Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:51

Dat begrijp ik wel, maar het meeste is al in vorige posts gezegd.

foxy80 schreef:
Voor de goede orde: Candy heeft sinds haar val NIET MEER gewerkt, staat gewoon hele dagen op de wei. Omdat de afspraak met dierenarts A was gemaakt en ik niet wist of er weer foto' s of zo gemaakt gingen worden, heb ik wel haar luwex zooltjes en 4 ijzers eraf laten halen, ze staat nu dus voor het eerst in 3 jaar volledig ijzerloos.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:53

Laura1982 schreef:
hoe oud is je merrie? ik zou mezelf toch is achter de oren krabben of je wel zo op je paard wil gaan zitten gezien het feit dat ze toch niet goed is....
quote]

foxy80 schreef:

Anyway, vrijdag D-day en maag is nu zo' n beetje betonmixer aan het spelen. Gisteren hebben we met zelfgebakken taart op stal Candy haar 25ste verjaardag gevierd, dan hebben we dat toch al gehad!

taverno

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:57

Hoe gaat het nu met haar Foxy?

Ik ga vanmiddag met mijn paard naar de kliniek,eigenlijk voor een peescontrole maar ik laat gelijk even naar zijn voorvoetjes kijken.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:53

Hallo,ik meld me ook hier, ik heb een heel stuk gelezen.

Dierenarts is net bij mijn jongen paard geweest, ze moet vanmiddag op de foto, hij denkt aan hoefkatrol. Ze is 3 jaar, net zadel mak, altijd buiten gestaan, pavo veulen brok gehad.

Ik baal echt, hoop op een niet zo erge uitslag

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:58

Ik hoop het ook voor hoor,hoe laat moet je?Is je paard al lang kreupel?

Ik begin hem ook wel een beetje te knijpen zo onderhand,moet om 16.00u op de kliniek zijn

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:57

Hi, fijn dat je het vraagt.

Heb dus geen filmpjes kunnen maken ivm slecht weer.
Ben pas gisteren weer geweest, dus ze had me 5 dagen niet gezien (wordt wel elke dag binnen en buiten gezet).
Ik ga speciaal niet, ik word er helemaal depressief van.
Ten eerste omdat ik als ik haar zie telkens ermee geconfronteerd word dat ze niet in orde is.
Ten tweede laat ze me nu ook duidelijk merken dat ze van de hele situatie geen hol snapt. Je ziet haar echt kijken van: Poetsen, is dat alles?
Ten derde word ik nog depressiever als ik de rest vrolijk zie rond rijden, ik mis het rijden ook erg, zeker het rijden met Candy. Op goede dagen voelde het alsof er vier beentjes onder mijn billen zaten ipv 2.
Gisteren kwam ik eraan, bromde ze naar me, doet ze anders nooit, stond ik bijna te janken. Ik denk dat ze minder mist als ik niet kom, dan dat ik elke dag even kom poetsen en haar het gevoel geef dat ze niet mag werken. Ik denk dat als ik niet kom, ze niet aan me denkt (klok lezen kan ze niet) en dus ook het werk niet direct mist.
Gisteren heeft ze haar nieuw beslag gekregen en dat zag er wel raar uit, nu staat ze vooraan wel hoger dan achter (daar staat ze kaal) maar het zijn lichtgewicht aluminium ijzers.
Ze moet er eerst een paar dagen aan wennen, ik neem haar zondag even aan de longe om te kijken hoe en wat.

Claudia en Taverno, ik duim voor jullie!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:32

dank je wel,

ergens wel fijn om te lezen dat er veel aan te doen is, betekend niet meteen het einde.

taverno succes op de kliniek zo, ik heb ook om 16 uur de dierenarts

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:25

Tence was niet goed,op beide voorvoeten kreupel.
Na lang overlegt te hebben is besloten om toch nog een keer de voeten in het hoefgewricht in te spuiten.

Vorige keer is hij dar erg van opgeknapt.Mocht het nu niet helpen dan moet er eens ernstig nagedacht worden.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:49

foxy80 schreef:
Hi, fijn dat je het vraagt.

Heb dus geen filmpjes kunnen maken ivm slecht weer.
Ben pas gisteren weer geweest, dus ze had me 5 dagen niet gezien (wordt wel elke dag binnen en buiten gezet).
Ik ga speciaal niet, ik word er helemaal depressief van.
Ten eerste omdat ik als ik haar zie telkens ermee geconfronteerd word dat ze niet in orde is.
Ten tweede laat ze me nu ook duidelijk merken dat ze van de hele situatie geen hol snapt. Je ziet haar echt kijken van: Poetsen, is dat alles?
Ten derde word ik nog depressiever als ik de rest vrolijk zie rond rijden, ik mis het rijden ook erg, zeker het rijden met Candy. Op goede dagen voelde het alsof er vier beentjes onder mijn billen zaten ipv 2.
Gisteren kwam ik eraan, bromde ze naar me, doet ze anders nooit, stond ik bijna te janken. Ik denk dat ze minder mist als ik niet kom, dan dat ik elke dag even kom poetsen en haar het gevoel geef dat ze niet mag werken. Ik denk dat als ik niet kom, ze niet aan me denkt (klok lezen kan ze niet) en dus ook het werk niet direct mist.

Gisteren heeft ze haar nieuw beslag gekregen en dat zag er wel raar uit, nu staat ze vooraan wel hoger dan achter (daar staat ze kaal) maar het zijn lichtgewicht aluminium ijzers.
Ze moet er eerst een paar dagen aan wennen, ik neem haar zondag even aan de longe om te kijken hoe en wat.

Claudia en Taverno, ik duim voor jullie!

dikgedrukte is erg herkenbaar!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:55

bo heeft geen hoefkatrol, 1 op de foto's
Wel in de weke delen wat irritatie's, daardoor kreupel! ben zo blij dat het mee valt!!!!!!!!!!!!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:53

Oef Claudia! Ons geduim heeft dus geholpen haha!
En welke behandeling krijgt hij? Waardoor is die irritatie veroorzaakt?

Dela, het werd nog erger toen een stalgenoot die zijn schouder gebroken had erbij kwam staan en zei dat hij elke dag bij zijn beestje was en dat hij ze niet kon missen.
Ik weet dat het niet zo bedoeld was, maar het gaf zo het gevoel van: omdat JIJ het niet aankan laat je het beestje maar wat verkommeren... Slecht baasje.
Was weer echt helemaal down eergister. Ik kan Candy gewoon amper aankijken, ik voel me constant schuldig!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:08

Tsja,als je er niet mee om kan gaan Foxy zal je toch goed moeten overwegen wat je met je paard wilt.

Maar ik geloof er niet in dat een paard gaat denken,goh baasje waarom ga je niet met me rijden.
Ik zou als ik jou was er gewoon heen gaan,lekker tutten,stukje wandelen en haar wat lekkers geven.
Daar went een paard snel aan hoor.

Mijn paard moest vannacht een nachtje binnen staan omdat hij gisteren gesedeert was,toen ik hem vanmorgen weer naar buiten zou brengen leek hij heel blij mij te zien en hij kon haast niet wachten weer het land op te gaan.Blij dat hij weer bij zijn maatjes was.

Maar het is ook zo dat als ik hem uit het land wil halen om te rijden is hij ook weer blij om mee te gaan.Maar als ik dat niet doe en alleen ga kijken maakt hem dat ook niets uit.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:50

foxy80

10 dagen pijnstiller en ontsteking remmer, dan komt 9 juli een hoefsmid special beslag er onder slaan, geloof iets met een soort sileconen. de verzenen moeten groeien, ze staat te plat. Het kan komen door een trauma, maar ook omdat ze plat pootjes heeft en dus weinig ruimte achter in haar voet. Maar het komt helemaal goed.

jullie allemaal sterkte met jullie paardjes

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:30

volgende week woensdag mag ik me na 4 weken stappen aan de hand en weiland, terug komen bij de kliniek.
de 1e weken liep ze in mijn ogen alleen maar slechter, maar heb nu eindelijk deze week het gevoel dat het haar allemaal wat makkelijker afgaat.
Hoefsmid is geweest en heeft haar weer correct op de ijzers gezet.
ik hoop echt dat de uitslag positief is :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:03

Goede ijzers doen veel hoor!

Zondag uiteindelijk met Candy getut maar ze moest er niet veel van weten. Ze wilde duidelijk op de wei, maar het goot en dus moesten ze eens per grote uitzondering binnen blijven.
Vanavond voor de eerste keer dus Candy aan de longe genomen, liep bijna weer 100%, maar aangezien ze niet bijeen wordt gevraagd af en toe een voetje laten slepen (zo 'n 5 keer op 20 minuten). Toen ze door kreeg dat het geen pijn deed en ze wat warm was gelopen vond ze het wel suf genoeg geweest en was een bewegende stoel op het terras voldoende om het op een rennen te zetten en daarna met veel gesnuif, opgeheven hoofd en vlaggenstok-staart in gestrekte draf de show te stelen (hoezo arabier-papa?).
Mijn instructrice zei dat ze niks verkeerd zag, morgen dus 20 minuten longeren met zadel erop, en dan kunnen we eens aan een stapritje denken. Ze heeft absoluut geen conditie meer en dit weer is ook zo klam.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:53

Foxy,dat is positief nieuws joh,fijn hoor.

Ook Tence leek vandaag weer beter te lopen aan de lijn,niet meer onregelmatig in ieder geval.Hij loopt nog wel iets kort maar beter dan dat het was vorige week.

Het inspuiten lijkt te gaan helpen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:35

Heb Candy de 18de en de 19 ook weer aan de longe gehad, de tweede keer met zadel erop.
Ze had blijkbaar spierpijn van haar eerste dagje uitrazen dus het tempo was niet geweldig, vrijdag ook niet. Sloeg ook weer regelmatig voetje om.
Weekend laten stil staan, maandag en dinsdag weer aan de longe (voor de duidelijkheid, altijd aan het halster en nooit met bijzet of wat dan ook, moest ze vallen kan ze zich beter redden) gezet. Tempo was maandag weer bedroevend, maar dinsdag was het al beter en toen heeft ze geen 1 keer gestruikeld.
Gisteren was dus de grote dag, voor de eerste keer in 7 weken weer op haar rug!
Hebben alleen maar gestapt (heeft paar keer voetje omgeslagen en liep niet echt door) en 1 klein rondje draf gedaan, toen ze daar regelmatig liep gestopt.
Vanavond zelfde routine en wat meer figuren stappen (heb nu vnl op de hoefslag gewandeld).
Ik blijf voorzichtig optimistisch. Er blijft maar in mijn achterhoofd een lampje branden dat ik echt een risico neem met rijden omdat niemand me kan garanderen dat ze niet meer zal vallen.
Verder had ik de eerste keren aan de longe echt het idee dat ze niet 100% rad liep, maar iedereen die ik erbij riep zei dat ze er niets aan zagen.
Verder heb ik nog nooit zoveel affectie van Candy gehad. Als we instappen aan de hand krijg ik nu vriendschappelijk duwtjes van haar neus, en ik word vaak met gebrom begroet. Tijdens het poetsen haalt ze allerlei kleine dingen uit (voornamelijk wegwandelen, vroeger stond ze altijd stil als een standbeeld). In haar hoofd zit het nu wel OK nu ik weer regelmatig kom.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:25

Ik hoop dat de stijgende lijn blijft voortzetten foxy,fijn dat candy aan de situatie lijkt te wennen.

Over mijn paard ben ik nog niet helemaal tevreden.Hij loopt wel wat beter maar echt lekker ziet het er nog niet uit.
Rijden mag ik wel maar niet in de bak en maar weinig longeren,zoveel mogelijk rechte einden.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:12

Zijn er niet meer mensen met paarden die ook HKO hebben op dit moment?
Wat doen jullie met de paarden?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:04

Ik heb mijn paard al een aantal jaar geleden laten opereren en ik heb een leuk plekje bij mensen gevonden die haar recreatief rijden. Dus ook wel in de bak rijden, maar vooral ook buiten.

't is nog wel mijn paard mocht het nodig zijn een moeilijke beslissing te nemen.

Ik heb echt honderd keer zitten twijfelen of ik haar liet opereren, maar de dierenarts daar gaf haar veel hoop en we hadden afgesproken wanneer de da het niet goed gelukt vond, dat ze een spuitje kreeg, want ze kon er niet 'paardwaardig' mee leven. Maar het is goed uitgepakt.

Ik denk dat je per geval gewoon goed naar de da moet luisteren.. Ik heb mazzel gehad en ik prijs me erg gelukkig dat ze ook nog een super plekje heeft gekregen. Ik heb zelf wel wedstrijdambities dus ik heb hier voor gekozen. En als ze om wat voor redenen daar niet kan blijven, komt ze gewoon weer thuis. En ik kan langs gaan wanneer ik wil.
(Zie mijn web-site / profiel )

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:36

Mijn paard heeft 2 en half en 4 maar hij loopt prima,donderdag gaan we lessen (freestyle), nu doen we hoofdzakelijk grondwerk maar dat is omdat het warm is.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:09

Mijn paard ging 3 weken geleden weer slechter lopen,is toen weer ingespoten en het leek eerst weinig te helpen,ik zag het al niet meer zo zitten maar sinds deze week gaat hij weer beter lopen.
Da had gezegd het nog even aan te kijken,ik had nog niet in de bak gereden en dat mag ik nu weer gaan doen.
Wij hebben een mooie drafbaan waar je mooi rechte stukken kan rijden.

maar mocht hij op korte termijn weer minder gaan lopen is er niet veel meer voor hem te doen helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:15

Wat erg voor je zeg, ja dan moet je een beslissing gaan nemen pffff.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:32

Hij had in februari een peesblesure aan zijn achterbeen erbij opgelopen en mochten we alleen maar een beetje stappen aan de hand de eerste maanden en dat was voor zijn voorbenen funest.Hij loopt het beste als hij in beweging gehouden wordt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:42

We zijn al bijna 2 maanden verder dan mijn laatste post, en bij ons is het afgelopen met rijden.

Na mijn laatste post nog 2 keren gereden, veel gestapt, beetje gedraafd waarbij ze nooit goed liep (ze mankte niet, maar tilde haar benen niet op en was niet te motiveren om haar achterhand eronder te trekken).
Laatste dag gaan wandelen, ging ze gewoon in staking. Dat heeft ze nog nooit gedaan in de 4,5 jaar dat ik haar ken. Ze gaat echt super graag naar buiten.
Dus weekje rust gegeven (ik was op vakantie) en daarna onder het zadel gewerkt: toen zakte ze in stap finaal door haar voorhand en lagen we weer bijna op de grond. Het volgende half uur wilde ze er alleen vandoor, wat ook niet bepaald veilig te noemen was, aangezien ze haar voeten totaal niet optilde. Drie dagen zo aangeklooid, ze was supergefrustreerd en wilde telkens ertussenuit knijpen.
Laatste dag dat ik reed was ze opeens weer zo mak als wat, weer amper vooruit te porren, in draf weer slecht lopen, en jawel: net toen ik dacht "Ik ga afstijgen, dit lijkt echt nergens op zo" viel ze weer door haar voorhand.
Toen was het klaar voor mij, het is op. Straks breekt zij nog iets, dat vergeef ik mezelf niet.