[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:35

Equioxx is ook wel gekend als Previcox en wordt toegepast voor kreupelheden, met speciaal effect op artrose en naviculaire aandoeningen. Het is geen geneesmiddel, wel pijnstiler en ontstekingsremmer.
Het werkzame middel (firocoxib) schijnt inderdaad iets minder belastend te zijn dan phenylbutazone, maar het is evengoed een NSAID en kent dus bijwerkingen.
Als je pony geen kreupelheids- of ontstekingsverschijnselen vertoont zou ik het niet op eigen houtje toedienen: laat je DA er eerst maar 's naar kijken of het echt wel nodig is.
Het middel is o.a. door Willem Back (Universiteit Utrecht) onderzocht en getest op doseringshoogte voor paarden
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1946 ... d_RVDocSum

Britt

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:38

Thnx voor de info! Ik zal nooit iets op eigen houtje toedienen, veel te gevaarlijk.. Daarom wil ik ook dat de dierenarts eerst komt kijken, maar net niet die ene :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:42

Dan gewoon even wachten tot je eigen DA beschikbaar is. Als je paard nu in goede doen is, komt het niet op een dag.
Wel zou ik het paard niet vol op de wei zetten - je weet het: voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast! En met nachtvorst en hoge temperaturen overdag is het gras voor hbgevoelige paarden behoorlijk link!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:45

JP, het paard heeft zichzelf op de wei gezet. ;)

Britt, wel lastig dat die dierenarts die je normaal hebt niet 'even' langs kan komen.
Als ze echt tekenen vertoond zou ik wel zo spoedig mogelijk willen behandelen. Dat kan ergere schade voorkomen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:46

Heb nu St. Oedenrode aan de lijn en die gaf fijn advies. Zij raad Hippo Ex Laminitis voor, heeft ze goede ervaringen mee en leek haar nu wel slim. Leek haar ook geen directe spoedsituatie als ze me zo hoorde en kon zich vinden in hoe en wat ik haar nu al gaf. Nam me iig serieus, in tegenstelling tot de andere kliniek die ik dus niet mag :')

Dat ga ik dus straks even halen en gelijk beginnen.

De paddock is goed afgezet, kan ze eigenlijk niet meer uit, ook niet als er geen stroom op staat. Ik heb iedereen gevraagd om goed op te letten, maar goed dat had ik andere dagen ook en toen belden ze me ook niet. *van je stalgenootjes moet je het hebben ^) * Als het goed is wordt de stroom nu snel geregeld, maar dat weet je nooit daar.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:46

Dyonne schreef:
Vesceron, het is altijd moeilijk te zeggen. Staat ze dan 'vol' op het land? Hier krijgen ze normaal geen groot stuk, maar strookbegrazing. Ikzelf zou 3-4 uur wel veel vinden. Momenteel lijkt een uur (na langzaam opbouwen) al teveel voor mijn pony.

Het is een "nieuw" land. Het wordt binnenkort ingezaaid en gaat dan in mei open.
Er is mogelijkheid tot stukjes afzetten dus dat is zeker een optie, wel zou ik het lekker voor haar vinden als ze een keer lekker kan rennen met d'r vriendjes. Voorheen deed ze dit ook vaak, zeker dagelijks, toen ze nog hele dagen op de wei stond. Maar goed wat niet kan, kan niet.

Denk je dat 3 a 4 uur ook te veel is met graasmasker?

flavlip schreef:
@ Vesceron Het ligt er inderdaad aan wat voor land het is en hoe je paard er op reageert. Elk paard en elke wei is anders. Flavio kon vorig jaar bij de ene wei max. 1u, maar op een ander, beter, kaler land wel 12u (als ik hem ernaast voldoende beweging kon geven, dat is echt de voorwaarde voor Flavio).
Dus ik denk zeker dat als je het rustig opbouwt dat 3-4u wel haalbaar kan zijn. Het is afwachten en heel goed in de gaten houden.
Flavio heeft dit jaar ook weer een ander land, welke ik nog geen eens gezien heb...dus ik heb geen idee hoeveel weidegang ik Flavio dit jaar ga/kan geven. Vorig jaar was zonder graasmasker, maar zelfs dat hou ik nu open als optie. Vanmiddag voor het eerst een poging wagen. Fijn dat je paard de rest van de tijd een maatje heeft! Een paard is en blijft een kuddedier.

Zeker fijn dat ze in ieder geval een maatje heeft, anders had er toch een andere oplossing moeten komen, alleen staan vindt ze helemaal niks.
Ik wil zoiezo een graasmasker omgaan doen, als ik het zo lees, kan dat bij een goed masker zeker 50% schelen in wat ze binnen krijgt.
Beweging krijgt ze verder in principe 5 a 6 dagen in de week, naast het buiten lopen dan ;-)

Misschien een domme vraag, maar hoe zie/merk ik dat ze genoeg of te lang op de wei heeft gestaan?
Daarmee bedoel ik, waar moet ik op letten als ik haar er af haal, gewoon de symptomen zoals pols, warme hoeven en harde manenkam? Maar dan is het al te laat toch?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:52

Dan is het te laat idd, je moet je pony er vanaf halen voor ze symptomen krijgen. Mijn ervaring is wel dat hoe langer ze op de wei staan, hoe minder snel ze gaan eten. Als ze elke dag een uurtje staan vreten ze zich helemaal rond en krijgen ze soms zelfs meer gras binnen dan wanneer ze hele dagen er op staan.
Elin kon met een greenguard bijna de hele dag op de wei zonder problemen. Omdat ze toch een stuk meer moeite moeten doen. Moet je wel zorgen dat het gras niet té kort is anders krijgen ze niks meer te pakken en eten ze alsnog te dicht bij de wortel, te lang is ook niet goed, dan buigt het om voor het tussen de mazen door kan steken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:55

Is ook maar paard afhankelijk, die van mij gaan niet langer dan zo nu en dan een half uur. Overigens wel zonder masker, want dat vinden ze maar ondingen. Daarom is het van belang om het zo rustig op te bouwen,dan kun je de kleine verschillen de volgende dag al gelijk voelen en daar op inspelen. Althans zo pak ik het altijd aan.

Ben benieuwd of de hippo iets voor jouw pony gaat doen Britt, bij die van mij heeft het niet veel gedaan, enkel geld gekost :')

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:56

Heb nu ook podo comp van phytonics gevonden, die zou ik graag geven, zeker ook omdat ze de glucobalance ook krijgt en dat samen heel goed schijnt te werken. Maar omdat mn eigen natuurarts dus op vakantie is moet ik er drie kwartier voor rijden om te gaan halen en ik ben op stage. Of ik moet het laten verzenden, maar dan heb ik het morgen pas.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:59

Ik gebruik zelf geen graasmasker. Nu ze drie kwartier staat zou het kunnen. Maar ik wil die dingen niet te lang over. Als ik strookbegrazing toepas krijgen heel lang uitgebloeid gras.
Dikke nek is hier altijd. Warme hoeven eigenlijk ook. Pols voel ik niet.

Bij mij is het meer een gevoel in eerste instantie. En laatst kwam ze toch wat 'dik' uit het land. Een half uur en drie kwartier ging na opbouwen goed. Een uurtje wordt wat teveel.
Daarnaast had ze laatst ineens verdikkingen op de ribben? Zelf heb ik dit nooit eerder zo gezien, ze zitten ook alleen hier, nergens anders op het lichaam.
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:01

capopjekop schreef:
Is ook maar paard afhankelijk, die van mij gaan niet langer dan zo nu en dan een half uur.

Het is echt heel erg afhankelijk van het weer, grasconditie, paard, etc. Voor Image is een half uur per dag echt maximaal! Als ik haar langer op de wei laat, zie ik haar manenkam groeien onder mijn handen.
Image is trouwens zo fit, dat het eng wordt :D
Ze heeft gisteren zo geshowd in de bak; in een mega uitgestrekte draf, gooiend met haar voorbenen. Hoe zo voorzichtig doen, hoe zo ben ik al 22 en bejaard. Laat me toch.
Met schrik in mijn hart vanmorgen de springschoenen omgedaan en haar voeten gevoeld; geen reactie in de hoef, geen pulsatie. En ze was helemaal rad toen ze naar buiten spoot. Geduld was vandaag niet een woord uit haar woordenboek.
Ik geloof dat wij de hoeveel heid werk maar eens gaan verhogen :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:28

@ Vesceron Waar je op moet letten is ook per paard verschillend denk ik en ook wat Dyonne zegt, het is ook een beetje gevoelsmatig. Jij kent je paard het beste, dus eigenlijk komt het neer op elke kleine verandering in de gaten houden. Flavio kreeg dezelfde soort bulten als je op de foto bij Dyonne ziet, een soort vetpockets/oedeembulten, terwijl zijn ribben nog steeds zichtbaar waren. Dat was voor mij een duidelijk teken. Pas als dit weer weggetrokken was begon ik opnieuw met opbouwen. Maar ook dingen als zijn manenkam, net iets 'anders' lopen dan normaal, iets slomer zijn dan anders..dat soort dingen. Dan is het nog niet te laat, maar wel op het randje. Nu pas weet ik dat Flavio dus eigenlijk bijna elke zomer op dit randje zat.

@ Britt Ik ben het dus niet helemaal met je eens, ook niet wat betreft dat ze als ze langer op het land staan minder snel gaan eten en soms minder gras binnen krijgen dan wanneer ze er de hele dag opstaan. Dit klopt in elk geval niet voor Flavio. Hij eet altijd heel snel.. Als ik Flavio de hele dag op het land zet eet hij in dat eerste uur net zoveel als wanneer ik hem alleen een uurtje erop zou zetten. Pas als hij zich helemaal volgegeten heeft zal hij iets rustiger grazen. Dus wat jij zegt, gaat voor Flavio (en ik denk een heleboel andere paarden) niet op.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:33

Flavlip, zie jij dit wel echt als HB-iets die bulten?
Haf Flavio het ook alleen op de ribben? Iemand dacht aan eiwit, maar wat ik op Google zag ziet het er anders uit en ook vaak op de rug enzo.
Ze zijn hier trouwens in de ochtend vrijwel niet zichtbaar. In de middag wel. (Einde van de dag gaan ze op het gras).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:34

Niet echt een geweldig onderzoek, maar het is wel onderzocht; [VN] Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief
Voor Elin gaat het iig wel op en voor zo nog een heel aantal andere paarden die ik ken :j Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;)

Zijn het echt verdikkingen Dyonne? Elin krijgt ook plekken, maar die zie je meer dan dat je ze voelt. Heel vreemd, lijken net bulten, maar als je voelt lijken het alleen maar opstaande haren. Ook na gras in haar geval.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:38

Britt, maar daar spreken ze al over drie uur. En ik denk dat drie uur op fructaanrijke dagen voor echt gevoelige dieren al veel te veel is.
Ik pas strookbegrazing toe 2x daags. Ja, dat zijn even pieken. Maar binnen een uur is het gras op en wandelen ze wat en staan te slapen.

En ja, het zijn echt verdikkingen, je voelt het duidelijk. Ze worden dus al dikker voor ze het gras op gaat.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:31

@ Dyonne Bij Flavio waren die bulten echt 'grasgerelateerd'. Zodra hij langer dan een uur op die weide stond zag je deze bulten zodra je hem van het land haalde. Dit was dus echt een teken dat de stofwisseling niet goed ging, dat Flavio het niet aankon... Flavio had deze bulten op verschillende plekken, achter zijn schoft, bij zijn flank en ook onder zijn buik. Ik zal eens kijken of ik er nog een foto van kan vinden. Wel apart dat jouw paard ze al voor het gras krijgt. Geef je in de middag ook hooi/kuil? Misschien is het dan een reactie daarop.

@ Britt Dan zal Flavio misschien bij de minderheid horen, al vind ik het niet echt goed onderzocht. Flavio heeft eerst max. 1u op het land gestaan en daarna 12u (van 8u-20u) op een ander weiland en pas in de middag ging hij af en toe even pauze nemen, zijn graasgedrag in die eerste uren veranderde niet. Ook na een week, maand enz.. Dus het was niet dat hij ging schrokken, omdat hij dacht er maar kort op te staan, Flavio denkt volgens mij niet verder dan GRAS!! eten eten eten.. poeh, nu even een middagdutje, en weer verder ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:48

GDan zou het van het ochtendhooi moeten zijn. Ze krijgen in de middag geen hooi.
Alleen ochtend en eind van de dag. Ze eten wel uit hooinetten dus zijn wel wat uren zoet ermee.
Overigens krijgen ze nog maar een baaltje per dag met drie pony's.
Ik heb dit bij haar nooit eerder gezien, maar ik zal het nu wel goed in de gaten houden. Ze gaat nu dagelijks drie kwartier erop. Ik ga haar nu eraf halen. Zodra de rest wat gegroeid is gaan ze op strookbegrazing. Haar maatjes gaan nu voor haar eerst op het gras zodat ze langer kunnen grazen. Zij krijgt eerst een uur beweging en mag er dan nog even op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:42

bulten lijken mij meer een teken van insuline resistentie....niet om kunnen gaan met fructaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:45

Nou nee - als een paard IR is ontstaan er niet van die bulten zoals op de eerdere foto. IR geeft een harde, opgezette manenkam en op diverse plaatsen van het lichaam: staartaanzet, billen, schouders, rug (naast de ruggengraat) vetplakkaten. Fructaan heeft niets met IR te maken!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:37

Leg uit JP! De mijne krijgt van (iets) teveel gras een opgezette manenkam en bulten bij haar schouders, ze is nooit getest op IR. Wordt wel gevoerd als IR/HB....Naar mijn ide getrickerd door het gras, want van het gras af niets aan de hand....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:39

Leuke discussie dit.
Ik heb trouwens wel een IR-vermoeden, maar dat is vanwege harde kam, vetbulten op de kont en bij de schouders.
Die bulten/verhardingen zo echt alleen op de ribben heb ik nooit gezien. En sja, mogelijk wel voergerelateerd. Dat zou wel verklaren dat ze in de ochtend vrijwel weg zijn. Maar niet dat ze in de middag weer opkomen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:18

Ik was na een half jaar behandelen met diverse supplementen en reinigingskuren eindelijk voor een groot gedeelte af van de vetophopingen op de kont en met name die bij de schouders, maar die waren dus direct weer in volle glorie terug na haar paar uurtjes gras. Zo frustrerend dat alles zo snel teniet gedaan kan worden!
Hier ook nooit getest op IR en alleen de symptomen na gras, omdat het de rest van de tijd prima onder controle gehouden wordt. Kan dat bij jou dan ook niet het geval zijn Wuswa?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:47

wuswa schreef:
Leg uit JP! De mijne krijgt van (iets) teveel gras een opgezette manenkam en bulten bij haar schouders, ze is nooit getest op IR. Wordt wel gevoerd als IR/HB....Naar mijn ide getrickerd door het gras, want van het gras af niets aan de hand....

mijn idee is dat gewoon dat het metabolisme niet goed de suikers kan afbreken,en op vreemde plaatsen opslaat.
Of denk ik nu te simpel?
Even wachten op deskundig antwoord van JP@ :j

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:25

hallo!

Ik heb een groot deel al doorgelezen maar ik kom er toch niet uit en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb drie ( mini) shetlanders ( ong 80 cm). Alledrie best gevoelig voor hoefbevangenheid. Nou al een tijd van alles geprobeerd en noem het maar op maar de hoefbevangenheid bleef terug komen. Nu ben ik op aanraden van mijn hoefsmid alleen nog maar hooi gaan voeren, op internet heb ik al wat gelezen over natuurlijk voeden dus toen ook maar geprobeerd. Nou moet ik wel toegeven dat sinds dat ik alleen maar hooi geven ze echt super lopen en nergens last meer van hebben.

Nu was het hooi op en onze leverancier had ook niks meer dus kwamen we via via bij een andere 'hooiboer'. Goeie berichten over gehoord en en het hooi gecheckt en zag er goed uit, was alleen wat grover. geen schimmel en het rook ook gewoon goed.

De eerste baal ging gewoon op maar sinds een paar weken vertikken ze het echt om het te eten. Ik heb echt al van alles geprobeerd, nat gemaakt, de hooiruif laten zakken, het in hooinetten gedaan en zelfs in kistjes maar ze gooien het eruit en vertrappen het. Ik vind het echt superzonde van het hooi en weet echt niet meer wat ik er mee aan moet.
Toen ik laatst met mijn andere paard die niet bij mij thuis staat langskwam begon hij wel gewoon van het hooi te eten dus ik ga er echt vanuit dat er niks mis mee is.

Maar ik weet mij nu even geen raad meer.
Ze eten het echt niet meer..

nu vroeg ik mij af wat ik nou nog kon doen? En ik wil eigenlijk meer dan alleen hooi voeren maar wat kan ik nou geven? en hoeveel? en kunnen ze straks gewoon op het gras? ( wel een klein stuk en niet te lang dan neem ik aan?) Iedereen in mijn omgeving zegt wat anders.. ik ben heel tevreden met mijn hoefsmid maar ik hoor van iemand anders dat die er helemaal niet meer tevreden is dus ik weet ook niet meer haha

de ponies staan trouwens 24/7 buiten in een bak met een inloopstal ..

Ik hoop dat ik het hier goed plaats en dat ik duidelijk ben!

Groetjes miriam

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:47

Wat betreft het hooi, zou ik geen idee hebben! Wat vreemd... zeker omdat ze het eerst wel eten en je andere paard ook gewoon!!
Wat betreft het voeren verder, ik persoonlijk zou shetlanders die niet in het werk staan alleen op hooi houden. Mocht je per se wat willen voeren zijn er een aantal opties die goed zijn voor HB-gevoelige paarden. Ik heb bijvoorbeeld Subli dieetmix, maar je hebt ook Safe & Sound, Dodson & Horrel en nog een aantal waar ze hier ervaring mee hebben.
Het gras op blijft lastig, zit ik zelf ook mee te tobben dus durf ik niet zo veel over te zeggen!

Als jij tevreden bent met je hoefsmid zou ik lekker bij hem blijven! Iemand anders kan een andere ervaring hebben, maar je weet nu wat je hebt en bij een ander is dat maar weer afwachten :-)