Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:18

Laten ze dat in godsnaam niet zelf gaan doen maar eerst misschien wel een goede DA beoordelen wat er aan de hand is en dan een goed bekend staande HF dit doen. Zo maar even van internet wat wijsheid en doen, daar is menig paard niet beter van geworden.

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:33

Ik heb ook nog leuk vergelijkingsmateriaal. Even een beetje historie: in maart 2004 werd Kinke ernstig bevangen, heeft uiteindelijk nog 1 1/2 week in Emmeloord gestaan waarbij men begonnen is met een openteen ijzer met leren zooltje. Daarna volgde een traject van bezoekjes aan de kliniek (volgens mij om de 6 a 8 weken) waar ze dan weer werd bekapt en nieuwe ijzers kreeg. Deze foto is de laatste waar ze op ijzers staat (ik had besloten dat we het hoofdstuk ijzerwaren hadden afgesloten). Ze was op dat moment al genezen verklaard dus de kliniekbezoeken waren afgesloten. Wat me nu opvalt is dat ze toch nog flink op hoge hakken staat.
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:34

en ter vergelijking, na de bekapping van gisteren.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:35

Een foto van nu zou wel een mooi vergelijk zijn. Hakken of geen hakken dat is paard verschillend. Altijd hielen weg halen is per definitie niet goed, helaas hebben ze dat ooit bij mijn paard gedaan, paard heeft nu ondergeschoven verzenen en dat is niet meer op te lossen.

edit
Haha te laat met plaatsen.. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:40

waarom zijn die ondergeschoven verzenen niet meer op te lossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:52

Wat er niet meer is, kan ook niet meer groeien, het hele kleine beetje wat eventueel groeit, kan de druk niet aan en is zo weer weg. Ik heb een heel scala van hoefsmeden achter de rug, doe nu maar de moeite om 80 km met de trailer te rijden om naar van nassau te gaan, beter dan dat hij er nu op staat, gaat niet meer lukken.

Paard had ook rechte hoeven, dus hielen, een smid vond dat dat fout was en haalde alle hielen er af, paard moest plat staan, toen begon een jarenlange ellende tot en met rugpijn aan toe. Nu groeien zijn tenen en blijven zijn hielen achter. Zo erg plat dat hij stond, is niet meer gelukkig. Maar een ijzer moet wel de stand blijvend corrigeren. Blootsvoet kan het stukje achteraan niet aan, dan loopt hij binnen 2 weken op zijn hoefballen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:04

mijn paard had ook ondergeschoven hielen en stond daardoor heel plat, nu na jaren van NB zijn de hielen toch hoger gekomen en rechterop gaan staan. Het is juist een kwestie van gelijk houden met de zool.

Afbeelding

toen ik hem net had stond hij pannekoekie-plat met zijn hielen

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:28

Kent 1 van jullie marco krul?

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:58

Ja , hij heeft mijn paarden bekapt.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:22

Hier de hoeven van mijn Merrie. In de winter staat ze ijzerloos en in de zomerperiode op ijzers.

Begin deze week is Beauty op ijzers gekomen.

Afbeelding Afbeelding
Rechtsvoor..........................................................Linksvoor

Afbeelding Afbeelding
Rechtsvoor..........................................................Linksvoor

Afbeelding
Zij aanzicht voorhoeven

Afbeelding
Zij aanzicht achterhoeven

Afbeelding Afbeelding
Rechtsachter.......................................................Linksachter

Wat vinden jullie ervan? Ik ben zelf erg tevreden met mijn hoefsmid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:17

RV steekt één van de takken over de straal

garnituur is bij voorhoeven niet ruim genoeg gelegd

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:50

@ Arabesk: Hoe bedoel je dat? Niet ruim genoeg gelegd? Dat het ijzer iets meer moet oversteken naar buiten toe? Dat de hoef ruimte heeft om naar buiten te groeien?

Bedoel je RV met de "takken" De uiteinden van het ijzer? Zo jah dan komt dat denk ik doordat ik de foto niet helemaal recht genomen heb. Want die zit in het echt zoals ik er tegen aan kijk niet boven de straal. Het was een heiskarwei om foto's te maken en ik heb er niet helemaal recht boven gestaan. (aangezien er 3 andere paarden stonden te drammen om voer) Ik ga de hoef nog eens bestuderen straks. Misschien heb je wel gelijk.

Zijn trouwens haar hielen en de vorm van de hoeven wel goed?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:00

Hallo! Ik zie dat het topic weer nieuw leven ingeblazen is, leuk Arabesk!

Hier even een reactie op de beslagen hoef op de foto van Arabesk:
Je ziet hier dat Beun de Haas aan de slag is geweest. Zo te zien staat het arme beest al een flinke tijd op deze ijzers. Het is trouwens geen eggbar, maar een NL balkijzer. Het verschil is dat er ipv een ronde, een rechte balk inzit. Bij een Belgische balk is er nog een 'lepeltje' in het midden van de balk uitgesmeed, die een klein stukje over de straal ligt.
Beun heeft er niet veel kaas van gegeten; aangezien ten eerste de dubbele lippen geen goed effect hebben op dit beslag; verder is het ijzer te klein en is er bagger genageld. De nagels zitten nu niet bepaald mooi op één lijn. Het zooltje wat ertussen zit ligt niet goed, verder is het zo te zien het goedkoopste plastic zooltje wat er te verkrijgen is. Het zooltje heeft bij deze geen enkel effect (aangezien ik aanneem dat het aangelegd is voor de schokdemping). Om maar niet over de vaste kalkoenen te spreken, die 0,0 nut hebben en de hele boel lekker verzwaren (alsof de verzenen van het paard al niet hoog genoeg zijn).
Verder ziet het laswerk er niet professioneel uit, en het ergste van alles is dat het ijzer niet vlak is!!
De ongelijke hoefballen kúnnen komen door verwaarlozing in de jonge jaren van het paard, maar in ieder geval is dit een teken van onbalans. Ze zijn ook geknepen, wat duidt op een slechte doorbloeding in de voet. Waarschijnlijk is dit 'beslag' een laatste noodgreep geweest voor deze mensen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:40

bluebeauty schreef:

Positief of....?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:49

Arabesk schreef:
platte zool zegt mij al genoeg, dan is de witte lijn ook niet ok, dat betekent dat het hoefbeen op de zool aan het drukken is en dat geeft enorme gevoeligheid.

Voeding aanpassen, huisvesting aanpassen en mustangroll aanbrengen.

Door wat voor voeding/huisvesting kan dat dan komen? En een mustangroll is toch een bit..? :=

Heb vandaag wat fotootjes gemaakt. Wel wat onscherp (telefoon) De hoefsmid moet nodig weer langskomen, het is echt maanden geleden dat ze bekapt is. (Hij wilde haar niet bekappen, vanwege een peesblessure die toen nog heel erg was)

Voorhoeven:
Afbeelding
Afbeelding

Zijkant voorhoef:
Afbeelding

En van voren, hier zie je dat ze duidelijk een hoefsmid bezoekje nodig heeft.. :=
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:36

waarom wou je haar niet laten bekappen tijdens een blessure?? Nu staat zo zo op haar hoevn... Dan komt binnenkort de hoefsmit en dan word ze weer fatsoenlijk neergezet. Welkom volgende blesuure. Je paard juist laten bekappen als hij een blessuure heeft...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:57

Peelie schreef:
waarom wou je haar niet laten bekappen tijdens een blessure?? Nu staat zo zo op haar hoevn... Dan komt binnenkort de hoefsmit en dan word ze weer fatsoenlijk neergezet. Welkom volgende blesuure. Je paard juist laten bekappen als hij een blessuure heeft...

Zo was mijn gedachtengang ook.. Ik was er zelf niet bij, en ik kreeg dit achteraf te horen. Hij wilde haar niet bekappen omdat ze heel erg druk deed en heel hard ging stampen, en daardoor wordt het al helemaal erger. En omdat ik elke dag met d'r over asfalt moest lopen werden de hoeven niet te lang volgens hem.. Inmiddels staat ze al een tijdje op de wei en slijten de hoeven dus amper.

Peelviervoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 02:50

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:42

heb je dit filmpje versnelt of werk je echt zo snel?
De donkere stukjes witte lijn,zou ik toch wat beter bekijken,en eventueel uitvlakken....
Verder valt mij het op dat je de hoef nog raspt nadat je het hete ijzer gepast hebt....je kunt de hoef wel iets aanpassen natuurlijk maar beter is het ijzer zo in model te slaan dat het goed onder de voet past.....en niet de hoef net zolang vijlen tot het ijzer eronder past.....
maar veel verstand heb ik er ook niet van hoor!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:43

bluebeauty schreef:

En de mijne ook.....als je meer wilt weten stuur je maar een pb.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:38

geerke schreef:
Verder valt mij het op dat je de hoef nog raspt nadat je het hete ijzer gepast hebt...

Dat hoort zo, de hete damp moet uit de hoef kunnen ontsnappen nadat je warm hebt aangepast.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:46

Peelviervoet: Waarom de keuze van een tweelippig ijzertje voor?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:41

Ik vind dat je de ijzers er netje onder slaat. Ik zou alleen de straal niet zo ver terug snijden. maar juist wat langer en breeder laten.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:19

Ik vind dit echt een heel leuk topic, erg interessant.

Dioosje heeft eigenlijk nooit problemen met haar hoeven. Ze staat nu iets langer dan een half jaar zonder ijzers. Met ijzers had ze altijd hele slechte hoeven, altijd brokkelen en scheuren. Durfte hierdoor (ook op aanraden van de hoefsmid) de ijzers er niet af te halen. Vanwege kreupelheid eraf gehaald en ze werden toch mooi! Heel mooi hard, wel iets kort maar ze heeft geen stap gevoelig gelopen. Ze heeft van zichzelf (nakomeling van ramiro die daar bekend om staat) hele korte hoeven.

Ze is alleen een beetje een urkel, met buitenrijden tilt ze haar voeten in draf niet op (pas als je heel hard gaat) en krijgt een beetje vierkante hoeven. Ik hbe nu een paar (3) weekjes niet echt buitengereden (1 of 2x) en haar hoeven komen gelijk helemaal bij.

Verder hebben wij nog een apart geval op stal, maar zij wordt zo intiegelijk slecht bekapt ... Zij staat zonder ijzers. Een ander paard op stal wordt ook door die hoefsmid bekapt en die staat er ook heel slecht bij (met ijzers) ... Hij bekapt de hoeven heel lang, erg plat en ze lopen heel wijd uit. Paarden kunnen ook niet makkelijk over de toon rollen. Degene zonder ijzers wordt waarschijnlijk 1x door mijn hoefsmid bekapt want 2 a 3 weken geleden is zij bekapt maar het ziet er niet uit!!

Dioos (mijn knollie) is nu al 17 weken niet bekapt, hoefjes zien er goed uit alleen van de straal komen afentoe wat ''flapjes''. Ze vallen er vanzelf af, wat zijn dit eigenlijk, is dit slecht ?

Zal morgen foto's maken (hopelijk vergeet ik het niet) en dan zou ik graag jullie mening willen horen over het ijzerloze paard met een hoefsmid waar ik geen goede mening over heb. Als jullie het leuk vinden :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:56

Peelviervoet schreef:
Graag deel ik de liefde van mijn vak met anderen: http://www.youtube.com/watch?v=uv3x6vfztLo. Indien op- en aanmerkingen zijn ze altijd welkom. Nooit te oud om te leren.

Amai, u is supersnel! ;) 3x sneller dan ik :o

Ik heb overigens wat "ge-experimenteerd" met de afrol (eeuwig op zoek naar goed-beter-best); waaronder het afrolmoment in de teen van de hoef.... en theorie 2/3de-1/3de-verdeling van de hoef hanterend.
Het probleem wat gaandeweg ontstond op 1 van mijn "ijzerpaarden" (vroege(re) afrol dus) is dat ze inderdaad sneller werd met het voorbeen.
Echter om nog sneller te worden met haar voorbeen ze meer en meer buitenlangs ging afrollen (deed ze voorheen niet op het snelle(re)-afrol-beslag; heeft ze zichzelf gaandeweg steeds verder aangeleerd).
Waardoor haar voorhoefjes gingen kantelen in "de lucht" naar binnen toe, m.a.g. dat ze voor ging strijken met haar 2 voorhoefjes tegen haar voorkogels aan.

Terug het afrolmoment verlaat in het beslag et voila probleem opgelost.

Moraal van het verhaal :P : wees altijd kritisch, ookal denk je De Oplossing gevonden te hebben c.q. te hanteren en niet bang zijn om wijze's aan te passen danwel te veranderen. Maar ook dat de hoefsmid een paard in beweging moet zien, eerdat het beslag er 100% goed onder gelegd kan worden, op maat en op paardindividue volledig aangepast.