dan denk ik wel steeds oh jee het is er weer, maar dan blijkt het bijvoorbeeld weer een wondje te zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:41

Hallo, ik meld me hier ook (weer).

Kom hier met regelmaat, mijn merrie heeft op beide voorbenen 3/4, maar tot een paar maanden geleden ging het eigenlijk wel redelijk. Wel af en toe mindere perioden, maar dan rustige beweging geven en dan knapt ze weer. Nu ben ik al een aantal weken aan het klungelen, dan gaat het weer beter, dan weer slecht en op dit moment lijkt ze behoorlijk last te hebben met lopen.
Ze krijgt aantal uren weidegang per dag en daarnast nog rustige beweging (stapritten, grondwerk)

Ik geef als supplement dagelijks Proflex.

Ze heeft tot nu tot steeds zonder ijzers gelopen. 1 x speciaal beslag met zooltjes gehad, maar daar liep ze toen nog slechter mee, en ik denk dat zonder ijzers de doorbloeding van de hoef wel weer beter is.

Zijn er hier meer mensen wiens paard met HKO zonder ijzers loopt?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:48

Nee.. mijne heeft al vanaf het begin ronde ijzers en na een tijdje heeft de hoefsmid op advies van de DA extra afwikkeling aan de voorkant gemaakt. We hebben ook zooltjes gehad maar dat was niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:51

Mijn merrie loopt inmiddels alweer zo'n 4,5 jaar op breakoverijzers, verder geen zooltjes e.d. De smid houdt ook goed rekening met het hoefmechanisme bij het onderzetten van de ijzers. Ter ondersteuning krijgt ze Superflex 5 Star.
Ze loopt al sinds ze op de breakovers kwam weer helemaal goed. :j Ze is nu 11 jaar, op haar 6e werd HKO geconstateerd.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:00

simodi schreef:
Zijn er hier meer mensen wiens paard met HKO zonder ijzers loopt?

Mijne loopt nu even zonder ijzers omdat hij vreselijke brokkelhoeven kreeg en hij toch 6 weken rust krijgt omdat ik in het gips zit.
de eerste dagen liep hij vreselijk beroerd maar het schijnt volgens zeggen nu wel goed te gaan.
Hopelijk groeien de oude nagelgaten er zo een beetje uit en kunnen er weer ijzers onder zodra ik weer wat kan gaan rijden.

Hij heeft alleen voor ijzers met dubbele lippen.Heb het er met DA over gehad maar die vond het niet nodig hem op ander beslag te zetten.Equi Librium,Breakover en Classic roller besproken,het zou iets kunnen helpen maar omdat hij op het moment weer aardig lloopt hebben we het maar zo gelaten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:01

wat ook schijnt te helpen tegen de onstekingen Omega olieen....
jij bedoelt het breakover van Van Nassau?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:09

Ik lees hier wel veel verschillende soorten beslag, duidelijk is dat elk paard weer anders is!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:59

Zeker,daarom kan je niet echt zeggen je moet dit of dat doen.
Het paard aankijken is denk het belangrijkste,wat voor de een helpt hoeft niet voor de andere te helpen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:36

Esther28 schreef:
Innepin: k zie dat je ook uit Vld komt, welke va heb je?

Hey ik zie dat je op MH staat? Heb ik met mn andere peerd ook gestaan....

Mijn va is Ellen (van de Delta), en ik heb Jeroen als smid.
En Indy staat inderdaad op Middenhof :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:04

Toevallig ik ook ;)
Sta alleen niet meer op MH

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:15

:D