[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:53

Wendy15 schreef:
:wave:
Ik lees nog steeds mee, maar het gaat hier zo hard, en ben druk geweest dat al die informatie me even een beetje duizelde :o
Interessant over die bietenpulp.. Kun je dat onbeperkt geven dan? En zit daar nog weer minder in dan bijvoorbeeld graszaadhooi?

Onbeperkt voeren lijkt me een beetje te veel van het goede, maar je kan het wel dagelijks voeren.
Het gaat er ook niet om of er "minder" in zit als graszaadhooi want graszaadhooi is (haast) al het armste spul wat je al kunt geven aan paarden en dus een veilig alternatief voor te best hooi en voordroog,
het gaat er meer om dat als bijvoorbeeld je hooi te best is (zoals dat van jouw stalhouder) dat je een gedeelte van dat hooi zou kunnen vervangen voor bietenpulp.
Daarnaast is het een mooie aanvulling op graszaadhooi omdat het geschikt is om gewicht aan te zetten.
Voor Tryggur zou het dus een optie zijn omdat hij al redelijk schraal is, daarnaast houd je de optie open om straks (gering) hooi bij te voeren van je stalhouder .

Wendy15 schreef:
Tryggur scharrelt nog lekker rond, is wel wat sloom met het warme weer en alweer een flinke vacht aan het aanmaken dus heeft het ook warm. Wel blijft hij weer een beetje warme hoeven houden, weet echt niet wat ik verder nog kan doen :n Hij staat op het zand, krijgt 4 keer per dag een plukje hooi in fijnmazig hooinet. In totaal 5,5 kilo per dag afgewogen (hooi van vorig jaar) en enkele uren geweekt. 2x daags 50 gram F4F en sinds een paar dagen ben ik ook maar weer een klein beetje magnesium bij gaan geven (15 gram per dag).

Kun je Tryggur nu een beetje op gewicht houden of blijft hij afvallen ?

Wendy15 schreef:
En nog even over m'n graszaadhooi. Dat zou nu bijna 6 weken liggen zeg maar. Ik weet dat ik eigenlijk beter nog iets langer kan wachten om het te gaan geven, maar het hooi wat ik nog heb van vorig jaar heb ik ook niet zoveel meer van, en wil wel voorzichtig overgaan op het graszaadhooi. Met 6 weken kán het in principe wel toch? Want ik dacht anders ga ik alvast héél voorzichtig hem er aan laten wennen? Hij krijgt nu dus 5,5 kilo hooi verdeeld over 4 porties. En als ik nou in een week tijd ga opbouwen naar 5,5 kilo oud hooi en 0,5 kilo graszaadhooi (dus echt beginnen met een handje per portie erbij) en dan de 2e week naar 5 kilo oud hooi en 1 kilo graszaadhooi, en zo verder? Moet ik wel even zien hoe ik uitkom met het oude hooi..

Als je nu met een beetje begint dan denk ik niet dat het kwaad kan, het wordt ook met de week ouder toch ?
is het mooi droog en schoon spul ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:01

Jannepauli schreef:
Dat worden dus de Olympics voor bejaarden. Met geriatische Piaffes en niet-meer-zo-vliegende-galopwissels om de pas }>

Met Pauli gaat het goed!
En filmpje van Jilske.. komt .. de regen was spelbreker en ben nu even druk.
Hoe is het met de zeepsopeter?

hee, hee, dame .... dan ben ik pas 48 hoor !
Volgens mij is paardensport de enige olympische sport met deelnemers tot 70 jaar, dus het kan nog best ;),
sterker nog.. ik hoor zelfs dan dus nog bij de jonkies ;)

Maar hoe lijkt het... gaat Pauli ook mee ?

de zeepsopeter staat op stro, het is nu een stro-eter geworden :( , maar ach, ik slaap nu wel iets beter...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:03

geerke schreef:
lolclub schreef:
:? is dit ongeveer hetzelfde als water weken in water ?

_O- ik denk het wel...
(:D volgens mij ben ik dement aan het worden)

Niet dement worden hoor, de grand prix moet uit het hoofd gereden worden :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:07

:D dan heb ik tenminste een excuus waarom het er zo belabberd uit ziet... :o
(ik ben bang dat geerke het niet redt,hij is dan 22 ....moet ik even een ander friesje erbij nemen :D )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:25

geerke schreef:
:D dan heb ik tenminste een excuus waarom het er zo belabberd uit ziet... :o
(ik ben bang dat geerke het niet redt,hij is dan 22 ....moet ik even een ander friesje erbij nemen :D )

sporen erin, zweep erover, stang/trek in de bek en huppekee de proef in }> ,
en anders schrijven we jullie toch in voor een reining proef ?
gnagnagna

maar by the way... het stikt hier zodirect van de afgespeende Frieze veulens hoor.... en echt voor weinig
U besteld maar...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:29

JSCAA schreef:
link heb ik echt net weggeklikt .
DA is maand geleden nog geweest en er nog naar gekeken .
hij heeft hem zeker al 3 jaar .

Heb je een foto van je paard/pony waar de nek op zichtbaar is ?

Livito

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:32

ik ga even zoeken :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:35

dikke harde nek is niet goed hoor :o
(owww...LC...kleine friesjes <3 ,het is alweer 16 jaar geleden dat geerke klein was <3 )

ben benieuwd naar de foto van de dikke nek.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:35

Ik kom even binnenvallen met een vraag:

Mijn fjord is nu 3 weken hoefbevangen, de D.A. en hoefsmid zijn er al bij geweest. Hij geeft alleen totaal niet aan dat hij pijn heeft. Ik vind het zo lastig, hij heeft een stal met uitloopje en staat er gewoon te draaien, hij heeft ook nooit een "hoefbevangen stand" gehad.
Hij is het wel... herkend iemand dit?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:36

Afbeelding

niet echt van zn nek maar wel duidelijk een rand te zien waar het begint
dit was overigens nog toen hij op stal stond .

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:41

lolclub schreef:
Wendy15 schreef:
:wave:
Ik lees nog steeds mee, maar het gaat hier zo hard, en ben druk geweest dat al die informatie me even een beetje duizelde :o
Interessant over die bietenpulp.. Kun je dat onbeperkt geven dan? En zit daar nog weer minder in dan bijvoorbeeld graszaadhooi?

Onbeperkt voeren lijkt me een beetje te veel van het goede, maar je kan het wel dagelijks voeren.
Het gaat er ook niet om of er "minder" in zit als graszaadhooi want graszaadhooi is (haast) al het armste spul wat je al kunt geven aan paarden en dus een veilig alternatief voor te best hooi en voordroog,
het gaat er meer om dat als bijvoorbeeld je hooi te best is (zoals dat van jouw stalhouder) dat je een gedeelte van dat hooi zou kunnen vervangen voor bietenpulp.
Daarnaast is het een mooie aanvulling op graszaadhooi omdat het geschikt is om gewicht aan te zetten.
Voor Tryggur zou het dus een optie zijn omdat hij al redelijk schraal is, daarnaast houd je de optie open om straks (gering) hooi bij te voeren van je stalhouder .

Wendy15 schreef:
Tryggur scharrelt nog lekker rond, is wel wat sloom met het warme weer en alweer een flinke vacht aan het aanmaken dus heeft het ook warm. Wel blijft hij weer een beetje warme hoeven houden, weet echt niet wat ik verder nog kan doen :n Hij staat op het zand, krijgt 4 keer per dag een plukje hooi in fijnmazig hooinet. In totaal 5,5 kilo per dag afgewogen (hooi van vorig jaar) en enkele uren geweekt. 2x daags 50 gram F4F en sinds een paar dagen ben ik ook maar weer een klein beetje magnesium bij gaan geven (15 gram per dag).

Kun je Tryggur nu een beetje op gewicht houden of blijft hij afvallen ?

Wendy15 schreef:
En nog even over m'n graszaadhooi. Dat zou nu bijna 6 weken liggen zeg maar. Ik weet dat ik eigenlijk beter nog iets langer kan wachten om het te gaan geven, maar het hooi wat ik nog heb van vorig jaar heb ik ook niet zoveel meer van, en wil wel voorzichtig overgaan op het graszaadhooi. Met 6 weken kán het in principe wel toch? Want ik dacht anders ga ik alvast héél voorzichtig hem er aan laten wennen? Hij krijgt nu dus 5,5 kilo hooi verdeeld over 4 porties. En als ik nou in een week tijd ga opbouwen naar 5,5 kilo oud hooi en 0,5 kilo graszaadhooi (dus echt beginnen met een handje per portie erbij) en dan de 2e week naar 5 kilo oud hooi en 1 kilo graszaadhooi, en zo verder? Moet ik wel even zien hoe ik uitkom met het oude hooi..

Als je nu met een beetje begint dan denk ik niet dat het kwaad kan, het wordt ook met de week ouder toch ?
is het mooi droog en schoon spul ?

Hoeveel van die bietenpulp zou ik dan bijvoorbeeld per dag aan Tryggur kunnen geven? :)
En daarnaast hoeveel hooi dan nog?
Zou misschien wel een optie zijn om hem dat in combinatie met het graszaadhooi te gaan geven van de winter, ipv het graszaad icm gewoon hooi van dit jaar?
Zit dus alleen nog met die calcium.. Omdat Tryggur een magnesiumtekort had bij het bloedonderzoek toen, en door calcium magnesium weer niet goed door het lichaam wordt opgenomen..

Hij valt nu gelukkig niet meer af, met die 5,5 kilo kan ik hem aardig op gewicht houden :j Wordt nu wat moeilijker om te zien omdat hij alweer dikkere vacht krijgt, maar voel elke dag even en kan z'n ribben nog wel voelen en ook licht zien, dus hij moet zeker niet meer afvallen :n Hij blijft nu een beetje hetzelfde :j

Ja het graszaadhooi is nu dan ongeveer (bijna) 6 weken oud als het goed is. Dus ik dacht anders begin ik heel rustig aan het alvast wat op te bouwen.
Volgens mij is het wel goed hooi, tja, het is weer heel anders dan het hooi wat ik nu heb, vind het moeilijk te boordelen, maar dat we die pakken in de auto hadden liggen sloeg het niet op mijn eigen luchtwegen oid. Heb alle pakjes nog dicht gelaten, maar dan zal ik er morgen eens 1 openmaken :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:52

JSCAA schreef:
niet echt van zn nek maar wel duidelijk een rand te zien waar het begint
dit was overigens nog toen hij op stal stond .

Leuk dier !

is de hals nu dikker en harder als op deze foto ?
heeft hij ook kwabben naast de staart, achter de schouderbladen, naast de schoft en/of op de kont
of heeft hij een dikke koker.
Hoe is zijn verdere conditiescore (mager, slank, normaal, vet, obese) ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 06-09-10 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:56

Annabella schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag:

Mijn fjord is nu 3 weken hoefbevangen, de D.A. en hoefsmid zijn er al bij geweest. Hij geeft alleen totaal niet aan dat hij pijn heeft. Ik vind het zo lastig, hij heeft een stal met uitloopje en staat er gewoon te draaien, hij heeft ook nooit een "hoefbevangen stand" gehad.
Hij is het wel... herkend iemand dit?

Hebben zowel de DA als de HS jouw pony hoefbevangen verklaart ?
Wat voor symptomen heeft hij dan (wel) ?
Hoe loopt hij over straat ?

Niet alle paarden gaan gestrekt staan, als ze dit wel doen heb je al te maken met een zwaardere vorm van HB,
Heb je de beginpagina al gelezen ?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:57

Afbeelding

zn kont eind vorig jaar haha, toevallig dat ik nu net fotos er van terugvond .

ik ga morgen wel betere foto's van zn hals maken , hij is iig goed hard maar nog wel bewegelijk , maar wel in een harde klomp zegmaar . maar hij vind t verder niet erg als ik er zelf aan zit , als de DA eraan zit wel .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:14

JSCAA schreef:
zn kont eind vorig jaar haha, toevallig dat ik nu net fotos er van terugvond .

ik ga morgen wel betere foto's van zn hals maken , hij is iig goed hard maar nog wel bewegelijk , maar wel in een harde klomp zegmaar . maar hij vind t verder niet erg als ik er zelf aan zit , als de DA eraan zit wel .

Hier kan ik helaas niet zoveel van maken,, deze foto is al te oud daarvoor ;)
Ik heb net nog een paar vragen toegevoegd in mijn vorige post aan jou, wil je die nog even beantwoorden ?

Het is overigens zo, dat je een eventuele opkomende IR kunt onderdrukken door veel te bewegen en te gaan trainen met je pony,
wat doe je met hem, hoeveel en hoe vaak ?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:17

hij heeft best vaak een ontstoken koker .
dik vies warm enzo ook meerdere keren DA erbij gehad .
hij is niet bepaald de dunste maar nu op dieet op kort gras :)
rij dressuur met m en buitenritjes :)
laatste paar weken iets minder door mn gekneusde rug , maar daarvoor zowiezo 4-5 x in de week en pak m daar nu ook wee sinds 2 week mee op :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:18

die ontstoken koker heeft hij trouwens in de winter ook !
die heeft hij sinds hij 2 jaar geleden boxrust heeft gehad door een griffelbeen breuk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:32

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Dat worden dus de Olympics voor bejaarden. Met geriatische Piaffes en niet-meer-zo-vliegende-galopwissels om de pas }>

Met Pauli gaat het goed!
En filmpje van Jilske.. komt .. de regen was spelbreker en ben nu even druk.
Hoe is het met de zeepsopeter?

Volgens mij is paardensport de enige olympische sport met deelnemers tot 70 jaar, dus het kan nog best ;),

de zeepsopeter staat op stro, het is nu een stro-eter geworden :( , maar ach, ik slaap nu wel iets beter...

_O- Ik had het over onze paarden hoor! Wij hebben toch de eeuwige jeugd? Ik rij nog GP op m'n 80ste hoor!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:32

Wendy15 schreef:
Hoeveel van die bietenpulp zou ik dan bijvoorbeeld per dag aan Tryggur kunnen geven? :)
En daarnaast hoeveel hooi dan nog?
Zou misschien wel een optie zijn om hem dat in combinatie met het graszaadhooi te gaan geven van de winter, ipv het graszaad icm gewoon hooi van dit jaar?
Zit dus alleen nog met die calcium.. Omdat Tryggur een magnesiumtekort had bij het bloedonderzoek toen, en door calcium magnesium weer niet goed door het lichaam wordt opgenomen..

Begin gewoon eens met een klein beetje per dag en kijk eerst hoe Tryggur het vindt en of hij er wat van wil aanzetten.
Als je een kopje vol neemt en je laat het wellen heb je al een hele bups ;) ,
Denk je dat je voor de hele winter graszaadhooi kunt regelen ?

Over de opname van Calcium versus magnesium kan ik je niet echt advies geven.
Wat ik wel weet is dat Calcium en Magnesium chemisch gezien veel op elkaar lijkt en dat het lichaam makkelijker calcium opneemt.
Als de gewenste hoeveelheid opgenomen is stopt het lichaam en wordt de rest uitgespoeld, hierbij gaat dus magnesium verloren.
Als je de magnesium los geeft van de pulp ( bijvoorbeeld s'morgens) zie ik eigenlijk geen probleem.
Heeft Tryggyr nu nog een magnesium tekort dan, want in F4F zit ook magnesium, misschien is nog een keer bloed trekken een idee ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:36

Ik heb vorige week ook wat graszaadhooi gescoord... de dames vinden het goed te eten! Nu geloof ik wel dat als ik oude bezems in het hooinet zou doen, Pauli die ook zou opeten -- kieskeurig zijn ze in ieder geval niet.
Mijn hooiboer is heel somber over de komende winter.. normaal puilen de loodsen bij hem uit - nu niet...
Ik wil voor de zekerheid proberen ergens kleine pakken voordroog te vinden - ook al niet makkelijk maar ik wil geen risico lopen dat er straks geen hooi meer is....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:37

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:

_O- Ik had het over onze paarden hoor! Wij hebben toch de eeuwige jeugd? Ik rij nog GP op m'n 80ste hoor!

ooooooohhhh :o?

Maar Hittie en volgens mij Vash ook zijn dan pas 14 !,
Geerke heeft net een nieuwe Fries besteld en voor jou heb ik er anders wel een te leen hoor ;)
Hoe oud zijn Pauli en Jilske nu ?

GP op je 80e.... daar houd ik je aan }> ,

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:39

Pauli en Jils zijn nu beiden 12... volop in de bloei dus!
Kan ik ook de GP doen met mijn toekomstige rollator?
Oh, een fries hengstje.. ja doet u mij die maar!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:40

Haha jullie zijn op dreef :D Ik kom jullie wel aanmoedigen.

Pony's zijn vandaag flink uit de plaat gegaan, ik heb de wei gemaaid en wilde slepen, dus ze mochten even met graasmaskers de wei op zodat ik hun paddockje kon slepen. Helaas was het nog steeds te nat, dus de grasmaaier zakte steeds weg. Ze lopen gelukkig wel goed, morgen de buut voorzichtig wat verlagen. En ik heb te horen gekregen dat Hans vanaf volgende maand met zijn bijrijdstertje iedere week naar de ponyclub moet, dus dan moet hij aan de bak :D En Fleur wil ook wel met Grietje aan de bak, zodra ze weer aan het werk mag (al zal dat nog wel een tijd duren).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:45

JSCAA schreef:
hij heeft best vaak een ontstoken koker .
dik vies warm enzo ook meerdere keren DA erbij gehad .
hij is niet bepaald de dunste maar nu op dieet op kort gras :)
rij dressuur met m en buitenritjes :)
laatste paar weken iets minder door mn gekneusde rug , maar daarvoor zowiezo 4-5 x in de week en pak m daar nu ook wee sinds 2 week mee op :)

Kijk... die dikke en ontstoken koker tesamen met de harde hals zijn wel kenmerken van IR.

ik ga je twee linken geven, wil je die even doornemen ?
de eerste duurt een half uur, er worden kenmerken van IR,EMS en HB in besproken aan de hand van foto's en schema's .
mocht je je eigen pony er in herkennen, dan moet per direct het dieet en de beweging van de pony aangepast worden om erger te voorkomen,
Meld je het nog even of je je pony er in herkend ? ;)

Deze :
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

en de nieuwste versie maar hier wordt niet bij gesproken:
http://utcvmfs1.vet.utk.edu/FrankNichol ... wners.pptx

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:47

Jannepauli schreef:
Pauli en Jils zijn nu beiden 12... volop in de bloei dus!

Ik vraag me al een tijdje af of de problemen met Pauli zijn begonnen na de maanblindheid en operatie. Is dat niet een jaar of 4 terug geweest?