[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 09:53

Ik denk dat je een verstandige hoefsmid hebt - paarden die geen werk verrichten kunnen prima op hooi alleen gehouden worden. Als je paarden niet op het gras komen, dan moet je er wel rekening mee houden dat er een vitamine E tekort kan ontstaan op den duur en dan is het voer aanvullen met bv Subli dieetmix of een van de andere genoemde voersoorten wel verstandig. Als je gaat bijvoeren moet je wel wat minder hooi geven - een gemiddelde is 1kg voer = 1 kg hooi. Ruwvoermixen zijn hooivervangers met aangevulde vitamines en mineralen.
Waarom je paardjes het hooi opeens niet meer lusten? Geen idee.. dat is van hier uit niet te beoordelen? Zitten er onkruiden in? Ruikt het fris of schimmelig, duf? Is het erg stoffig?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:11

Als je echt meer dan alleen hooi wil geven kun je idd aan iets als structuurvoer geven zoals genoemd. (Zelf voer ik Spillers Happyhoof).
Wat betreft gras, hoe lang geleden zijn ze HB geweest? Want er staat gevoelig, maar ze liepen niet goed?

Over elke hoefsmid zijn trouwens positieve en negatieve verhalen, dus als het goed voelt zou ik het zo houden. :j

Sinds een paar weken willen ze het hooi niet eten. Wat hebben ze dan gegeten die weken?
Ik neem aan dat je verschillende balen hebt geprobeerd?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:13

Haal ergens een andere baal hooi om te proberen.
Mijn dames zijn namelijk ook heel kieskeurig met partijen hooi. 2 jaar terug heb ik een hele partij hooi weer door moeten verkopen, omdat mijn dames het hooi weigerden te eten. Ze trapten het door de hele stal en aten er niets van. Terwijl het prachtig weidehooi was. Het rook super. Maar ze moesten het niet.
De paarden die de partij hooi toen kregen, vonden het hooi ook zalig en aten het smakelijk op.
Dus met het hooi was echt niets aan de hand, maar ze wilden het niet (en......nee ze zijn niet verwend :o )

Voor ik nu een partij koop neem ik eerst 3 balen op proef om te kijken of de dames wel bereid zijn het op te eten.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:39

bedankt voor de tips!
Het hooi ziet er naar mijn idee echt goed uit, ruikt goed en ik zie geen schimmel of vieze plekken. Heb het ook eens laten weken in water misschien dat ze het dan wel wouden eten maar toen wouden ze het helemaal niet! ;)

Ik probeer verschillende balen inderdaad en het is natuurlijk niet zo dat ze helemaal niks te eten krijgen de afgelopen weken haha, over het algemeen willen ze het hooi niet, een voorbeeld van hoe ik het gister had gedaan is dat er nog hooi van de dag ervoor lag, en ik wou eigenlijk dat ze dat eerst opaten want ik vind het gewoon zonde en het was net van een nieuwe baal. Nou mooi niet dus dat ze het aten, gister hadden ze bijna tot niks gegeten.. ik toch maar proberen met een nieuwe plak 's avonds en jahoor vanochtend was de ruif leeg... ik snap er niks meer van haha!

In ieder geval bedankt voor de tips! Ik vroeg het inderdaad omdat iedereen overal wat anders zegt en ik niet meer weet wat ik nou moet geloven en wat niet ;) mijn hoefsmid zegt bijvoorbeeld dat wortels etc uit den boze zijn vanwege het aantal suikers en een andere hoefsmid die ik ken zegt weer dat het daar helemaal niet aan ligt en ze het gewoon mogen eten ;)

@dyonne de laatste keer moet alweer voor de winter zijn, toen de hoefsmid de laatste keer was geweest en adviseerde alleen nog maar hooi te geven en sindsdien lopen ze echt super, en dat komt inderdaad omdat ze verder niks meer krijgen natuurlijk. De hoefsmid komt zometeen weer( had eigenlijk eerder al langs moeten komen maar vanwege dat rhinovirus maar even uitgesteld :P) en dan zal ik het ook eens aan hem vragen.
Dus is het mogelijk om ze straks weer zo nu en dan op een stukje gras te laten lopen als ze verder alleen maar hooi krijgen? of kan het echt niet meer?

en @janouk ja klinkt heel herkenbaar, goeie tip om het eerst te proberen inderdaad!!!

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:40

Oja en verder verrichten ze niet echt superveel arbeid, ze krijgen elke dag wel aandacht of een poetsbeurt en een paar keer per week fiets ik een rondje met ze, of wandelen , of longeren of wat VD haha noem het maar op. Moet zeggen dat nu het lekker weer is en ik wat meer vrij ben het wel wat meer wordt maar echt superveel beweging is het niet....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:08

Wortels zijn 'suikerbommetjes' - je hoefsmid heeft gelijk.

Of je paardjes weer op gras kunnen ligt aan de oorzaak en de ernst van de bevangenheid als ze die gehad hebben.
Je zou het kunnen uitproberen door ze eens een tijdje een kwartiertje per dag op de wei te zetten en zien hoe ze reageren. Maar dan wel heel goed in de gaten houden hoor!

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:15

Ja inderdaad, ik dacht zelf ook aan 10 minuten a 15 minuten zal het even aankijken en de fructaanwijzer in de gaten houden! ;)

Verder met het eventueel bijvoeren van bijv subli dieetmix of spijers happyhoef , hoeveel zal ik dan geven? of staat het ook aangegeven bij het voer zelf?
Het zijn best wel stevige shetlanders en mogen wel wat afvallen maar het zijn geen enorme dikzakken ofzo haha !
Gaan jullie ponies/paarden ook gewoon op het gras?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:17

Mijn paard kan maar een half uur per dag. Als ik het langer doe, dan groeit meteen haar manekam tot gevaarlijke proporties. Dus half uurtje en dan weer in de bak, ze weet het en doet er niet moeilijk over.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 11:18

Er staan wel aanwijzingen op de verpakking - maar denk erom dat als je een bepaalde hoeveelheid ruwvoermix geef, dat je dan minder hooi moet geven. Zeker ls je paardjes al aan de stevige kant zijn.

Mijn paarden komen voorlopig niet meer op gras.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:23

Ik geef maar 100-200 gram Spillers Happyhoof. Zo heeft ze ook wat te eten als de anderen wat krijgen (wortels en brok, want dat krijgt ze absoluut niet meer). En ik doe er een beetje Marstall Force (30 gram) doorheen voor de vitaminen/mineralen.

Wat betreft gras. Ik heb haar jaren op het gras gehad zonder problemen (wel heel streng dieet met strookbegrazing). Dit jaar rustig opgebouwd naar een uurtje, maar het zat me niet lekker, ze staat nu weer korter dus.
Daarnaast heb ik alweer de wei afgezet en ga ik weer op strookbegrazing over, zelfs in dat eventjes dat ze erop staan. Dan heb ik wat meer controle. Ik zet nu de twee andere pony's op het gras en ga haar dan een uurtje beweging geven door middel van grondwerk. Daarna mag zij nog even op het gras.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:31

Oke hartstikke bedankt allemaal! Ik ga het inderdaad maar proberen en kijken hoe ze erop reageren.

Er schijnt trouwens ook een bedrijf te zijn in lelystad die allemaal 'testen' doet op vee en dan kijkt wat het beste voer is enzo. De naam weet ik niet en ik weet ook niet zeker of het nu nog bestaat maar een kennis van mij heeft daar een paar jaar geleden een goed voeradvies gekregen voor haar wat oudere paard. Hebben jullie hier ervaring mee? of weten jullie wat ik bedoel? :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:44

Wageningen UR Livestock Research

- is onderdeel van de Hogeschool Wageningen

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:04

@ Miri Waarom wil je perse wat bijvoeren? Wat ik van je hoor doen je Shetlanders het heel goed op (alleen maar) hooi. Flavio kan soms ook wat kieskeurig zijn, hoe droger het hooi, hoe minder lekker hij het vindt. Hij eet het wel, maar langzamer (dit omdat hij weet dat hij verder toch niks krijgt, ja, z'n strostal, dus dan gaat hij eerst 'lekkere strootjes' zoeken).
Flavio krijgt alleen 2x per dag een handje biks, dit is voor het idee, omdat alle andere paarden wel krijgen. Aangezien het alle3 jouw Shetlanders zijn kunnen ze best met z'n allen hooi blijven eten. Dat is mijn mening, het komt op mij over of je er graag iets bij wilt geven, maar wat je zegt, ze zijn al niet de dunsten, waarom dan nog meer voeren? Zeker als ze straks weer het land opgaan, waarvan ik zeker denk dat je dit kunt proberen :) Als ze er goed uitzien, het goed doen, zou ik niet zo snel iets veranderen. Behalve dan weiland ;) Zeker gezien je ook niet heel veel met ze werkt.
En wat de hoefsmid betreft, het gaat erom wat jij van hem vindt.

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:20

@flavlip hoihoi!
Ja het is inderdaad lastig en niet nodig ik weet het, ik vroeg me het sowieso af omdat ik niet zeker wist of paarden het op alleen maar hooi konden volhouden ivm met eventuele tekorten ;) Ik merk nu wel al dat ze al best veel zijn afgevallen maar omdat ze nog behoorlijk dik in hun wintervacht zitten kan ik nog niet helemaal goed zien in wat voor conditie ze zijn ;) er mag nog zeker wat gewicht af maar als ze op een gegeven moment teveel blijven afvallen zal ik wel wat bij moeten voeren denk ik, of inderdaad soms eventjes op het weiland.

net is de hoefsmid geweest en hij zei inderdaad dat het bijvoeren voorlopig nog niet nodig was en we even moesten aankijken hoeveel ze nog afvallen. ook zei hij net zoals een paar van jullie ook al zeiden dat er eventueel nog een geur van een dood dier oid in kan zitten wat wij niet ruiken ;) Ik ga dus toch nog maar even opzoek naar nieuw ( arm) hooi en ga kijken of ze als ik het meng met het oude hooi ze het wel willen eten.

iig thanks voor de tips!:D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:56

@ Miri Dan is het me helemaal duidelijk :) Paarden kunnen best zonder brok, zeker als ze niet hard werken. Niet onverstandig om je alsvast te verdiepen in het voer voor het geval dat ze het in de toekomst wel kunnen gebruiken. Tekorten merk je snel genoeg. Flavio kreeg er eerst een mineralensteen bij (zo'n doorzichtige roze), deze lag ineens niet meer in zijn voerbak, nog geen nieuwe gekocht, maar volgens mij doet Flavio het super alleen op hooi (want die 2 handjes biks vind ik te verwaarlozen). Hij zit in elk geval super in zijn vacht, glimt als nooit tevoren, zit goed in zijn vel, is heel vrolijk en actief... Dit is voor mij voldoende reden om hem niet bij te voeren.
Fijn als je een hoefsmid hebt die meedenkt :) Veel succes met je Shetlanders!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:15

Nado is vandaag 19 jaar bij mij, tijd voor een update.

Het is een tijdje helemaal niet goed gegaan, hij ging ipv beter lopen steeds slechter lopen, ondanks dat het weer wel verbeterde. Ik heb dan ook heel dicht bij het punt gestaan hem te laten inslapen. Hij stond op dat moment op de pergolide en het slechter gaan lopen kwam redelijk direct overeen met het ophogen van de dosis (waren nog in de opbouwfase) als ik dat achteraf bekeek. In overleg de pergolide weer gaan afbouwen en ik heb mijn eigen hoefsmid laten komen. Die ontdekte twee hele grote zoolkneuzingen in beide voorhoeven. Hij heeft er nieuwe ijzers onder gedaan en niet alleen aan de voorkant, maar ook aan de zijkant afgerond. Dan zooltjes en dan zacht silliconenspul ingespoten.

Vrijdag was de hoefsmid weer op stal, twee weken na het beslag, en hij was heel blij met de verbeteringen die Nado nu toonde. Ik had zelf ook wel het idee dat het beter ging, maar omdat je er zo met je neus bovenop zit, zie je het toch niet goed. Het stoppen met de pergolide is ook goed geweest voor zijn humeur/mentale toestand. Hij is veel alerter weer. Vrolijker, maar ook weer stout en soms heel sjaggie. Ook is hij eindelijk aan het verharen. Omdat zijn ACTH-waardes maar licht verhoogd zijn, ga ik het zo laten. Hij kan blijkbaar niet goed tegen pergolide en parlodel. De enige echte cushing-symptomen die hij heeft zijn een vieze neus en vieze ogen en waarschijnlijk wordt een deel van de gevoeligheid in de hoeven daardoor verklaard.

Over 3 weken komt de hoefsmid weer, dan kan hij ws ook bekapt worden. De hoefsmid wilde niets van de teen afhalen, 2 weken geleden, omdat hij dan ook van de zool moest afhalen en die wilde hij nu met rust laten. We zien dan wat er onder gaat, maar waarschijnlijk weer zooltjes met silliconen. Nado staat nog steeds op de metacam, maar op een halve dosis inmiddels. 's Nachts met dekentje op. Ik weet dat ik alles doe wat ik kan en ik heb nu weer goede hoop dat we nog een mooie zomer samen kunnen hebben om de geweldige jaren samen af te kunnen sluiten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:30

Van harte! Wat een zorgenpaardjes hebben we toch....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:33

gefeliciteerd! *\o/*
Gemengde gevoelens |( omdat ik besef dat het jullie laatste zomer samen is.
Ga ervoor en maak er wat van,en dan,als het zover is mooie herinneringen om te koesteren.
Want ook zorgenkindjes hebben goede momenten <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:54

Nado gefeliciteerd met je verjaardag en hopelijk nog vele jaren samen zijn met je paard. *\o/* *\o/* *\o/*

Even bollie pluis spam.
Afbeelding
Afbeelding
Bollie pluis gisteren met zijn favo hobby.
Afbeelding
Okee afsluiter in het zonnetje en met oortjes naar voren. <3

Dit word trouwens zijn laatste week in Bladel in de paddock paradise en een zaterdag gaat hij verhuizen naar een andere stal. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:13

@nado gefeliciteerd met je verjaardag.
Ik had zo op beter nieuws gehoopt van jouw kant. :(:) Wie weet knapt hij deze zomer lekker op. Ik bid, duim en hoop met je mee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:09

Hier een link naar de Animal Health Foundation ( Donald Walsh) met 5 filmpjes over HB:

http://www.ahf-laminitis.org/

nuttig om de algemene kennis en oorzaken van Hb nog eens door te nemen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 18:57

Ik heb inmiddels een deel van de uitslagen van de hooitesten terug:

Graszaadhooi: suiker+zetmeel 7.3%
Hooi eerste snede: suiker+zetmeel 11.2%
Hooi tweede snede: suiker+zetmeel 11.1%

Eerste en tweede snede is dus 1.1/1.2% te hoog voor een IR paard - ik zou dus kunnen weken om het lager te krijgen. Anderzijds: het is maar zo minimaal hoger dat ik me afvraag of dat al die moeite waard is.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:07

Opvallend is wel het verschil tussen de eerste en tweede snede, dacht dat dat verschil groter zou zijn JP! Misschien omdat de tweede snede meer regen heeft gehad afgelopen zomer?
Dat zou ik ook niet gaan weken omdat er dan voedingsstoffen verloren gaan, uiterlijk een halfuurtje dan?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:04

Ik had ook meer verschil tussen de eerste en de tweede snede verwacht. Weet je wanneer die eerste en tweede snede gemaaid zijn? Als 10% de norm is, zou ik niet gaan weken maar mengen met het graszaadhooi en daarvan wat meer geven. Lijkt mij een mooie partij hooi!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:02

Heb je ook nog andere waardes laten testen?