Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:12

Herkenbaar, herkenbaar... :o

Het stomme is dat ik bij mijn pony zo mutsig ben geworden op een gegeven moment (ook een paar lelijke blessures/kwaaltjes gehad) en dat ik na haar overlijden geen paard meer wilde om die reden vooral.. het brak me echt op namelijk. Had me dus uiteindelijk voorgenomen een sterk, gezond jong paard te kopen en opnieuw te beginnen, geen gedoe meer.. ging best goed, tot deze blessure dus :) (of eigenlijk, totdat ze de terugval kreeg vorig jaar in de zomer). Ik heb heeel veel moeite gehad om haar te gaan opbouwen, ik durfde eigenlijk helemaal nog niet en ik zag steeds vanalles. Daar ben ik nu eindelijk een beetje overheen en ik heb haar nu 5-10 minuutjes aan het draven aan de longe en aan de hand :')
Met het buitenzetten vind ik het nog steeds maar niks dat ik dat niet elke dag zelf kan doen, want bij anderen schijnt ze flink uit haar plaat te gaan af en toe en prachtige handstanden en slidingstops te maken.. bij mij doet ze dus vrijwel nooit wat.

Balen van je ijzer Dientje_Yara, heeft Wouter geen smid die hij je kan adviseren, iemand waar hij vertrouwen in heeft dat het ijzer er tijdelijk goed onder komt? Komt hij ook niet op een andere stal/lokatie waar jij naartoe kan komen om je paard te laten beslaan op de overige dagen?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:30

Heb gebeld met hanneke en we gaan de 31ste verplaatsen naar aanstaande woensdag
nieuw ijzer en meteen een scan, ze zitten er dan 6 weken onder dus opzich kan het ook wel weer.

zenuwachtig toch wel weer wat er op de scan te zien is

ik ben serieus bang om haar in te rijden en heb ook gezegd als ze echt weer goed is ik haar nog even laat staan just for sure

vorig jaar paard in laten slapen en dacht ook koop een jong gezond dier ahum

echt slopend af en toe dit maar gelukkig nu twee weken vrij en dat heb ik ook echt even nodig poeh
geeft erg veel stress
maar als ik haar dan zo op de wei zie staan denk ik ja ze staat goed zo het word weer mijn oude fayah

Ik zal fayah eens even netjes introduceren en voorstellen hihi

Afbeelding
Afbeelding

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:26

Knappe Fayah!

Heel veel succes woensdag, ik duim mee!!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:26

Knapperd, die Fayah! ;) Ik zie dat je in de Zilk woont, waar staat jou paardje dan? Bij Stal 's Gravenweg? :)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:30

hi fayah staat nu op stal wassenaar in noordwijkerhout
en vanaf september gaan we weer naar stal jasper in beinsdorp daar stond ik altijd met mijn andere pony
voor fayah wilde ik vooral veel wei omdat ze nog zo jong is maar met de blessure van nu is deze stal niet handig, word weinig aan de bodems gedaan en alles gaat in groepen en dat gaat niet met een peesblessure.

dus hopelijk mag ze deze zomer op de wei doorbrengen en anders gaan we eerder, op stal jasper kan ze op een prive weitje en in een kleine paddock en zijn de faciliteiten voor wat ik nodig heb wat beter

en bovendien altijd super naar mij zin gehad op stal jasper

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:25

knap paardje dientje_yara: het is altijd balen een blessure vooral als je denkt een jong gezond paard te kopen
de muisjes werken wel goed bij candy, kan hem nu losgooien zonder dat hij raar doet, bij ons gaan ze helaas nog niet het land op vanwege het weer en het land is ook nog te nat. dus ik moet nog even geduld hebben...
mijn pony moet ook naar de hoefsmid maar me hoefsmid reageert niet meer (of ze heeft het te druk of ze is op vakantie en ik weet het niet) wel baaluh want hij moet nu heel nodig bekapt worden. miss toch maar opzoek naar een andere hoefsmid (met heeel veeeeel geduld)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:38

Ik wilde bijna aan de muisjes maar ze mocht godzijdank weer naar buiten en dat doet ze nog steeds zonder gek te doen

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:02

Hoi allemaal
ik kom hier even binnenvallen. Bij mijn paard is dinsdag helaas ook een zware beschadiging van de binnenste band van het hoefgewricht geconstateerd.
Ik heb Bart en Sander uit Bodegraven als artsen, las dat een aantal van jullie hun ook hebben!
Ik had mn paard net weer opgebouwd na ruim een jaar revalideren van een zware peesblessure en nu heeft ze dit weer ;( wel aan een ander been trouwens..
Ze krijgt volgende week een behandeling waarbij ze bloedplaatjes met groeifactoren gaan inspuiten. Hebben jullie hier ervaringen mee??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:10

Welkom IndyVanity, wat een pech zeg... Mijn paard heeft ook de binnenste band zwaar beschadigd (gehad). Een aantal mensen hier in het topic heeft wel ervaring met die behandeling! Ik niet, omdat de band al goed aan het herstellen was toen het ontdekt werd. Mijn paard is gezien door Sander in Bodegraven :)

Leuke fjord heb je Dientje_Yara :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:00

IV, Welkom in het topic! Je bedoeld denk ik IRAP? Mijn paard is hier 1,5 jaar geleden mee behandeld nadat ze al een jaar met deze blessure rondliep. Uiteindelijk is ze met IRAP behandeld, heeft daarna nog heel veel ups en downs gehad maar uiteindelijk, na 3 jaar revalideren, loopt ze weer succesvol in de sport. En dat terwijl de kans op herstel erg klein was. ( geloof iets van 15 % ).

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:26

Jeetje 3 jaar, gelukkig is het wel weer goed gekomen!!
Mijn paard heeft ook al heel wat blessures gehad, had gehoopt dat het nu eindelijk eens klaar zou zijn, maar niet dus..
ik weet eigenlijk niet of hij IRAP bedoelde :o las op internet ook PRP, dat lijkt er ook op geloof ik? zal het nog wel navragen!

edit: Volgens mij gaat het bij IRAP om meerdere keren inspuiten? Bart had het over eenmalig inspuiten.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:49

'Welkom' IV, pfff denk je weer aan de slag te kunnen en dan komt er een nieuwe blessure om de hoek kijken. Hopelijk slaat de behandeling goed aan. Succes!

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:21

Hier nog een patient die een verrekt bandje heeft, heeft 2 maanden in de aqua gestaan liep weer super, heb haargereden, en na drie weken rijden maakte ze weer een sprong en..........weer terug bij af pffff wat een waardeloze blessure is dit, maar dat lees ik ook in jullie verhalen dat het einde nog niet in zicht is.
Wel fijn om te lezen dat er veel goed aflopen, dit geeft de burger moed!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:41

Jij ook welkom salitka. Er is inderdaad kans op herstel maar dit is wel een blessure waarbij je in maanden moet gaan tellen in plaats van in dagen of weken :(:) Een waardeloze blessure is het inderdaad.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:46

Welkom beide

Dit zijn inderdaad behoorlijke blessures en tijd en geduld heb je er voor nodig een heleboel ;)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:46

Welkom! Deze blessure heeft mijn paard ook gehad. Heb een jaar moeten stappen, en hij heeft ook bij Bart de behandeling met bloedplaatjes gehad.
Inmiddels ben ik weer 3 maanden aan het rijden, hij doet nu weer volledig werk, maar blijf bang ..... van de week heeft hij weer ff gek gedaan onder t zadel waardoor ik eraf ben gelanceerd. Daarna rende hij even door de bak en dan houd ik mijn hart vast.
Hele nare blessure dus, maar zeker kans op herstel! trek er maar een jaar voor uit dan kan het alleen maar meevallen, sterkte!

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:30

dat bang blijven herken ik wel ja, na al die blessures heb ik de obsessie gekregen om 10x per dag haar benen te checken :=

Mochten jullie paarden tijdens het herstel los in de wei/paddock? en daarna?
mijn paard is gewend 24/7 buiten te staan en nu moet ze dus eigenlijk 24/7 boxrust. Vind dat zoo zielig, ze is het totaal niet gewend, dus in overleg met Bart heeft ze nu wel een klein uitloopje

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:04

Salitka, ook welkom in dit topic.. Wat enorm balen zeg, dat de blessure weer terug is!

Am_vanes, toch weer gelaceerd := vervelend zeg, kan echt een bommetje zijn volgensmij?

IndyVanity; gefeliciteerd met je verjaardag :)
Yade heeft de eerste periode overdag in de paddock gelopen (grote paddock met meerdere paarden, waar ook wel eens wat gespeeld werd), eerste veearts dacht aan HKO bij haar dus dan krijgen de meeste paarden geen boxrust, vandaar. Ze stond al 2 maanden op die manier op rust toen we in Bodegraven kwamen en de blessure werd gevonden, daar bleek de blessure al goed te herstellen dus ik mocht haar zo laten staan. Begin juni gingen de paarden voor 24/7 het land op en toen heb ik haar mee laten gaan, toen ging het helaas na een maand mis (weer kreupel) omdat 24/7 weidegang bij haar blijkbaar te veel was. Land was ook niet echt mooi vlak en er kon natuurlijk ook harder gerend worden dan in de paddock.
Toen heeft ze 2 maanden boxrust gehad en daarna is ze weer overdag alleen in een klein stukje paddock gegaan.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:30

Welkom pechvogeltjes! :(:)

Mijn paard heeft ook de binnenste band beschadigd gehad en zij is behandelt met de IRAP. Ook door Bart & Sander. Eenmaal was voldoende, hier genas ze netjes op.. Het gebeurde bij mij op het land en na het vaststellen van de blessure heb ik haar direct boxrust gegeven.. Althans, in eerste instantie.. Heb haar na drie dagen in de paddock gezet voor een uurtje, sochtends stappen, smiddags stappen en grazen, savonds paddock. Mijn paard heeft tijdens het herstel behoorlijk gekke dingen gedaan, ontsnappen, hekjes springen, etc.. Die was het niet eens met het vele binnenstaan..
Wolin is nu hersteld, na een jaar. Bart zei dat het voor Wo beter zou zijn als ze 24/7 buiten zou kunnen lopen, zodat ze minder van kiet gaat. Helaas vinden we dat niet echt bij mij in de buurt..
Bij ons zijn ze vanaf afg. maandag weer op t land, maar die van mij gaat nog even niet mee.. Vind het echt veel te nat en nog te onrustig op het land en twijfel of ik toch niet een klein stukje moet afzetten.. Voorlopig blijft het nat en voorlopig gaat ze dus ook nog even niet mee.. Ook heeft ze speciaal beslag waarvoor ik bang ben dat dat in de blub verdwijnt als ze er nu op gaat.. -O-

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:05

Bedankt Ireen_ :)

Bart had het bij mij over een herstelperiode van 3-4 maanden (dat vond ik wel een opluchting aangezien ik bij de vorige peesblessure een herstelperiode van een jaar te horen kreeg)
maar als ik jullie verhalen zo lees zal het wel langer gaan duren -O-

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:19

Ik kreeg ook een prognose van 4-6 maanden, ik zit nu op een jaar en 2 maanden en ben nog aan het opbouwen. Het bandje zelf was wel sneller hersteld, maar mijn paard kreeg door de blessure ook te kampen met een overbelast kogelgewricht en een geirriteerde aanhechting van de tussenpees (komt veel voor) waardoor het langer geduurd heeft. Daarbij heb ik ook zelf nog wat extra ruimte ingebouwd, het had misschien wel sneller kunnen gaan.
Op internet heb ik veel gelezen op amerikaanse sites ook, daar wordt wel vaak een langere hersteltijd genoemd, meestal wel een jaar.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:45

Ireen; uh ja zo eens in de zoveel tijd ontploft hij.... En hij is zo lenig en bokt megasnel. nu kwam t echt vanuit t niets,hij liep super relaxed en ik zat dus ook beetje zo van lalala en alsof hij door een wesp gestoken werd... Wap wap plof daar lag ik :z nu loop ik krom van de pijn in heup en rug dus dochterlief rijdt hem,en nu is hij overigens weer super braaf.

Ook bij mij zeiden ze eerst lichte blessure , maar ben nu een jaar verder.... Flo staat op een postzegel land, nu nog aan een touwtje,want vind t land nog te nat....

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:15

Faya had de diagnose 1 jaar
maar meer omdat de stand van haar steike hoef wat de oorzaak is weer naar normaal te brengen met speciaal beslag.

de eerste twee maande boxrust met 2x 5 min stappen

na twee maande controle op de voltes en buigproef ze liep al
veeeeel ruimer alleen de buigproef en dus de diepe buiger waren nog niet
goed

nu mogen we woensdag weer voor een scan

de stand van haar hoef is na twee x beslaan al
echt verbeterd.

ik zit nu op 3,5 maanden maar wilde haar toch nog niet inrijden dus dat scheelt
wel dat wil ik nu pas doen als ze echt helemaal
weer goed is
enige wat ik hoop is dat ze de zomer op de wei mag blijven en dan desnoods snachts naar binnen

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:10

Hoi allemaal!

Mijn merrie had de prognose 6-9 mnd. (Dioagnose: aangedane banden beide voorvoeten en beide tussenpezen voorknieen geirriteerd.) Bart adviseerde mij boxrust en aan de hand stappen, maar omdat ze nog maar 6 jaar oud was vond hij het ook goed om haar 24/7 op het land te doen. Ze heeft daar 4,5 maand gestaan met vrijwel iedere 6 weken inspuiten. Dat heeft haar ontzettend goed gedaan. Terug op stal konden we opbouwen met stappen. Ze moest ook erg afvallen, want het gras haar haar te goed gedaan... Na 7 maanden (gerekend vanaf de diagnose) waren de voeten hersteld, maar bleef ze last houden van de tussenpees in dr rechter knie. Na een maand of 9 bleek dat ze ook een erg stijve hals had met ontstekingen wat de genezing van dr knie vertraagde. De hals is ingespoten en gekraakt. Dat kraken maakte dat haar beenblessure weer erger werd.. Op advies van Bart zijn we opgehouden met behandelen van de hals. Vorige week heb ik haar op het land gezet en een dag later liep ze weer slecht op rechtsvoor. Ik heb haar een week rust gegeven, alleen land en paddock. Ze is in die week zo'n 250 kilo aangekomen... :o , maar ze loopt nu zo fijn!! Een klein jaar na de constatering van de blessure, die ze waarschijnlijk al 2 jaar had..., is ze voor 95% beter! Het kost heel wat geduld en heel wat spanningen vanwege de vreselijke terugvallen, maar uiteindelijk lijkt het erop dat de blessure echt kan herstellen. Inmiddels ben ik vrij laconiek over de terugvallen. Mijn merrie komt er iedere keer weer sneller uit. Belangrijk is dat je een goede hoefsmid hebt en je je paard rustig kunt houden.

Met Bart heb ik besproken bij welke paarden deze blessure veel voorkomt en dat is bij paarden met ongelijke hoeven. Vaak het graasvoetje, dat stijler is, is de aangedane voet. We denken vaak dat een jong paard kopen verstandig is, maar na mijn gesprek met Bart bedacht ik me dat het beter is een goed opgeleid en wat ouder paard te kopen. Deze hebben de proef doorstaan.

Maar goed, heb zelf een veulen van mijn bejaarde merrie en een jong groen paard waarvan je weet wat ermee gebeurt is toch het leukst. Maar wel met het meeste risico...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:24

Emy2009 schreef:
Met Bart heb ik besproken bij welke paarden deze blessure veel voorkomt en dat is bij paarden met ongelijke hoeven. Vaak het graasvoetje, dat stijler is, is de aangedane voet. We denken vaak dat een jong paard kopen verstandig is, maar na mijn gesprek met Bart bedacht ik me dat het beter is een goed opgeleid en wat ouder paard te kopen. Deze hebben de proef doorstaan.

Die denkfout heb ik ook gemaakt :o Hoewel mijn paard wel helemaal gezond was toen ik haar kocht. Ik had ook wat vervelende jaren achter de rug (geweldige pony, maar ze was op leeftijd en dan krijg je dat). Mijn vorige pony kwam van de paardenmarkt/uit de handel en daar was veel mee geprutst. Dus Yade als groene bijna 8jarige merrie gekocht.. Fijn een paard dat alle tijd heeft gehad om uit te groeien, hele verleden bekend want altijd bij haar fokker gestaan, goed exterieur (geen ongelijke voeten in mijn geval ;) ), beide ouders zijn van '85 en leven nog.. Maar ze heeft inderdaad nog nooit in haar leven echt gewerkt. Over 2 weken wordt ze 10 jaar en ze moet nog fatsoenlijk doorgereden worden :+