Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:16

Cowgirl schreef:
bluebeauty schreef:
Ja , hij heeft mijn paarden bekapt.

En de mijne ook.....als je meer wilt weten stuur je maar een pb.

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of hij goed is in hoefvormen corrigeren ..

Tancreda4

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:37

Mijn 'nieuwe' hoefsmid is afgelopen dinsdag weer langs geweest, was de 2e keer. Ondanks dat het maar 6 kwn geleden was, heeft hij toch het een en ander kunnen doen, en staat ze weer heel netjes op haar voetjes. De scheur zet helaas door, maar hopelijk kunnen we dat uiteindelijk 'indammen' zodat hij echt niet meer gaat verder scheuren. Maar het is al een heel stuk beter!

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat ze momenteel weer ontzettend gevoelig is op steentjes. Die periode waren we voorbij, en hadden we ook geen last van bij de vorige bekapping. Nu is ze weer wat gevoelig links voor op de steentjes. Dus eventjes nog vaker hoefschoentjes aan (die heb ik nu al vrij frequent aan, altijd als we avn het erf af gaan).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:23

Super meis!

Alleen vreemd dat ze weer gevoelig loopt..
Snijd hij ook de zool weg?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:26

Hij heeft weer wat dingetjes weggesneden ja. Ze had de vorige keer veel dubbele zool, kwamen ook steeds stukjes uit los. En dat had hij vorige keer al grotendeels weggesneden (toen liep ze niet gevoelig) en deze x heeft hij ook ietsjes bijsneden maar niet zoveel. Achter heeft hij nu ook dubbele zool weggehaald, maar daar loopt ze ook weer goed mee.
Ik hou het even in de gaten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:32

Tsja, het zou kunnen dat ze er voor wel wat meer last van heeft.. het zou over een weekje over moeten zijn hoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:14

Peelviervoet schreef:
Graag deel ik de liefde van mijn vak met anderen: http://www.youtube.com/watch?v=uv3x6vfztLo. Indien op- en aanmerkingen zijn ze altijd welkom. Nooit te oud om te leren.

mijn respect voor je snelheid

ik zie wel duidelijk dat wij heel anders bekappen dan jij ;-)

Op je site heb ik je afstudeerverslag even doorgenomen over versnellingsopnemers, maar ik kan niet vinden wat er nou uit de metingen kwam, wat de amplitude en frequenties waren van de onbeslagen hoef, de beslagen hoef en de hoef beslagen met ijzers + zooltje

Ik mis een conclusie en een antwoord op je onderzoeksvraag/hypothese ?

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:49

Ik heb foto's gemaakt :D

Het eerste paard is Dioos. Zij heeft voor zolang ik weet zoiezo 3 jaar op ijzers gestaan. Ze stond altijd heel netjes op ijzers. Iets meer dan een half jaar terug was ze kreupel + ik mocht niet rijden dus ging ze er vanaf. Ik + hoefsmid hadden er niet echt vertrouwen in, omdat als er een ijzer af lag van een hoef die gelijk weer beslagen moest worden anders dan ging het brokkelen en scheuren (heel erg). Maar het is heel goed bevallen, hoeven gingen eigenlijk niet echt brokkelen/scheuren en ze liep totaal niet gevoelig. Het enige punt is dat ze met buitenrijden in draf met haar achterbenen sleept waardoor ze achter vierkante hoeven krijgt. Ze loopt wel gewoon goed, het is dus een wat minder mooi beeld maar agh :)

Afbeelding

Rechtsvoor

Afbeelding

Voorbenen

Afbeelding

Achter, vooral rechtsachter is vierkant

Afbeelding

Rechtsachter (hier zie je het vierkante niet)

Afbeelding

Rechtsvoor

Afbeelding

Linksvoor

Ze is trouwens al 17 weken niet bekapt

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:57

Paard nummer 2. Wordt best veel buiten gereden (vanwege blessure) en heeft een hele tijd terug voor op ijzers gestaan. Dit is afentoe gebeurd, kan niet precies zeggen hoelang. Wel zolang ik haar ken (2 jaar) heeft ze maar een paar keer een paar weken op ijzers gestaan. Ik vind dat ze heel slecht bekapt wordt, heel erg scheef (paard kan niet lekker staan) en ik vind vooral een paar met een (pees)blessure moet keurig recht staan zodat alle hoeven evenveel druk krijgen.

Paard is 3 weken geleden bekapt

Afbeelding

Linksvoor

Afbeelding

Rechtsvoor

Afbeelding

Linksvoor

Oei, verder weet ik niet welk voetje welke is ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:58

3 weken geleden?????? %)

of de hoef groeit heel snel, of de HS heeft alleen even de wand recht afgeknipt

Dit zijn voor mij al veel te lange hoeven die ik allang bekapt zou hebben, anders krijg je dat er stukjes af gaan breken, wat dus nu ook al aan het gebeuren is

Dit is één van de redenen waarom wij pleiten dat de eigenaar zelf onderhoud leert plegen. De hoef laten bekappen en dan vervolgens 6 tot acht weken verwaarlozen geeft onherroepelijk problemen met scheuren en brokkelen.

En je HS elke drie weken laten komen loopt behoorlijk in de papieren.

Dit zijn de hoeven van een paard van een cursist van ons, vóór ze zelf de cursus had gedaan

Afbeelding

elke keer problemen met scheuren en brokkelen

nu houdt ze het zelf bij:

Afbeelding

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:06

Ik bel straks even mijn hoefsmid om D te laten bekappen, en dan mag hij ook gelijk het onderste paard doen. Eigenaresse doet haar paard nu zelf niet vanwege lichamelijk problemen (chemo). Deze hoefsmid heeft ze al vanaf het begin (al 10 jaar). Een ander paard op stal heeft deze hoefsmid ook, en die staat erg belabbert op haar ijzers.

Ben benieuwd wat mijn hoefsmid er van gaat maken :).

Diie hoef ziet er nu echt super uit! Ik zit zelf ook te denken om een vijl te kopen zodat ik afentoe kan vijlen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:48

@ Arabesk; Tussen de 2 bekapbeurten van mijn paard zat 6 wkn, en ik heb geen cursus gehad. WEl uitleg vorige keer hoe ik de hoeven zelf iets bij kon houden, zodat scheurtjes van de wand amper zouden voorkomen. Beetje richting zo'n mustangrol hoe dat wordt genoemd volgens mij. En dat is prima gegaan, amper haakjes gehad. En na 6wkn smid weer langs geweest voor het 'grotere' werk en haar netjes op de hoeven gezet.

Je hebt hoefsmeden die slecht zijn, of wat minder zijn, maar je hebt ook gewoon goede die in het vak gebied zitten. Net zoals cursisten die het later misschien de touch van verliezen en het 'verpesten' terwijl andere cursisten hun paarden super op hun hoeven weten te houden.

Ik zal trouwens weer wat fototjes van haar hoefjes proberen te maken als ik het straks niet vergeet. Ook voor mij zelf leuk om het bij te houden :)

@ Riekster; wat een hoeven dat laatste paard! En dan 3 weken geleden bekapt? Pfff... Is het een ijzer-smid? Die veel met ijzers werkt? Heb het idee dat die de hoeven sneller lang laten en ook de wand niet genoeg inkorten. Mijn paard had dat ook een tijd.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:25

Ik ga morgen mijn smid weer even bellen..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:51

Ik heb de hoefjes van mijn poown ook op de foto gezet. Foto's zijn niet geweldig, heb ze met mn telefoon gemaakt.
Morgen gaat ze waarschijnlijk op ijzertjes, aangezien ze kreupelt vanwege gevoelige zolen.

Zoals je ziet zet ze rechtsachter (voor kijker links) wat schuin neer
Afbeelding

Voorhoefjes, ze heeft linksvoor (voor de kijkers rechts) een beetje schuin staan, maar dit is normaal niet zo
Afbeelding

Achterhoefjes, rechtsachter (voor kijker links) zet ze dus schuin neer en ook tikt ze met dit hoefje over de grond, vandaar de witte plek
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Hier de pony in haar geheel
http://i81.photobucket.com/albums/j224/ad_2002_ad/03-05-09%20Hoefjes%20Rosalinde/Rosa01.jpg

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:27

Paard nummer 2 ziet er wel beroerd uit.
Zo zien de hoeven van mijn paarden er nog niet eens uit als ze na 9 weken weer gedaan worden. Dan is er hooguit een stukje afgebroken en dat alleen in de zomer.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:46

Cowgirl, je hebt het toch over mijn foto's ?

Het is niet mijn paard maar ze wordt gewoon heel slecht bekapt ... Heb de hoefsmid een paar keer gezien en hij is zo klaar. Als bijvoorbeeld Dioos naar de hoefsmid is gweest heeft ze daarna hele mooie hoefjes, maar bij deze hoefsmid weet je nooit of hij is geweest. Een ander paard op stal staat op ijzers. Een tijdje terug zei de eigenaresse, F (paard) heeft gister nieuwe ijzers gekregen. Ik kijken en ik vond het zo lelijk gedaan ... Kon niet zien dat het paard gister nieuwe ijzers had gekregen.

Ook mijn hoefsmid kijkt de hoefjes als hij klaar is nog een keer na of alles recht is etc. Die andere hoefsmid doet dat helemaal niet ... Hij lijkt ook een soort van geen interesse te hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:26

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:53

Mijn paard z'n voetjes maar weer eens. Hij staat nu sinds vorige zomer zonder ijzers. Ik vijl zelf een beetje bij, maar durf ook niet te veel te doen. De smid is 13 weken geleden voor het laatst geweest, maar vind het wel weer tijd worden nu. Mac is een vreselijke schraper, dus z'n voorvoeten zijn meer vierkant dan rond.

Afbeelding
Voorvoetjes

RV
RV
Hij mist een stukje aan deze voet, zag dat het nu heel voorzichtig aan het doorscheuren was, dus even in de gaten houden.

LV
LV

Afbeelding
Achtervoetjes.

RA
RA

LA
LA

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:15

riekSter schreef:
Achter, vooral rechtsachter is vierkant

Dan loopt je paardje scheef onder de man: paard zet zich in een soort "travers" waarmee hij rechtsachter meer laat dragen (onder de massa zet) dan linksachter.
Rechtsachter draagt en presteert 2x meer dan linksachter.... rechtsachter wordt sneller vermoeid... RA zal eerder slepen... = vierkanter hoefje.
Mijn ervaring is dat met name CR-instructeurs hier beter op letten en corrigeren dan "gewone" instructeurs.

@ AngelsDitch: bovenstaand geldt overigens ook voor het paardje van AngelsDitch. Het witte vlekje is niet het gevolg van tikken tegen de grond (denk ik), maar slijtage waardoor een dieper gedeelte van de hoefwand wordt blootgelegd... die toevallig daar een ander kleurtje heeft.
Daarnaast neigt je paardje naar ondergeschoven verzenen. Verzenen zijn te lang: hoefwand min of meer gelijkzetten aan de hoefzool bij dit paardje.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 05-05-09 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:18

CR-instructeurs? Wat zijn dat voor een dingen?

Mijn paard heeft achter ook wat vierkante voetjes, maar die hoeven zijn ook wat langer, dus dan is het logisch dat ze hier en daar wat slijten. De voorvoeten werk ik elke week wel bij, maar dan zijn mijn armen vaak te lam voor de achterbenen. Zijn achterhoeven lijken wel een ton te wegen! Pffff! :wow:

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:34

Annetje schreef:

Mijn paard heeft achter ook wat vierkante voetjes, maar die hoeven zijn ook wat langer, dus dan is het logisch dat ze hier en daar wat slijten. De voorvoeten werk ik elke week wel bij, maar dan zijn mijn armen vaak te lam voor de achterbenen. Zijn achterhoeven lijken wel een ton te wegen! Pffff! :wow:

Er is een verschil tussen achterhoefjes die gelijk aan elkaar vierkant slijten (en dus wat slepen) en achterhoefjes waarbij 1 achterhoefje meer vierkant afslijt dan het andere achterhoefje.
Indien verschil in LA en RA, dan loopt het paard 100% zeker scheef.

CR-instructeurs zijn Centered-Riding instructeurs die werken volgens de principe's van Sally Swift. Dit zijn instructeurs die een verschrikkelijke grote focus hebben op het rechtwerken/rechtrichten van een paard.
Als ik bijv heel, heel hard mijn best doe :D en zeer ernstig begeleid wordt :o ... kan ik mijn paarden enkel met mijn zit volledig recht laten lopen c.q. rechtzetten, zonder enige inwerking van teugels... waarbij RA en LA beide correct en evenredig onder de massa gezet wordt.

Het "aan de teugel-lopen" heeft voor mij inmiddels wel een heel andere betekenis gekregen: een paard kan niet correct aan de teugel lopen (en dus verzamelen) indien hij/zij niet eerst rechtgezet wordt.
Maar goed, een verschil in slijtage hoefjes (en dus belasting) tussen RA en LA is hier een mooi voorbeeld/fysiek bewijs van scheefheid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:36

Annetje schreef:

:D

Centered riding (CR) instructeurs zijn mensen die les geven op basis van de centered riding principes. ;)

Ik vind dat trouwens echt een openbaring dat centered riding.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:41

Bedankt voor de uitleg!

* gaat morgen heel erg kritisch kijken naar de afslijting van de voetjes van haar paard*

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:48

Dus iets als rechtrichten begrijp ik dus?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 22:52

fransje23 schreef:
Ik vind dat trouwens echt een openbaring dat centered riding.

En confronterend: beseffend dat ik de 25 jaar slechter heb gereden dan dat ik nu doe (onder begeleiding van een CR-instructeur)... zorgt wel voor slapeloze nachten.

Ik praat hier wel eens over met enkele dressuur-vriendinnen, maar ik merk dat als je zelf nooit een CR-ervaring hebt gehad... het heel moeilijk te begrijpen is wat "rechtzetten" echt betekend (volgens de principe's van Sally Swift).

LizMD schreef:
Mijn paard z'n voetjes maar weer eens. Hij staat nu sinds vorige zomer zonder ijzers. Ik vijl zelf een beetje bij, maar durf ook niet te veel te doen. De smid is 13 weken geleden voor het laatst geweest, maar vind het wel weer tijd worden nu. Mac is een vreselijke schraper, dus z'n voorvoeten zijn meer vierkant dan rond.

Tijd voor de smid ;) Zijn hoefjes zitten aardig vol.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:59

scoxxx schreef:
En confronterend: beseffend dat ik de 25 jaar slechter heb gereden dan dat ik nu doe (onder begeleiding van een CR-instructeur)... zorgt wel voor slapeloze nachten.

Ik praat hier wel eens over met enkele dressuur-vriendinnen, maar ik merk dat als je zelf nooit een CR-ervaring hebt gehad... het heel moeilijk te begrijpen is wat "rechtzetten" echt betekend (volgens de principe's van Sally Swift).

Slapeloze nachten heb ik er niet van..maar ik heb mezelf wel afgevraagd waarom ik mij er niet eerder in wat in verdiept heb.

CR is niet alleen rechtzetten, het is zoveel meer.