Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:01

foxy80 schreef:
We zijn al bijna 2 maanden verder dan mijn laatste post, en bij ons is het afgelopen met rijden.

Na mijn laatste post nog 2 keren gereden, veel gestapt, beetje gedraafd waarbij ze nooit goed liep (ze mankte niet, maar tilde haar benen niet op en was niet te motiveren om haar achterhand eronder te trekken).
Laatste dag gaan wandelen, ging ze gewoon in staking. Dat heeft ze nog nooit gedaan in de 4,5 jaar dat ik haar ken. Ze gaat echt super graag naar buiten.
Dus weekje rust gegeven (ik was op vakantie) en daarna onder het zadel gewerkt: toen zakte ze in stap finaal door haar voorhand en lagen we weer bijna op de grond. Het volgende half uur wilde ze er alleen vandoor, wat ook niet bepaald veilig te noemen was, aangezien ze haar voeten totaal niet optilde. Drie dagen zo aangeklooid, ze was supergefrustreerd en wilde telkens ertussenuit knijpen.
Laatste dag dat ik reed was ze opeens weer zo mak als wat, weer amper vooruit te porren, in draf weer slecht lopen, en jawel: net toen ik dacht "Ik ga afstijgen, dit lijkt echt nergens op zo" viel ze weer door haar voorhand.
Toen was het klaar voor mij, het is op. Straks breekt zij nog iets, dat vergeef ik mezelf niet.

vindt het heel erg voor je, wat ga je nu doen? zo is het ook geen leven voor het beestje

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:43

Ik heb haar (nu 2 weken geleden) van haar ijzers laten afhalen en toen kon ze het niet meer verstoppen: de situatie is schrikbarend slechter dan een jaar geleden. Ze sleft nu met 3 van de 4 voeten en ze strijkt opeens achter. Rechts voor heeft ze vaak een 'trillende knie' zoals ik het noem, regelmatig gaat er net een rilling door dat been. Bij het poetsen lijkt het alsof je op 4 benen staat, maar dat been kan je zo met 1 vinger laten doorbuigen, erg raar.
Ze staat ook regelmatig in rust en heeft nog nooit zo bokbenig gestaan. Laatst zette ik ze in de piste om te rollen, ze zet 2 passen vooruit en slaat gelijk weer rechts voor door haar been, enorme struikelbeweging, en dan staat ze heel schaapachtig te kijken.

Ze staat nu overdag buiten, net als de rest. Ze snapt het allemaal niet. Als ik aankom is ze vreselijk aanhankelijk, tot ze merkt dat ik alleen ga poetsen en dan interesseert het haar weer allemaal geen biet. Verleden week kwam ik haar alleen buitenzetten, stond ze alleen zielig aan het hek te kijken van "Is dit alles? DOEN we dan NIKS?". Voorlopig blijft ze op de wei staan, de dierenarts beweert dus dat ze geen pijn heeft. Maar ze gaat nooit spelen (het is wel een rustig type) en heeft een ontzettend hoge pijngrens (laat bleinen uitgroeien zonder manken...), dus ik weet het zo nog niet. In ieder geval staat bij mij wel vast dat ze hier last van heeft, in de zin van niet vrolijk worden van beweging, en dat ze zeker zoveel pijn zal krijgen dat ze het niet meer verstopt.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:57

amai foxy, dat is niet niks...
heel veel sterkte, want het moet veel pijn doen als je paardje je komt vragen om iets te doen en het gewoon niet gaat.. :(:)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:31

Foxy,bah wat akelig allemaal,veel sterkte met het nemen van een besluit wat te doen met haar. :(:)

Mijn paard gaat op het moment juist erg goed,een paar weken geleden liep hij zo rot dat ik al het besluit had genomen zo niet verder te gaan.
maar ineens ging hij weer beter lopen.Ik ben aan het uitvogelen hoe ik hem het beste kan rijden en hoe vaak hij aan kan.
Longeren doe ik niet meer want dat kan hij niet aan.

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:40

Foxy wat rot zeg! Jammer genoeg weet ik precies hoe je je voelt!
Heel moeilijk dit en zeker om je paardje zo te zien!

Taverno fijn dat het bij jou wat beter gaat!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:22

Als ze nu alleen slecht zou lopen zoals ze nu doet, zou ik ook verder rijden.
Tenslotte is nu haar bespiering niet zoals het moet, als dat weer in orde is, samen met aangepast beslag en supplementen etc dan denk ik dat we nog mooi konden rondkomen.
Het is het feit dat ze altijd maar struikelt en valt, dat het zo gevaarlijk maakt. An sich heeft ze van de hoefkatrol geen last, maar door die hoefkatrol is ze wel nog meer bokbenig gaan staan. Tel daar de leeftijd bij en het feit dat ze sowieso niet veel knieactie heeft en dan kom je uit bij een dier daar haar voeten amper van de vloer heft.
De dierenarts heeft me dan wel gezegd dat ze niet echt pijn heeft, alleen ongemak, maar hij heeft me wel equipalazone zakjes gegeven 'om haar over de drempel te helpen' als ik weer ging rijden. Pas later hoorde ik van een stalgenoot dat dat dus pijnstillers zijn. Niet dat het een moer uitmaakte, met viel ze even vaak als zonder, en toen stond ze op volledige roll off ijzers vooraan.
Ik heb er aardig wat tranen voor gelaten de weken ervoor, en toen ik de beslissing nam was ik er echt klaar mee. Nu begin ik aan een tweede jankrondje omdat ik nu pas echt goed besef dat ik al mijn stiekeme dromen met haar definitief moet opbergen (eens tot bij ons thuis wandelen, een wedstrijdje rijden)

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:44

mijn paardje heeft het ook, vanaf ik het had, nu is het echt erg geworden en gaan we haar moeten laten inslapen :(

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:02

foxy80 schreef:
Tenslotte is nu haar bespiering niet zoals het moet, als dat weer in orde is, samen met aangepast beslag en supplementen etc dan denk ik dat we nog mooi konden rondkomen.
Het is het feit dat ze altijd maar struikelt en valt, dat het zo gevaarlijk maakt. An sich heeft ze van de hoefkatrol geen last, maar door die hoefkatrol is ze wel nog meer bokbenig gaan staan. Tel daar de leeftijd bij en het feit dat ze sowieso niet veel knieactie heeft en dan kom je uit bij een dier daar haar voeten amper van de vloer heft.
De dierenarts heeft me dan wel gezegd dat ze niet echt pijn heeft, alleen ongemak, maar hij heeft me wel equipalazone zakjes gegeven 'om haar over de drempel te helpen' als ik weer ging rijden. Pas later hoorde ik van een stalgenoot dat dat dus pijnstillers zijn. Niet dat het een moer uitmaakte, met viel ze even vaak als zonder, en toen stond ze op volledige roll off ijzers vooraan.
Ik heb er aardig wat tranen voor gelaten de weken ervoor, en toen ik de beslissing nam was ik er echt klaar mee. Nu begin ik aan een tweede jankrondje omdat ik nu pas echt goed besef dat ik al mijn stiekeme dromen met haar definitief moet opbergen (eens tot bij ons thuis wandelen, een wedstrijdje rijden)

Sorry fox maar is het geen teken dat ze struikeld en slecht loopt? vind het zo hard om te lezen dat je anders ook door was gereden omdat haar bespiering niet correct is op dit moment.
ongemak lijkt me voor zn beest wat toch ongeveer 500 kilo moet dragen ook al erg zwaar als je benen niet meer willen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:21

taverno schreef:
Zijn er niet meer mensen met paarden die ook HKO hebben op dit moment?
Wat doen jullie met de paarden?

Ja hoor ?wij hebben pas weer op stal eentje binnen gekregen met HKO fase 4 na twee weken en nu een maand later niets meer van te zien. Mensen die bij ons komen geloven niet dat het paard dat heeft en nu zo loopt en dat alleen maar door een juiste manier van trainen. Het klinkt heel hard maar HKO word er ingereden door dat de ruiter het dier verkeerd traint. Het hoeft zeker niet het einde te betekenen als er HKO wordt geconstateerd. Lees de verhalen maar op www.hoefkatrol.com of www.stalmireille.nl en dan bij leerlingen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:59

Laura1982 schreef:
foxy80 schreef:

Sorry fox maar is het geen teken dat ze struikeld en slecht loopt? vind het zo hard om te lezen dat je anders ook door was gereden omdat haar bespiering niet correct is op dit moment.
ongemak lijkt me voor zn beest wat toch ongeveer 500 kilo moet dragen ook al erg zwaar als je benen niet meer willen.

Je begrijpt me verkeerd denk ik: ze loopt slecht (nl niet 100% zuiver maar ook niet manken) + ze struikelt
Wat ik wilde zeggen is, als ze ALLEEN slecht zou lopen, zou ik even doorbijten en terug de bespiering erop krijgen, speciale ijzers, bijvoedering en de hele hutsekluts om te zien of het betert. Een oud paard zonder spieren zal niet 1-2-3 top lopen. Stijfheid is immers niet te onderschatten.
Het feit dat er echter struikelen mee gemoeid is, veegt dat idee van tafel. Het is te ver gevorderd nu.
De dierenarts vond het allemaal zo' n drama niet, van hem mocht ik nog verder rijden. Ze heeft geen acute pijn beweerde hij, alleen last (wat is het verschil, als je dan pijnstillers meegeeft vroeg ik me achteraf af :( )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 01:06

Alabaster schreef:
Ja hoor ?wij hebben pas weer op stal eentje binnen gekregen met HKO fase 4 na twee weken en nu een maand later niets meer van te zien. Mensen die bij ons komen geloven niet dat het paard dat heeft en nu zo loopt en dat alleen maar door een juiste manier van trainen. Het klinkt heel hard maar HKO word er ingereden door dat de ruiter het dier verkeerd traint. Het hoeft zeker niet het einde te betekenen als er HKO wordt geconstateerd. Lees de verhalen maar op http://www.hoefkatrol.com of http://www.stalmireille.nl en dan bij leerlingen.

Ik zou daar graag nog www.hoefkatrol.nl aan toe willen voegen, dat is een ándere dan die .com ;-)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 06:38

Ja hoor ?wij hebben pas weer op stal eentje binnen gekregen met HKO fase 4 na twee weken en nu een maand later niets meer van te zien. Mensen die bij ons komen geloven niet dat het paard dat heeft en nu zo loopt en dat alleen maar door een juiste manier van trainen. Het klinkt heel hard maar HKO word er ingereden door dat de ruiter het dier verkeerd traint. Het hoeft zeker niet het einde te betekenen als er HKO wordt geconstateerd. Lees de verhalen maar op http://www.hoefkatrol.com of http://www.stalmireille.nl en dan bij leerlingen.[/quote]

Dat vind ik nogal een uitspraak dat mensen hun paard naar de filesteinen rijden. Mijn Dierenarts gaf aan dat het iets genetisch kan zijn of door een klap kan komen of ind verkeerd rijden.

Is zeker de antoin de Bot manier. Of tewel massa verdelen over vier benen in plaats van achter naar voren rijden. Heb ik ook zo mijn bedenkingen bij....

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:51

Alabaster Was het maar zo simpel dat het gewoon altijd aan het rijden ligt. Dan had ik mijn paardje nog gehad! Er zullen er vast genoeg zijn maar waarom hebben dan niet alle manegepaarden HKO? Daar rijden toch genoeg beginners etc op??? Inderdaad.....
Het ligt niet alleen aan het rijden!
De mijne had een vervorming aan het hk-beentje. Er zat een deukje waar die niet hoorde. Dan moet je toch knap rijden als je dat voor elkaar wil krijgen....

Conclusie niet zo kort door de bocht a.u.b. want er komt veel meer bij kijken!

Daarnaast vind ik dat wanneer je mensen alleen maar verteld dat het aan het rijden ligt je hen laat denken dat het over kan gaan. Een slijtage aan het bot kan niet overgaan. De ontsteking kan verminderen etc. maar een versleten bot groeit niet ineens aan als je goed rijdt..

Dan nog een ding. Paarden die op beide benen flink HKO hebben lopen minder kreupel dan paarden met op een been sterk HKO. Als beide benen zeer doen hoef je ze beide minder te ontlasten dus valt het minder op... Een goede eigenaar kijkt er doorheen maarja....

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:04

laulau85 schreef:
Alabaster Was het maar zo simpel dat het gewoon altijd aan het rijden ligt. Dan had ik mijn paardje nog gehad! Er zullen er vast genoeg zijn maar waarom hebben dan niet alle manegepaarden HKO? Daar rijden toch genoeg beginners etc op??? Inderdaad.....
Het ligt niet alleen aan het rijden!
De mijne had een vervorming aan het hk-beentje. Er zat een deukje waar die niet hoorde. Dan moet je toch knap rijden als je dat voor elkaar wil krijgen....

Conclusie niet zo kort door de bocht a.u.b. want er komt veel meer bij kijken!

Daarnaast vind ik dat wanneer je mensen alleen maar verteld dat het aan het rijden ligt je hen laat denken dat het over kan gaan. Een slijtage aan het bot kan niet overgaan. De ontsteking kan verminderen etc. maar een versleten bot groeit niet ineens aan als je goed rijdt..

Dan nog een ding. Paarden die op beide benen flink HKO hebben lopen minder kreupel dan paarden met op een been sterk HKO. Als beide benen zeer doen hoef je ze beide minder te ontlasten dus valt het minder op... Een goede eigenaar kijkt er doorheen maarja....

hey laura ben het volkomen met je eens! was het ind maar zo simpel dan had ik me mannetje nog gehad!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:55

daarom het is allemaal zo lekker kort door de bocht. En duidelijk gesproken door mensen die het niet zelf hebben meegemaakt met hun paarden waar ze hart voor hebben en al jaren van houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:03

Helemaal mee eens LauLau! :j

Gelukkig gaat mijn merrie, 5 jaar na de diagnose, nog steeds erg goed! Haar sportschoentjes werken echt goed! :j

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:48

laulau85 schreef:
daarom het is allemaal zo lekker kort door de bocht. En duidelijk gesproken door mensen die het niet zelf hebben meegemaakt met hun paarden waar ze hart voor hebben en al jaren van houden...

Daar ben ik het niet mee eens. :n
Ik denk dat de mensen die hier in dit topic reageren en hun adviezen geven toch wel zeker weten waar ze over praten en ik zeker weet dat zij ook zeker een groot hart voor paarden hebben.
Dus duidelijk gesproken van mensen die zelf kort door de bocht zijn om daar gelijk een oordeel over te geven of ze het wel of niet meegemaakt hebben.

Vormen van hoefkatrol onsteking komen in verschillende mate voor en ook de ernst daarvan.
De ADB methode kan een oplossing zijn ook bij paarden die in een ernstig stadium verkeren.
Maar in bepaalde gevallen is het daar te laat voor omdat er meerdere problemen opduiken dan alleen maar hko.
Maar de meeste gevallen van Hko wordt er wel degelijk ook ingereden door de ruiter alleen een arts of kliniek zal nooit direct zeggen dat je het er zelf ingereden hebt en dat je maar eerst eens een andere manier van trainen moet gaan proberen voordat hun gaan inspuiten en dergelijken.
Op de site van ADB lees ik verhalen van mensen die met best ernstige gevallen veel baat hebben bij deze methode.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:15

Daar ben ik het niet mee eens. :n
Ik denk dat de mensen die hier in dit topic reageren en hun adviezen geven toch wel zeker weten waar ze over praten en ik zeker weet dat zij ook zeker een groot hart voor paarden hebben.
Dus duidelijk gesproken van mensen die zelf kort door de bocht zijn om daar gelijk een oordeel over te geven of ze het wel of niet meegemaakt hebben.

Vormen van hoefkatrol onsteking komen in verschillende mate voor en ook de ernst daarvan.
De ADB methode kan een oplossing zijn ook bij paarden die in een ernstig stadium verkeren.
Maar in bepaalde gevallen is het daar te laat voor omdat er meerdere problemen opduiken dan alleen maar hko.
Maar de meeste gevallen van Hko wordt er wel degelijk ook ingereden door de ruiter alleen een arts of kliniek zal nooit direct zeggen dat je het er zelf ingereden hebt en dat je maar eerst eens een andere manier van trainen moet gaan proberen voordat hun gaan inspuiten en dergelijken.
Op de site van ADB lees ik verhalen van mensen die met best ernstige gevallen veel baat hebben bij deze methode.[/quote]

We hoeven het ook niet allemaal met elkaar eens te zijn maar het is wel kort door de bocht om te zeggen dat het door de ruiter komt terwijl dit niet waar is.
Het heeft meerdere oorzaken die al eerder genoemd zijn.

Persoonlijk vind ik De adb methode niet de juiste maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik vindt namelijk dat je een dier wat dusdanige schade heeft aan zijn benen niet onnodig moet kwellen. De ontsteking kan wel minder worden maar de schade die er zit wordt niet minder het bot zal nooit meer terug groeien. Voor de mensen die er voor hun gevoel profijt van hebben helemaal goed alleen ik zou het niet toepassen omdat een paard van achter naar voren gereden moet worden. Ik weet niet beter dat een paard de massa op de achterzijde moet dragen inplaats van op de voorkant of op 4 benen.

En geloof me ik heb echt alles geprobeerd om me mannetje bij me te houden.

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:25

ik vind het ook heel kort door de bocht om tezeggen dat het door de ruiter komt..
mijn paardje heeft ook hko en ik rij er niet eens op.
hij heeft het door hele andere redenen gekregen.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:35

Idd ieder zijn eigen mening en ik respecteer dat ook zeker.
De schade die er is aan het bot kan ook een adb niet weg toveren stuk is stuk.
Ieder paard (met of zonder problemen ) zal eerst zijn lichaam moeten verdelen over 4 benen wil hij ooit zijn massa op de achterhand krijgen. Daarbij is rechtrichten een basis begrip wat een hele hoop ruiters/instructeurs niet of nauwelijks toepassen waardoor er dus problemen ontstaan.

Ik geloof je absoluut dat jij ook alles hebt gedaan om je mannetje te kunnen houden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:16

dat rechtrichten is ind iets want sommige ruiters niet doen. Maar de keerzijde is dat dit ook het aller moeilijkste rijtechnisch gezien is.

maar ik geloof niet dat de massa over 4 benen verdeeld moet woorden. ik ben van mening dat een dier op de achterhand gezet moet worden of te wel achter ondertreden. En er leiden uiteraard meerdere wegen naar Rome.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:17

Het gaat om de verticale balans van een links of rechts gebogen paard, elk paard is scheef en dat KAN ONBEWUST vaak erger gemaakt worden. Natuurlijk moet het paard meer gewicht op achter gaan dragen dat is ook het doel. Iedereen is van harte uitgenodigd om te komen kijken ald er nieuwsgierigen zijn. Ik ben zelf ook een paard verloren aan hoefkatrol onsteking dus ik weet heel goed hoe moeilijk het is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:56

Meldt me hier ook..gister bekend geworden dat mijn 7 jarige die nog vrij weinig arbeid heeft gedaan HKO 3/4 heeft...
Vorig jaar nog niets aan de hand (toen ook op foto's geweest) en nu deze diagnose...
Ben dr behoorlijk kapot van........
Vandaag wordt ie ingespoten en speciaal beslag...
Rechtrichten hebben we vanaf dag 1 gedaan....
En over NB hoef ik niet lastig gevallen te worden.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:01

Esther28 schreef:
Meldt me hier ook..gister bekend geworden dat mijn 7 jarige die nog vrij weinig arbeid heeft gedaan HKO 3/4 heeft...
Vorig jaar nog niets aan de hand (toen ook op foto's geweest) en nu deze diagnose...
Ben dr behoorlijk kapot van........
Vandaag wordt ie ingespoten en speciaal beslag...
Rechtrichten hebben we vanaf dag 1 gedaan....
En over NB hoef ik niet lastig gevallen te worden.

heel vervelend voor je! ik hoop dat ze iets voor je kunnnen betekenen!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:46

tja vind het heel onwerkelijk....hij is nog zo jong...vorig jaar ook op de foto geweest ivm kreupelheid en helemaal niets aan de hand, en in een klein jaar zo een zware HKO...
Qua rijden hebben we niet echt iets intensiefs gedaan, niet overvraagd, gewoon basiswerk, hij is pas op zn 5e de basisdressuur gaan doen, en altijd aan rechtrichten gewerkt....
Ik snap het gewoon niet......ben echt lamgeslagen.....
Ik hoop echt dat deze behandeling aanlsaat anders houdt het denk ik op.....
Ik ben dus wel degelijk overtuigd van erfelijke factoren.....