Oke! Die van mij heb ik er wel mee gelongeerd keer of 4 maar die gaat er tegenin. En dan heeft hij niet het gewenste effect. Gebruik je hem met wandelen om hem wat 'werk' te geven? Of blijft hij rustiger omdat je de hulp gebruikt? Wij hebben alleen aan een halster gewandeld, was in de binnenbak gelukkkig heel braaf met wandelen.
Beide eigenlijk, wij hebben in het begin alleen maar buiten gewandeld op het fietspad. Dus het was om hem beter onder controle te kunnen houden en hij liep lekker over zn rug.
Knoeteltje
Geplaatst: 07-02-12 15:27
Hoi ietjelover,
Hoe is het met je paardje afgelopen?? Die van mij heeft een soort gelijk probleem dusmik ben erg benieuwd.
vandaag heb ik iets meer bach gegeven dan eerder (6x spray) en vandaag bleef ze rustiger. niet meer bokken of steigeren, wel wat kijkerig. met een longeerhulp is geen optie, dat is ze totaal niet gewend en ben bang dat ze dan een keer uit paniek gekke dingen gaat doen. ik wandel nu met leadrope en touwhalster, doet ze goed. bedankt voor jullie tips tenminste, ik hou jullie op de hoogte!
Sychess
Geplaatst: 07-02-12 18:56
Oei balen!
Qizz
Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-12 20:26
Vandaag weer naar de smid geweest, was tevreden over hem, gelukkig.
Been ziet er nu ook echt goed uit. Kreeg wel een hartverzakking toen ik zag dat ie opeens met een ander paard stond (zonder overleg), thank god dat ze er rustig bij stonden. Was even very not amused zeg,.. heb er ook gelijk wat van gezegd. En kwam door een misverstand. Maar nu weet ze wel extra goed dat ik niet wil dat er zonder overleg met mij wat gebeurd met hem. Dan maar gelijk wat zeggen,... Laat ze nu maar lekker samen staan want dat lag toch al in de planning alleen voor over wat langere tijd en in het bijzijn van dat meisje waar dat paard van is en mezelf.. nu beweegt ie wel meer (en dus is zn been weer dunner).
Voelde de laatste 2 weken af en toe iets onregelmatigheid, wat ook na een aantal minuten weer weg was,.. maar zat me niet lekker,.. heb voor het beslaan rechtuit gestapt en gedraaft en alles was goed alleen op de kleine harde volte iets onregelmatig,.. maar daar moest ik me niet zoveel zorgen over maken, schijnbaar kon een gezond paard ook niet altijd goed zo'n kleine volte draven. Hoop ik dan maar,.. maar doe nu toch niet veel met m buiten stappen. De volgende beurt komen zijn achterijzers er ook weer onder, hij is er toch wat gevoelig op en ik stap nu ook weer heel veel op de harde weg.
Hij vermoedde wel dat dit in zoverre goed zou komen dat we wel weer een keer (over een tijd!) wat konden springen (op goede bodem, wel extra op letten uiteraard). Crossen niet ivm de bodem, maar springen op goed terrein wel met beleid. Het zag er nu prima uit, zowel zijn stand als ook zijn been zelf. Of eigenlijk wist ie dat wel zeker dat we weer konden springen over een tijd,.. (of ik het dan aandurf is een 2e, maar we hadden wel heel ruim de tijd voor alles genomen vond ie). Zijn dochter crosst in het jeugdkader. Ze hebben zelf een pony moeten laten inslapen door een peesblessure,.. maar je hebt natuurlijk heel veel verschillende peesblessures,... en dit is dus eigenlijk niet eens een pees, het checkligament.
Ook al weet ik dat je nu nog weinig kan zeggen, het heeft me toch (voor nu) een fijn gevoel gegeven (en ik had dat ook eigenlijk zelf al wel stiekem,.. hij doet het goed en het draven gaat prima en we doen heel rustig aan). Als die onregelmatigheid nog weg gaat ben ik helemaal blij,.. het is heel weinig en als ik met m stap/draaf trekt het ook weg na 5 a 10 minuutjes..
In ieder geval waren we goed bezig zo volgens hem,.. zo voelt het ook,.. (maar een bevestiging van iemand die veel ervaring met peesblessures heeft is zoooo fijn) hopelijk is het dan ook echt zo,..
MontyRulezz
Geplaatst: 10-02-12 21:38
Dus al met al toch weer goed nieuws . Dat is toch super man!! En dat kleine beetje onregelmatig op de kleine harde volte zou ik me niet te druk over maken, dat had Villie ook ng bij de laatste check up. Dat gaat vanzelf wel weg. Haha ik zou ook niet zo snel meer durven springen hoor . Je wilt er niet aan denken dat je weer zo komt te zitten als nu .
ja ben er wel heel blij mee ,.. hoor inderdaad dat meer paarden iets onregelmatig zijn dan en dat het niet iets is om je echt zorgen om te maken, gelukkig, dat scheelt en op het rechte stuk was ie ook volledig goed nu
Ik heb ook goed nieuws over mijn Querido. Hij staat nu twee weken in de aquakliniek in Olst. En dat gaat heel goed. Tis kleinschalig daar maar erg fijne mensen. Hebben veel ervaring en ik mag komen kijken wanneer ik wil. Even afspraak maken wanneer hij in bad gaat en gisteren heb ik zelf Querido vastgehouden, terwijl de man achter het bad stond om mest op te vangen. Enorm verschil met twee weken geleden puur qua opbouw van de spieren alleen al. Het koude water blijft zijn been lekker koel houden. Vanaf volgende week ga ik rustig beginnen om zijn training onder zadel weer op te pakken. We hebben afgesproken dat hij daar nog een maandje staat. Kan de aquatraining rustig afgebouwd worden, en kan ik rustig onder hun scherpe oog de training oppakken. Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat zijn bespiering helemaal weg was. Zonder extreem te forceren, komt dat nu mooi weer terug. En daar had ik maanden over moeten doen om dat weer eraan te trainen. En dat helpt natuurlijk ook om andere blessures te voorkomen.
Goed nieuws idd Jesser. Fijn dat je hem daar weer onder t zadel kan rijden zodat zij nog een oogje in t zeil kunnen houden. De meesten schijnen het ook nog eens heel fijn te vinden he.
Wij gaan zo op de nieuwe stal voor t eerst even een buitenrit maken met zijn nieuwe buurvrouw op stal. Zij weet overal goed de weg, ideaal. En net zo gezellig. Alleen gaat gelukkig ook prima maar dit is ook leuk. Moet denk ik alleen een beetje oppassen dat ik nu niet teveel ga draven of dat ie teveel boven zijn tempo gaat lopen om haar bij te houden. Hij is nog niet zo vlot. Maar ze kent de situatie en vond veel stappen niet erg.
Vind t wel lief. Op mn oude stal missen ze m erg en willen de stalgenootjes al bij m op bezoek komen. Hij houdt van aandacht dus dat komt wel goed haha. Ben erg benieuwd als ik weer ens ga buitenrijden met hen hoe hij dan op zijn weimaatje reageert...
ietjelover
Geplaatst: 11-02-12 16:03
Knoeteltje schreef:
Hoi ietjelover,
Hoe is het met je paardje afgelopen?? Die van mij heeft een soort gelijk probleem dusmik ben erg benieuwd.
oh sorry heb nog helemaal niets laten weten! helemaal vergeten! Nou toen we daar kwamen kregen we een andere dierenarts. Hij zou de scan gaan maken. voor dat hij dat deed nog gevoeld aan de pezen en hij dacht ook dat het bultje op de pees zat. mijn vriend was erbij, hij is ook de hoefsmid van het paard, en de dierenarts dacht dat het misschien daardoor zou komen, maar mijn vriend zei dus dat hij niets veranderd had aan de stand van de voeten, en dit was ook niet zover ik weet. De dierenarts vond het heel vreemd dat er twee bulten op exact de zelfde plek zaten. toch maar scan gemaakt. En helemaal niets te zien aan de pees gelukkig! Wat wel heel vreemd was, was dat de pees niet verdikt was maar de huid ook niet. Iets wat er tussen in zat was het dus. Er is helemaal niets aan te doen en ik mocht wel weer gewoon rijden. Mijn paard ligt heel erg veel in zijn stal en daardoor is er een soort van "eelt" laagje gaan vormen, zodat het minder op zijn pezen drukt. Mijn paard moet dus nu gewoon altijd stalbandages om in de stal. geen probleem verder want hij vind het gelukkig niet vervelend om die dingen om te hebben. van de zomer als hij dag en nacht naar buiten gaan mag hij het proberen om 's nachts zonder bandages te slapen. Vandaag weer een keer gereden en hij deed het heel erg goed, nog een beetje gekl**t, zoals staken etc. Maar dit rijden we er wel weer uit!
Jesser: fijn hé dat ze daar zo mooi terug in de spieren komen Wel handig dat je daar ook kan rijden onder hun toezicht. In het revalidatiecentrum waar Puk stond was dit niet mogelijk, was overigens ook gewoon te ver weg voor mij om regelmatig naartoe te gaan
Ietje: gelukkig is er niets aan de pezen en kan je weer rijden!
Met Puk gaat het super. Ben zijn training rustigaan aan het opbouwen maar hij neemt het super op. Rijd hem nu wel op S&T, zo heb ik meer controle. Tijdens het rijden heb ik mijn stang gewoon op licht contact maar als ik voel dat hij wat wil gaan uitspoken moet ik gewoon mijn hand wat meer sluiten en dan vloeit die spanning er zo af. Vind het zelf een fijne oplossing, is ook maar tijdelijk hoor, als ik hem weer regelmatig kan gaan rijden gaat de trens er weer gewoon in en wisselen we eens af Vanaf volgende week ga ik ook weer les nemen, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Heb toch het gevoel dat ik een heel ander paard onder m'n kont heb dan 5 maanden terug!
MontyRulezz
Geplaatst: 13-02-12 17:07
Fijn Ietjelover dat het niks ernstigs blijkt te zijn!
Super LS dat het met Puk zo goed gaat!! haha tis wel beter ja om spanning op een rustige manier af te kunnen laten vloeien ipv strijd. Daar heb je nu niks aan!!Hoezo heb je het gevoel dat je een ander paard onder je kont hebt??
Wow Jesser, dat klinkt heel goed!! Zo te horen zijn ze heel goed bezig daar, is voor jou ook een geruststellende gedachte. Heel fijn dat je hem dadelijk zo goed opgebouwd terug krijgt.
Ik heb de laatste 2 weken nagenoeg niks gedaan vanwege de kou. Woensdag ben ik een rondje gaan maken nadat hij 1,5 alleen maar op de wei had gestaan en toen reageerde zijn been best wel heftig na het draven. Zaterdag weer rondje gemaakt en bleef het rustig. Misschien wat stijf geweest na 1,5 week niks doen. Gisteren best flinke rondje gemaakt en weer flink gedraaft en nog steeds goed. Dadelijk als het gaat weer verder trainen in de bak.
Fijn dat de vorst eindelijk aan het opzouten is he? Kunnen we eindelijk echt wat meer aan de slag... Ik ga kijken of ik zaterdag over een week mijn eerste les in Laren kan afspreken! Wordt een sukkel-lesje, maar ach, alleen al het feit dat we met de trailer ergens anders heengaan dan naar Emmeloord is geweldig
MontyRulezz
Geplaatst: 13-02-12 19:31
Dat is een leuk vooruitzich Gulpje! Weer een stap vooruit .
Ja gelukkig dat het warmer wordt, ik was die kou zo beu!!
Monty: bedoel daarmee dat hij veel sterker geworden is en oefeningen waar hij vroeger moeite mee had nu met z'n ogen dicht doet bij wijze van spreken. Is gewoon heel leuk rijden zo. Heb vandaag weer les gehad, wat zijgangen terug meegenomen, galopwerk zijn we eigenlijk al terug waar we gestopt waren in september. Het lijkt allemaal heel hard te gaan maar heb het gevoel dat Puk ook écht wil werken en niet zomaar wat rondjes lopen. Zijn been blijft 100% in orde staan dus dan zal het wel oké zijn
Goed nieuws LS en Gulpje! Monty fijn dat het nu wel weer goed gaat,..
Ik ga woensdag weer terug naar de smid,.. zijn rechterhoef (blessurebeen) is helemaal warm. Hopelijk is het een hoefzweer,... kon ook een kneuzing zijn. Zijn been zelf gaat net zo goed dus ik baaaal hievan, maar verklaart evt wel zijn onregelmatigheid/kreupelheid (nu ook rechtuit en niet alleen op de volte).
MontyRulezz
Geplaatst: 14-02-12 08:21
LS, ik heb het gevoel dat door al het stappen en draven rechtuit op de harde hij ook heel erg verbeterd is! Ik had het al raar gevonden als jouw ervaring juist andersom zou zijn . Ik zal ook veel nog op de weg te vinden zijn, voor mij blijft het een onderdeel van zijn training, veel km's maken buiten, de rest gaat dan veel gemakkelijker . Zolang als zijn been goed blijft ben je toch goed bezig .
Goh, Quiz, dat zou balen zijn ja!! Dan zat er dus toch iets niet helemaal goed. Ik ben benieuwd wat de smid zegt! Succes!!
Hij heeft flink gegalopeerd maar eigenlijk niet eens gekke sprongen gemaakt. Dus eigenlijk was ie een stuk braver dan verwacht. Vanavond maar eventjes rijden. Morgen stapdagje denk ik.
MontyRulezz
Geplaatst: 15-02-12 10:25
Succes vanmiddag Quiz!!
haha Teegee, dus hij had er wel zin in. Fijn dat hij geen gekke sprongen maakte. Gedraagt hij zich wel zo onder het zadel??
Zondag en maandag was ie echt even niet grappig onder het zadel. Daarom maar de beslissing genomen om toch even te longeren. Wel in de grote buitenbak dus geen kleine rondjes. Lekker voor hem dat ie toch even echt zn ei kwijt is.
MontyRulezz
Geplaatst: 15-02-12 11:04
Haha ja ik merk dat ze dat wel nodig hebben na al die bevroren grond .