[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:27

lolclub schreef:
edit
even uit deze link gehaald http://www.adelaideplainsequine.com/doc ... %20dis.pdf ter vergelijking :

Haver ............................ 100 (GI schaal basis)
    Beet Pulp + Molasses ......... 94
    Beet pulp unrinsed ............ 72
    Rinsed beet pulp ............... 34

Zou het in dit geval niet interessant zijn om te weten hoeveel melasse toegevoegd is aan de bietenpulp?
Ik kan zo gauw geen ned of engelse link vinden, wel een franse:
http://www.inst-elevage.asso.fr/html1/IMG/pdf/Fichecoprod08.pdf
Het droge stof gehalte van melasse is 73 %, waarvan 64% suikers zijn...... het maakt dus volgens mij enorm veel uit hoeveel melasse is bijgevoegd aan de bietenpulp omdat er enorm veel suikers in zitten. En dus kan de GI veel hoger of lager uitvallen. Maar ik ben het met je eens, de GI is in elk geval hoger dan bietenpulp zonder toegevoegde melasse.
De vergelijking gewassen (geweekte?) bietenpulp is me ook niet helemaal duidelijk...... Hoe moet je bietenpulp wassen/spoelen, zonder dat er water achterblijft?

Karin

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:31

LC...bedoelen ze met rinsed dat zij het hebben gespoelt of dat jij het zelf spoelt?
Ik spoel mijn geweekte pulp ook nog een aantal keren,totdat het water helder is en niet bruin.

cato47...ik was het in een emmer en laat het dan uitlekken in een grote vergiet(per voerbeurt)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:33

romeorowan schreef:
@EstherHegt: ik heb zeker interesse in een clinic van Kathy Watts.

Ik ga er achteraan.
@Isapaardje zou het wat zijn als we ook proberen een tolk in te schakelen? Volgens mij moet dat wel mogelijk zijn. Kathy spreekt inderdaad alleen maar Engels. Het moet natuurlijk allemaal financieel etc wel te organiseren zijn maar ik weet van haar dat ze over een tijdje naar Europa komt en dan is er misschien iets te combineren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:38

cato47 schreef:
De vergelijking gewassen (geweekte?) bietenpulp is me ook niet helemaal duidelijk...... Hoe moet je bietenpulp wassen/spoelen, zonder dat er water achterblijft?

Uit de beide linken die ik geplaatst heb:

Beet pulp –
Rinse BP prior to soaking to remove surface contamination (Iron) until the water runs clear.
Soak the BP in hot or cold water and rinse.

It was the lowest glycemic index food in the study linked above and when owners rinse/soak/rinse beet pulp, sugar and starch can be as low as 5%

Dus vrij vertaald ;) :
Eerst wassen (om viezigheid uit te spoelen), dan weken om het te laten zwellen en dan uiteindelijk weer wassen om de eventuele rest-suikers uit het water en de pulp te spoelen.

De beste manier hoe het te doen heeft Geerke net gezegd, die heeft tenslotte ervaring met BP ;)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 05-09-10 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:40

:D ik doe het net andersom...eerst wellen dan spoelen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:48

geerke schreef:

Jij spoelt het net zo lang tot je helder water hebt, dus je zult ongetwijfeld ook de meeste rotzooi en suikers eruit spoelen toch ?
volgens mij maakt het ook niet zoveel uit dat je het eerst nog wast, als het spul uiteindelijk maar schoon is ;) .

Als je bovenstaand lijstje bekijkt kun je wel de conclusie trekken dat als je het niet naspoelt en het dus alleen geweekt al in de voerbak gooit,
dat de GI hoger is, er blijven dan dus toch ergens nog suikers achter.
Naspoelen lijkt me dus wel het belangrijkst

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 10:51

lolclub schreef:
@JP

we hebben het ook (alleen) over de kwikbeet van Dodson& Horrel,
Dat is voor zover ik weet ook de enige in Nederland verkrijgbare bietenpulp zonder toegevoegde melasse en speciaal voor dit soort doel ontwikkeld

Oh ja? Daar heb ik dan zeker overheen gelezen!
Hoe dan ook: er is inlandse bietenpulp verkrijgbaar zonder melasse, en áls er al melasse is toegevoegd dan moet je je vooral afvragen in welke hoeveelheid en dan nog of de hoeveelheid per voederbeurt werkelijk wel zo demonisch slecht is als men hier denkt.

Leuk stukje van een nederlandse deskundige - ik ben dol op haar opmerking 'empirisch geneuzel'

Bietenpulp als paardenvoeder: (on)gewenste effecten ?

Door: Annemarie F.S. Olsman

Bietenpulp is een voedermiddel met een omstreden reputatie; “het is rijk aan koolhydraten en dat is slecht voor een paard…”, “eenmaal opgenomen gaat het zwellen en dat veroorzaakt een maagruptuur…”, “het heeft geen voedingswaarde…”, “paarden vinden het niet smakelijk…”. Dit zijn allemaal uitspraken welke vaak het gevolg zijn van onwetendheid en wantrouwen jegens het product en zijn te scharen in de categorie ‘empirisch geneuzel’ omdat de effecten van bietenpulp als voedermiddel voor paarden nauwelijks zijn onderzocht. Toch zijn er de laatste jaren verschillende wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en worden er regelmatig discussies op internet gevoerd zoals in het onderstaande is samengevat. Hieruit blijkt dat ook bij de vaak genoemde relatie tussen bietenpulp en een slokdarmverstopping de vraag kan worden gesteld: feit of fabel?

Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.

Toepassing in de praktijk
Er zijn verschillende redenen, al dan niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, om bietenpulp op te nemen in het dagelijkse rantsoen.
Ten eerste zouden schrale paarden baat hebben bij pulp doordat ze sneller op gewicht komen en beter op gewicht blijven. Ook paarden die veel energie nodig hebben, maar niet onbeperkt krachtvoer kunnen opnemen (verzuring in de dikke darm), zouden welvaren bij bietenpulp. Pulp wordt om deze reden veel gevoerd aan renpaarden in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zou het een betere ruwvoerbron zijn dan hooi voor paarden met luchtwegproblemen: bietenpulp bevat veel vezels (lees: matig snel fermenteerbare koolhydraten), geen stof en geen schimmelsporen of allergenen die hooi juist wel bevat. Ook zouden paarden met gebitsproblemen makkelijker pulp op kunnen nemen dan hooi en zou het vanwege de goede verteerbaarheid een goed voeder zijn voor paarden die herstellende zijn van ziekte.
Naast bovengenoemde “praktijkervaringen” zijn er een aantal wetenschappelijk onderbouwde argumenten aan te dragen. Ten eerste zou bietenpulp het eiwitmetabolisme kunnen beïnvloeden, met name op het niveau van de absorptie van ammoniak. Door diverse auteurs wordt geadviseerd om paarden met leveraandoeningen bietenpulp te voeren. Dit advies is gebaseerd op het volgende: in de dikke darm zou bietenpulp enerzijds een pH daling induceren en anderzijds de microbiële groei stimuleren. Daardoor wordt er meer ammoniak met de mest uitgescheiden en dus minder ammoniak geabsorbeerd. Ammoniak wordt nog steeds gezien als een van de belangrijkste neurotoxische stoffen in de pathogenese van hepato-encefalopathie (HE). Een vermindering in de absorptie van ammoniak in de dikke darm zou het risico op HE verminderen en de lever ontlasten. De lever is immers het enige orgaan waar het neurotoxische ammoniak omgezet wordt in ureum, dat vervolgens door de nieren wordt uitgescheiden. Uit recent onderzoek blijkt dat het voeren van bietenpulp inderdaad leidt tot een daling in de veneuze ammoniakconcentratie.
Daarnaast is er beschreven dat het voeren van bietenpulp een daling in de veneuze creatinineconcentratie veroorzaakt. Mogelijk hangt dit effect samen met waarnemingen dat het voeren van bietenpulp leidt tot een verandering in het metabolisme van triacylglycerolen. Deze waarnemingen tezamen zouden kunnen duiden op een verandering in het energieverbruik van spieren. Echter, het mechanisme wat aan beide bovengenoemde waarnemingen ten grondslag ligt is niet geheel duidelijk en vraagt om nader onderzoek.
Tot slot zijn er vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen om aan te nemen dat bietenpulp de absorptie van mineralen zou beinvloeden.

Voorweken en smakelijkheid: gevaar …?
In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is voorweken (“natte pulp”) niet altijd nodig. In de literatuur is beschreven dat paarden 5 kg gedroogde bietenpulp (als brok) per dag opnamen zonder dat daarbij problemen werden gezien zoals een slokdarmverstopping. Problemen zijn echter niet ondenkbaar bij paarden die onvoldoende kauwen en/of wanneer water onvoldoende (niet ad lib) beschikbaar is. Ook blijkt het ene paard gevoeliger voor verstopping te zijn dan de ander. Daarom wordt door de meeste auteurs toch aangeraden om bietenpulp voor te weken in koud water (minstens 2 tot 3 uur) of in heet water (> 50 ºC, < 100 ºC en af laten koelen tot handwarme temperatuur). Voor de verhouding wordt geadviseerd: 3 L water op 1 kg pulpbrok. Alhoewel het zwelvermogen van pulp aanzienlijk is, zijn verhalen over maag- of darmrupturen niet gegrond bij gezonde paarden met een normale maaglediging en darmfunctie. Echter, bij paarden met ernstige motiliteitsstoornissen van het maagdarmkanaal (bijvoorbeeld een maagimpaction) is de kans op problemen zeker niet ondenkbaar.
Een bijkomend voordeel van voorweken is dat het voeren van poeders of oliën, zoals supplementen of geneesmiddelen, eenvoudiger wordt: door een supplement te mengen met de natte pulp is men er zeker van dat het supplement daadwerkelijk in het paard terecht komt en dat niet de helft aan de voerbak blijft kleven. Nadelen van voorweken zijn er echter ook. Ten eerste moet voorweken in koud water niet te lang duren (max 12 uur). De houdbaarheid van natte pulp is niet oneindig; schimmels afkomstig uit de omgeving gedijen prima op dit product. Ook treedt fermentatie op bij warme omgevingstemperatuur. Het mag duidelijk zijn dat dit de smakelijkheid niet bevordert. Dit probleem doet zich met name voor in de zomer. In de winter zou voorgeweekte pulp kunnen bevriezen; ook dit is niet bevordelijk voor de opname.
Over smaak valt niet te twisten, zelfs niet bij paarden. Voorgeweekte bietenpulp zou smakelijker zijn dan droge brok. Echter, paarden die niet gewend zijn om nat voer te eten kunnen in eerste instantie weigeren de geweekte pulp op te nemen. Een oplossing kan zijn om het krachtvoer (haver, biks, muesli) te mengen met de bietenpulp. En houdt immer rekening met het algemene principe van elke rantsoenwijziging: laat veranderingen geleidelijk plaatsvinden! Vaak wordt hiervoor een periode van 5 dagen aangehouden. Daarnaast is het van belang dat een paard ab lid beschikt over schoon fris water.

Verkrijgbaarheid en prijs
Bietenpulp is zowel nat (vers of ingekuild) als droog (gepelleteerd als brok) te verkrijgen.
Bij de fouragehandel is de brok verkrijgbaar in zakken van 20 of 25 kg. De prijs varieert tussen de E 5,- en 10,- per 25 kg. Voor zover bekend wordt bietenpulp niet verwerkt in Nederlandse commerciële krachtvoeders.
Hoeveel bietenpulp er dagelijks aan een paard gevoerd kan of zou moeten worden, hangt af van de reden waarom het opgenomen wordt in het totale rantsoen; is het de bedoeling om een deel van het ruwvoer (gras, kuil of hooi) òf juist een deel van het krachtvoer te vervangen? Wordt pulp gevoerd als extra energiebron naast het bestaande rantsoen? Of wil men een rantsoen samenstellen voor een paard met leverproblemen? Een rantsoenberekening biedt op dit soort vragen een eenvoudig antwoord.

Conclusie
Bietenpulp, al dan niet voorgeweekt, is een voedermiddel dat de energiedichtheid van het rantsoen aanzienlijk kan verhogen zonder dat daarbij het risico op verzuring in de dikke darm toeneemt. Daarnaast is bietenpulp een smakelijk, relatief eiwitarm product. De noodzaak of wens om bietenpulp voor te weken hangt samen met de eetgewoontes en eventuele ziekteproblemen van een paard en de praktische haalbaarheid. Alhoewel er sterke aanwijzingen zijn voor verschillende positieve effecten van bietenpulp op het metabolisme van het paard, dienen deze nader onderzocht te worden om de toepassing van bietenpulp in de (dieet)voeding en therapie van lever- en maagdarmaandoeningen beter te kunnen onderbouwen. De hoeveelheid bietenpulp welke gevoerd kan worden, evenals de noodzaak tot het supplementeren van mineralen en/of vitaminen, kan eenvoudig beoordeeld worden aan de hand van een rantsoenberekening.

Referenties

Literatuur:
Hallebeek J.M., Beynen A.C., 2002. Influence of dietary beetpulp on the plasma level of triacylglyerols in horses. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Jansen W.L., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Assessment of the minimum protein requirement of adult ponies. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Huurdeman C.M., Jansen W.L., Haaksma J., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Macronutrient digestibility, nitrogen balance, plasma indicators of protein metabolism and mineral absorption in horses fed a ration rich in sugar beet pulp. Submitted for publication.

Een uitgebreide literatuurlijst is op aanvraag bij de auteur te verkrijgen.

Over de auteur: Annemarie Olsman, oud-bestuurslid van VHiVer, heeft na het behalen van haar doctoraal Diergeneeskunde een excellent tracé programma doorlopen bij de HGP, Afdeling Voeding en Discipline Inwendige Ziekten. Dit excellent tracé programma, getiteld “Equine nutrition and hepatic function; a perfect match?” heeft zij in april 2002 afgerond. Op dit moment doet zij promotieonderzoek naar voeding en de ammoniakstofwisseling bij paarden en volgt de differentiatie coschappen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:16

Dank je wel JP ;) , mooi stuk !

Jannepauli schreef:
Hoe dan ook: er is inlandse bietenpulp verkrijgbaar zonder melasse, en áls er al melasse is toegevoegd dan moet je je vooral afvragen in welke hoeveelheid en dan nog of de hoeveelheid per voederbeurt werkelijk wel zo demonisch slecht is als men hier denkt.

Met deze zin krijg ik het idee dat je niet helemaal de intentie begrijpt van wat ik nu feitelijk bedoel.
Op de vorige pagina geef ik een voorbeeld hoe je bijvoorbeeld de bietenpulp in je voerregime kunt opnemen als je paard te sterk reageert op het hooi wat je nu voert.
Je kan dan dus juist mét bietenpulp welke ongemelasseerd is de totaalgift van suikers naar beneden halen waardoor de glucosespiegel minder piekt over de dag.

Geef je bietenpulp met melasse is dit effect feitelijk dus weg (zie de GI tabel) .

Er zijn dames hier die afhankelijk zijn van weidehooi van hun SH of niet aan graszaadhooi kunnen komen,
dames met te dunne pony's of pony's met een vergevorderd stadium van IR.
Is het dan niet mooi dat er dus nog een voedermiddel bestaat naast hooi alleen, om deze pony's op gewicht te houden en/of de glucosespiegel niet extreem laat stijgen ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:42

Tolk zou wel een idee zijn Esther.
Ik zal niet de enige zijn (hoop ik) die niet goed is in Engels, maar wel interesse heeft in zo'n lezing.

Wat kruiden en fructaan en zo ... ja alles is opletten natuurlijk.
Ook eikels, bladeren van bomen/struiken ... alles kan net die druppel zijn.

Daarom blijf je met een IR/HB paard ook continu bezig met kijken naar voeding, naar het totaalplaatje.

Maar niet alles ontnemen natuurlijk, want ook daarin weet ik uit ervaring dat dit averechts gaat werken op den duur.

Het is zelfs ook maar de vraag in hoeverre we onze paarden moeten voorzien van extra's in de vorm van mineralen en vitamines. Want ook daar is eigenlijk als je goed na ga kijken, erg weinig over te vinden en al helemaal niet (als je het naast elkaar ligt) overeenkomstig met elkaar. De een zegt zus, de ander zo. Het is allemaal nog in ontwikkeling.

En gekke is ... de boeren vroeger wisten het kennelijk wel wat onze paarden moesten eten. Mijn bijrijder van 85 zegt dat er vroeger nauwelijks te dikke paarden waren en ook geen ziektes als HB en IR was al helemaal niet bekend. Maandagziekte was het meest voorkomende ... werkpaard had ook zondagsrust gehad.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:15

Oh, fijn artikel Jannipauli!
Ik heb jaren lang bietenpulp gevoerd aan een oud paard, (vorig jaar overleden op 29 jarige leeftijd). Hij deed het er altijd goed op!
Alleen, omdat ik nog nooit van IR gehoord had, heb ik het nog nooit gespoeld. Alleen 12 uur laten weken (hij had al een keer slokdarmverstopping gehad, niet van bietenpulp overigens) in koud water en zo gegeven.

Hoe ik nu bietenpulp moet spoelen is me nu ook duidelijk :o? Ik ga op zoek naar een groot vergiet.

Lolclub, dat de GI omhoog gaat is duidelijk, maar is toch afhankelijk van de hoeveelheid melasse? Wat doet bijvoorbeeld het toevoegen van 3% melasse aan bietenpulp? Als ik het goed uitreken krijg ik dit:
Als ik op een zak van 25 kg, dan 750 gr melasse toevoeg, = 550 gr droge stof ( 73%) = 350 gr suiker (64% suiker)
Voeren van 1 kg bietenpulp geeft dan 14 gr suiker extra ......
Dit lijkt mij toch niet echt veel? Maar goed, ik heb ook geen idee hoeveel melasse toegevoegd wordt aan bietenpulp!
Theoretisch zou het suikergehalte ook nog minder moeten worden als je spoelt.

Karin

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:18

Isapaardje schreef:
En gekke is ... de boeren vroeger wisten het kennelijk wel wat onze paarden moesten eten. Mijn bijrijder van 85 zegt dat er vroeger nauwelijks te dikke paarden waren en ook geen ziektes als HB en IR was al helemaal niet bekend. Maandagziekte was het meest voorkomende ... werkpaard had ook zondagsrust gehad.

Volgens mij was er gewoon minder aanbod van commercieel voer met een leuk praatje...dit is volgens mij de grootste boosdoener! Marketing, creeren van een noodzaak die achteraf niet zo heel nodig bleek te zijn.
De paarden moesten een stuk harder werken dan nu! Ook moest er goed op geld gelet worden en gaf je je paard echt niet meer dan nodig.

Karin

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:42

Isapaardje schreef:
Het is zelfs ook maar de vraag in hoeverre we onze paarden moeten voorzien van extra's in de vorm van mineralen en vitamines. Want ook daar is eigenlijk als je goed na ga kijken, erg weinig over te vinden en al helemaal niet (als je het naast elkaar ligt) overeenkomstig met elkaar. De een zegt zus, de ander zo. Het is allemaal nog in ontwikkeling.Beste Kathy

Je kunt er wel vanuit gaan dat er in hooi niet voldoende E zit, dat loopt vrij snel terug. Ik heb mijn hooi laten testen en ik moet dus wel gericht supplementen geven. In Engelstalig is er best veel, jammer genoeg in Nederlandstalig niet echt veel te vinden. Dr, Frank en dr. Johnson zeggen trouwens beiden dat je juist omdat veel paarden geen vers gras krijgen je wel moet supplementeren maar ook gaan ze uit van getest hooi. Ik realiseer met dat hooi testen niet voor iedereen is weggelegd als je kleinere partijen koopt en niet kunt opslaan. Ook verschilt mineralengehalte etc weer per perceel. Mijn hooi is bijvoorbeeld ook eiwitarm, ik moet dat dus aanvullen met luzerne.

Citaat:

HB was wel bekend ook worden dikke nekken wel beschreven in oude boeken, die paarden vonden ze trouwens niet erg geschikt. Het zal wel veel minder voorgekomen zijn.
Of boeren het precies wisten weet ik niet, wel is het zo dat ze echt geen recreatiepaarden hadden en de paarden echt aan de bak moesten. Zieke paarden werden geslacht paarden waren een bedrijfsmiddel die echt hun kostje wel moesten verdienen, maar ik denk ook dat gras toen ook nog niet zulk productiegras was.

Over tolken heb ik meegenomen in mijn mail naar Kathryn Watts van safer grass. Het is nu natuurlijk nog allemaal prematuur maar zou natuurlijk mooi zijn als iets van een symposium organiseren lukt. Er zijn vast veel meer mensen met interesse en moeite met Engels dus mij lijkt een tolk ook een prima idee.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:03

zwelgje27 schreef:
Paars: het 'rijke' hooi mengen met graszaadhooi is dan misschien ook een optie..?

Ja, dat doe ik nu, maar stél dat het graszaad op is (wat ik probeer te voorkomen natuurlijk), en ik kan niet goed meer mengen, dan is dit wellicht een fijn alternatief.

@JP, mooi artikel!
lolclub schreef:
geerke schreef:

Jij spoelt het net zo lang tot je helder water hebt, dus je zult ongetwijfeld ook de meeste rotzooi en suikers eruit spoelen toch ?
volgens mij maakt het ook niet zoveel uit dat je het eerst nog wast, als het spul uiteindelijk maar schoon is ;) .

Als je bovenstaand lijstje bekijkt kun je wel de conclusie trekken dat als je het niet naspoelt en het dus alleen geweekt al in de voerbak gooit,
dat de GI hoger is, er blijven dan dus toch ergens nog suikers achter.
Naspoelen lijkt me dus wel het belangrijkst

Even redenerend vanuit de troep die erop/ertussen zit denk ik dat de volgorde wel van belang is of kan zijn. Want als je niet eerst spoelt, dan lost een deel van troep wellicht op in dat welwater en wordt opgenomen door de pulp. Als je eerst wast tot het water helder is, en dan de schone pulp laat wellen, dan weet je dat er ín de geweekte pulp geen opgelostte troep zit?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:29

cato47 schreef:
Lolclub, dat de GI omhoog gaat is duidelijk, maar is toch afhankelijk van de hoeveelheid melasse? Wat doet bijvoorbeeld het toevoegen van 3% melasse aan bietenpulp? Als ik het goed uitreken krijg ik dit:
Als ik op een zak van 25 kg, dan 750 gr melasse toevoeg, = 550 gr droge stof ( 73%) = 350 gr suiker (64% suiker)
Voeren van 1 kg bietenpulp geeft dan 14 gr suiker extra ......
Dit lijkt mij toch niet echt veel? Maar goed, ik heb ook geen idee hoeveel melasse toegevoegd wordt aan bietenpulp!
Theoretisch zou het suikergehalte ook nog minder moeten worden als je spoelt.

Dat denk ik wel ja, hoe meer melasse hoe meer reactie van de glucosespiegel.
Ik weet dat er maximaal 10% melasse in paardenvoer verwerkt mag worden, maar hoeveel er in de diverse soorten bietenpulp zit...

Maar nogmaals, als je bietenpulp wilt geven als extra, als basis voor je medicijnen, om je pony/paard wat in gewicht te te laten toenemen enz,
dan zal dat beetje melasse misschien geen kwaad kunnen, en wellicht spoel je er ook wel wat van uit.

Waar het in mijn genoemde voorbeeld om ging, was dat je met ongemelasseerde bietenpulp juist het NSC gehalte in je andere voer kunt compenseren.

Zoals te lezen is in de bijgevoegde linken is het mogelijk om bietenpulp uit te spoelen tot een NSC gehalte van rond de 5%,
het meeste weidehooi varieert tussen de 7 en de 18 % NSC, waarbij het gemiddelde ligt rond de 13% .
Bij een IR, EMS, ECD of HB paard wordt geadviseerd om voer te verstrekken onder de 10% tot 12 % NSC (afhankelijk van de ernst van de IR) ,
zou je dus van het ene wat minder geven en van het andere wat meer, dan compenseer je dus in NSC gehalte en geef je toch voldoende ruwvezel.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:44

De enige bietjes die ik ken zijn de rode en die liggen dan gekookt op mijn bord :D . Kan iemand me vertellen (Geerke?) wat ik me qua volume er bij moet voorstellen, bij bijv. een kilo voor en na het weken? En hoe lang doen ze daar dan over?

even googlend op bietenpulp afbeeldingen kwam ik dit verhaal tegen :wow:
(na aanklikken even wachten, dan opent de pagina vanzelf. Dan even scrollen naar het 2e verhaal.....oef.)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:34

paars schreef:
even googlend op bietenpulp afbeeldingen kwam ik dit verhaal tegen :wow:
(na aanklikken even wachten, dan opent de pagina vanzelf. Dan even scrollen naar het 2e verhaal.....oef.)

yuk :r ... arm dier

Heb je de stoute schoenen ... uh, rijlaarzen al aangetrokken ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:39

Nee, we zijn nog bezig met de voorbereidende werkzaamheden ;-) . Eerst onbelast weer wat meer dóen. Om de dag-twee dagen wat rustig werk in de longeerbak. We zitten op schema (rioooooo), wees niet bang ;-) haha.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:48

paars schreef:
Nee, we zijn nog bezig met de voorbereidende werkzaamheden ;-) . Eerst onbelast weer wat meer dóen. Om de dag-twee dagen wat rustig werk in de longeerbak. We zitten op schema (rioooooo), wees niet bang ;-) haha.

Oh Mooi, Ik ben al even vluchtschema's aan het bekijken geweest
we moeten namelijk wel een tussenlanding inplannen om Geerke en Geerke _O- op te halen.

Hier is de te rijden proef alvast ;) : http://www.knhs.nl/objects/00012428.pdf

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:10

lolclub schreef:
paars schreef:

Oh Mooi, Ik ben al even vluchtschema's aan het bekijken geweest
we moeten namelijk wel een tussenlanding inplannen om Geerke en Geerke _O- op te halen.

Hier is de te rijden proef alvast ;) : http://www.knhs.nl/objects/00012428.pdf

:D mag ik hem wel even borstelen :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:49

@geerke
borstelen is toch nergens voor nodig. :D Gewoon optuigen en rijden. Makkie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 09:31

Citaat:
Met deze zin krijg ik het idee dat je niet helemaal de intentie begrijpt van wat ik nu feitelijk bedoel.
Op de vorige pagina geef ik een voorbeeld hoe je bijvoorbeeld de bietenpulp in je voerregime kunt opnemen als je paard te sterk reageert op het hooi wat je nu voert.
Je kan dan dus juist mét bietenpulp welke ongemelasseerd is de totaalgift van suikers naar beneden halen waardoor de glucosespiegel minder piekt over de dag.

Ja, of jij snapt mij niet..:)

Als je gewone bietenpulp mét melasse aanschaft, kun je er door spoelen/persen volgens onderstaande handelingen er voor zorgen dat je er minder suikers in hebt:

You donot need 'designer Beetpulp!! ( het leven is al duur genoeg!)

If you prepare beet pulp with molasses you can feed this safely – it actually has less sugar than soaked, plain beet pulp. We were surprised at this fact. This is probably due to our soaking and rinsing process.

Starch Simple Sugar
Data Base – Equi-Analytical Soaked Plain Beet Pulp 1.8 2.4
Prepped soaked/rinsed Beet Pulp with molasses
Also run at Equi-Analytical Labs (9/25/08) 0.1 0.1

Steps to Feed Beet Pulp with Molasses to Horses (How we prepped):

1.1 cup of beet pulp into a bowl with 4 cups of water. Soak this for 24 hours – This is just what you will do in the real world for making it up in the morning to use the next day.
2.Next, we poured it into a colander and hand pushed it down for 5 seconds to squeeze out water.
3.Then, we rinsed it in cold water for 30 seconds and squeezed it out again for 5 seconds.
4.All done – ready to feed. Easy, quick, inexpensive.
Conclusion: Prepped Beet Pulp is a safe product for the Insulin Resistant horse.

Also, you should soak plain beet pulp because dry, plain beet pulp has a simple sugar of 9.2 which drops to 2.4 if soaked. Go to the Equi-Analytical site to see this additionally surprising fact!

Eigenlijk werkt dit dus op hetzelfde systeem als het uitspoelen van hooi, waardoor het minder sukers bevat.

Anyway, ik heb weer 's een site gevonden waar de liefhebber zich in de handjes kan wrijven! Hele nuttige info uit de praktijk met artikelen http://www.equinemedsurg.com/articles.html

Staat ook info op over Glucosamine!! Pergolide etc.

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:18

Ik heb reactie gehad van Havens:

Citaat:
Goedemorgen,

Ik ben het gedeeltelijk met u eens dat paarden en pony’s die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid ook baat hebben bij een zo laag mogelijk zetmeel gehalte, echter oorzaak nummer 1 van hoefbevangenheid is toch echt een te hoog suikergehalte, en deze is extreem laag in de Natural Balance. Indien de granen in een brok of muesli onbehandeld zijn dan kan kan een te hoog zetmeel gehalte invloed hebben echter de granen in de Natural Balance zijn alemaal behandeld (Geexpandeed, geextrudeerd etc.) en daardoor is het het zetmeel zeer licht verteerbaar geworden en heeft het geen invloed op paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. De reden dat wij kiezen voor een redelijk hoog aandeel granen (en daardoor een iets hoger zetmeel gehalte) is wij dit product ook geschikt hebben gemaakt voor sportpaarden of paarden die toch arbeid moeten verrichten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:58

Deel 2 alweer, poeh.
Ik volg het allemaal niet zo, omdat het te snel gaat en tevens ook omdat ik eigenlijk niets te vertellen heb steeds.
Nu heb ik wel wat te vertellen en heb ik er ook bewust voor gekozen het hier te vertellen, omdat juist jullie precies weten "hoe te verzorgen".

Omdat wij binnenkort ons eerste kindje verwachten en ik de zorg voor de paarden niet aan mijn vriend kan/wil overdoen (allergie, tijd, mijn hobby niet de zijne etc) moet ik een nieuw huis zoeken voor mijn paarden. Dus ook voor onze pony.
Het is een stoer welsh A ruintje met een roan kleurtje. Geboren in 2002.
Hoeft bij ons niet meer te doen dan luisteren wanneer nodig, bijvoorbeeld bij de hoefsmid. Verder wandelt hij gewoon rond. Houdt hij van spelen en ondeugend doen, wat hem iets te bijdehand maakt om braaf kinderpony te spelen.
Is gevoelig voor hoefbevangenheid, maar....heeft daar in princiepe geen last van,
kan dus gewoon 24/7 op de korte weide, eet marstall vito in de winter en eet gewoon hooi.
Er hoeft voor hem dus niets aangepast te worden, enkel dat er zodra het gras gaat groeien, even opgelet wordt dat het hem niet teveel wordt.
Eis nieuwe baasje: zeer goede uitbreekproof omheining (lint met stroom blijft hij niet achter) en veel liefde.

Mocht je interesse hebben, stuur dan effies een PBtje.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:34

Ik heb een mail van HAVENS ontvangen:

Citaat:
Goedemorgen,
Ik ben het gedeeltelijk met u eens dat paarden en pony’s die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid ook baat hebben bij een zo laag mogelijk zetmeel gehalte, echter oorzaak nummer 1 van hoefbevangenheid is toch echt een te hoog suikergehalte, en deze is extreem laag in de Natural Balance. Indien de granen in een brok of muesli onbehandeld zijn dan kan kan een te hoog zetmeel gehalte invloed hebben echter de granen in de Natural Balance zijn alemaal behandeld (Geexpandeed, geextrudeerd etc.) en daardoor is het het zetmeel zeer licht verteerbaar geworden en heeft het geen invloed op paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. De reden dat wij kiezen voor een redelijk hoog aandeel granen (en daardoor een iets hoger zetmeel gehalte) is wij dit product ook geschikt hebben gemaakt voor sportpaarden of paarden die toch arbeid moeten verrichten.

Indien U ook een folder wenst te ontvangen s.v.p. uw adres + postcode terugmailen.

BR,

Bart Minten, Havens Horsefeed

The Netherlands

+31-478638 238

info@havens.nl

http://WWW.horsefeed.nl

edit: oh zie dat jij dezelfde hebt ontvangen capopjekop!!
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 06-09-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:35

gut.....da's toevallig .... |o kant en klaar bedrijfje....