[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:40

Logo op zak van oa Spillers:
Afbeelding

en Dodson voert het logo:
Afbeelding

Dodson and Horrell schrijft op hun site:

• Important new research carried out by Dr R. Neville and Dodson and Horrell has shown that horses and ponies suffering from chronic laminitis produce higher levels of free radicals in their body.

• These free radicals damage the body’s’ cells and tissues including muscles and DNA, through the process of oxidation. Furthermore, it is now thought that free radical damage may actually be involved in the pathology of laminitis.

• Dietary antioxidants such as vitamin C, vitamin E, selenium and copper neutralise free radicals, thereby preventing them from damaging the body.

Studies by Dodson and Horrell have shown that the best way to enhance the total antioxidant defence system of the horse is to feed a combination of classical dietary antioxidants and key plant components (Lowe, 2002). For instance, the horse can only use vitamin E once, although if other antioxidants are present vitamin E can be recycled and used to neutralise more free radicals.

Kennelijk heeft Dodson dus een eigen onderzoekscentrum of iets dergelijks.

Hun logo zegt ook dat ze laminitis onderzoek ondersteunen.
Daarmee kun je het eigenlijk geen liegen noemen; het is meer misleiding.
Je ziet als klant zo'n logo van een hoef en denkt: oh dan zal het wel onderzocht zijn door die en die.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:54

Dat van D and H klinkt ook goed. Er zullen inderdaad wel meer research centra zijn die onderzoek naar Laminitis.

Ik zou zeggen als D and H. goed bevalt, gewoon blijven geven, het is altijd nog duizend keer beter tegen deze kwaal dan de 'gewone' biks en muesli's.

Die BHT's daar maak ik mij (nog) niet zo druk om, omdat ik daar nog niet genoeg over heb gelezen. Ik geloof dat ik het ook niet wil weten, anders heb ik er weer een zorg bij.
Het gaat om het grote geheel: doet je paard het goed op de voeding, huisvesting, beweging e.d. die jij aanbiedt. Als dat het geval is, moet je misschien gewoon heel erg blij zijn. Zo niet, dan moet je verder zoeken.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:44

romeorowan schreef:
Dat van D and H klinkt ook goed. Er zullen inderdaad wel meer research centra zijn die onderzoek naar Laminitis.

Ik zou zeggen als D and H. goed bevalt, gewoon blijven geven, het is altijd nog duizend keer beter tegen deze kwaal dan de 'gewone' biks en muesli's.

Die BHT's daar maak ik mij (nog) niet zo druk om, omdat ik daar nog niet genoeg over heb gelezen. Ik geloof dat ik het ook niet wil weten, anders heb ik er weer een zorg bij.
Het gaat om het grote geheel: doet je paard het goed op de voeding, huisvesting, beweging e.d. die jij aanbiedt. Als dat het geval is, moet je misschien gewoon heel erg blij zijn. Zo niet, dan moet je verder zoeken.

Inderdaad! Als het goed gaat met je paard, dan hoef je niet eindeloos te blijven zoeken naar andere of betere omstandigheden. Goed is goed! Normaal gesproken ga je ook niet zoeken naar wat er allemaal scheef zou kunnen zitten, dat doe je pas wanneer je dier ziek is. Zoals al eerder gezegd is, je zou geen dieren meer willen houden als je weet wat er allemaal mis kan gaan! Gelukkig gaat het ook heel vaak goed Knipoog

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:33

WesseLady schreef:
Victory-boy, Wessel loopt prima, ook op harde of bevroren ondergrond. De laatste maanden eigenlijk beter dan ie in jaren heeft gedaan. Hij is veel losser in zn lijf en loopt een stuk soepeler. Maar echt lekker gek doen is er niet bij... Nou zit dat misschien ook wel in z'n karakter, hij is liever lui dan moe. Knipoog

Waarom moest je toen eigenlijk stoppen met de magnesium? Bloed laten nakijken is natuurlijk nooit verkeerd. Dan weet je waar je aan toe bent.

Ik ben toendertijd gestopt met de magnesium op aanraden van m'n bekapper. Victor was toen nog erg ziek en het leek hem beter om niets anders dan hooi te voeren zodat z'n lichaam de tijd kreeg om "op te schonen". Op 4 januari komt de bekapper weer, dan zal ik wel vragen of het nu wel kan en zoniet...waarom hij het geen goed idee lijkt.

Hartstikke mooi dat Wessel zo goed loopt! Ja Het is Victor z'n eerste keer sinds maaaaanden dat ie weer op een harde ondergrond loopt. Ik mocht nu ook met hem over de weg wandelen, maar Victor is niet echt mak...dat wordt altijd dribbelen ipv stappen. De vorige keer dat ik met hem over de weg wandelde (voorjaar) was ie dus ook gelijk weer kreupel.
Wat dat betreft is dit wel weer mooi....Victor went langzaam aan het harde en ik hoef niet met een dribbelende en drammerige pony over de weg. Clown
Hij zet overigens wel gewoon z'n benen goed onder z'n lichaam en loopt "gewoon", alleen wat voorzichtiger als Mouse. Die stapt en draaft gewoon door de bak alsof er niets aan de hand is. Ach...ik zal er verder maar niet al teveel op letten, hij moet hier gewoon even doorheen. Ik zal vandaag ook weer even z'n hoeven raspen, misschien zijn ze wat te lang geworden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:54

Isabella komt dravend naar mij (of het voer) toe. Dat blijft ze stug volhouden, ook al is de grond hard en doet het wat zeer onder de voetjes.
Ze loopt nu ook rechtdoor niet helemaal zuiver in draf en maakt beduidend kortere pasjes. Maar ja, zolang ze wil draven zal het voor haarzelf allemaal wel "goed" aanvoelen Haha!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 04:45

Hier nog even een update over Molly. De eigenaar kon vandaag niet voeren dus dat zou ik doen. Ik merkte dat de bak redelijk vlak was, dus besloten om molly even los te laten. Ze was echt het tegenovergestelde van vorige week. Ze liep nog wel wat kreupel, maar ze was opgewekt en liep te hinnikken en liep allemaal achter me aan. Dus ze gaat echt super vooruit. (even voor de duidelijkheid het was zondag dat we haar hoefbevangen vonden, zaterdag was ze nog prima in orde).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:19

Gelukkig zeg, da's goed nieuws.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:52

Update 28.12 IMAGE is thuis en we zijn elke dag aan het stappen aan de hand.
Helemaal top: sinds 2e kerstdag zijn we aan de hand aan het stappen begonnen.
Sinds 18 augustus is ze rechtsvoor mega kreupel geweest en heeft lang haar rechterhoef niet belast. Verder heeft ze nu 8 weken boxrust achter de rug.
Maar het viel alles mee de 1e keer. Ze bleef rustig. Belastte alle 4 haar benen goed. De stappen waren allemaal even groot. Alleen maakt ze rechtsvoor haar stap niet helemaal af.
Ik heb een filmpje gemaakt van het stappen en dat aan Mark de veearts van Visdonk gestuurd en aan Rob van Nassau de hoefsmid. En beiden waren erg tevreden.
Dus we gaan het langzaam opbouwen en uitbouwen.
En het fijnste was nog de volgende dag dat ze geen reactie had op haar hoef.

De tweede keer stappen was een heel ander verhaal. STuiter, steiger, spring. Maar door de jarenlange grondwerk training trekt ze gelukkig niet aan het touwtje, dus is ze goed te houden. Alleen houd je je hart vast voor haar 'dure' hoef.

Wie had dat nou gedacht, dat ze nu weer zo zou stappen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:12

Fijn Janouk!! Heerlijk om je paardje weer thuis te hebben en dat ze weer goed stapt. Super hoor!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:07

Fijn dat het zo goed vooruit gaat met Image! Ik ben heel benieuwd naar foto's!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:33

nou janouk ik ben echt ontzettend blij voor jou en image dat het zo geweldig gaat.Als er iemand een pluim verdiend dan ben jij dat wel,je hebt altijd hoop gehouden en die is er uiteindelijk ook gekomen.
Super dat je altijd je instinct hebt gevolgd.Ik ben ook zeer benieuwd naar je foto,s.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:11

Geen foto's van de hoef nu, want dat zou ik binnen moeten doen, omdat de wond schoon moet blijven en Image is allergisch voor flitslichten dus binnen foto's is het nu niet.

Dit is het filmpje van Image haar eerste 3 rondjes buiten in stap na 8 weken boxrust en zonder pijnstiller.
Zo braaf en voorzichtig als ze hier loopt, is ze al lang niet meer.
http://www.youtube.com/watch?v=ANA3la3nDU0

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:32

Ziet er goed uit Janouk. Hartstikke fijn!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:23

Ziet er zeker fijn uit! Ook niet stijf geworden van al die boxrust. Gefeliciteerd hoor.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:32

Dat ziet er goed uit, zeker voor de eerste keer OK dan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:39

fijn dat het goed gaat,ze stapt rechsvoor iets korter dan links,was het rechtsvoor erger?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:28

geerke schreef:
fijn dat het goed gaat,ze stapt rechsvoor iets korter dan links,was het rechtsvoor erger?

Ja, heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel erger. (en dat is een under statement, hoor).
Ze heeft rechtsvoor een gekanteld hoefbeen en het hoefbeen is gecurreteerd. Er zit aan de voorkant een groot gat in de hoef (je kan het hoefbeen zien zitten). Zo zag haar hoef er 4 weken geleden nog uit. Afbeelding

Het hoefbeen is nu ingekapseld, maar de hoef moet nog dichtgroeien (aangroeien).
Ze maakt rechtsvoor haar pas niet helemaal af, ze rolt niet helemaal over de voet.
Ze heeft rechtsvoor geen witte hoef, dat is verband om de wond schoon te houden.

Wij zijn nu een paar dagen verder en stappen inmiddels 10 minuten per dag. Ze stapt al veel mooier door haar lijf heen en maakt gelijke passen.
In oktober kon ze alleen maar hinkelen en gebruikte ze rechtsvoor helemaal niet. Dat ze nu weer stapt, is echt een wonder.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:00

Wat een geweldig nieuws janouk.Ik heb je filmpje zitten bekijken maar ongelooflijk hoe goed het gaat.
Voor jouw kan het jaar 2008 niet meer stuk en kun je lekker gaan genieten van je paardje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:19

komt goed!!het schijnt dat een osteopaat ook goed werk kan verrichten,als het hoefbeen gekanteld is loopt de pees ook anders ik heb gehoord van een da dat osteopathie dan kan helpen...wie weet....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:21

Wauw...ziet er goed uit hoor, janouk! Ja Image is ook een erg mooi paardje. Vingers aflikken

Ik ga straks 2 middagdiensten in, dus weinig tijd voor de computer.
Daarom wens ik iedereen alvast een heel gelukkig, gezond en vrolijk nieuwjaar!
Het woord hoefbevangenheid en ander (blessure)leed komt daar niet in voor. Knipoog
Doei!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 08:59

geerke schreef:
komt goed!!het schijnt dat een osteopaat ook goed werk kan verrichten,als het hoefbeen gekanteld is loopt de pees ook anders ik heb gehoord van een da dat osteopathie dan kan helpen...wie weet....

De osteopaat heeft het filmpje al gezien en wij hebben afgesproken dat we Image eerst voorlopig blijven stappen, zodat alle spieren/pezen/banden etc weer op gang komen. De volgende fase wordt rustig draven aan de hand.
Dan mag ze los en uit haar dak gaan met haar blonde vriendin.
Ze houdt haar staart ook scheef bij het stappen, waarschijnlijk een forse blokkade in haar rug, omdat ze zolang op 3 benen heeft gestaan. En op allerlei manieren heeft geprobeerd haar rechtervoorbeen te ontlasten.
Ook heeft haar lijf een flinke oplawaai gehad door alle pijnstillers 4 maanden lang.

Wij hebben besloten Image haar lichaam zelf eerst zoveel mogelijk te laten oplossen en met de tijd komt de osteopaat de restanten van de blokkades opheffen.
Niet alles tegelijk. (wel heel moeilijk hoor, want ik zou haar zo graag even laten rollen en gek doen).
Er is geen vaste planning, wij kijken met dag en hoe ze reageert.

Wij gaan pas echt weer aan het werk als de hoef dicht is, haar lichaam los en schoon is, de osteopaat de resterende blokkades heeft weg behandeld, de veearts groen licht geeft en de hoefsmid ook helemaal tevreden is. Dat gaat nog wel even duren.

Maar dan zie ik haar het liefst weer zo gaan, dit is ons doel in 2008:
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:23

Geweldig Janouk zoals Image nu loopt.
Ziet echt heel duidelijk een goede vooruitgang in. Fijn om zo het nieuwe jaar in te gaan. Hopelijk blijft de steigende lijn zich voortzetten.

Wat de osteopaat zei kan ik wel volgen. Ik had destijds ook een osteopaat ingeschakeld, maar die zei mij dat ze niet eens wat concreets kon doen zolang het paardje in de acute fase zat met volop pijnstillers.
daarbij is een behandeling bij een gezond paard al zwaar. Bij een ziek paard kon het wel eens te grote extra belasting zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:27

Geweldig de hoofdpagina!!! Onderzoek naar insuline en hoefbevangenheid. Ik heb het gevoel dat ik zo langzamerhand steeds meer erkenning krijg.
Mensen die hier niet mee te maken hebben (wel paarden mensen) kijken me altijd zo wazig aan als ik over Indiana begin en haar insuline resistentie.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:50

Fijn dat het zo duidelijk op de voorpagina staat nu inderdaad, en dat er aandacht aan gegeven wordt OK dan!

Wat daar staat is trouwens precies hetzelfde artikel wat een paar maanden geleden hier rondging, zie hier:
trisca @ [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.
Ik heb toen het originele artikel van Trisca gekregen, als iemand verder nog belangstelling heeft, laat maar weten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:59

Ja Gemske, ik heb interesse in het hele artikel.