Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:47

@DW2 Beau kreeg ook muisjes voordat ik erop ging toen ze niet echt leuk meer was om te rijden. Dit hielp goed ze zijn nog wel allert maar de heftige randjes zijn eraf. Moet je inderdaad een uurtje van te voren geven en dan werkt het steeds beter als de bloedsomloop sneller gaat (dus als ze gaat lopen rijden oid) Succes ermee lastig hoor zo'n stuiterbal.

@WL Beau loopt wel met de groep op het land, is bij ons ook niet anders op te lossen. Helaas hebben wij ook nog een dijk wat ik best eng vind ivm het rennen van boven naar beneden. Tot op heden gaat het goed en gedraagd ze zich netjes, nu met die blubber hou ik mijn hart soms wel vast maar goed. Bandjes waren goed en de kans dat het weer fout zou gaan was net zo klein of groot als bij een ander heb ik me laten vertellen, daar hoop ik dan maar heel hard op (ppff valt nog niet helemaal mee)

am_vanes

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:18

Oeh ja het weide seizoen komt eraan. Ik hou ook mijn hart vast hoor! Flo gaat ook op een klein landje, en zeker pas na het werk,maar vind wel dat hij ook paard moet kunnen zijn.
Op dit moment heb ik hem nu 4 dagen thuis, en hij gedraagd zich super! Ik stap hen eerst lekker lang in op t harde, dan 20 minuutjes werk in de bak en weer lekker lang uitstappen op t harde. Hij loopt als een trein,wat een power zit er in dit paard! Geweldig om te voelen en we genieten samen van onze ritjes! Ik mocht hem ook weer longeren, en dat heb ik 1 x gedaan en dat was geen succes. Hij ontplofte gewoon!!! Dus gewoon onder het zadel met deze meneer!

Iedereen sterkte!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:30

Had gister overleg met de staleigenaresse en zij kent Wo ook al vanaf 9 maanden.. Apart weiland gaat Wo denken we niet helpen, daar zal ze ook flink uit haar dak gedaan vermoeden we.. Wolin kennende gaat hier haar rust niet vinden.
Wel heeft de staleigenaresse gezegd dat alle jonge paarden (de D'tjes) in een aparte groep gaan en als er nieuwe paarden komen, dat ze in die groep gezet worden i.v.m. Onrust en te grote groepen. En dat vind ik een erg prettige gedachte, zeker omday Wolin een regelaar is in de groep.. Zo is dan alleen nog het vaste groepje. En wil haar dan 'warm' het land op laten gaan, wellicht als eerste ook en eerder van het land af..

@Richtje: we mochten alweer opbouwen en gewoon gaan rijden, helaas kampen we met headshaking, waardoor ik even niet mocht rijden na een behandeling en bij Eric was ze aan de hand gaan flippen, waardoor ze haar kniebandje overbelast heeft en we weer rustiger aan hebben gedaan..
Hmm vind dat wel link, onder muisjes of tranquigel het land op.. Ze reageren toch trager..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:05

En in een kleine groep WL, met bijv. 2 of 3 rustige/oudere merries? Vond ik altijd het beste werken :j Maar is helaas niet altijd mogelijk, op mijn vorige stal kon dat ook niet.. alleen een mega land met 10-12 paarden. Jammer, denk dat het anders niet eens mis was gegaan bij Yade vorig jaar. Zij is niet zozeer een crosser van zichzelf, ze zal nooit maf gaan doen als de anderen niet mee doen, maar als anderen uit hun pannetje gaan dan doet ze dus wel keihard mee :o

Ik weet nog niet hoe ik het ga doen deze zomer, op mijn nieuwe stal hebben we geen land aan stal en een aantal paarden blijft thuis, de hele zomer op de paddock blijven is dus wel een optie.. maar heb haar liever in de wei. Paar honderd meter verder kan ze bij een boer het land op op een prettige manier; kleine groepjes op niet te grote vlakke stukken. Helaas zat hij al vol voor deze zomer, dus ik sta op de wachtlijst -O-

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:36

@WL : wat super om te horen dat je hoeven er goed uitzien, welke hoefsmid heb jij?, nou hopen dat het kopschudden opgelost kan worden.
@Richtje: waar kan je die muisjes kopen?? Mogen ze dan daarna nog wel eten of moet je een paar uur wachten
@ Am_vanes:dat zie je vaker dat paarden braver zijn als je erop zit dan als je longeerd, maar wel super dat je er weer op kan

het lijkt wel of er bij mijn pony bij zijn hoeven een soort ring komt en daar boven een heel mooi stukje nieuw hoef. ik voer ook speciaal voer met biotine erin, maar de bovenkant van zijn hoef wordt nu heel mooi echt heel apart om te zien

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:58

Nou, vorige week heb ik mijn merrie gigantisch uit dr plaat zien gaan op het land. Ze staat samen met mijn oude merrie van 22, maar samen hadden ze een hoop lol :o . En ja, natuurlijk liep ze 2 dagen later weer onregelmatig op dr voorknie. Dus, wees maar extra voorzichtig als ze op het land gaan en inderdaad is het erg verstandig om ze er warm op te zetten.

Ik zit er dan ook aan te denken om de merrie een korte periode dag en nacht op het land te zetten. Dat heeft haar vorig jaar wel erg goed gedaan.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:16

Ireen_ schreef:
En in een kleine groep WL, met bijv. 2 of 3 rustige/oudere merries? Vond ik altijd het beste werken :j Maar is helaas niet altijd mogelijk, op mijn vorige stal kon dat ook niet.. alleen een mega land met 10-12 paarden. Jammer, denk dat het anders niet eens mis was gegaan bij Yade vorig jaar. Zij is niet zozeer een crosser van zichzelf, ze zal nooit maf gaan doen als de anderen niet mee doen, maar als anderen uit hun pannetje gaan dan doet ze dus wel keihard mee :o

Ik weet nog niet hoe ik het ga doen deze zomer, op mijn nieuwe stal hebben we geen land aan stal en een aantal paarden blijft thuis, de hele zomer op de paddock blijven is dus wel een optie.. maar heb haar liever in de wei. Paar honderd meter verder kan ze bij een boer het land op op een prettige manier; kleine groepjes op niet te grote vlakke stukken. Helaas zat hij al vol voor deze zomer, dus ik sta op de wachtlijst -O-

Ow balen, dat er een wachtlijst is.. -O- Dan wil je iets graag, wat goed gaat werken.. Nouja, ik duim voor je dat er iemand af valt daar :o ..

Helaas is dat bij mij niet mogelijk, op zich zou ik een kleine stukje mogen afzetten of doet de staleigenaresse dat voor mij, maar dan gaat ze alleen met onze Tinker daar op en ze kunnen het prima vinden, maar in de groep (stuk of 10 a 11 merrie´s) staan de merrie´s waar ze mee opgegroeid is en waar ze heel goed bij in de groep ligt en die gaat ze absoluut niet apart zetten, dat weet ik nu al. En dat groepje is een rustige vaste groep, eigenlijk nooit onrust onderling, wel zal ze gaan galopperen als zij ook gaan galopperen...

Er worden nieuwe kudde´s gevormd met alle jongen paarden en alle nieuwe paarden op stal, dus er komt niks nieuws in onze groep te staan, behalve onze Tinkermerrie, maar die kent ze heel goed, omdat anders de groepen te groot worden en er onrust ontstaat. Dit wetende, geeft mij wel meer rust; geen geklier en rangorde bepaling etc. Mijn merrie is namelijk een regelaar, als er onrust is of een opstootje komt zij tussenbeide.. Zou fijn zijn als ze dat nu niet hoeft te doen. Maar dan nog; het van kiet gaan doet ze zelf en ja, er zit veel bloed in, dus een sprintje trekken doet ze nu eenmaal graag..

Denk dat ze ook op een klein stukje af gaat, door onrust of onwenning, maar ook op een groter stuk land, het is kiezen tussen twee kwaaien ben ik bang. Dan liever rust en een stuk rechtuit in galop of draf, dan draaien op een postzegel met veel stress.. Maar ik hou gewoon voor mezelf aan; als het te nat is, niet te lang op het land i.v.m. klieren. Warm het land op laten gaan en anders als 1e op het land en binnenhalen voor de meute naar binnen wil.

@Emy2009: Hmmm, dat zijn minder leuke berichten van dat glijden :o ..
@Dym-Whis: Ik heb de hoefsmid van de kliniek: Wouter Daanen. Mijn paard had een aardige platvoet rechtsvoor, hier was ook de blessure, linksvoor was ook iets platter dan voor de voetas goed was (was toch iets laten zakken door mijn thuis-smid), dus de voetjes zijn iets gecorrigeerd en ze heeft nu vanaf aug vorig jaar Hoofpads met siliconen om die steunsels te laten groeien (zonder de pads en siliconen krullen de steunsels om naar binnen toe onder het gewicht, dit veroorzaakt weer hoeflederhuidontsteking door de drukking in de zool, dit heeft ze ook regelmatig gehad, stad corrigeren is een vak apart en moet heel gedegen gebeuren. De siliconen drukken de steunsels uit elkaar), kost tijd omzoiets te laten ontstaan, maar Wouter liet de afgelopen keer trots de sterke en een stuk grotere steunsels zien, ik was best onder de indruk, dit heeft Wo nog nooit gehad: steunsels *\o/* , ze heeft/had namelijk echt een voet met enorm ondergeschoven verzenen. Door de steunsels wordt de voet van achter ´gelift´en krijgt ze dus een betere voetas. Wolin loopt er ook prima mee weg.
Ik heb besloten bij Wouter te blijven, ik durf het niet meer aan, andere smeden. Aad durf ik nog wel, maar het gaat nu goed. Dus dat wordt gewoon om de 6 weken naar Bodegraven toe.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:55

Groot gelijk WL :j Ik ben destijds met Poon ook bij Wouter gebleven.

@DW2, muisjes haalde ik via de dierenarts. Zit even heel hard te denken hoe ze tegenwoordig heten.... Ze kunnen wel gewoon eten erna :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:20

@DW2, Muisjes kun je idd via de dierenarts krijgen. Officiële naam hiervan is Vetranquil.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:21

Ja dat is het :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:26

:D

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:02

de eigenaar wil niet meer naar de da na de vorige dierenartsrekening gezien te hebben, dus dat is echt heel erg balen (ik lease hem) ik zelf maar de dierenarts gebeld en gevraagd wat de kansen zijn en wat ik nu het beste kan gaan doen of dat ik het zelf betaal en langskom met candy (zo heet me pony) de dierenarts vertelde dat ik nog niet langs hoef te komen, maar eerst speciaal beslag eronder moet doen, full roll motion met een zooltje. en dat ik er weer op mag en stappen en binnenkort even kijken hoe hij draaft. hij mag niet los, niet in de molen, niet op de wei en niet longeren, maar ik denk dat ik hem toch de wei op doe (denk dat hij zich dan minder bezeert dan dat hij in zijn eentje op stal staat)

En heb de muisjes van iemand op stal gekregen ga ze vandaag uitproberen :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 00:16

Wat balen Dym_wish.. ook vreemd dat de eigenaar niet meer wil..
Succes ermee!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:32

Ik zit ook bij wouter en blijf er ook :D

@Dym balen zeg
Weet je ook waarom de eigenaar de knip dicht wil houden?

fayah is vandaag de wei op gegaan, even rennen en nu is t rustig
hanneke vond het een acceptabel risico

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:18

Help

fayah mist een ijzer en jawel precies linksvoor waar de blessure zit

wouter is er alleen op di en do en ik kan alleen op do omdat ik op di op cursus zit

31 mei een afspraak
dus wat nu andere er afhalen?
ben bang dat wouter op korte termijn vol staat en woon 45 min van bodegraven af

oh balen en weet niet wat wijsheid is nu

voor de uitleg ijzers heeft ze om haar steile hoef langzaam te corrigeren

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:23

Kan een plaatselijke smid niet even het ijzer er weer voor je onder tikken? Of heeft ze een hele bekap/beslagbeurt nodig?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:35

Ijzer ligt ergens in de wei
smid van mijn zusje kan de ander eraf halen maar wil niet dat er een ander ijzer opkomt eigenlijk

ben een zeur maar wil gewoon niks verpesten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:39

Nee dat kan ik me voorstellen, ben zelf ook een zeur wat dat betreft. Ik zou ook niet zomaar een andere smid een nieuw ijzer onder mijn merrie's hoeven laten slaan. Ik dacht dat je het ijzer gewoon nog had. Maar een ijzer zoeken in een weiland kan een grote speurtocht zijn weet ik uit ervaring. :D .

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:52

Eh ja haha en de wei bevat veel en hoog gras

ze kan wel zonder maar ben bang dat ie dan weer steiler groeit of zal de schade in die 30 dagen meevallen

moet zeggen word steeds meer een zeikerd maar ben zo bang dat alle tijd en aandacht voor niks
is door dit soort dingen
en onzeker word je er van elke pas die ze maakt denk ik oh jee

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:17

Tja lastig!

Ik heb het ook wel gehad want Poon was kampioen ijzers aftrappen met zijn gedraai en gespeel. Ik liep dan dus echt eindeloos het ijzer te zoeken :+ Of wat ik ook wel gedaan heb is hem naar Bodegraven brengen 's avonds en dan de volgende avond weer ophalen als ik overdag geen tijd had. Stond ie daar op stal en kon Wouter hem tussendoor ergens even doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:27

Dientje_Yara schreef:
moet zeggen word steeds meer een zeikerd maar ben zo bang dat alle tijd en aandacht voor niks
is door dit soort dingen
en onzeker word je er van elke pas die ze maakt denk ik oh jee

Ik zal je alvast voorbereiden.....Dat onzekere blijft echt heel lang in je hoofd zitten... :(:) . Dat is voor ons allemaal wel heel herkenbaar. :j Bij elk raar pasje draait je maag om en ga je direct van het ergste uit.
Ik ben sowieso een zeikerd met mijn paarden. Gelukkig zit ik in de luxe positie dat ik alles, wat betreft omgang, weidegang en verzorging, zelf in de hand heb :j . Een fijn gevoel vind ik zelf.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:04

Ik was al een zeikerd en nu helemaal

ga morgen even met hanneke overleggen
ze loopt wel goed paar maanden terug blootvoets was een ramp dus dat is naar mijn inziens een kleine opluchting

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:38

Balen Dientje-Yara! Ik heb mijn oude smid destijds wel het ijzer er weer onder laten slaan, maar da's op goed vertrouwen. Een ander komt echt no way aan mijn paard :o .. En dat van dat zeikerd, dat herkennen we allemaal ;) . Na de eerste blessure merkte ik dat t slijt, maar nu ze de tweede heeft gehad zal t veel moeilijker slijten, ben ik bang..

Afgelopen maandag zijn de paarden het land op gegaan, heb veel slip, glij en valpartijen gezien en ook heel wat ijzers door de lucht zien gaan brrrrr... Ben blij dat Wolin en Megan, ons andere paard, er van mij nog niet op mochten :) .. Mij te nat!!!!!!!! A.s. Maandag ga ik ook weer terug naar Eric Laarakker, daarna mag ze van mij het land op, als het goed is, is het dan weer wat droger..

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:43

Fayah staat gelukkig
rustig

ik vind t zelfs erg als mijn zusje haar buitenzet kan er niks aan doen

wacht op terugbelteefoontje
mijn smit heeft stage gelopen bij bodegraven maar is nog niet zo heel lng smit

en wil niks verpesten omdat wouter de stand aan het vetanderen is

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:54

Hihi ik herken het hoor Dientje_Yara.. Wil dat iedereen ook op drempeltjes, geultjes en randjes let met buitenzetten. En hoe ze uit haar box komt en weg stapt enzo.. :o Voel me echt een spast en maak het mezelf ook erg moeilijk, maarja ik kan het even niet helpen..