Wendy15 schreef:
Ik lees nog steeds mee, maar het gaat hier zo hard, en ben druk geweest dat al die informatie me even een beetje duizelde
Interessant over die bietenpulp.. Kun je dat onbeperkt geven dan? En zit daar nog weer minder in dan bijvoorbeeld graszaadhooi?
Onbeperkt voeren lijkt me een beetje te veel van het goede, maar je kan het wel dagelijks voeren.
Het gaat er ook niet om of er "minder" in zit als graszaadhooi want graszaadhooi is (haast) al het armste spul wat je al kunt geven aan paarden en dus een veilig alternatief voor te best hooi en voordroog,
het gaat er meer om dat als bijvoorbeeld je hooi te best is (zoals dat van jouw stalhouder) dat je een gedeelte van dat hooi zou kunnen vervangen voor bietenpulp.
Daarnaast is het een mooie aanvulling op graszaadhooi omdat het geschikt is om gewicht aan te zetten.
Voor Tryggur zou het dus een optie zijn omdat hij al redelijk schraal is, daarnaast houd je de optie open om straks (gering) hooi bij te voeren van je stalhouder .
Wendy15 schreef:Tryggur scharrelt nog lekker rond, is wel wat sloom met het warme weer en alweer een flinke vacht aan het aanmaken dus heeft het ook warm. Wel blijft hij weer een beetje warme hoeven houden, weet echt niet wat ik verder nog kan doenHij staat op het zand, krijgt 4 keer per dag een plukje hooi in fijnmazig hooinet. In totaal 5,5 kilo per dag afgewogen (hooi van vorig jaar) en enkele uren geweekt. 2x daags 50 gram F4F en sinds een paar dagen ben ik ook maar weer een klein beetje magnesium bij gaan geven (15 gram per dag).
Kun je Tryggur nu een beetje op gewicht houden of blijft hij afvallen ?
Wendy15 schreef:En nog even over m'n graszaadhooi. Dat zou nu bijna 6 weken liggen zeg maar. Ik weet dat ik eigenlijk beter nog iets langer kan wachten om het te gaan geven, maar het hooi wat ik nog heb van vorig jaar heb ik ook niet zoveel meer van, en wil wel voorzichtig overgaan op het graszaadhooi. Met 6 weken kán het in principe wel toch? Want ik dacht anders ga ik alvast héél voorzichtig hem er aan laten wennen? Hij krijgt nu dus 5,5 kilo hooi verdeeld over 4 porties. En als ik nou in een week tijd ga opbouwen naar 5,5 kilo oud hooi en 0,5 kilo graszaadhooi (dus echt beginnen met een handje per portie erbij) en dan de 2e week naar 5 kilo oud hooi en 1 kilo graszaadhooi, en zo verder? Moet ik wel even zien hoe ik uitkom met het oude hooi..
Als je nu met een beetje begint dan denk ik niet dat het kwaad kan, het wordt ook met de week ouder toch ?
is het mooi droog en schoon spul ?