[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:14

Bevangen aan 1 voet kan zeker, de andere zal dan minder erg zijn.
Gras is nu zeker al gevaarlijk het begint te groeien de verse puntjes. Met koude nachten en zon overdag is het zelfs midden in de winter link.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:19

Inderdaad nachtvorst en daarna een zonnetje er op, ongeacht of het overdag dan vriest of niet, is killing.. -O-
Kort gras is gevaarlijker dan lang uitgebloeid gras. Ik durf Sed gewoon helemaal niet meer in de wei/ op het gras te zetten, bang dat het me mijn pony gaat kosten.. -O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:40

Gebruiken jullie dan ook een fructaan index app ofzo, of alles op gevoel?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:42

Mijn pony is overigens aan 2 voetjes bevangen maar rechts was het meer pijnlijk. Ze gaat nu goed maar ik zal haar wss niet op het gras zetten komende zomer. Ben er nog niet uit hoe ik het precies ga fixen.... Ze staat wss wel veel alleen dan helaas.

Fructaan index vind ik een indicatie en geen waarheid. Wel of niet bemest, kort of lang maakt het ook anders en zo lastig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:46

Ik begrijp de fructaanindex niet, dus ik volg mn gevoel (en verstand) :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:53

De fructaanindex is ook niet heel betrouwbaar omdat overal in NL de temperaturen gewoon anders zijn.
Begrijpen hoe gras werkt is belangrijk en dan naar je eigen situatie kijken. Hier komt er in deze periode nog helemaal niks op de wei, ik vind het risico gewoon te groot....
Ze gaan hier standaard pas in mei het land op. En toen ik ze aan huis had pas na de eerste keer hooien....

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 14:11

Hier komen ze al 3 jaar de wei niet op. (En ja, toch bevangen >;) )
Ik denk dat wij hier op een heel dun lijntje balanceren van 'gaat goed' en 'gaat goed mis'.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:42

Fructaan is al een verkeerd woord.. het blijft een beetje een 'pet peeve' van me, maar fructaan is geen suiker en zorgt NIET voor een glucosepiek in het bloed, fructaan is een soort zetmeel wat wordt afgebroken in de darm. Kan via een ander mechanisme nog steeds wel voor HB zorgen maar dat is een trager proces en werkt niet zoals simpele suikers.

Wat je vooral moet onthouden is wanneer suikers gemaakt worden, wanneer ze benut worden, wanneer opgeslagen en wanneer die opslag weer vrijgemaakt wordt.
Gemiddeld genomen kun je zeggen dat wanneer gras kan groeien, het veiliger grazen is.
Gras kan groeien bij de juiste temperatuur, vochtgehalte en voeding in de bodem en als er zon is.
Een ander iets wat je moet onthouden is dat ZON = SUIKER Als de zon schijnt maakt gras suiker. Punt.
Als alle andere factoren in orde zijn (daarom is licht bemesten dus altijd beter dan níet bemesten) kan de suiker rechtstreeks omgezet worden in groei en daarom kan het 's zomers als er wel genoeg regen is gevallen en er voldoende voeding in de grond zit, toch relatief veilig zijn.
Bewolkt weer in een vochtige periode met voldoende voeding in de grond en temperaturen boven de 15 graden (daar onder groeit gras niet/onvoldoende) is het meest veilig.

Maar... als er wél zon is maar een van de andere factoren is beperkt waardoor niet alle suiker omgezet kan worden in groei, dan wordt die suiker opgeslagen in het gras, als .. .tadaa... fructaan. Dat is dus een soort zetmeel. Zodra de omstandigheden groei weer mogelijk maken wordt die fructaan weer omgezet in suiker en kan het gras gaan groeien. En dáár gaat de fructaanindex nat!
Want op die manier kan er bij 'veilig' weer toch een hoog suikergehalte in het gras zitten. Dit hebben we vorige jaar na de zomer bijv. gehad... Lange tijd droogte met zon = veel opslag van glucose in fructaan.
Daarna zon weg, bewolkt en veel regen... volgens de index veilig want temperatuur is goed, weinig tot geen zon en wel water... Maar dát is dus het moment dat het gras het fructaan weer om zet naar glucose en het gras dus JUIST heel suikerrijk is. En dat gebeurt trager dan het rechtstreeks produceren van glucose bij zon, dus het kan echt ruim een week lang verhoogd zijn. Dat is de rede dat vorig jaar zoveel paarden aan het eind van de zomer ineens toch hoefbevangen werden.

Dus kort antwoord: Nee, fructaanindex is niet veilig. Leer hoe gras groeit en hoe de stofwisseling in de plant is en wat er nodig is voor veilig gras. En wat mij betreft is het heel simpel... Hoefbevangen, of dat nu chronisch of acuut is = geen gras. Echt... waarom zou je in 's hemels naam het risico nemen?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:38

Bedankt voor de tekst Francis. Rond die periode vorig jaar zomer ging het inderdaad mis met Det. Heb jouw tekst even opgeslagen zodat ik het terug kan lezen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:08

Bedankt voor de uitleg! Ik ben nog erg lerend hierin, aangezien het voor ons de eerste keer is. Dat we weten althans, aangezien hij dus niet duidelijk toont

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:13

Mijn pony was in de zomer wss bevangen geraakt. Maar toonde dat iet echt. Licht kreupel aan vooral 1 voet; knikje in draf. Achteraf is het toen al bezig. Ze toonde december wel duidelijk maar was ook zo opgeknapt. Dus wat dat betreft (gelukkig) weinig herkenning met anderen *klopt af*

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:54

Pegasus is vorige week verhuisd v stal, waar ze helaas een behoorlijke rijke baal voordroog hadden.. al minder v gevoerd en veel bewogen... maar hij liep vandaag helaas niet goed.
Linksvoor kreupelde hij en na het uitkrabben beetje stram.. dus tegen hoefbevangen aan ben ik bang

Heb gelukkig wat baaltjes droog hooi kunnen halen voor komende dagen maar wat een ellende.. ik wil echt zo graag niet meer terug bij af zijn met hem...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 01:52

Oh gatver Amoebje wat een gedoe met je ventje... Als ik toch zeker wist dat ik hier mocht blijven wonen mocht je 'm brengen. Hier goed hooi en geen gras. Punt. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al wel en niet geprobeerd hebt maar ik wil rustig eens met je mee kijken of er qua IR nog iets kan (ik heb het op Raya niet meer uit kunnen proberen maar ik heb nog wel een spagyrisch middel wat ik had kunnen proberen om ze 'onder controle' te krijgen. En ik heb toch ook andere paarden met IR met homeopathie onder controle gekregen. Blijft opletten maar dat paard is sinds hij onder behandeling is niet meer HB geweest, alleen nog een keer een flink abces maar ook dat konden we homeopathisch oplossen. Het lukte me met m'n eigen merrie niet maar met anderen tot nu toe wel.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 04:47

Toch nog even een berichtje van mij
Vosje verslechterde ineens heel sterk
Afgelopen maandag 11 maart is Vosje ingeslapen
Begin van de middag was de hoefsmid nog geweest..ik heb geprobeerd elke strohalm die ik kon vinden vast te grijpen..maar het wou niet meer
Om 10.30 is ze gaan liggen en was niet meer omhoog te krijgen
Zelfs niet voor de hoefsmid
Languit liggen ..weg gedraaide oogjes..zoveel pijn...
2 zakjes buut heeft ze die dag nog gehad maar totaal geen effect..
Om 17.00 uur was de dierenarts er ( op zijn vrije dag)..om haar te verlossen van haar pijnlijke lichaam.
Volgens de smid konden haar hoefjes eigenlijk niet het probleem zijn van het niet meer kunnen lopen en staan, volgens de dierenarts was het een combi van van alles..ze had ook PPID
Terwijl de bewolking brak en de zon en een regenboog verschenen blies Vos om 17.30 haar laatste adem uit.
We zijn een week verder en mijn hemel wat doet het pijn..
Wat mis ik mijn mooie gouden meisje ..mijn wijze merrie
Ik niet alleen..ook mijn 2 andere pony's missen haar enorm.

Wat is het toch een rotziekte...

Afbeelding

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:23

@vopo: heel veel sterkte met dit verlies!

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:49

Heel veel sterkte vopo914

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:37

Wat ontzettend naar en verdrietig vopo. Heel veel sterkte..... ;( Y;(

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:40

Veel sterkte vpo

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:28

Sterkte!!!

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:31

Heel veel sterkte!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:41

de andere zullen haar best missen.
Als de andere 2 afscheid hebben genomen. Dan is het klaar voor hun.
klinkt hard, ze snuffelen en lopen weg. en kijken niet achterom
Het zijn geen mensen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:43

Sterkte Vopo

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:46

pompadour schreef:
de andere zullen haar best missen.
Als de andere 2 afscheid hebben genomen. Dan is het klaar voor hun.
klinkt hard, ze snuffelen en lopen weg. en kijken niet achterom
Het zijn geen mensen.

Moet dit nou echt?
De 1 na de ander hier in het topic verliest zijn paard..
Zeg dan gewoon niks.

Veel sterkte Vopo :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:18

Sterkte vopo...

We zijn weer op de terugweg. Toch nog geen ijzer eronder. Ik heb een vijl mee gekregen en moet een keer per week haar verzenen bijvijlen. Kijken of dat haar helpt. Anders kunnen we alsnog kijken om haar te beslaan

Haar nieuwe hoef groeit heel goed aan. Ze heeft alleen wel een hoedenrand en als het hoefbeen te ver kantelt dan breken er stukjes af. Weinig aan te doen en kan zo weer stoppen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:45

Aangezien ik enorm blij ben hoe de mijne nu is op het moment (hopelijk houden we dit vol) even een klein filmpje (let niet op mijn stem, was een beetje te enthousiast om hoe ze liep;)). We zijn der nog lang niet en ze is nog stijf, maar voor 2.5 week geleden liep ze helemaal niet meer. Dus voor nu ben ik super blij!

https://youtu.be/0OvVerPxu8Q