[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:55

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Wie van jullie heeft allemaal ervaring met hoefschoenen? Ik zit erover te denken om voor Aurora easyboots aan te schaffen (de meest simpele versie) omdat ze op straat soms nog gevoelig loopt (alleen voor). Is het aan te raden om ze alleen voor schoenen aan te geven of moet dat altijd rondom? En is het juist goed voor paardjes met een hoefbevangen-verleden of juist niet?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:31

Allemaal een gelukkig nieuwjaar! En ik wens ons allemaal toe dat onze paardjes geen last hebben van hoefbevangenheid dit nieuwe jaar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:37

Hier hetzelfde, iedereen een goed 2008, met alleen maar gezonde paarden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:02

Vanaf hier ook gelukkig nieuwjaar.

@Hoefschoenen:
Ik heb er goede ervaringen mee. Heb eerst de schoenen van Smit gehad en sinds een paar weken easyboots (ook simpelste uitvoering). Heb nu alleen voor de voorhoeven schoenen besteld. Ik had voorheen voor 4 hoeven ,maar achter heeft ze ze nauwelijks aangehad. het gaat prima dus met alleen voorschoenen.
De gewone easyboots blijven op de weg prima zitten. In modderterrein schijnen ze sneller uit te gaan dan de epics. Heb ik nog geen ervaring mee. Voorals nog blijven ze ook in het bos goed aan.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:48

Hier ook iedereen een gelukkig en vooral gezond 2008 gewenst!
De pony's hebben hun eerste oud en nieuw buiten overleefd zonder ongelukken en zonder al teveel stress...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:50

iedereen inderdaad een hoefbevangen vrij jaar toegewenst(wat ben ik blij dat ze hier niet aan vuurwerk doen...alleen de 14 juli in de steden...heb ik geen last van..)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:30

Allemaal gelukkig en een hoefbevangenvrij nieuw jaar!

Heb net even bijgelezen, weer een boel informatie! Over dat D&H logo; inderdaad, er staat dat ze laminitus onderzoek ondersteunen, en verder niets. Ik heb ook zoiets van, zolang hij het er goed op doet (en dat doet hij zeker) ga ik niet veranderen.

Trouwens.... ik sprak laatst iemand die zei dat vroeger paarden 100% genazen doordat ze ze lieten aderlaten. Het lichaam maakt dan allemaal nieuwe rode bloedlichaampjes aan het de stofwisseling herstelt zich. Tegenwoordig doen ze dit niet meer alhoewel het volgens haar 100% succes was. Ik had er nog nooit van gehoord. Iemand van jullie!?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:57

Iedereen een gelukkig en gezond 2008 toegewenst!!!

Aderlaten deden ze vroeger ook bij mensen. Was overal goed voor zeiden ze toen. Maar dat ze dat bij paarden ook deden wist ik niet. Tegenwoordig hoor je er idd nooit meer wat van.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:13

Ik herhaal hier even onderstaande link. Bij velen misschien wel bekend ook.
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf

Gister heb ik het artikel doorgelezen en moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van zoiets niet alleen een "aha zit dat zo" gevoel heb, maar vooral een "ja maar ... " en daarmee een heleboel vragen heb.

Herkennen jullie dat? Dat wanneer je dus iets leest je met nog meer vragen komt te zitten dan daarvoor?

Nav dit artikel vraag ik me ten eerste af wat je nog veilig kunt geven zonder het te hebben laten testen Bloos .
Maar ook hoe het mogelijk is dat in de winter niet veel en veel meer paarden bevangen raken. Want als ik het goed begrijp is die periode eigenlijk veel gevaarlijker ivm gestresst en dor oud gras, dan het voorjaar met het bemesten, vaker regen en volop grasgroei.

En dan de strookbegrazing waar ze over spreken. Dat dit beter is dan onbeperkt het gras op kan ik me indenken. Maar wat ik me dan afvraag is, hoe doe je het de dag erna en de dag daarop en vooral de dagen na een week van strookbegrazing. Althans zoals ik het doe heb ik na een paar dagen een super kort stuk kaal gevreten wei na strookbegrazing, want dat strookje gaat nl. tot de grond kaal. De dag erop is er weer wat lang gras te kanen, maar ook dat al eerder kaalgevreten strookje gras, met juist stengeltjes die weer een poging doen om te willen aangroeien en dus juist stikken van de verkeerde stoffen. Je kunt (althans zoals ik het doe) onmogelijk dat stukje overslaan om bij het volgende strookje gras te komen.
Was dus weer een vraag die omhoog borrelde nav het artikel.

Eén regel vond ik wel heel belangrijk, kijkend naar mijn situatie. Die is dat ik Isabella nu dus continu op haar wei heb lopen die heel heel kort en onbemest is en waarvan velen tegen mij zeggen "fout; want dat is super gestresst gras en daarmee gevaarlijk". Voor mijn gevoel is dat niet zo, ze leeft nu echt van het hooi en het gras is bezigheidstherapie, maar kon het nooit goed verklaren/uitleggen. De volgende zin legt in mijn ogen uit waarom het wel mogelijk is een paard daarop te laten lopen:

Als een paard continu buiten loopt, is het mogelijk de grasinname te beperken door het gras stikstof te onthouden en zo veel te laten afgrazen, dat de hoeveelheid aan beschikbaar voer de behoefte aan calorieën niet overschrijdt of zelfs daaronder blijft.
In dit scenario zal hooi moeten worden bijgevoerd.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:00

Isapaardje schreef:
Ik herhaal hier even onderstaande link. Bij velen misschien wel bekend ook.
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf

Gister heb ik het artikel doorgelezen en moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van zoiets niet alleen een "aha zit dat zo" gevoel heb, maar vooral een "ja maar ... " en daarmee een heleboel vragen heb.

Herkennen jullie dat? Dat wanneer je dus iets leest je met nog meer vragen komt te zitten dan daarvoor?

Heel herkenbaar! Hoe meer je leest, hoe meer vragen het oproept. Althans, zo lijkt het.

Isapaardje schreef:
Nav dit artikel vraag ik me ten eerste af wat je nog veilig kunt geven zonder het te hebben laten testen Bloos .
Maar ook hoe het mogelijk is dat in de winter niet veel en veel meer paarden bevangen raken. Want als ik het goed begrijp is die periode eigenlijk veel gevaarlijker ivm gestresst en dor oud gras, dan het voorjaar met het bemesten, vaker regen en volop grasgroei.

Dat vond ik idd ook een vaag verhaal. Ik begrijp de redenatie die in het artikel staat, maar zoals jij ook al zegt, waarom komt hoefbevangenheid dan niet veel meer voor in de winter?

Isapaardje schreef:
En dan de strookbegrazing waar ze over spreken. Dat dit beter is dan onbeperkt het gras op kan ik me indenken. Maar wat ik me dan afvraag is, hoe doe je het de dag erna en de dag daarop en vooral de dagen na een week van strookbegrazing. Althans zoals ik het doe heb ik na een paar dagen een super kort stuk kaal gevreten wei na strookbegrazing, want dat strookje gaat nl. tot de grond kaal. De dag erop is er weer wat lang gras te kanen, maar ook dat al eerder kaalgevreten strookje gras, met juist stengeltjes die weer een poging doen om te willen aangroeien en dus juist stikken van de verkeerde stoffen. Je kunt (althans zoals ik het doe) onmogelijk dat stukje overslaan om bij het volgende strookje gras te komen.
Was dus weer een vraag die omhoog borrelde nav het artikel.
Dat is voor mij ook een herkenbaar probleem. Je zou dus eigenlijk niet aan strookbegrazing moeten doen, maar dagelijks een stukje nieuw moeten geven. Dan krijgen ze bij mij alleen wel een erg klein nieuw stukje... Te klein om op te kunnen lopen eigenlijk. Ook geen optie dus.

Isapaardje schreef:
Eén regel vond ik wel heel belangrijk, kijkend naar mijn situatie. Die is dat ik Isabella nu dus continu op haar wei heb lopen die heel heel kort en onbemest is en waarvan velen tegen mij zeggen "fout; want dat is super gestresst gras en daarmee gevaarlijk". Voor mijn gevoel is dat niet zo, ze leeft nu echt van het hooi en het gras is bezigheidstherapie, maar kon het nooit goed verklaren/uitleggen. De volgende zin legt in mijn ogen uit waarom het wel mogelijk is een paard daarop te laten lopen:

Als een paard continu buiten loopt, is het mogelijk de grasinname te beperken door het gras stikstof te onthouden en zo veel te laten afgrazen, dat de hoeveelheid aan beschikbaar voer de behoefte aan calorieën niet overschrijdt of zelfs daaronder blijft.
In dit scenario zal hooi moeten worden bijgevoerd.

Wat ik alleen niet goed begrijp uit die laatste zin, is hoe het dan zit met de 'gevaarlijke' stoffen. Ik begrijp dat wanneer je het aantal calorieen beperkt, je minder gevaarlijke stoffen binnen krijgt. Maakt dat dan niet uit wanneer dat in kleine hoeveelheden is? Dat vond ik wat onduidelijk.

Verder vond ik het artikel niet heel veel toevoegen. Er stonden ook een aantal dingen in die volgens mij helemaal niet klopte. Het kwam daardoor op mij niet helemaal betrouwbaar over, dus heb ik het artikel niet echt grondig gelezen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:13

Ik heb het artikel ook even snel "doorgebladerd" het komt een beetje op me over alsof ze snelle conclusies trekken uit een paar voorbeelden, als dat echt zo is kan je het natuurlijk geen onderzoek noemen. Maar misschien moet ik het serieus lezen...

Er zijn zoveel verschillende dingen die de samenstelling van de voedingsstoffen van gras etc bepalen, het is denk ik onmogelijk om aan de hand van een paar "regels" hoefbevangenheid tegen te gaan. Al helemaal omdat het nog vrij onduidelijk is wat het nou precies veroorzaakt, en er een heleboel verschillende dingen als oorzaak mogelijk zijn.

Goed naar je eigen paard kijken dus in combinatie met een beetje logisch nadenken, en duimen dat het goed gaat. Maar dat doet iedereen hier al Lachen

Wat de strookbegrazing betreft, volgens mij is de ideale manier om als je aan een kant een strook bij geeft, aan de andere kant een zelfde strook weer af te zetten. Zo kan het gras daar weer bijkomen en als je dan genoeg land hebt hoef je dat pas weer te gebruiken als het door de gevaarlijke periode heen is.
Ik heb het vorig jaar toegepast, zonder wat ik hierboven beschrijf overigens, het afgegeten stuk bleef kaal ook als ik strookjes bijgaf. Dit jaar heb ik ander gras, en het graasmasker erbij bevalt me eigenlijk beter omdat het gras lang (uitgegroeid) blijft, het ziet ook voor de omgeving beter uit.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:17

Ik pas bij mijn paarden ook strookbegrazing toe maar dat stuk dat ze al kaal gegeten hebben sluit ik niet weer af oid. Dit stuk blijft vaak kaal: ze het gebruiken om op te mesten, ze lopen het kapot of er gebeurd niets mee. Als ze klaar zijn met het gras gaan ze over op het hooi en doen ze geen moeite voor die kleine grassprietjes omdat ze binnen aanzienlijke tijd weer gras erbij krijgen. Ik geef ook regelmatig wilgen en berken takken en daar beginnen ze dan liever aan dan die kleine sprietjes gras.

Een graasmasker vind ik bij Caitlin te gevaarlijk. Als ik zie hoe snel ze halsters af krijgt en hoeveel moeite ze daar ook voor doet. Ben veel te bang dat ze ergens blijft haken of steken met zo'n ding op. Graasmaskers zijn meer geschikt voor wat voorzichtigere paarden Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:38

Mijn shet blijft dus wel aan die kleine sprietjes trekken, desnoods nog verder dan de grond (maw ze trekt de wortels er ook uit). Ze kan het tot op de halve mm afknauwen en daarom blijft zij dus wel op die korte stukjes grazen.

Het stukje wei dat ze nu al een tijd "begraasd" is een vrij stevige egaal groene grasmat met heel kort gras (blaadjes). Wat ik als strookbegrazing nu aan het voeren ben is een hobbelige kale zooi aan het worden. Maar niets dicht, en wat er na afgrazen staat zijn stoppeltjes en zand.

Het stukje dat ze iedere dag bij krijgt zal in totaal nog geen vierkante meter zijn, zo weinig geef ik haar. Maar nogmaals het gaat er dus tot de bodem vanaf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:07

het eerste wat me te binnen schoot toen ik het artikel vluchtig las,maar ze moeten toch iets eten ????Wat dan????

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:28

Ja dat bedoel ik Tong uitsteken

Ben het er mee eens dat het artikel op bepaalde punten wat "onbegrijpelijk" of onvolledig is. Tot een paar jaar geleden waren het alleen maar de eiwitten. Toen kwam het fructaan om de hoek kijken en zou het geheel en al daar aan liggen. Was ik het ook (gevoelsmatig) niet helemaal mee eens. Gezien mijn praktijkervaringen kon dat niet alleen de oorzaak zijn.
Je komt dan in je zoektocht steeds meer onderzoeken tegen, allemaal wel met een "aha" en "oh jee" stukje erin; dat roept weer vragen op waarop je in een ander onderzoek soms een antwoord vindt, maar die weer nieuwe vragen oproept, enz.
Uiteindelijk zijn wij het "de leken met de hoefbevangen paarden en pony's" die de puzzel compleet proberen te krijgen.

Heb wel eens het idee dat iedere onderzoeker het wiel opnieuw probeert uit te vinden, maar dat ze elkaars onderzoeken niet echt aan het lezen zijn Clown

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:31

Dat heb je uitstekend verwoord isapaardje, ik ben het helemaal met je eens.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:53

geerke schreef:
het eerste wat me te binnen schoot toen ik het artikel vluchtig las,maar ze moeten toch iets eten ????Wat dan????

Haha...dat had ik dus ook!
Ik geef m'n pony's gewoon hooi (geen "groen" hooi, maar liefst uitgebloeid laat hooi) en daar doen ze het goed op. Ik laat het ook niet testen oid, want ik heb gewoon het hooi nodig. Testen zal wss weer enige weken duren (plukje hooi bij de leverancier weghalen, opsturen en wachten op de uitslag) en dan is het hooi alweer verkocht en zal ik opnieuw moeten zoeken naar hooi. Knipoog Bovendien...wie zegt dat alle balen van hetzelfde hooiland zijn? Moet ik zeker van elk baaltje een monster nemen... Clown
Dit is vooral met de hooischaarste niet te doen, bovendien...wat gaat een baaltje hooi dan wel niet kosten? Ik betaal nu al Geld, geld! 4,- per baal (wordt dan wel gebracht).

Ik kan me voorstellen dat je zoiets doet als je een paardje hebt wat op een onverklaarbare manier hoefbevangen is geworden en vooral ook hoefbevangen blijft. Maar Victor en Mouse doen het goed op het hooi wat ik heb en hebben nog nooit problemen gekregen van welk hooi wat ik ook voerde. Gras is een ander punt, maar daar ben ik dan ook erg voorzichtig mee. En ander voer durf ik gewoonweg niet te voeren, hebben ze niet nodig ook. Pas als Victor meer in het werk staat, misschien.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:14

Heb de uitslag van de wormeitelling binnen. Negatief, maw geen wormen. Aangeraden werd in april een nieuw onderzoek te laten doen.

Voor degene die dit doen nieuwsgierig vraagje... doen jullie dat ook rond die tijd die zij aanraden?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:09

Ik wil ook eigenlijk wormeitelling gaan doen, waar heb jij het precies laten doen? Heb er tot nu toe nog geen ervaring mee.

Hebben jullie toevallig nog links van wetenschappelijke artikelen over hoefbevangenheid, en dan met name gerelateerd aan voeding? Ik heb die namelijk nodig voor school. Bij voorkeur engelstalig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:44

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:48

Het mest onderzoek laten doen is heel simpel.
Ga naar onderstaande site:
http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html

En kies voor bestellen. Ik heb 1 wormcheckkit besteld en kreeg die na een paar dagen per post binnen. Er zit een vragenformulier bij dat je invult en een buisje met handschoen en zakje. Je vult het buisje met verse mest, dan in het zakje. Te samen met het formulier op de post (verzendkosten zelf betalen) en na 2 dagen had ik al via de mail de uitslag binnen.

Eigenlijk heel simpel. Kosten incl. verzenden 15,82.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:14

Bedankt romeorowan! Daar kan ik zeker wat mee!! Als nog iemand wat heeft, ik heb er 5 nodig, meer mag natuurlijk altijd Knipoog

Isapaardje, dat is toch eigenlijk wel makkelijk zeg... bijna makkelijker dan gewoon ontwormen. Ik kan op school ook mestonderzoek doen, heb dat toen ook wel eens gedaan, maar daar gaat zoveel tijd in zitten. Vind het wel een goed initiatief. We moeten toch iets, over een tijdje zijn alle paarden (of eigenlijk de wormen Knipoog ) resistent voor ivermectine en dan kunnen we niet eens meer ontwormen. Zal ook eens 2 pakketjes bestellen voor mijn paardjes.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:24

Isapaardje schreef:
Het mest onderzoek laten doen is heel simpel.
Ga naar onderstaande site:
http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html

En kies voor bestellen. Ik heb 1 wormcheckkit besteld en kreeg die na een paar dagen per post binnen. Er zit een vragenformulier bij dat je invult en een buisje met handschoen en zakje. Je vult het buisje met verse mest, dan in het zakje. Te samen met het formulier op de post (verzendkosten zelf betalen) en na 2 dagen had ik al via de mail de uitslag binnen.

Eigenlijk heel simpel. Kosten incl. verzenden 15,82.

Klinkt idd heel simpel! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen, zomaar in de rondte ontwormen lijkt mij ook niet verstandig met het oog op resistentie.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:54

WesseLady schreef:
Ik wil ook eigenlijk wormeitelling gaan doen, waar heb jij het precies laten doen? Heb er tot nu toe nog geen ervaring mee.

Hebben jullie toevallig nog links van wetenschappelijke artikelen over hoefbevangenheid, en dan met name gerelateerd aan voeding? Ik heb die namelijk nodig voor school. Bij voorkeur engelstalig.

Ik heb nog dat artikel liggen van wat laatst op de voorpagina van bokt stond, heb het origineel een half jaar geleden van Trisca gehad. Gaat over invloed van insuline op hoefbevangenheid. Pb me je emailadres maar als je dat ook wil hebben.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 11:29

Gemske, ik heb het artikel ontvangen.
Bedankt! Knipoog