[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 17:29

Ik mag me hier helaas ook komen melden... Dinsdag kwam mijn ppid-er op 3 benen binnen. Had rechts voor en achter een warme hoef en voor was duidelijk pijnlijk want daar wilde hij niet op staan. Bij mij gingen meteen de alarmbellen af, dus dierenarts gebeld. Nee, was niet bevangen, maar hoefzweer. Pijnstiller erin en smid laten komen. Gister ochtend liep ie wart beter, maar had ie 4 warme hoeven. Dus niet de smid maar de da weer gebeld. Voor de da er was, waren zijn hoeven afgekoeld, maar hij staat 24/7 buiten dus momenteel in de blub. Zal wel koelen? Da gekeken: Nee hoor, was niet bevangen, gewoon een zweer. Dus smid gebeld, die kon vandaag pas. Geen drama, want het was 'maar' een zweer.
Geen zweer te vinden, hij is gewoon bevangen. Heb net de kliniek gebeld voor advies en pijnstillers, maar daar is geen paardenarts meer aanwezig dus ze konden me morgen wel terug bellen _-:( Na aandringen ging ze toch nog iemand zoeken die me kon bellen vandaag, dus ik ben benieuwd.
Heb net al een stuk afgezet waar hooguit een paar plukjes gras staan. Ze kunnen in principe binnen in een box, maar dat zijn ze niet gewend en ik ben bang dat mijn andere paard dat ook niet gaat accepteren. Mag ik bij gebrek aan dierenarts jullie om advies vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:24

Maartje, helaas tref ik je ook hier. Als ze echt hb is, dan zijn een paar plukjes gras ook niet goed. Arm, oud hooi en verder eventjes helemaal NIETS zegt mijn hoefsmid. Als ze veel pijn heeft dan bute. Niet te snel afbouwen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:41

Nou wij weten elkaar inderdaad wel overal te vinden :+
Heb gelukkig mijn eigen da nog kunnen spreken en die zag zo lang de fructaanindex laag is met nauwelijks gras niet echt meer risico.
Zij zag ook niet zo'n probleem in buiten laten staan. Heb nu metacam en haar nummer en ik moet vooral appen als ik het niet vertrouw

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:44

Toen mijn pony hoefbevangen was, is ze na enkele dagen op zand en arm hooi ook terug gegaan de wei op.
Op stal kan ze niet en in de bak die we hadden afgezet brak ze uit. Het is er bij haar niet erger van geworden, de stress had het wel erger kunnen maken.
Het is maar net waar de oorzaak van de bevangenheid ligt, gras is maar één van de aanleidingen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:52

Ik gok hier het gras icm de ppid, er is in zijn voer niks veranderd en hij is absoluut niet dik dus geen idee wat het dan moet zijn?
In wat ik nu heb afgezet staat hij gewoon samen met zijn vriendin en ze kunnen 24/7 zoals ze gewend zijn naar buiten dus dit geeft de minste stress. Hij is zelf heel stationair nu dus veel lopen is geen potentieel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:05

Was even vergeten dat die van jou ook ppid heeft Maartje.

Mijn pony is na geruime tijd oom weer op het gras gegaan. Weliswaar met masker, maar het gaat goed. Hij is wel getest op ppid maar gelukkig negatief. Hij was gewoon veel te dik......

Mijn pony deed niets op metacam, op bute ging het vrij snel goed.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:13

Ja helaas wel ppid idd... Hij heeft altijd op gras gestaan maar wel met beleid. Waar ze nu staan, stond niet heel veel, maar blijkbaar toch te veel ;(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:28

Krijgt je paard Prascend Maartje? Misschien een keer bloedonderzoek om te kijken of de dosis nog voldoet? Persoonlijk zou ik echt alle gras mijden, zeker zolang ze nog 'acuut' zijn. Better safe than sorry, denk ik dan. Zeker als ik zie hoe stevig het gras nu al groeit. Kijk maar eens aan de buitenkant van het hek... staat het gras waarschijnlijk al aardig hoger dan binnen de wei? Dan is dat verschil dus wat de paarden al op hebben want dat gras groeit even hard binnen de wei als er buiten ;)

Hier heb ik natuurlijk Pippa ook nog, die ook nog steeds niet goed is. Ze is wel beter dan kort na het ontstaan, ze was echt heel erg slecht, maar de vooruitgang stagneerde behoorlijk. Ik wijt dat mede aan alle gedoe rond Raya natuurlijk. Afgelopen zaterdag had ik een lezing van Tamara Dorrestijn hier in m'n praktijk en een van de deelnemers was een dame die lymfe drainage therapeut is. Met Raya durfde ik dat niet aan toen ik daar op gewezen werd, daar was zoveel aan de hand... Maar bij Pippa denk ik echt dat toxines de oorzaak zijn en juist omdat vooruitgang echt leek te stagneren, vond ik het nu wel een idee om het bij haar te proberen. Dus die zaterdag al gelijk heel licht behandeld, daarna kwam ze maandag en dinsdag terug en nu heeft Pippa race strepen 8-)

Afbeelding

Lymfetape waarmee de behandeling zo'n 2 weken door zou moeten werken. Ok, twee zijn er alweer af, maar 't valt me niet tegen hoe ze er af blijft. En.. ik durf echt niet meer positief te zijn, maar ze lijkt toch weer nét wat meer rond te scharrelen dan vorige week. Ze bivakkeerde vooral in het stalletje op de rubberen tegels die ik daar eindelijk heb neer kunnen leggen. Logisch, het is k-weer en alles is zeiknat én ze staat in d'r uppie... maar toch.. Gisteren en vandaag een klein stukje gewandeld... ik zie niet héél veel verschil maar ook zonder schoentjes bleef ze vandaag wel keutelen op de paddock en dat had ik haar al even niet meer zien doen. Voorzichtig positief dus.

Vandaag ben ik ook naar een shetje wezen kijken voor gezelschap en die was leuk, dus die mag zaterdag of maandag bij ons komen wonen... Ik hoop stiekem dat Pippa daar dan ook heel vlot van op gaat knappen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:40

Ik werd gister ook gewezen op lymfdrainage. Maar ik durf nu eigenlijk niks. :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:03

Francis buiten het hek staat het gras nog niet veel hoger dan binnen de hekken eigenlijk. Ik kijk dit even een dagje aan, samen met de metacam. Ik heb hem in de gaten gehouden vandaag, maar heb hem eigenlijk ook niet zien grazen aan dat kleine plukje. Merrie wel, die stond driftig boos te grazen :')

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:49

Sky gaat gelukkig ook nog steeds de goede kant op. Bute is nog verder afgebouwd en ze zou nu morgen naar 1/5 zakje mogen. Zit alleen te twijfelen om dit het weekend over op de iets hogere dosering te houden ivm het weer. Ze loopt goed en vlot, maar gaat nu met de regen toch ook veel binnen staan. Ze is de hele week nog niet nat geregend. Wat toch best knap is met dit weer, haha!

Ook is ze afgelopen vrijdag bij de tandarts geweest, ze was vlot weer wakker na het suf maken en heeft daar verder gelukkig geen last van gehad kwa lopen.

Ze eet momenteel ook goed, te goed, waardoor ik haar slobber nu heb gehalveerd en ook haar hooi aan het afmeten ben, want alles wat ze krijgt gaat momenteel op.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:55

capopjekop schreef:
Dan eens naar je voerbeleid kijken?

Onbeperkt hooi. Beetje metazoa om de glucobalance mee te mengen. Eigenlijk zou ze op beperkt hooi moeten, maar gezien ze bij mijn paard staat 24/7, gaat dat niet. Mijn paard heeft dat echt nodig om op gewicht te blijven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 04:55

Ipsilonka schreef:
Ik werd gister ook gewezen op lymfdrainage. Maar ik durf nu eigenlijk niks. :o

Kan ik me voorstellen hoor, toen iemand me met Raya op het hart drukte dat toch echt te doen durfde ik het ook echt niet. Bij Raya was te veel aan de hand en ik was veel te bang te veel los te maken of wat ook.
Pippa is in z'n geheel gezonder, heeft ook geen IR ofzo, ik weet nu ook dat het echt van toxines en andere foute stofjes moet komen dus daarom durfde ik het nu wel. Morgen komt ze weer even langs om te checken en de twee tape-jes te vervangen die er af zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:20

Roos heeft wel lymfedrainage gehad maar deed weinig.
In de laatste week toen ik het echt niet meer wist wel cranio sacraal. Daar reageerde ze tijdens de behandeling al heel extreem op. Paar dagen daarna is ze helemaal gecrasht. Het was echt een noodgreep toen omdat ik het echt niet meer wist. Verder rommelen was geen optie meer, ik hoopte toen op een wonder of een crash zodat ik geen keus meer had. Helaas werd het dat 2e (ze was eerder gecrasht, dus durf het ook niet te zeggen of het die behandeling geweest is of stom toeval).
Eerder durfde ik het toen niet. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen denk ik, toen ze minder slecht was, maar dat is weer een gevoel en geen zuivere wetenschap.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:32

__elise__ schreef:
capopjekop schreef:
Dan eens naar je voerbeleid kijken?

Onbeperkt hooi. Beetje metazoa om de glucobalance mee te mengen. Eigenlijk zou ze op beperkt hooi moeten, maar gezien ze bij mijn paard staat 24/7, gaat dat niet. Mijn paard heeft dat echt nodig om op gewicht te blijven.

Herkenbaar probleem. Hier is mijn gezonde pony iets te rond. Mijn cushie Amber mag wel wat meer spek en spieren krijgen en grietje is perfect op gewicht. Ik wil een bak maken waar alleen amber bij kan waar ik het weidehooi in ga voeren. De shetjes kunnen dan de restjes op de grond eten en sowieso het graszaadhooi. Alleen nog even kijken hoe

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:39

Cheetah loopt nu op harde echt een heel stuk beter! Niet meer zo op eieren als een paar dagen terug

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:58

Pony leek vandaag uit de paddock (overgang naar verhard) even wat passen licht kreupel. Zag er later weinig aan, geen warme hoefjes maar wel even in de gaten houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:32

Pffff hartverzakking vandaag! :oo
Sed had bedacht dat hij wel weer in de wei kan staan, nog voor ik het stroom er op kon zetten was hij zo zoef onder het draad door! Andere paarden helemaal wild, die wilden ook de wei in.. _O-

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:55

Oeeii daar zou mijn hart ook van op hol slaan geloof ik :=

Mijn pony is sinds september weer helemaal goed, geen klachten meer gehad en eigenlijk helemaal de oude. Tot ik vandaag aan kwam rijden en haar een tikje stijfjes vond lopen. Een ander zou het waarschijnlijk niet eens gezien hebben. Hoefjes gevoeld en die waren dus ook beduidend warmer. >;) Waar dat nu ineens weer vandaan komt :(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:57

Oh nee, dat is niet goed voor je hart nee :=

Hoe lang zouden jullie het aankijken met metacam? Hij krijgt het nu sinds donderdag, maar heeft nog wel duidelijk pijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 23:02

Wat hebben veel paarden een terugslag nu.. ik hoop dat Sed die bespaard blijft, maar hij gaat dan ook niet meer de wei op.. Als hij die geintjes uit blijft halen gaat hij zelfs maar met een graasmasker naar buiten, mocht hij dan bij mn moeder dit proberen en zich niet laten pakken (ik zie dat arme vrouwtje al zo door de wei rennen met een spelletje “pak-de-pony” _O- ) dan is er geen reden tot directe paniek..! :+
Ik zelf heb minimaal een half uur reistijd met de auto naar stal, dus dat is dan weer niet heel handig.. :')

Volgens mij werkt Metacam voor sommige paarden minder sterk als Bute, Sed heeft 3 maanden op de bute gestaan, en liep ook op bute nog slecht.. Inmiddels gelukkig zonder en best behoorlijk goed!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 03:59

Dennis schreef:
Roos heeft wel lymfedrainage gehad maar deed weinig.
In de laatste week toen ik het echt niet meer wist wel cranio sacraal. Daar reageerde ze tijdens de behandeling al heel extreem op. Paar dagen daarna is ze helemaal gecrasht. Het was echt een noodgreep toen omdat ik het echt niet meer wist. Verder rommelen was geen optie meer, ik hoopte toen op een wonder of een crash zodat ik geen keus meer had. Helaas werd het dat 2e (ze was eerder gecrasht, dus durf het ook niet te zeggen of het die behandeling geweest is of stom toeval).
Eerder durfde ik het toen niet. Achteraf had ik het veel eerder moeten doen denk ik, toen ze minder slecht was, maar dat is weer een gevoel en geen zuivere wetenschap.

Ik weet ook niet goed of het werkt hoor, maar slechter wordt ze er zeker niet van. Ik heb zaterdag een vriendinnetje opgehaald, heel leuk setje heb ik nu :D en dat motiveert haar ook wel lekker om te bewegen. Dinsdag komt de bekapper weer, ik hoop dat ze daarna lekkerder loopt, ik heb nu echt het idee dat d'r hoeven ook gewoon te lang zijn en daardoor te veel druk. Woensdag en donderdag ga ik een bekapcursus doen, hopelijk kan ik 't daarna zelf beter bijhouden.
Cranio Sacraal deed voor Raya niks voor haar voeten maar wel heel veel positiefs voor haar mentale staat en ze ging er ook weer wat lekkerder van in d'r lijf zitten in z'n geheel. Pippa krijgt de laatste cranio behandeling die ik nog open heb staan, maar daarmee wachten we even tot de lymfedrainage uitgewerkt is.

Meet Geisha (gekke ding bleek thuis nog een topafstamming te hebben ook. Volle broer is Europees Kampioen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:57

Francis wat een ontzettend leuk ding zeg!

Net de dierenarts gesproken, die vindt toch dat hij het goed genoeg doet op de metacam, omdat hij wel veel blijft bewegen en ook stukjes wil draven in de wei. Het is voor haar heel lastig want ze heeft hem natuurlijk niet gezien, maar ze gaf aan dat het geen typisch beeld is dat hij het echt aan 1 voet heeft. Lastige pony...
Hoe veel vertrouwen jullie op de fructaanindex? Die is namelijk al weken laag hier, maar waar heeft ie het dan van?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:06

Omdat het bewolkt was denk ik. Komende tijd wordt het nacht koud en overdag zonnig, enorm tricky. Ik zou een paard dat nu met pijn staat absoluut niet op het gras zetten, hoe laag de index ook aangeeft... Dat lijkt mij persoonlijk dweilen met de kraan open....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:47

DA zei net geen nachtvorst is lager risico, want dan staat het gras niet 'stil'. Is dat dan zo?