Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:57

Met Opala eens. Er zijn zaken aan de hoef te zien, die met een vijltje heel makkelijk zelf te corrigeren zijn: bijv. kwartierboogjes en de hielen rechtzetten. Persoonlijk vind ik de hielen van/voor dit specifieke paardje te hoog, a-symmetrisch + af en toe vreemd (op)gevijld.
Een straal die meedraagt? Dat is wel de bedoeling van een paardenhoef ;-)

Geen centrale afrol: don't worry :P Is eerder regel dan uitzondering.

_Mel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:09

Ik zal vanmiddag even een foto maken van zijn (witte) achterhoeven. Ik vind ze nogal plat. Hij moet wel binnekort weer bekapt worden, maar vind het wel interessant om te horen wat jullie er van vinden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:25

Ik wil best een curcus doen, lijkt me onwijs intressant.
Maar nu geen tijd en geen geld voor.
Wie weet komt dat nog eens.

kwartierboogjes? je bedoelt zeg maar van die holletjes erin vijlen die van nature bij de wilde mustangs erin zitten?

Ik kan me niet voorstellen dat de hielen te hoog zijn (aangezien mijn smid ze al te laag vind, en dat bedoel ik dus met al die verschillende meningen) want als je ze korter maakt en dan heb ik het echt over mm werk, dan gaat hij op zijn ballen lopen.
Die hielen zijn dus A symmetrisch omdat hij dus scheef loopt (afrolt) en dus de binnenkant van zijn hoef breder uitloopt (dat is dus ook hetgeen wat mij dwars zit) Wat bedoel je met vreemd opgevijld?

En wat is een centrale afrol?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:28

Vlak bekappen en voet-as recht!

Als je moeite hebt de voet-as te beoordelen dan kun je het bekappen beter aan de hoefsmid overlaten, je richt anders meer schade (op den duur) aan dan goed voor het dier is.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:58

Ik bekap ook niet zelf....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:30

Wietje heeft ongeveer hetzelfde. Die staat ook 'scheef' op haar voorhoefjes en heeft flares naar binnen toe. Ik heb laatst een andere smid erbij gehaald, en die heeft haar ietsjes rechter op de hoefjes gezet. Hij zal dit volgende keer weer doen.
Bij ons kwam er ook zo'n rand waar veel steentjes in gingen zittne, en ook hadden wij veel last van scheuren. Dit was ook mede vanwege de wat langere wand, maar ook door de flares. De hoefwand is daar ook nog best kwetsbaar, maar dat zal hopelijk ook weer bijtrekken met het juiste bekappen.

Mijn vos staat ook 'kort' maar over een week of 6 zal hij het gewoon weer bijwerken. Het is blijkbaar niet heel snel te kort. Ik ben heel wat anders gewend in de oude tijden toen ze nog op ijzertjes stond :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:33

haai jij ook hier? :D

Zack heeft geen last van scheuren oid gelukkig!
Zijn hoeven zelf zijn ook echt super sterk, dus wat dat betreft mag ik van geluk spreken.

Hoe heeft jou smid dat bij gewerkt??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:39

Pagina 51 heb ik verschillende fototjes geplaatst. Van hoe het was, en hoe het nu is. Ze stond erg scheef, maar hij heeft een flink stuk eraf gehaald nog. De wand een stuk ingekort, omdat die bij ons nog flink uitstak, zool bijgewerkt, en de flares wat proberen weg te werken. Maar omdat de wand snel dun wordt zal dit niet snel gaan, en zullen er meer beurten moeten volgen tot ze weer wat rechtere en mooiere voetjes krijgt.

Van dit:
Afbeelding

Naar dit (wel wat andere hoek genomen helaas)
Afbeelding

Al had ik het 'geluk' dat er nog best een stuk af gehaald kon worden. Dat is dan toch wat makkelijker. Nu heeft ze ook constant hoefschoenen aan voor, zodat ze niet veel zullen slijten en de volgende beurt er hopelijk weer een stukje 'af' kan om het weer wat beter te zetten.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:07

Zo zien Zack zijn hoeven er ook altijd uit als hij net bekapt is..
tenminste die ronde vorm ;) alleen mijn smid zegt dat ik die vorm maar moet accepteren dus doet hij er verder niks mee.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:54

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb eigenlijk een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb dus een paard met zeer slechte hoorn kwaliteit, hij wordt TB bekapt maar ik haal er elke week zelf een vijltje om heen omdat anders zijn hoefwand gaat brokkelen. Hij staat 24/7 in het land en om de zoveel tijd vet ik hem in met textura.
Maar nu het probleem: Hij heeft eigenlijk altijd last gehad van vertikale scheuren in zijn hoef, tot aan de kroonrand. Deze waren eigenlijk altijd vrij oppervlakkig en groeide weer netjes uit, om de zoveel tijd ontsmette ik zijn hoef zodat er geen bacterie bij kon komen. Ondanks dat het geen mooi plaatje gaf heb ik me er nooit echt zorgen over gemaakt. Maar de laatste tijd gaat het dus echt niet goed. Zijn scheuren helen niet meer en omdat er vuil tussen komt zet de scheur aan de onderkant uit. En ondertussen heeft hij aan één voet al 4 scheuren zitten := Oh ja, en hij staat een beetje frans, weet niet of dat meespeelt?
Ik heb het met mijn smid besproken wat er aan moet gebeuren en die zegt dat de enige oplossing hiervoor is om hem even tijdelijk op een ijzertje te zetten totdat de scheuren weer mooi geheeld zijn. Wat denken jullie hier over? En voor wat voor beslag zou ik moeten gaan? Ik zat zelf te denken aan kunstof plak beslag omdat hij dan niet genageld hoeft te worden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:26

joopie7 schreef:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik heb eigenlijk een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb dus een paard met zeer slechte hoorn kwaliteit, hij wordt TB bekapt maar ik haal er elke week zelf een vijltje om heen omdat anders zijn hoefwand gaat brokkelen. Hij staat 24/7 in het land en om de zoveel tijd vet ik hem in met textura.
Maar nu het probleem: Hij heeft eigenlijk altijd last gehad van vertikale scheuren in zijn hoef, tot aan de kroonrand. Deze waren eigenlijk altijd vrij oppervlakkig en groeide weer netjes uit, om de zoveel tijd ontsmette ik zijn hoef zodat er geen bacterie bij kon komen. Ondanks dat het geen mooi plaatje gaf heb ik me er nooit echt zorgen over gemaakt. Maar de laatste tijd gaat het dus echt niet goed. Zijn scheuren helen niet meer en omdat er vuil tussen komt zet de scheur aan de onderkant uit. En ondertussen heeft hij aan één voet al 4 scheuren zitten := Oh ja, en hij staat een beetje frans, weet niet of dat meespeelt?
Ik heb het met mijn smid besproken wat er aan moet gebeuren en die zegt dat de enige oplossing hiervoor is om hem even tijdelijk op een ijzertje te zetten totdat de scheuren weer mooi geheeld zijn. Wat denken jullie hier over? En voor wat voor beslag zou ik moeten gaan? Ik zat zelf te denken aan kunstof plak beslag omdat hij dan niet genageld hoeft te worden.

Moeilijk iets echt zinnigs te zeggen, maar toch een poging: als eerste zou ik persoonlijk willen uitsluiten dat white-line desease meespeelt en dus hop naar de vee-arts ermee. Daarnaast helen scheuren enkel door ze open te leggen = zo ver als mogelijk uit te vijlen/ uit te kappen.
Fixatie van scheuren dmv ijzers e.d. werkt, mijn inziens, niet.... wrictie blijft nml.

Plakijzers heb ik zelf slechte ervaring mee: blijven niet zitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:24

Ik heb ook een paard met verticale scheuren. Die heeft hij al heel zijn volwassen leven (19j) en op zich is dat prima te beheren. Oorzaak onbekend, maar ze worden niet groter of kleiner en hij heeft nergens last van. Hij loopt al 8 jaar probleemloos blootsvoets.
Ik let er wel op dat hij nooit op de uiteinden van de scheuren begint te lopen. Ze bevinden zich enkel in de buitenste hoornlaag, en zo lang je een goeie mustang roll hebt onderaan de hoef komen ze nooit in contact met de grond, of onder druk te staan.
Dit weekend ga ik hem bekappen, mocht het je interesseren dan wil ik wel eens een foto nemen ter vergelijking.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:37

Bij mij ging het ook 7 jaar lang prima, het is echt het laatste half jaar dat het echt problematisch wordt. Mustang roll heeft hij al, de vertikale scheuren aan de voorkant liggen dus ook vrij van druk. Alleen aan de zijkant niet, en daar heeft hij aan één kant nu wel 3 scheuren zitten := Ik begin met nu echt zorgen te maken, helemaal nu ik de verhalen van WLD lees, daar word ik niet bepaald vrolijk van.

Denk idd dat ik hem maar eens goed moet laten checken om in ieder geval WLD te kunnen uitsluiten voordat ik verdere maatregelen neem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:57

Ik assume dat dit topic wel open mag blijven, aangezien het een doorlopend topic is, alleen is er nu toevallig even twee weken niks gezegd. :+

Om de boel weer een beetje op gang te houden heb ik hier de foto's van de laatste cursus *met griezelhoeven*

let op de eerste foto hoe de hoog de hielen zijn en hoe ongelijk de hoefballen zijn!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

vermoedelijk een HKO paard. Eggbars zijn de achterdeur uit ^)

dezelfde hoef zonder ijzer

Afbeelding

Hier nog wat voor en na'tjes

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:10

Pfff die hoef met dat ijzer... zucht..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:18

Zack schreef:
Pfff die hoef met dat ijzer... zucht..

Die is echt horror, hoe kan een paard daar nu ooit gezond op lopen? Sommige paardenhouders zijn blind.. (en hun smid + da blijkbaar ook)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:26

ja die ongelijke hoefballen dat zíe je toch, of ben ik nou gek?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:29

en anders zie je toch hoe lang en slecht die hoef er uit ziet... Ongelooflijk.

Arabesk, waar ik nog erg benieuwd naar ben... Misschien een stomme vraag, maar ik heb wel eens gehoord dat bij mensen de nagels en haren nog doorgroeien als ze overleden zijn. Groeien bij paarden nu ook de hoeven nog door als ze overleden zijn?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:34

Ik kan je alvast vertellen dat dat voor mensen niet het geval is, dat was me al lang eens opgevallen :Y)
Maar serieus, nee dat is een misvatting, dat lijkt zo omdat de huid naar achter begint te trekken en een deel van het nagelbed bloot komt. De haren veranderen wat van kleur, maar groeien doen ze niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:37

Arabesk schreef:
ja die ongelijke hoefballen dat zíe je toch, of ben ik nou gek?

Volgens mij zijn het niet alleen de hoefballen, de hele voet is asymmetrisch. Dat kan aangeboren zijn, maar ik vraag me nu wel af of je dit ook kan veroorzaken door ongelijke belasting over een lange tijd. Bv door een paard dat één zijde van de voet probeert te ontlasten toch nog door te laten lopen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:45

Bandida schreef:
Ik kan je alvast vertellen dat dat voor mensen niet het geval is, dat was me al lang eens opgevallen :Y)
Maar serieus, nee dat is een misvatting, dat lijkt zo omdat de huid naar achter begint te trekken en een deel van het nagelbed bloot komt. De haren veranderen wat van kleur, maar groeien doen ze niet.

Ik ben even gaan googlen om je ongelijk te bewijzen (aangezien ik er heilig van overtuigd was...) En kwam tot de conclusie dat je helemaal gelijk hebt, haha... Weer een misverstand opgeheldert.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:00

secricible schreef:
Ik ben even gaan googlen om je ongelijk te bewijzen (aangezien ik er heilig van overtuigd was...)

:D :D
Tja, het is ook niet echt een alledaags onderwerp ;-)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:19

Heey,

Interessant topic om door te lezen! :j Zit nu al tientallen pagina's te bekijken.

Ikzelf heb een pony die stokkreupel loopt op kleine steentjes. Soms kan één los asfaltsteentje er al voor zorgen dat ze bijna op een knie belandt.. Van voren heeft ze dan ook ongelovelijke 'plathoeven' die al heel snel raar groeien. Van achteren heeft ze hele mooie hoefjes die altijd uit zichzelf mooi in model blijven. :j

De hoefsmid probeerd hier verandering in te brengen door de stand elke keer heel subtiel ietsjes te veranderen, maar dat helpt niet.

Misschien dat ik een keer een foto kan plaatsen? :P Ik bedoel, niet geschoten is altijd mis, toch? :D Misschien valt iemand ineens iets op waar we heel veel aan hebben! :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:12

platte zool zegt mij al genoeg, dan is de witte lijn ook niet ok, dat betekent dat het hoefbeen op de zool aan het drukken is en dat geeft enorme gevoeligheid.

Voeding aanpassen, huisvesting aanpassen en mustangroll aanbrengen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:17

Er zitten ook nog enorme kalkoenen in dat ijzer }>