[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:53

Tja bokt he -.- ! Ze weten het altijd beter. Heb je topic geopend met dat filmpje bedoel je? jij weet toch hoe je paard altijd loopt etc hun niet Lachen

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:24

haf_jessie schreef:
pff heb een topic geopent hieronder, en daar zijn mensen niet zo blij. Kan je ook beter niet doen he hahaha

Ik heb het topic even doorgelezen en ik kan me voorstellen dat je hier onzeker van wordt. Jij bent al heel erg blij met de verbetering en wil dat vervolgens delen met andere mensen hier. Mensen willen altijd goed bedoelde adviezen geven of juist heel erg duidelijk maken dat je verkeerd bezig bent! Boos!
Jij hebt er heel erg veel aan gedaan, bent bij meerdere klinieken geweest en als iedereen in zo'n topic komt met allerlei potentiële diagnosen dan wordt je daar heel erg onzeker van. Het heeft je, neem ik aan, genoeg geld gekost zo langzamerhand en hiermee maak je duidelijk hoeveel het jou allemaal waard is. Ik denk dat er veel mensen zijn die in zo'n geval al lange tijd afscheid hadden genomen van zo'n paard.
Ik vind in ieder geval niet dat je verkeerd bezig bent, je doet alles in goed overleg met je DA. Ik zou zeggen volg je hart want jij kent Jessie goed genoeg om te bepalen of ze verbetert of juist verslechtert. En ook niet geheel onbelangrijk, dat ze plezier beleeft aan het werken. Als ze pijn heeft dan merk je dat ongetwijfeld snel genoeg.
Ga gewoon lekker door met het longeren en het rijden, en ga hier dan ook vooral heel erg van genieten .. Ach gut !! Ik geloof er ook in dat ze door gewoon te bewegen steeds beter gaat worden ..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:41

Ik herken dit loopje een beetje van Evita een poosje geleden, haf_jessie. Ik neem aan dat ze haar rug met de botscan wel bekeken hebben, toch?

Ik vind ook dat er niet vergeten moet worden dat ze eigenlijk een net ingereden paard is waar je zo ongeveer voor het eerst op zit, haar balans en kracht zijn lang niet te vergelijken met een andere haflinger van 5 (zo oud is ze toch?).

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 14:38

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:40

Dat ziet er echt nog beter uit Jessie, veel soepeler ook dan het vorige filmpje Knipoog en minder kort in haar passen

Fijn dat er zoveel vooruitgang in zit zeg!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:14

Het 2e filmpje ziet er zeker beter uit, super!

Ik verbaas me er wel over hoe de mensen in het andere topic "diagnoses" stellen aan de hand van 1 filmpje en het beter denken te weten dan de 4 dierenartsen die haar onderzocht hebben (en dan zeker niet op de minste klinieken) Verward
Ik zou me er niet al te veel van aantrekken...

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:17

Ne das toch niet normaal? Dat ze bijv zeggen ataxie. Nou sorry maar zie zelf op het 2 e filmpje geen onregelmatigheid. Jessie wordt 1 april 5, en is dus idd amper ingereden

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:33

Jammer dat dit soort dingen op bokt meteen op die manier "benaderd" worden Haf-Jessie.
Als ik naar je 2e filmpje kijk dan lijkt er idd al verbetering in te zitten. Ja Jammer dat het filmpje zo kort is, ik had er best meer van willen zien Knipoog

Hoe vaak rij je nu per week?
Laat je er iedere keer een dag tussen zitten, of rij je gewoon elke dag? Of wissel je af met longeren?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 20:56

Nu was het 2 keer achter elkaar, maar meestal 3 keer in de week erop(zon 15 min) en de rest longeren, en nog dag vrij.
Van de da moest ik gewoon elke dag wat doen, omdat hij dan volgende week goed kan zien hoe of wat

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:31

eindelijk tijd gehad om ernaar te kijken. Ik vind haar niet kreupel, wel stijf en kort achter. Tweede filmpje is al duidelijk beter. Persoonlijk zou ik beginnen met wat longeerwerk, en dan een beetje bijgezet zodat ze wat lager ingesteld is, en de rug meer kan gaan los laten. En met rijden lijkt het erop dat je erg snel draaft, als je wat langzamer rijdt (wel je impuls vast houden Ja ) kan ze haar pas beter afmaken.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:34

Lielle ik dacht er ook aan, longeren met een hulpteugel. Heb jij enig idee wat ik beste kan gebruiken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:37

Je zou een pessoa kunnen overwegen, ik werk zelf ook wel graag met gewone touwtjes. lang stuk touw nemen, in het midden om de singel slaan, tussen de voorbenen naar het bit (of halster) en dan weer aan de zijkanten (ter hoogte van de onderkant van je zweetblad zeg maar) vast maken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:02

Pessoa is ook heel fijn idd Haf-Jessie.
Daar heb ik Victor in het begin weer mee op de rit gekregen. Voordeel is dat ze de achterhand meer gaan gebruiken omdat dat bontje achter de billen loopt.

Eerste keer wel met z'n tweeën doen, want ze kunnen weleens heftig reageren als ze opeens iets achter de billen voelen Knipoog

greens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:40

Pfoe, hier zijn een aantal pagina’s bijgekomen zeg!!

Interessante discussie over glucosamine gelezen. Ik gebruik al langer Primeval Gelatinaat, en ben daar zeer positief over. Het maakt voor mij niet zoveel uit of de werking van dit of andere producten wetenschappelijk bewezen is, als ik mijn paard zie verbeteren is dat voor mij genoeg. Elk paard reageert overal weer anders op.
Mijn pony heeft trouwens ook wel een injectie Adequan gekregen. Misschien inderdaad wel een beetje dubbel, maar ja. Ik heb hier trouwens 42 euro voor betaald, denk dat de prijzen wel variabel zijn per DA.

@ Jennyxx, ik hoop echt dat je een goed plekje voor Twister kan vinden! Wat goed dat hij zo goed reageerde op de Adequan injectie zeg!

@ Lielle, geweldige foto’s heb je geplaatst!
Ohw, je hebt niet zo heel goed nieuws gehad. Ik hoop dat het inmiddels wat beter gaat.

@ TigerBD, merk je al verschil voor Tiger met het speciale spatbeslag? Denk het wel, aangezien ik lees dat je er weer op hebt gezeten. Super!

@ Zamero, wat een leuk paardje heb je zeg!

@ Haf_jessie, super om te lezen dat je er weer op hebt gezeten. Moeilijk hoor, de reacties uit jouw topic. Veel mensen denken het beter te weten, en dan vooral beter als een DA of iets dergelijks. Haal er uit wat je eruit kunt halen, en neem de rest met een korreltje zout. Je kent je eigen pony het beste.

@LisaenNatan, misschien een beetje late reactie, maar het zou wel degelijk spat kunnen zijn. Bij mijn pony Annemiek zat ook een verdikking op het spronggewricht, wat dus bleek spat te zijn.

@Ireen_, wat vervelend van je pony zeg! Denk je dat je weer lekker op pad bent met dat ze lekker loopt, krijg je dit. Sterkte!

Nou, met mijn pony Annemiek gaat het wel goed, en ook weer niet. Was weer heel fijn aan het opbouwen, en ze liep erg goed. Tot en met afgelopen vrijdag, toen ze is uitgegleden in een stal waar ze even in stond om haar stal te mesten. Gevolg: flinke wond op haar voorbeen, zelfde voorbeen is flink opgelopen door het vocht, en ze loopt niet 100% rad. Nog even aankijken, anders toch maar weer een DA er bij halen. Soms blijf je bezig Zij zijn groot en ik is klein!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:58

Dat zul je net zien greens, ben je lekker aan het opbouwen en dan dit... Ach gut
Hopen dat het meevalt....

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:07

@haf_jessie. Dit 2de filmfragmentje vind ik er ook al beter uitzien! Vwb het longeren aan de bijzet, ik doe het ook altijd met een touwtje net als in de omschrijving van Lielle.

@greens. Balen zeg van die val! Hopelijk komt het snel weer helemaal goed. Inderdaad ... soms blijf je bezig! Is wel heel erg frustrerend.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:06

Greens: Wat naar dat Annemiek is gevallen. Probeer je daar niet te druk om te maken, het is "normaal" dat het been daarop reageert en niet zuiver loopt. Het is heel vervelend maar ik zou haar lekker de ruimte geven om het vocht eruit te laten lopen met stappen en er niet te veel naar kijken want dan wordt je alleen ongeruster. Sterkte.

Haf-jessie: Heb je filmpje gezien. Wat een leuk paard! Hij loopt inderdaad wat stijf en kort. Ik zou juist niet gaan longeren want daarmee stimuleer je alleen het korter stappen op de volte. Ik zou op het harde rechte stukken stappen, aan een dun touwtje bijzetten (lammert haanstra touwtje alleen heb ik 'm bij de Welkoop gekocht) Haha!
Ter afwisseling zou ik lage balkjes stappen. Veel plezier.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:21

Mening?

Kort geleden heb ik mijn paard moeten laten inslapen.
Omdat paardenbloed blijft stromen, ben ik langzaamaan een beetje om me heen aan het kijken wat er allemaal te koop staat en mezelf aan het orrienteren op wat ik wil.
Er staan veel paarden aangeboden met een rontgenologische keuring (willen wij ook).
Maar tot mijn grote verbazing staan er bij de meeste paarden de klassificeringen 2(op sprong, straal e.d.) vermeld.
Omdat ik naar een jong paard kijk, schrik ik nog het meest van het feit dat heel veel jonge paarden rond de drie jaar ook die score behalen. Toch zijn ze goed gekeurd. Voor de sport!

Alle dierenartsen zeggen me dat ik met een gerust hard een paard kan kopen met een twee op de sprong (in Utrecht vertelde ze me dat dit echter wel kan betekenen dat er al haakjes zitten wat niet perse hoeft te leiden naar spat maar dat kan zeker).

Kortom ik wil alleen maar een paard met 1-tjes op de foto.
Ik moet er niet aan deken dit hele verhaal voor de derde keer mee te maken.

Wat vinden jullie?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:23

Een tweetje zou ik niet zo'n probleem vinden, als ze klinisch goed zijn.

greens Ach gut lekker buiten laten lopen, meestal het beste met dit soort dingen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:37

Less schreef:
Mening?

Kort geleden heb ik mijn paard moeten laten inslapen.
Omdat paardenbloed blijft stromen, ben ik langzaamaan een beetje om me heen aan het kijken wat er allemaal te koop staat en mezelf aan het orrienteren op wat ik wil.
Er staan veel paarden aangeboden met een rontgenologische keuring (willen wij ook).
Maar tot mijn grote verbazing staan er bij de meeste paarden de klassificeringen 2(op sprong, straal e.d.) vermeld.
Omdat ik naar een jong paard kijk, schrik ik nog het meest van het feit dat heel veel jonge paarden rond de drie jaar ook die score behalen. Toch zijn ze goed gekeurd. Voor de sport!

Alle dierenartsen zeggen me dat ik met een gerust hard een paard kan kopen met een twee op de sprong (in Utrecht vertelde ze me dat dit echter wel kan betekenen dat er al haakjes zitten wat niet perse hoeft te leiden naar spat maar dat kan zeker).

Kortom ik wil alleen maar een paard met 1-tjes op de foto.
Ik moet er niet aan deken dit hele verhaal voor de derde keer mee te maken.

Wat vinden jullie?

Garantie heb je nooit helaas. Ik heb mijn paard als 2,5 jarige gekocht met allemaal 1-tjes. Alleen een 2-tje op de sesambeentjes. Nu heeft ie ook spat. Ik heb de foto's van de aankoopkeuring ook nog eens laten beoordelen maar ook mijn huidige DA kwam op een 1-tje uit op de foto's van de sprong bij de aankoopkeuring.
Wel vonden wij dat hij geen spectaculaire draf had en achteraf gezien is dat wel een aanwijzing geweest. Ik heb ook met twee paarden pech gehad, de eerste heb ik moeten laten inslapen uiteindelijk. Degene die ik nu heb, met de spat, doet het op dit moment goed, maar hij wordt in mei pas 6. Ik ben dus bang dat er nog wel wat problemen op ons pad gaan komen. Ik geniet ervan zolang dat kan en ondertussen kijk ik rond naar een leuk sportpaard voor erbij. Onze Victor wegdoen kan ik niet, het is een geweldig dier en hij pakt alles super op. Maar ik ga er niet vanuit dat hij hoog in de sport kan gaan lopen. Gelukkig zijn er wel enkele succesverhalen zoals het paard van Lielle. Maar ik ben realistisch en verwacht niet dat ik met deze hoger ga komen dan het M, als ik al ooit aan wedstrijden toekom. Ik ben dus aan het sparen en rustig rond aan het kijken en heb wel hele hoge eisen ook. Helaas hangt daar vaak ook een prijskaartje aan (of je moet enorm veel geluk hebben) dus sparen we nog maar even door Clown

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:46

Maikeltje:

Wat naar dat je waarschijnlijk niet de doelen kan behalen waarvoor je graag had gegaan in de sport.
Ik ben nu ook heel kritisch, ik weet zekerheden zijn er niet maar ik neem geen paard met een twee of hoger op de foto. Daar begin ik niet aan. Ook kan je paard met allemaal 1-en zich verstappen in de wei of koliek krijgen, allemaal helaas mogelijk. Maar ik ben hard aan het sparen en wacht tot ik een goed paard vind, ik heb nl. alle tijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:49

Tja, ons paard met eentjes op de sprongen en knieen loopt al twee jaar te tobben met een niet te verklaren kreupel/onregelmatigheid. Dat was trouwens mijn Verdrietig van een paar weken terug, DA raadde aan om hem maar weg te brengen, hij zag er totaal geen kans meer in (verhaal is enorm lang, zal het jullie besparen). We hebben toch maar besloten om hem deze zomer op de wei te zetten en te kijken of dat wil helpen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:06

Less schreef:
Maikeltje:

Wat naar dat je waarschijnlijk niet de doelen kan behalen waarvoor je graag had gegaan in de sport.
Ik ben nu ook heel kritisch, ik weet zekerheden zijn er niet maar ik neem geen paard met een twee of hoger op de foto. Daar begin ik niet aan. Ook kan je paard met allemaal 1-en zich verstappen in de wei of koliek krijgen, allemaal helaas mogelijk. Maar ik ben hard aan het sparen en wacht tot ik een goed paard vind, ik heb nl. alle tijd.

Ach, wie weet gaat ie iedereen nog verrassen Knipoog En op het moment heb ik het zelf toch te druk om iedere week op concours te gaan. Maar die tijd komt echt wel weer en ondertussen rij ik lekker thuis in de bak en in het bos. En dat doet ie tot nu toe super.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:10

Lielle schreef:
Tja, ons paard met eentjes op de sprongen en knieen loopt al twee jaar te tobben met een niet te verklaren kreupel/onregelmatigheid. Dat was trouwens mijn Verdrietig van een paar weken terug, DA raadde aan om hem maar weg te brengen, hij zag er totaal geen kans meer in (verhaal is enorm lang, zal het jullie besparen). We hebben toch maar besloten om hem deze zomer op de wei te zetten en te kijken of dat wil helpen.

Jeetje Lielle, zo zie je maar...Er zijn gewoon geen garanties Ach gut
Fijn dat jullie de mogelijkheid hebben het paard lekker een tijd de wei op te gooien. Dat is wel het meest frustrerend, een onverklaarbare kreupelheid en die eeuwige twijfel tussen hoop en vrees...Als je een oorzaak hebt dan kun je tenminste eea overzien, zelfs al zou het dan slecht nieuws zijn.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:48

@Lielle, Wat moeilijk zeg dat de veearts niet kan vinden waarom het paard kreupel loopt! Is het nog een jong paard? Hopelijk help de weidegang om hem erweer overheen te krijgen...

@Less, Ik begrijp je gedachten hoor! Ik wilde ook absoluut geen paard kopen met 2tjes ed. Het eerste paard waar ik naar wilde gaan kijken, een blonde fjord. Liep onregelmatig op het harde/steentjes. Waarschijnlijk kwam dit omdat ze te kort bekapt was. Maar ik ben geen eens wezen kijken. Het tweede paardje, een palomino IJslander, had een oude beenwond. Het was prima genezen. Maar ook dat durfde ik niet aan. Ik wilde echt geen enkel risico lopen. Het derde paardje, een palomino kruising Andalusiër/KWPN had ik wel rontgenologisch willen keuren, maar bleek qua gedrag niet te doen.

Maar....mijn huidige paardje is niet rontgenologisch gekeurd Bloos Zij was 6 jaar oud, maar er was nog nooit wat mee gedaan. Ze had alleen lekker op de wei gestaan. Dus versleten oid kon ze niet zijn. En het is een IJslander en die zijn, zeggen ze, toch wat sterker. Mede daarom heb ik haar gekocht. En ik was verliefd...of eigenlijk zij op mij Haha!

Succes naar je zoektocht naar een ander paardje. Best eng allemaal. Maar ook leuk. Succes!