Isapaardje schreef:Het is zelfs ook maar de vraag in hoeverre we onze paarden moeten voorzien van extra's in de vorm van mineralen en vitamines. Want ook daar is eigenlijk als je goed na ga kijken, erg weinig over te vinden en al helemaal niet (als je het naast elkaar ligt) overeenkomstig met elkaar. De een zegt zus, de ander zo. Het is allemaal nog in ontwikkeling.Beste Kathy
Je kunt er wel vanuit gaan dat er in hooi niet voldoende E zit, dat loopt vrij snel terug. Ik heb mijn hooi laten testen en ik moet dus wel gericht supplementen geven. In Engelstalig is er best veel, jammer genoeg in Nederlandstalig niet echt veel te vinden. Dr, Frank en dr. Johnson zeggen trouwens beiden dat je juist omdat veel paarden geen vers gras krijgen je wel moet supplementeren maar ook gaan ze uit van getest hooi. Ik realiseer met dat hooi testen niet voor iedereen is weggelegd als je kleinere partijen koopt en niet kunt opslaan. Ook verschilt mineralengehalte etc weer per perceel. Mijn hooi is bijvoorbeeld ook eiwitarm, ik moet dat dus aanvullen met luzerne.
Citaat:
En gekke is ... de boeren vroeger wisten het kennelijk wel wat onze paarden moesten eten. Mijn bijrijder van 85 zegt dat er vroeger nauwelijks te dikke paarden waren en ook geen ziektes als HB en IR was al helemaal niet bekend. Maandagziekte was het meest voorkomende ... werkpaard had ook zondagsrust gehad.
HB was wel bekend ook worden dikke nekken wel beschreven in oude boeken, die paarden vonden ze trouwens niet erg geschikt. Het zal wel veel minder voorgekomen zijn.
Of boeren het precies wisten weet ik niet, wel is het zo dat ze echt geen recreatiepaarden hadden en de paarden echt aan de bak moesten. Zieke paarden werden geslacht paarden waren een bedrijfsmiddel die echt hun kostje wel moesten verdienen, maar ik denk ook dat gras toen ook nog niet zulk productiegras was.
Over tolken heb ik meegenomen in mijn mail naar Kathryn Watts van safer grass. Het is nu natuurlijk nog allemaal prematuur maar zou natuurlijk mooi zijn als iets van een symposium organiseren lukt. Er zijn vast veel meer mensen met interesse en moeite met Engels dus mij lijkt een tolk ook een prima idee.