[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:10

romeorowan schreef:
Ja, daar heb ik het ook met Isapaardje over gehad. Op de folder staat: currently approved.
Ik heb afgesproken met Isapaardje dat ik hierover contact op neem met de Laminitis Clinic. Zo gauw als ik wat weet, laat ik het hier weten.

Super!
Daar was ik namelijk ook benieuwd naar!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:28

Ik heb met Rachel van de Laminitis Clinic gesproken.

Dodson and Horrel is nooit gekeurd door de Trust. Ze hebben het logo nagemaakt, net iets anders, maar het voer van hun is dus
niet ter keuring aangeboden aan de laminitis trust.
De laminitis trust is een charity en de andere 3 voermerken hebben hun voer wel aangeboden aan het laboratorium voor keuring. De Trust doet onderzoek naar hoefbevangenheid door giften en is onafhankelijk van voermerken.
Dit wil dus niet zeggen dat Safe and Sound niet goed is voor hoefbevangen paarden. Dodson and Horrel was nauty, zo zei zij het.

Ik geloof dat dit zo'n beetje samengevat is, wat Rachel heeft gezegd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:37

Hmmm..... ben dan wel benieuwd wat ze met naughty bedoeld.... Of het voer ondeugend is, of dat de mensen van D&H ondeugend zijn omdat ze dat logo gebruiken.... Gatverdamme.... Had ik eindelijke een gerust gevoel bij het voeren zoals ik het nu doe...... Blijken ze stout te zijn Verward

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:06

Hmm... dat is niet zo netjes van ze. Maar het hoeft niks te betekenen natuurlijk. Al zou het wel een geruststelling zijn als een onafhankelijk instituut het voer heeft gekeurd en goed bevonden. Beetje jammer is dit...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:14

Dat heeft ze ook gezegd: Safe and Sound hoeft helemaal niet verkeerd te zijn voor hoefbevangen paarden, het is alleen niet door een onafhankelijk laboratorium als zodanig gekeurd.

Wat ik net tijdens het stallen uitmesten zat te bedenken: dat ze dus wel heel erg makkelijk kunnen liegen en dat wij als overbezorgde paardenmensen er met open ogen in tuinen. En waar liegen ze nog meer over.
Net als met de Natures Best van Pavo. Op dit topic zijn we erg met voer bezig, maar een helemaal mensen gaan blind af op wat Pavo op de zak zet, nl. suikerarm.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:29

Klopt idd. Op school (ik zit op de HAS) hebben wij het er pas toevallig nog over gehad. Er zijn een aantal eisen waar een fabrikant aan moet voldoen, qua informatie geven over het voer. De gehaltes moeten worden weergegeven, en het mag niet misleidend zijn. Die laatste is nogal ruim van begrip. Bijvoorbeeld die natures best is idd suikerarm, in vergelijking tot de andere pavo voeders. Toch zit er nog relatief veel suiker in, te veel voor bevangen paarden iig. Maar dan mag je dus wel op de zak zetten dat het suikerarm is, met alle gevolgen van dien...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:34

romeorowan schreef:
Wat ik net tijdens het stallen uitmesten zat te bedenken: dat ze dus wel heel erg makkelijk kunnen liegen en dat wij als overbezorgde paardenmensen er met open ogen in tuinen. En waar liegen ze nog meer over.
Net als met de Natures Best van Pavo. Op dit topic zijn we erg met voer bezig, maar een helemaal mensen gaan blind af op wat Pavo op de zak zet, nl. suikerarm.

Mee eens..... Ik heb me bij Pavo zowieso al vaker achter de oren gekrabt over hun uitspraken over hun voer wat "geschikt" is voor bevangen paarden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:41

Pavo is ontzettend commercieel, daar zit een goede en blijkbaar erg effectieve marketingstrategie achter. Mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is en daar speelt Pavo handig op in.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:41

Ik heb ook een keer met een Pavo voedingsconsulent gesproken. Het is net of je van een andere planeet komt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:43

WesseLady schreef:
Pavo is ontzettend commercieel, daar zit een goede en blijkbaar erg effectieve marketingstrategie achter. Mensen kijken vaak niet verder dan hun neus lang is en daar speelt Pavo handig op in.

Vind ik ook. Vind het ook een beetje een posh merk. Ben zelf meer van de Havens.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:49

Mijn paard krijgt wel Pavo, maar dat is meer omdat het hier gemakkelijk te krijgen is. Die krijgt gewoon een simpele granenmix, dus het merk maakt niet zo heel veel uit. Havens is idd wel een fijn merk.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:00

Ik ben nu tot 3 januari "uit de lucht" dus ik wilde jullie bij deze nog even hele fijne kerstdagen en een goed en gezond (en dan zeker ook de paardjes) 2008 toewensen!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:11

Poeh...weinig tijd om alles weer bij te lezen en te reageren, jullie gaan te snel. Clown
@Kymalin: wauw...wat een mooi paardje heb jij, zeg! Echt een beauty. Ja (wilde dat Victor er zo uit zag qua modelletje) Ook jij prettige feestdagen en een goed en vooral gezond 2008 (ook voor de paardjes!!!).
@Isapaardje: wat een dotje is dat! Lovers Is ook een leuke kaart zo.

Over Victor: ik heb hem nog nooit laten testen op schildklierwerking oid, moet ik misschien maar eens doen. Mijn hond Mulak had ook z'n hele leven medicijnen nodig ivm een niet werkende schildklier en was ook altijd te dik.
Sowieso is een bloedje laten trekken nooit verkeerd, lijkt mij.
Ik heb nog steeds een zak magnesiumchelaat liggen, ongeopend. Ik had toendertijd 2 zakken besteld en eentje opgevoerd, maar het leek geen resultaat te geven. Ben toen op aanraden van m'n bekapper gestopt. Ik weet niet hoelang het goed blijft, er staat geen houdbaarheidsdatum op. Anders kan ik dat nog een keer proberen, misschien werkt het nu wel (nu hij wat verder in de genezing staat).
Als ik het goed onthouden heb mengde ik de magnesiumchelaat altijd door water (goed roeren, want het lostte moeizaam op geloof ik), deed het in een spuit en spoot het als een wormmiddel in z'n bekkie. Victor is ook zo kieskeurig met eten...

Hoe lopen jullie paardjes op de bevroren grond? Victor loopt nog steeds voorzichtig, al loopt hij wel gewoon. Ik heb hem nog niet zien draven of gek doen in de bak. Op de wei deed hij dat wel, bokken en rennen, en die is ook bevroren alhoewel ws niet zo hard als de bak. Maar sinds ongeveer 2 dagen komt ie helemaal niet meer op de wei.
Ik wilde dat ie weer gek doet in de bak...dat z'n pootjes nu eindelijk helemaal goed waren... Verdrietig

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:32

Kymalin schreef:
Ik ben nu tot 3 januari "uit de lucht" dus ik wilde jullie bij deze nog even hele fijne kerstdagen en een goed en gezond (en dan zeker ook de paardjes) 2008 toewensen!

Hetzelfde voor jou Kymalin! Knipoog

Victory-boy, Wessel loopt prima, ook op harde of bevroren ondergrond. De laatste maanden eigenlijk beter dan ie in jaren heeft gedaan. Hij is veel losser in zn lijf en loopt een stuk soepeler. Maar echt lekker gek doen is er niet bij... Nou zit dat misschien ook wel in z'n karakter, hij is liever lui dan moe. Knipoog

Waarom moest je toen eigenlijk stoppen met de magnesium? Bloed laten nakijken is natuurlijk nooit verkeerd. Dan weet je waar je aan toe bent.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:03

Even snel een vraagje:

Ik krijg zo een zooi houtsnippers (van een fruitteler) om de bevroren paddock mee op te vullen. Weten jullie of dat kwaad kan als ze daaraan gaan eten?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:47

Houtsnippers of schors? Ik denk dat beiden van fruitbomen geen kwaad kan, ik heb sinds een maand of twee ook schors in de paddock, is van naaldhout. Geen coniferen of erger nog taxus, puur spar en grove den. Let dus wel even op zwarte walnoot, maar dat zal een fruitteler toch niet in zijn snippers hebben. Heb wel gehoord dat snippers van loofhout, wat fruitbomen zijn, een soort koek gaan vormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:22

er is een bacterie die zit in de grond,komt op de boom,en op het schors,die bacterie heet de klebsiella pneumoniae,kan door een wondje in het paard komen,er is geen antibiotica tegen en het paard kan er bloedvergiftiging en dus ernstige hoefbevangenheid van oplopen,de helft overleeft dit niet..
Een vriendin heeft dit net meegemaakt met haar paard,een top springpaard,is nu niets meer waard,staat doodziek in zijn box te herstellen zover dat nog mogelijk is.....Deze bacterie kwam dus van slecht zaagsel,met schors erbij,het komt zelden voor bij paarden maar kijk toch maar uit......zouden ze dat misschien bedoelen met dat walnoten houtschors?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:33

ho, jeetje, weer iets dat ik niet wist. Nou is die schors van mij al heel lang van de boom af, en hier ligt het ook al twee maanden. Zou die bacterie er dan nu nog niet uit zijn? Nee, walnoot was een toxine, dat door de hoef heen dringt heb ik begrepen. Was voorpaginanieuws hier op bokt. Vorige week of twee weken geleden, kun je nog wel opzoeken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:36

nou ik kan je wel zeggen hoe meer ik weet hoe slechter ik me voel,wat ze allemaal niet kunnen krijgen.......

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:37

Nah, dat heb ik nou ook. Minder lezen een oplossing? Oei, moet weg, zoon heeft paardrijles.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:10

Ja je moet inderdaad niet teveel gaan lezen op medisch enzo, word je alleen maar bang van.

Ik heb het spul (grove houtsnippers van waarschijnlijk perenbomen) nu verspreid in de paddock, ze kan er nu in ieder geval weer overheen lopen.
Ik zorg dat ze in ieder geval de eerste paar dagen niet teveel erbij kunnen, en goed in de gaten houden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:25

Het is inderdaad zo: vroeger was het hebben van paardjes hartstikke leuk. Ik lees ook veel te veel (beetje medische tic), waardoor het niet altijd leuker wordt.

ALLES WETEN MAAKT NIET GELUKKIG!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:28

romeorowan schreef:
Dodson and Horrel is nooit gekeurd door de Trust. Ze hebben het logo nagemaakt, net iets anders, maar het voer van hun is dus
niet ter keuring aangeboden aan de laminitis trust.

Hmmm, da's niet zo netjes inderdaad dat ze dat doen. Maar is het voer van Dodson dan helemaal niet onderzocht? Ik denk dat ik Dodson zelf maar eens een mailtje ga sturen.
Ik heb het voer gekocht bij René Wielens en ook hij vertelde dat Dodson grondig onderzoek deden naar dat waar hun voer voor geschikt was enz. Hippolyt heeft ook een voer voor bevangen paarden (Equigard), maar hebben niet "dat" logo van die hoef op de zak. Wel een heel artikel van een amerikaans onderzoeksinstituut erop naar de ziekte EMS waarvoor het voer geschikt is (en daarmee ook voor hoefbevangen paarden).
Ikzelf was niet kapot van de Equigard vanwege de vele fruitsuikers in het voer. Vindt Safe en Sound ook makkelijker voeren.

Maar wie moet je nu nog geloven?
Niet alleen Dodson houdt ons dan een verkeerd etiket voor, maar ook de voederadviseurs zoals bijv. Wielens vertellen dus iets wat niet klopt (misschien weet hij dit geeneens).
Wat is er dan waar van de rest, vraag ik me dan weer af?
Net wat hierboven ook staat; hoe meer je leest, hoe bezorgder je wordt op bepaalde dingen.

Over Pavo zei Wielens mij destijds toen wij er waren, dat Pavo niet constant is in de ingrediënten. Iets wat oa Hippolyt en Dodson wel hebben. Gaan de graanprijzen omhoog, dan neemt Pavo een goedkoper graan, terwijl bij de ander genoemde merken de prijs van het voer omhoog gaat.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:07

Ja, wat moet je geloven. Persoonlijk wekt de Laminitis Trust/Clinic bij mij erg vertrouwen. Zij zijn onafhankelijk. Zij doen onafhankelijk onderzoek. Zij krijgen voer aangeboden ter keuring in hun laboratorium. Waarschijnlijk heeft Dodson and Horrel het nooit ter keuring aangeboden, of wel aangeboden maar is het voor hoefbevangen paarden niet goedkeurd.

Ik heb me ook al afgevraagd of Renee Wielens hiervan af weet. Hij was toen ik hem enkele maanden geleden belde heel erg negatief over Spillers (wat hij niet levert). Dat was volgens absoluut niet te vergelijken met Dodson and Horrel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:24

Zoals je weet vind ik het grootste nadeel van Spillers dat ze BHT in hun voer doen ... ook in het Happy Hoof produkt.

Ik begrijp daarom niet zo goed dat dit voer toch is goedgekeurd. Als je even googled op BHT zie je dat het niet zo'n "lekker gezond" stofje is voor het paard. Zeker niet een paard met leverproblemen.

Daarom wil ik absoluut geen voer waar BHT in zit; onderzocht of niet. Dodson heeft het er niet in zitten, evenals Hippolyt. Dat is ook vrij van BHT. Spillers dus helaas niet.