Een straal die meedraagt? Dat is wel de bedoeling van een paardenhoef

Geen centrale afrol: don't worry

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
joopie7 schreef:Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb eigenlijk een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb dus een paard met zeer slechte hoorn kwaliteit, hij wordt TB bekapt maar ik haal er elke week zelf een vijltje om heen omdat anders zijn hoefwand gaat brokkelen. Hij staat 24/7 in het land en om de zoveel tijd vet ik hem in met textura.
Maar nu het probleem: Hij heeft eigenlijk altijd last gehad van vertikale scheuren in zijn hoef, tot aan de kroonrand. Deze waren eigenlijk altijd vrij oppervlakkig en groeide weer netjes uit, om de zoveel tijd ontsmette ik zijn hoef zodat er geen bacterie bij kon komen. Ondanks dat het geen mooi plaatje gaf heb ik me er nooit echt zorgen over gemaakt. Maar de laatste tijd gaat het dus echt niet goed. Zijn scheuren helen niet meer en omdat er vuil tussen komt zet de scheur aan de onderkant uit. En ondertussen heeft hij aan één voet al 4 scheuren zittenOh ja, en hij staat een beetje frans, weet niet of dat meespeelt?
Ik heb het met mijn smid besproken wat er aan moet gebeuren en die zegt dat de enige oplossing hiervoor is om hem even tijdelijk op een ijzertje te zetten totdat de scheuren weer mooi geheeld zijn. Wat denken jullie hier over? En voor wat voor beslag zou ik moeten gaan? Ik zat zelf te denken aan kunstof plak beslag omdat hij dan niet genageld hoeft te worden.
Arabesk schreef:ja die ongelijke hoefballen dat zíe je toch, of ben ik nou gek?
Bandida schreef:Ik kan je alvast vertellen dat dat voor mensen niet het geval is, dat was me al lang eens opgevallen![]()
Maar serieus, nee dat is een misvatting, dat lijkt zo omdat de huid naar achter begint te trekken en een deel van het nagelbed bloot komt. De haren veranderen wat van kleur, maar groeien doen ze niet.