Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Isapaardje schreef:Ik herhaal hier even onderstaande link. Bij velen misschien wel bekend ook.
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf
Gister heb ik het artikel doorgelezen en moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van zoiets niet alleen een "aha zit dat zo" gevoel heb, maar vooral een "ja maar ... " en daarmee een heleboel vragen heb.
Herkennen jullie dat? Dat wanneer je dus iets leest je met nog meer vragen komt te zitten dan daarvoor?
Isapaardje schreef:Nav dit artikel vraag ik me ten eerste af wat je nog veilig kunt geven zonder het te hebben laten testen.
Maar ook hoe het mogelijk is dat in de winter niet veel en veel meer paarden bevangen raken. Want als ik het goed begrijp is die periode eigenlijk veel gevaarlijker ivm gestresst en dor oud gras, dan het voorjaar met het bemesten, vaker regen en volop grasgroei.
Isapaardje schreef:Dat is voor mij ook een herkenbaar probleem. Je zou dus eigenlijk niet aan strookbegrazing moeten doen, maar dagelijks een stukje nieuw moeten geven. Dan krijgen ze bij mij alleen wel een erg klein nieuw stukje... Te klein om op te kunnen lopen eigenlijk. Ook geen optie dus.En dan de strookbegrazing waar ze over spreken. Dat dit beter is dan onbeperkt het gras op kan ik me indenken. Maar wat ik me dan afvraag is, hoe doe je het de dag erna en de dag daarop en vooral de dagen na een week van strookbegrazing. Althans zoals ik het doe heb ik na een paar dagen een super kort stuk kaal gevreten wei na strookbegrazing, want dat strookje gaat nl. tot de grond kaal. De dag erop is er weer wat lang gras te kanen, maar ook dat al eerder kaalgevreten strookje gras, met juist stengeltjes die weer een poging doen om te willen aangroeien en dus juist stikken van de verkeerde stoffen. Je kunt (althans zoals ik het doe) onmogelijk dat stukje overslaan om bij het volgende strookje gras te komen.
Was dus weer een vraag die omhoog borrelde nav het artikel.
Isapaardje schreef:Eén regel vond ik wel heel belangrijk, kijkend naar mijn situatie. Die is dat ik Isabella nu dus continu op haar wei heb lopen die heel heel kort en onbemest is en waarvan velen tegen mij zeggen "fout; want dat is super gestresst gras en daarmee gevaarlijk". Voor mijn gevoel is dat niet zo, ze leeft nu echt van het hooi en het gras is bezigheidstherapie, maar kon het nooit goed verklaren/uitleggen. De volgende zin legt in mijn ogen uit waarom het wel mogelijk is een paard daarop te laten lopen:
Als een paard continu buiten loopt, is het mogelijk de grasinname te beperken door het gras stikstof te onthouden en zo veel te laten afgrazen, dat de hoeveelheid aan beschikbaar voer de behoefte aan calorieën niet overschrijdt of zelfs daaronder blijft.
In dit scenario zal hooi moeten worden bijgevoerd.
geerke schreef:het eerste wat me te binnen schoot toen ik het artikel vluchtig las,maar ze moeten toch iets eten ????Wat dan????
Isapaardje schreef:Het mest onderzoek laten doen is heel simpel.
Ga naar onderstaande site:
http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html
En kies voor bestellen. Ik heb 1 wormcheckkit besteld en kreeg die na een paar dagen per post binnen. Er zit een vragenformulier bij dat je invult en een buisje met handschoen en zakje. Je vult het buisje met verse mest, dan in het zakje. Te samen met het formulier op de post (verzendkosten zelf betalen) en na 2 dagen had ik al via de mail de uitslag binnen.
Eigenlijk heel simpel. Kosten incl. verzenden 15,82.
WesseLady schreef:Ik wil ook eigenlijk wormeitelling gaan doen, waar heb jij het precies laten doen? Heb er tot nu toe nog geen ervaring mee.
Hebben jullie toevallig nog links van wetenschappelijke artikelen over hoefbevangenheid, en dan met name gerelateerd aan voeding? Ik heb die namelijk nodig voor school. Bij voorkeur engelstalig.