[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 11:03

Ja, ik heb alles laten testen van alle drie hooisoorten. Ik heb op dit moment nog niet alles binnen - zodra het beeld compleet is zal ik het hier plaatsen.
Ik begrijp zelf ook niet waarom er maar zo weinig verschil is tussen 1e en 2e snede - ik had ook verwacht dat dit veel groter zou zijn. De eerste is gemaaid in Mei, de tweede eind Augustus.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:57

Je weet zeker niet uit welke grassoorten het hooi bestaat m.a.w. waar is het land ooit mee ingezaaid resp. doorgezaaid?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:14

De wei waar het hooi vanaf komt is het gewone boerengraskoeienmengsel.. daar zal dus wel het nodige engels raai in zitten. Onze kleine wei daar heb ik wel paardengras op laten zaaien maar die wei is te klein om hooi te maaien..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:01

hmmm...rustig hier, is het een goed teken....ik hoop het wel!!!
Hier staan ze inmiddels na lang opbouwen van 07.00 tot 15.00 uur op de wei en daarna in de bak en het gaat prima!
IJzers zitten er 8 weken onder nu , zittennog perfect groeit netjes recht af en zit nog niks los,,,,
Krijgen geen voer meer, behalve voordroog voor de nacht....hopelijk gaat het bij iedereen zo goed!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:05

Hier gaat ook alles prima.
Roos weer 4 winstpunten in de Z vaardigheid gelopen vorige week, nu dus ZZ startgerechtigd. En het kriebeld om as zondag nog ZZ dressuur te gaan starten :o.
Dennis is stout en zweeft er weer over, zelfs in draf op het harde gaat hij als een speer.
Whitney is dik met haar buik, nog zo'n 3,5 week en dan heeft ze weer een pracht baby is de bedoeling.

Whitney staat weer hele dagen op het land en 's nachts in de paddock. De andere staan een uurtje of 4 op het land en de rest in de paddock.
Eind van de week gaat Whit 's nachts op stal (omdat m'n andere merrie over een kleine 2 weken uitgerekend is en die vliegt over de stalmuur heen als ik die alleen binnen zet). Ze begint wat schraal te worden, dus dan ga ik haar ook een beetje bij voeren met een klein beetje merriebrok en wat omega 369 (druf haar niet helemaal op de merriebrok te zetten) en 's nachts half graszaadhooi/half weidehooi (nu nog alleen graszaadhooi).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:09

Hier ook alles goed, ze lopen op hun kale wei, af en toe mogen ze een half uurtje grazen op een klein afgezet stukje. Met pasen nog met Grietje en Hans gemend. Was alweer een hele tijd geleden dat Grietje in het enkelspan heeft gestaan. Amber doet het ook goed, ik longeer haar nu regelmatig en ga nu rustig rondkijken voor een tuigje zodat ze ook voor de wagen kan. [AR-ITP] Paasritje met de shetjes/mini's
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 10-04-12 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:11

Fijn het goede nieuws.
Hier gaat het weiden nog niet helemaal vanzelf, ben nu een maandje aan het opbouwen, maar een uur vind ik echt het maximale als het risico laag is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:40

Ik heb ook héél goed nieuws!
Vorige week heeft Jana de ganse week flink mank gelopen, links voor.
Sinds zaterdag loopt ze weer goed, ze pest iedereen terug, jaagt achter alles wat in de buurt van haar hooi komt...tis weer mijn "oude" Janake :D
Het heeft toch 5 maanden geduurd ongeveer :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:41

*\o/* mooi.....gaan we toch de goede kant op met zijn allen! *\o/*

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:29

Wat heerlijk om te lezen dat ze allemaal zo goed gaan :D

Hier gaat het ook goed. Nikita valt langzaam lekker af en ze loopt goed :D
We zijn nu heel voorzichtig aan het opbouwen met gras. Wel langzaam want ze heeft wel 1 dag gevoelig gelopen. Toen hebben we haar weer van het gras afgehaald en nu loopt ze ongeveer 15 minuten op de wei. Dat gaat goed.

We zijn ook voorzichtig weer wat stap werk aan het doen en dat vind ze super. Ze vind het heerlijk om weer een beetje te mogen 'werken'.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:31

Hier ook alles zijn gangetje....(afkloppen). Van half 9 tot half 4 de wei op (strookbegrazing) maar alleen als het fructaan laag is, anders 'zandarrest' met voordroog. Van half 4 tot half 9 in de zandpaddock en de bospaddock met voordroog. Inmiddels heb ik een andere partij voordroog (eerste snede maar laat in het jaar gemaaid) en die omschakeling is gelukkig goed gegaan.

Ik vind het alleen opvallend dat haar hoeven amper groeien (zeker van de voet die het meest bevangen is geweest), in ieder geval veel langzamer dan de hoeven van de andere drie. Herkent iemand dat? Ik dacht dat de hoeven van hb-gevoelige paarden juist veel sneller groeiden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:15

Ja, ik herken het. Mijn pony staat normaal met gemak drie maanden op haar ijzers en dan gaat er nog maar een klein randje af.. Nu zijn helaas haar ijzers versleten, toch maar wat minder de weg op, want die drie maanden heeft ze wel nodig om de nagelgaten uit te laten groeien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:00

Prompt heb ik er vanmorgen 2 gevoelig. Dennis weer, en mijn twenter Deedee (die dus tot nu toe nergens last van gehad heeft)........
Vandaag dus niet het gras op en gaan ze op de supplementjes (MSM, vitamine E en magnesium). Dennis kreeg het nu alleen nog nadat hij gewerkt had ipv iedere dag, maar die gaat weer terug naar iedere dag.

Roos, Caya en Whit nergens last van. Whit staat dus hele dagen op het land (samen met m'n andere hoog drachtige merrie, m'n jaarling hengst en 4jarige ruin, die blijven er 24/7) en de andere een paar uurtjes.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:49

Fijn dat het met zoveel paardjes goed gaat!
Hier gaat het ook lekker, het opbouwen met rijden gaat tot nu toe van een leien dakje :j
Rijd haar nu 5 dagen in de week een half uur en steeds iets intensiever. Heb morgen weer voor het eerst in 5 maanden les, heb er zo'n zin in!!

Op het gras staat ze nog niet, laat haar nu om de dag een kwartier aan de hand grazen en dat gaat tot nu toe goed. Als een vakje van de wei wat kaler is gegeten door de andere wil ik kijken om het op te bouwen naar een uurtje los per dag, maar we moeten even kijken hoe het loopt.
Het dikker worden gaat erg langzaam, maar dankzij de training wordt ze in ieder geval wat voller door bespiering, heb wel het idee dat ze iets bijgekomen is, maar ze mag nog een klein laagje erbij van mij! Wellicht dat het kleine beetje gras hierbij helpt :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 09:34

Zo fijn te horen dat het iedereen goed gaat, ook al is zo'n dipje zoals met Dennis niet fijn. Hier gaat het ook wat beter: pauli loopt in ieder geval niet gevoelig meer. Het grootste probleem is toch om die IR onder controle te krijgen want dat is bij haar toch de deal-breaker. Zodra ze ook maar iets te veel krijgt, zie je het meteen aan haar.
Ik ben nu toch maar weer begonnen met hooi weken, want ondanks dat het hooi redelijk laag in suiker en zetmeel is ( circa 11%) lijkt dat toch te veel nog voor haar. Gek genoeg heb ik het idee dat, ondanks dat we nu pas sinds zondag hooi weken, ze er toch wat minder 'opgezwollen' uitziet.

Het hooi-week-project:

Met die kleine netten ( daar gaat circa 2,5 kg hooi per net in) is het best te doen - twee netten passen in de ton, ik laat ze een uur weken in koud water en daarna aan de waslijn om uit te druipen.

Afbeelding

Ik heb nu overigens ook de uitslagen van de mineralen- en sporenelementenwaarde van ons hooi binnen. Heel opvallende verschillen met de eerdere testen van Wageningen! De mineralentest is nu, via Forage Plus in Engeland, uitgevoerd door Equi-Analytical in de USA.
Mijn volgende stap moet nu zijn om met name de mineralen etc. in balans te brengen door het toevoegen van bepaalde stoffen, en dan hopen dat als alles echt uitgebalanceerd is, Pauli's IR wat beter onder controle is.
Zo ploegen wij ook maar voort! Begin volgende week komt de hoefsmid weer .. ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren: ik heb hem de R.foto's gestuurd om een idee te krijgen hoe het beste bekapt kan worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:21

Fijn al die goede berichten te lezen. Super dat lieve Pauli ook niet meer gevoelig loopt!

Image doet het ook heel goed; ik heb echt het gevoel dat Haylage het middel is voor Image om de controle te houden. Ze loopt nu 3 kwartier per dag op het land en loopt 4 x in de week onder het zadel. Ondanks dat ik wel wat vetophopingen op de verkeerde plekken, is het minimaal en zeker niet hard.

@jp ik leg de hooinetten om uit te druipen in een bakkerskist op een ton; minder zwaar dan aan de waslijn hangen. Al vind ik het wel een grappig gezicht hooinetten in plaats van was. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 10:47

Hmm... dat Haylage dat jij gebruikt.. misschien is dat ook wel iets voor Pauli bedenk ik me nu. Ze krijgt weliswaar geen kuilvoer maar nu dus wel nat hooi. Haar mest is dan ook slapper dan voorheen. En ik zie dat er in Halage ook een heleboel vitamines|mineralen zitten?
Hoe lang gebruik jij het inmiddels?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:01

Fijn dat Pauli weer beter gaat!
Kijk uit met iets nieuws proberen,probeer haar eerst eens stabiel te krijgen.
IR paarden kunnen heftig reageren op nieuw voer....dan ben je weer terug bij af.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:02

Janouk krijgt het al langer omdat zij reageert op iets natter voordrooghooi met dunne mest. Image haar mest is altijd goed, daarom gebruikte ik het niet voor haar. Maar vanaf 20.2 geef ik het ook aan haar; 1 schep per dag sinds ze een kleine terugval had met harde manenkam etc. Maar sinds die tijd geen harde manenkam meer, ondanks het opbouwen op het gras.
Het lijkt of de ingredienten (welke weet ik niet) haar darmflora in balans houden en daarmee voor haar de gevaren van het fructaan / suiker elimineren.
Hoe of wat het werkt, weet ik niet. Ik zie alleen de resultaten bij Image, proefondervindelijk.

Je kan het uitproberen bij Pauli, als het niet werkt, neem ik de emmer over, want ik gebruik het dagelijks.
De tip van Geerke is ook een goede overweging. Maar het is geen speciaal voer, alleen een schep (2 eetlepels ongeveer) klei achtig poeder, waar Image heel goed op reageert. Verder heb ik bij haar niets veranderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:13

oh,ik dacht dat het z'on vierkant pak gesealed gras was...mijn vriendin geeft dat aan haar cushingpaard.
Ik weet nog dat ik f4f gaf aan Pablo,hij reageerde daar niet goed op.Ook een harde nek.
Het verschilt van paard tot paard denk ik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:57

F4F reageert Image ook op. Die krijgt dat niet meer.
Dit is Haylage van Naf
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... er/102119/

een kleisoort die een goede efficiente spijsvertering bevordert, volgens het verkooppraatje. En inderdaad het werkt goed bij de Haflinger, die erg gevoelig reageert op een nieuwe baal voordrooghooi.
En blijkbaar doet het ook iets voor Image, die dan wel niet met dunne mest reageert met gras maar met de voor ons zo beruchte vetophopingen.
Vooralsnog werkt het goed voor Image. EN daarom dacht ik dat het misschien Pauli ook kan helpen minder gevoelig te reageren op veranderingen in het voer. Wie weet is het ons Ei van Columbus. :)*
Ze zullen natuurlijk altijd gevoelig blijven voor iedere verandering, maar het lijkt de heftigheid van de reactie te verminderen.
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-04-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:59

Hier ook alles goed. Wel sneu voor haf. Alles is het land op behalve hij.

Weet niet zo goed of ik het aandurf hem afentoe een uurtje er op telaten.
Hoe denken jullie daar over?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:30

ik vermoed dat het voornamelijk de Betoniet klei is die hier werkzaam is - dat kleipoeder zal mogelijk zuren binden en de 'doorstroming' in de darmen wat vertragen en de PH waarde in de darmen veranderen: ik denk dat ik het eerst 's even in de ECIR groep zal droppen - kijken wat zij ervan denken.
Het lijkt wel wat overeen te komen met een amerikaans product Equishure - daar is bij onderzoek gebleken dat paarden die enige tijd Equishure over het voedsel kregen, een lagere melkzuurproductie in de dikke darm hadden. Dat melkzuur is in zoverre belangrijk dat een te hoge melkzuurproductie één van de boosdoeners is voor het mogelijk veroorzaken van HB ( = fructaangerelateerd).

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:32

Hallo allemaal,

Ik heb nog een wat pijnstillers over. Misschien heeft iemand van jullie hier nog baat bij? Het gaat om 40 zakjes Pro-Dynam (1 gram phenylbutazone per zakje) in originele doos met bijsluiter (in het Engels). Zes zakjes zijn nog houdbaar tot 09-2015 en de rest tot 12-2015.
Geen idee of ik het mag verkopen, maar ik heb er zelf niets meer aan en de DA geeft er sowieso geen geld meer voor terug. De originele prijs was €1,- per zakje, het mag weg voor de helft (excl verzendkosten).

Als ik illegaal bezig ben mag een mod m'n berichtje weer verwijderen. ;)

Edit: Nog 2 dingen: Ik ben m'n boekenkast aan het opruimen en heb veel paardenboeken te koop, waaronder het boek "Founder, Prevention & Cure the natural way" van Jaime Jackson. Het boek is Engelstalig. (Founder is hoefbevangenheid)
Ook ben ik op zoek naar een goede hoefsmid nu mijn hoefsmid Nils Holgerson (Sander Degenkamp) is vertrokken naar Zweden. Weet iemand misschien nog een goede hoefsmid in de provincie Groningen/Drenthe?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:41

Victory-Boy schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb nog een wat pijnstillers over. Misschien heeft iemand van jullie hier nog baat bij? Het gaat om 40 zakjes Pro-Dynam (1 gram phenylbutazone per zakje) in originele doos met bijsluiter (in het Engels). Zes zakjes zijn nog houdbaar tot 09-2015 en de rest tot 12-2015.
Geen idee of ik het mag verkopen, maar ik heb er zelf niets meer aan en de DA geeft er sowieso geen geld meer voor terug. De originele prijs was €1,- per zakje, het mag weg voor de helft (excl verzendkosten).

Als ik illegaal bezig ben mag een mod m'n berichtje weer verwijderen. ;)

Edit: Nog 2 dingen: Ik ben m'n boekenkast aan het opruimen en heb veel paardenboeken te koop, waaronder het boek "Founder, Prevention & Cure the natural way" van Jaime Jackson. Het boek is Engelstalig. (Founder is hoefbevangenheid)
Ook ben ik op zoek naar een goede hoefsmid nu mijn hoefsmid Nils Holgerson (Sander Degenkamp) is vertrokken naar Zweden. Weet iemand misschien nog een goede hoefsmid in de provincie Groningen/Drenthe?

Ik wil ze wel!