Moet zeggen dat de rust vanwege de blessure haar alleen maar goed heeft gedaan. Ze is echt 10x beter geworden. Ze gaat momenteel echt geweldig!
MontyRulezz
Geplaatst: 20-02-12 22:34
Ja typisch is dat he, ik hoor het vaker van mensen die een geblesseerd paard gehad hebben en ik merk het ook aan die van mij. Die is me toch een partij gespierd geworden . En door het stappen/draven op de harde is hij heel fijn in de hand geworden, mooi recht in zijn lijf en gewoon veel makkelijker met dingen oppakken dan ervoor. Haha dus elk nadeel heeft zijn voordeel .
Daar moet ik me bij aansluiten, mijn paard is er ook beter op geworden Gisteren onze eerste babypiaffe gedaan, knap ding snapte gelijk wat de bedoeling was!
hallo, ik heb ene vraagje voor Teegee en natuurlijk ook de rest... Ik las dta jouw paard zijn strekpees had beschadigd. Nu heeft de mijne dat ook, voorbeen, 2 bulten erop. Hij staat nu begin dec stil en ik mag aan de hand stappen. Natuurlijk veel koelen en kruiden om de pezen en banden te sterken.Tijdens de scan bleek hij een trauma op de pees te hebben, veel bloed en vocht waardoor de gehele knie dik was. Hij heeft er geen seconde kreupel op gelopen. Nu zijn we 3 maanden verder en volgende week komt de da weer scannen. De knie is voor de helft dunner, maar er blijven 2 bulten zitten die niet weggaan of verminderen.
Wil je mij vertellen wat jouw DA aangaf en wat de prognose is?
bedankt, groetjes
MontyRulezz
Geplaatst: 21-02-12 09:46
Haha LS dat is een goeie. Maarre durf jij dat soort oefeningen al aan?? Pff ik krijg het elke keer spaansbenauwd als ik weer een zwaardere oefening erbij pak
Monty, dat valt eigenlijk goed mee. Hij voelt zo goed en hij biedt het aan. Zijn ook nog maar babypasjes hoor. Lijkt me dat appuyeren slechter is voor zijn been.
Verzameling is minder belastend dan zijgangen. En ik denk dat je alleen als je er bij bent kan ordelen of het te vroeg is.
MontyRulezz
Geplaatst: 21-02-12 13:01
Ja dat zeiden ze ook tegen mij, maar ik moest ook voorzichtig zijn met middendraf enzo omdat ze dan het voorbeen harder neerzetten wat een grotere belasting was. Was ook maar gewoon een vraag, ik denk dat ik zelf ook nog te voorzichtig ben en meer moet gaan doen. Ik heb me nu ook voorgenomen dat we wat meer op gaan bouwen. Het weer wordt beter, de bak zal niet meer bevriezen en het wordt nu ook wel tijd om meer op te pakken.
Vind het helemaal niet erg dat je dat vraagt hoor! Ik was ook heel voorzichtig en rustig maar daar werd hij net nijdig van, hij werkt zo graag en hij vraagt echt naar nieuwe uitdagingen. Alleen zo kan ik hem blij maken, 't is zo'n fijn dier om mee te werken En wees gerust dat ik dagelijks angstvallig zijn been onderzoek hoor, maar so far so good! Met middendraf ben ik ook nog voorzichtig, gewoon niet teveel ineens Mijn DA zegt zelf ook dat ik hem zo best kan blijven opbouwen, zo maak ik zijn been ook terug sterker. Denk dat er ook een verschil zit tussen een pees en een ligament, maar dat weet ik niet zeker hoor
MontyRulezz
Geplaatst: 21-02-12 13:21
Die van mij had ook zijn ligament kapot, maarja, hij had wel een gat van 5cm lang, daarom ben ik ook al zolang bezig (16 maanden inmiddels )
Zo! Dat is idd niet niks.. Mijne was minimaal eigenlijk maar sowieso heeft dat ook tijd nodig om te genezen.
MontyRulezz
Geplaatst: 21-02-12 14:06
Haha ja, dit zijn gewoon rotblessures!! Ik ben blij dat we alweer zover zijn, het was toen nog maar de vraag of hij helemaal zou herstellen, daarom ben ik ook nog best voorzichtig. Het zit er ondertussen zo ingebakend terwijl ik eigenlijk best al wat meer mag doen . Zijn been blijft wel een klein beetje werken bij meer belasting, maar dat komt ook omdat het teruggegroeide weefsel nog dikker is dan normaal. Dat zou zo kunnen blijven en dan zal zijn been altijd ietsje blijven werken of het gaat nog helemaal weg en dan zie je niks meer. In november heb ik groen licht gekregen en mocht ik weer rustig aan gaan opbouwen, maar daar moest ik wel een half jaar zeker voor uit trekken voordat ik hem weer volop in de training mocht hebben. Dus eind april zou hij weer echt helemaal goed moeten zijn.
ponyparadijs
Geplaatst: 21-02-12 14:08
Die van mij was alleen verrekt. Geen beschadigingen op de pees. En dat scheelt een hoop. En wij hebben na die 7 weken rust ook de boel weer extreem rustig op gepakt. Vandaar ook dat we nog niet hebben gesprongen.
_Lorette_
Geplaatst: 21-02-12 15:26
PP, ik ben helemaal weg van jouw merrie Hoe lang is haar ruiter? Want ze toont echt zoveel groter!
Mijn merrie heeft ook een keer een zeer lichte peesblessure gehad. Ze moest toen halsoverkop op rust, omdat ik mijn arm had gebroken en toen is ze volledig geflipt in een glibberig weiland... De pees is alleen bevoeld bij diagnose en nooit gescand. Na enkele weken stappen wel en toen vroeg de DA zich ook sterk af of het wel een peesblessure was geweest, want de scan was perfect. Binnen 5 weken was het in elk geval precies zoals een pees moet zijn.
Mijn pony is met springen eens op de balk geland. Heel knap hoe ze zich staande hield, want ik had enorm verkeerd aangereden, ze sprong toch en toen we vielen, kon ze mij nog net op haar rug houden. Ze stond direct op 3 benen, gigantisch dik direct. Ik dacht dat we haar af konden laten maken, zo erg. Was een heftige blessure, want er was echt geen structuur meer te zien in de pezen van dat been. Ze heeft in stap nog wel weken kreupel gelopen, dus leuk was het niet. We hebben alles op alles gezet. Ik had een dagtaak aan de verzorging en we hadden een shetlander voor haar aangeschaft. 2x zo lang de tijd genomen voor het revalideren en wel 3x zo lang voor het opbouwen. De eerstvolgende scan was ook meteen de laatste, want de dierenarts dacht dat hij het verkeerde been voor zich had. Helemaal perfect. 0,0 littekenweefsel, perfecte structuur, geen verkleuringen of wat dan ook. Ik mocht er de volgende dag nog ZZ mee springen als ik zou willen. Pony is daarna ook nog Z dressuur en Z springen geworden en de pees is in de rest van haar leven NOOIT opgelopen of warm geworden. Vond ik een wonder.
Na die ervaringen dacht ik dat ik wel een kans maakte met mijn ruin, maar die heeft het genezingsproces toch wel zo gruwelijk verpest dat ik er vanuit ga dat hij met vervroegd pensioen moet.
ponyparadijs
Geplaatst: 22-02-12 11:50
_Lorette_ schreef:
PP, ik ben helemaal weg van jouw merrie Hoe lang is haar ruiter? Want ze toont echt zoveel groter!
Thanks! Mijn merrie is maar 1,59m en de amazone is denk ik 1,74m? Zo iets denk ik. Ze toont onder het zadel veel groter. Op een land foto is ze niet zo imposant hoor.
gefeliciteerd Monty! Knappe merrie inderdaad, PP! Wat een verhaal Lorette, ongelooflijk! Het zou zo maar kunnen dat het geblesseerde been altijd iets dikker blijft Hayka, zo is het mij iig uitgelegd.
Ik ben weer lekker aan het opbouwen met mijn grote vriend Het enige wat ik nu van hem vraag is op twee teugels en lekker zakken naar beneden. En dan een beetje draven erbij, heerlijk! Ben nu ook niet meer zo bang als ik aandraaf dat het misschien toch niet goed is. Met het tempo waarin ik opbouw kan er ook (na een jaar verdorie!) niets misgaan Mijn merrie bleek toch een wond te hebben gehad op de binnenkant pijpbeen. Er zit een behoorlijke kras, maar het is al bijna niet meer dik en ze loopt super. Dus volgens mij loopt dat met een sisser af!
Hayka, op de pees? Heeft ie zich ergens aangestoten?
__PSM__
Geplaatst: 28-02-12 12:11
Helaas sinds Zondag heeft mijn paardlief dik been... Vanmiddag toch even naar DA om er naar te laten kijken...
Zo was t, en na overleg met da heb ik een nat verband wat eventuele wondjes uit zou spoelen een nachtje aangelegd en vanochtend zag het er zo uit...
Been is verder wel weer mooi afgeslankt Al zit er aan de binnenkant ook een bobbeltje wat beetje aanvoelt als een knikker...
MontyRulezz
Geplaatst: 28-02-12 12:27
Oeh dat ziet er niet goed uit!! Zo zag het been van mijn paard er ook uit toen hij geblesseerd raakte. Dat hele dikke was na een dag of 3 ook weg en bleef hij zo'n verdikking aan de zijkant houden. Zeker ernaar laten kijken ja . Ik ging er toen vanuit dat het mee zou vallen, nu 16 maanden verder zijn we eindelijk weer de training aan het opbouwen. Heel veel succes vanmiddag en ik hoop voor je dat het meevalt!