[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:56

Dierenarts doe ik nu nog liever niet omdat er dan over het algemeen twee opties zijn, pijnstillers en beslaan. Pijnstillers wil ik voorlopig niet, omdat haar nieren en haar lever een zwakke plek zijn. Beslaan ook niet omdat ze van zichzelf hele goede hoeven heeft en ik die niet wil verpesten.

Ze is een hele gevoelige pony, ouderwetse haflinger. Dwz dat ze erg sterk reageert op suiker, maar nog niet insulineresistent is. Net als dat ze altijd gevoelig zal zijn voor hoefbevangenheid, maar het nog nooit is geweest (althans, niet bij mij en in de 7 jaar dat ik haar ken). Ze krijgt de glucobalance om haar beter om te laten gaan met gras en suikers, net als de kidney comp. Hier doet ze het erg goed op, overigens!
Ze staat onder begeleiding van een homeopaat/natuurgeneeskundige ivm haar klachten, die lijken te linken aan insulineresistentie. (spierstijfheid, gevoelige hoeven, vetophopingen, snel dik worden, etc) Maar zij is net deze week op vakantie.

Diep ellendig bedoel ik dat ik dat zie, omdat ik haar ken. Ogen dof en op half elf, en voor mij duidelijk genoeg dat ze zich niet lekker voelt. Nou voelt ze zich nooit op en top als ze op gras heeft gestaan, maar dit was wel even wat duidelijker.

Kreeg van iemand anders de tip om toch te blijven wandelen, wat ik ook wel begrijp om de doorbloeding te stimuleren en wat ik ook wel van plan was, meerdere keren per dag kleine stukjes icm ervoor en erna koelen.

Uiteraard komt er wel een dierenarts bij als het erger wordt ;) Op het moment toont ze nog geen hoefbevangen houding (weet dat dat niet hoeft) en is de pijn dragelijk voor haar. Ik hou het uiteraard goed in de gaten.

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:11

Bij pijnstillers krijgen ze vaak ook onstekings remmers. En die zijn wel belangrijk om schade te beperken. En pijnstillers om ze voorzichtig in beweging te houden (ik zou zelf nooit beweging vragen van een paard met pijn).
En beslaan hoeft niet slecht te zijn voor goede voeten, zeker niet als het nu verlichting kan geven. Eventueel aangepast bekappen kan ook al helpen.

Waarom op gras zillen zetten als ze zich nooit top voelt als ze op gras gestaan heeft? Ik ben daar aardig makkelijk, dan maar niet op gras.

Ik zou de VA bellen, al is het maar voor overleg. Van het gras houden en eventueel voeten koelen (jammer dat het zo droog is nu dat paddocks stoffig zijn en niet mooi blubberig).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 10:19

Is het de Haflinger in jouw profiel?
Op de onderste foto vind ik haar alarmerend dik.. op de foto's er boven is ze in veel betere doen. Hoe kan dat? Beweegt het paard te weinig?

Als er sprake is van HB dan is gedwongen beweging zeker niet aan te raden - het opwekken van 'doorbloeding' geeft alleen maar meer druk op de al kwetsbare lamellen en dus meer pijn. Pijnstillers: tja - op de langere termijn niet aan te bevelen maar in de acute fase acht ik ze wel noodzakelijk - met name omdat buut (phenylbutazone) ook de ontsteking ( = zwelling) vermindert.
Een paard wordt heus niet meteen van ijzers voorzien als oplossing voor HB, dat gebeurt pas als er sprake is van kanteling of zakken van het hoefbeen.

Als je constateert dat het paard zich diep ellendig voelt.. zou ik niet wachten op een homeopaat. Er zijn overigens alternatieven voor buut die ook ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:23

Britt schreef:
Dierenarts doe ik nu nog liever niet omdat er dan over het algemeen twee opties zijn, pijnstillers en beslaan. Pijnstillers wil ik voorlopig niet, omdat haar nieren en haar lever een zwakke plek zijn. Beslaan ook niet omdat ze van zichzelf hele goede hoeven heeft en ik die niet wil verpesten.

Ze is een hele gevoelige pony, ouderwetse haflinger. Dwz dat ze erg sterk reageert op suiker, maar nog niet insulineresistent is. Net als dat ze altijd gevoelig zal zijn voor hoefbevangenheid, maar het nog nooit is geweest (althans, niet bij mij en in de 7 jaar dat ik haar ken). Ze krijgt de glucobalance om haar beter om te laten gaan met gras en suikers, net als de kidney comp. Hier doet ze het erg goed op, overigens!
Ze staat onder begeleiding van een homeopaat/natuurgeneeskundige ivm haar klachten, die lijken te linken aan insulineresistentie. (spierstijfheid, gevoelige hoeven, vetophopingen, snel dik worden, etc) Maar zij is net deze week op vakantie.

Diep ellendig bedoel ik dat ik dat zie, omdat ik haar ken. Ogen dof en op half elf, en voor mij duidelijk genoeg dat ze zich niet lekker voelt. Nou voelt ze zich nooit op en top als ze op gras heeft gestaan, maar dit was wel even wat duidelijker.

Kreeg van iemand anders de tip om toch te blijven wandelen, wat ik ook wel begrijp om de doorbloeding te stimuleren en wat ik ook wel van plan was, meerdere keren per dag kleine stukjes icm ervoor en erna koelen.

Uiteraard komt er wel een dierenarts bij als het erger wordt ;) Op het moment toont ze nog geen hoefbevangen houding (weet dat dat niet hoeft) en is de pijn dragelijk voor haar. Ik hou het uiteraard goed in de gaten.

ik zou haar wel op ontstekingsremmers/pijnstillers zetten....de pijn mag dan drageljk zijn voor haar(hoe weet je dat trouwens? ;) )maar er is natuurlijk een proces aan de gang en dat moet gestopt worden.
Verder denk ik dat er wel zeker sprake is van insuline resistentie omdat ze helemaal niet goed op gras reageert.

Dus mijn advies....in de paddock met weinig hooi....niet meer op het gras.En metacam of but.
Ik denk dat de kans dat nieren en lever beschadigen geringer is dan een ernstige HB die er aan zit te komen.En HB kan soms anders aflopen dan we willen.
In de zin van hoefeenkantelingen/sinckers.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:27

Ze staat dus normaal ook vrijwel niet op gras, alleen nu dus omdat ze over het draad gaat. Als ze op het gras staat gaat dat met een opbouw van een paar maanden tot max. een halve dag oid, met greenguard. Liefst 's avonds of 's nachts. En als ik met haar wil trainen doe ik dat voor dat ze op het gras staat of als ze er al een tijdje vanaf is. Ze kan niet alleen staan en niemand wil zn paard alleen op zand hebben...
Bovendien doet ze het op deze manier echt supergoed en is alles perfect onder controle, tot het dus fout gaat met de stroom }:0 Heb gisteravond het draad dubbel zo hoog en breed gemaakt dat er geen mogelijkheden meer zijn tot over-/tussen-/onderdoor, zelfs als de stroom er wel af ligt.

Ik ga zo naar stal (heb zelf geen vervoer |o ), dan kijk ik even hoe het gaat en zal ik idd de da eens bellen voor evt ontstekingsremmers :j

Op die onderste foto is ze idd alarmerend dik, dat was een aantal jaar geleden toen ze elke dag een aantal uur op een redelijk volle wei heeft gelopen, toen was ze aan het begin van de zomer perfect en daarna zo. Heeft ruim een half jaar geduurd voor ze weer op gewicht was, na een streng dieet. Was geen leuke periode.. Toen kreeg ze idd weinig beweging.
Op dit moment is ze perfect, iets te weinig bespiering, maar je voelt de ribben zitten en ze is geen grammetje te zwaar, gelukkig! Geloof me, ik heb mn pony liever te dun dan te dik. Maar deze heeft ook op een alarmerend laag gewicht gezeten toen ik haar kreeg, de dierenarts was verbaasd dat ze nog leefde; aan die periodeheeft ze waarschijnlijk ook veel van haar klachten aan over gehouden en is ze zo moeilijk op gewicht te houden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:29

Buut mag je niet geven in geval van nierschade.
Dus kan me indenken dat je dat liever niet wilt, maar er zijn nog andere pijnstillers/ontstekingsremmers, die mogelijk minder sterk zijn, maar wel verlichting brengen. Bijv. Quadrisol.
Of anders proberen wilgentakken (bast) te voeren, dat werkt als soort van aspirine.
Ben het met de andere eens dat de ontsteking wel geremd moet worden om ergere schade te voorkomen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:33

Ik heb een pony er bijna aan onderdoor zien gaan aan buut (binnen een paar dagen!), vandaar dat ik dat liever niet gebruik. Mijn pony's hebben het vorig jaar goed gedaan op metacam.

Minimaal overleg met de VA is op zijn plaats. En iets om hem te ondersteunen ook zeker wel!

Als je haar niet alleen op het zand kan houden en niemand zijn paard er bij wil zetten dan moet je wat anders verzinnen. Andere stal, shet er bij oid.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:36

Even overlegd met mn hoefsmid (natural balance), die haar ook al jaaaren kent, en die geeft aan dat we haar nu nog niet moeten bekappen, maar eerst in de blub zetten. Mocht ze dan nog te pijnlijk blijven zal ze er doorheen moeten, om haar wat makkelijker te laten lopen, maar in Elins geval zal de blub waarschijnlijk voldoende helpen.

Wilgen zat ik ook al aan te denken, misschien dat de staleigenaar nog een tak er af wil knippen, hij is vorig jaar al helemaal geknot :=

Oh geloof me, ik loop al jaren te kloten met stallen, hier kan ik doen wat ik wil en heb ik mogelijkheden. Maar ik heb geen geld voor 185 euro per maand voor een shet :P Maar ze gaat de komende weken sowieso niet op het gras en de kans bestaat dat het weideseizoen voor Elin alweer voorbij is voor dit jaar :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:38

Dennis schreef:
Ik heb een pony er bijna aan onderdoor zien gaan aan buut (binnen een paar dagen!), vandaar dat ik dat liever niet gebruik. Mijn pony's hebben het vorig jaar goed gedaan op metacam.

Minimaal overleg met de VA is op zijn plaats. En iets om hem te ondersteunen ook zeker wel!

Als je haar niet alleen op het zand kan houden en niemand zijn paard er bij wil zetten dan moet je wat anders verzinnen. Andere stal, shet er bij oid.

maar was dat vanwege zijn nieren?Want metacam is ook erg slecht voor de nieren.
Het is altijd verstandig voor dat je met but of metacam begint even de nierfunctie te checken.
En ook als je het langdurig moet gebruiken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:39

Britt, hopelijk valt het mee voor Elin.

Dennis, wat betreft niet op gras. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn pony zo gek van gras is dat ik dat eigenlijk niet wil ontnemen. Ze loopt nu een paar weken op gras. Ja, een uurtje per dag nu (langzaam opgebouwd), lijkt weinig, maar ze geniet ervan en komt er makkelijk weer af. Soms maak ik me wel zorgen, maar ik wil dit niet ontnemen.

IJzers zal een veearts niet zomaar aanraden. Het was zelfs zo dat die mij afraadde op dat moment aan de voeten te komen omdat het te pijnlijk zou zijn.

Hier trouwens ook Metacam gehad toen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 10:53

Isapaardje schreef:
Buut mag je niet geven in geval van nierschade.
Dus kan me indenken dat je dat liever niet wilt, maar er zijn nog andere pijnstillers/ontstekingsremmers, die mogelijk minder sterk zijn, maar wel verlichting brengen. Bijv. Quadrisol.
Of anders proberen wilgentakken (bast) te voeren, dat werkt als soort van aspirine.
Ben het met de andere eens dat de ontsteking wel geremd moet worden om ergere schade te voorkomen.

De vraag is natuurlijk in eerste instantie hoe die 'nierschade' is vastgesteld, en of er daadwerkelijk nierschade is.
Quadrisol mag overigens ook niet gebruikt worden bij lever- en nierschade.

Alternatieven voor buut uit de natuur-hoek: Duivelsklauw of Boswellia serrata.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:54

Pony begon met 3 dagen water te mesten (hij meste niet eens, alles liep er gewoon uit), zat met het zelfde tempo heel raar in z'n vacht (zo iets had ik nog nooit gezien), was sloom, keek raar uit z'n ogen, wou niets eten (maar liep wel goed). Heb niet eerder een pony ZO hard achter uit zien gaan. Pony bleek een maag of darm zweer te hebben, begon al uit te drogen en verder is hij niet onderzocht voor zo ver ik weet. Hij is toen van de buut af gehaald uiteraard, kwa voeten had hij een terug val, is nog een paar dagen heel beroerd geweest, is daarna rustig gaan eten en heeft toen wel iets voor z'n maag gekregen volgens mij.
Bij een eerdere HB aanval had deze pony metacam gehad, hier knapte hij ook van op, maar niet zo snel als van de buut (kwa voeten dan). Eigenaar vroeg om wat sterkers omdat het haar niet snel genoeg ging de 1e keer.

Ik merk aan mijn pony's nu ze weer op het gras gestaan hebben ze ook graag naar het land gaan (de 2 drachtige mogen langer dan de andere). Maar heb vorig jaar gemerkt dat als er niets uit de groep het land op gaat ze het niet missen. Vanmorgen was het onrustig omdat ik 1 van de drachtige op het land zette. Maar als ik dat niet doe blijft het rustig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:01

Dennis, hier is het misschien wel nadeel dat de wei aan de bak grenst. Pony begint in het voorjaar (volgens mij ziet ze het gras groeien) al langs het hek te lopen en kan uren naar het gras kijken. Terwijl ze de hele winter niet op het gras lopen.
Sowieso zou alleen zij in de paddock achterblijven ook niet mijn voorkeur hebben. Dat maakt het wel lastiger ook als ik haar niet op de wei zou willen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:11

Ik zorg idd wel dat ze minimaal met z'n 2en achter blijven als ik achter blijvers heb (maar dat doe ik op het land ook), anders willen die van mij ook het land op (of iig, met de rest mee).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:12

Britt schreef:
.

Heel onverstandig besluit om de veearts niet erbij te halen. :x :x De meeste schade van hoefbevangenheid vindt plaats binnen 48 uur !! De veearts kan proberen de schade te beperken in de hoeven.
Verder kan een goede smid veel ontlasting van de teen geven, zodat het paard minder pijn heeft.

Ik ga nu op mijn handen zitten zodat ik niet kan typen, want ik word echt verdrietig van een eigenaar die het eerst even aan wil kijken. |(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:30

idd Janouk.... niet slim om geen DA erbij te halen....wilde eerst ook een enorm verhaal tikken maar las jouw wijze besluit *zit ook op handen*

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:32

Dennis schreef:
Ik zorg idd wel dat ze minimaal met z'n 2en achter blijven als ik achter blijvers heb (maar dat doe ik op het land ook), anders willen die van mij ook het land op (of iig, met de rest mee).

Maar ze begint dus al voordat er maar een pony het land op mag. ;)
Overigens heb ik 'maar' drie pony's. Dus ze moeten allemaal mee op dieet. Maar voor de Haflinger kan dat geen kwaad.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:10

Gelukkig ken ik mijn pony lang genoeg en goed genoeg om te weten hoe het ervoor staat en zoals ik al zei was ze dus nog niet hoefbevangen, maar zat ze er tegenaan ;)
Toen ik net op stal kwam was ze al aardig opgeknapt zelfs := Madame voelde zichzelf goed genoeg om twee keer binnen 5 minuten keihard door het draad heen te denderen om maar op het gras te kunnen %) Ze liep niet kreupel op het zachte en stond niet typisch (wat ze eerder ook niet deed). Op het harde nog wel gevoelig, maar op het zachte kon ze ook draven (niet gevraagd, deed ze zelf). Dus wel de paddock nog natgemaakt zodat ze in de blub kan staan, maar al met al lijkt het nu toch mee te vallen.
Hopelijk zet dit zo door en heeft ze gewoon een merkwaardig herstelmechanisme :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:27

hoefbevangenheid is niet iets simpels wat zomaar heel snel verdwijnt...als je namelijk iets merkt aan je paard is het proces al geruime tijd aan de gang in het lichaam.

Britt@ik snap iets niet ...raad vragen...aan notabene mensen hier die allemaal ervaring hebben met HB.
De een erger dan de ander.
En dan vooral niet de raad opvolgen?
We zitten toch niet voor niets hier met een aantal op jou post te reageren?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:38

Ho ho, ik heb zeker wel raad opgevolgd! Maar omdat ze nu zoveel beter gaat en veel helderder is lijkt het me niet meer nodig om de dierenarts te bellen?
Ik kan jullie posts alleen maar waarderen, begrijp me niet verkeerd, als ik niks wil horen dan vraag ik het niet ;)
Sorry als het wel zo overkomt, dat is niet mijn bedoeling :)

Proces zal altijd aan de gang blijven ben ik bang, maar zolang ze niet kreupelt en de hoeven al een stuk koeler zijn dan ga ik er eigenlijk vanuit dat de zwelling af is genomen en ze er geen pijn aan heeft.
Ze toont helder en alert, ze was vrolijk en echt opgeknapt.
Ik zal echt de eerste zijn die de dierenarts belt als er iets niet goed gaat, geloof me, maar iedereen die haar nu heeft gezien (ook vakmensen) en met wie ik heb overlegd geeft aan dat het nu niet nodig is. Die hebben ook allemaal ervaring met HB, helaas.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:34

Mijn paardenbeest had vanmorgen alweer praatjes en het lopen ging al een stuk beter. Geen gesleep meer met dat linker voetje.
Ik denk toch dat hij zich goed verstapt heeft o.i.d. Tja als je 21 bent is niet alles meer even soepel.
Ik heb de DA dus niet gebeld. Hij blijft nog even op de paddock met hooi en water zodat we hem goed in de gaten kunnen houden. Hopelijk kan hij later deze week weer de wei op.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:41

@Britt, met verdenking van HB zou ik toch liever 10 keer teveel de DA erbij willen hebben dan 1 keer te weinig. Als je DA alleen maar met pijnstilling en/of beslaan komt kan je dat altijd nog weigeren maar kan me dat niet voorstellen hoor. Nou goed, je hebt zelf al besloten dat je haar er helder genoeg uit vindt zien, so be it, maar het is een vreemde ziekte en als ze er zo gevoelig op is zou ik er niet te makkelijk mee omgaan, kan je zomaar eens duur komen te staan.

Hier gaat het goed met het paardje, ze heeft energie voor 2 en ze wordt langzaamaan voller. Vandaag even de HS bellen en dan moet ze helemaal als een trein gaan :j
In mei gaat het land bij ons "open", maar weet nog niet precies hoe ik dat wil/moet aanpakken.
Wil graag dat ze af en toe kan rennen en grazen met vriendjes maar uiteraard verantwoord. Zit al te kijken naar een graasmasker en wil dan langzaam opbouwen van een half uur om de dag naar max. 3/4 uurtjes per dag.
Is dat reeel en haalbaar?
Overigens kan ze de rest van de dag met een shetlander in de grote paddock.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:12

Nou het gaat lekker, de stroom loopt niet door en dus stond ze gisteren alweer op de wei |o Sta je dan met je ingenieus geknoopte ponyAlcatraz. Nu is het dus wel raak.
Ik heb de dierenarts gebeld, hij komt vandaag niet hier in de buurt, dus moet ik even kijken of ik een andere kan vinden (ik heb normaal gesproken Ruben Kosters van Eculeo). Hij raadde mij aan om Equi Oxx te gebruiken als ontstekingsremmer, omdat deze geen schade aan de nieren aanbrengt. Kennen jullie dit spul? Ik lees alleen dat het idd een onstekingsremmer en pijnstiller is met name voor artrose.

Naja, even de kliniek hier om de hoek bellen dan maar, waar ik eigenlijk nooit zo blij mee ben :=

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:18

Jeetje wat balen, maar als er geen goed stroom op staat zijn ze veel te handig voor gras..
Equioxx ken ik verder niet.

Vesceron, het is altijd moeilijk te zeggen. Staat ze dan 'vol' op het land? Hier krijgen ze normaal geen groot stuk, maar strookbegrazing. Ikzelf zou 3-4 uur wel veel vinden. Momenteel lijkt een uur (na langzaam opbouwen) al teveel voor mijn pony.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:33

@ Vesceron Het ligt er inderdaad aan wat voor land het is en hoe je paard er op reageert. Elk paard en elke wei is anders. Flavio kon vorig jaar bij de ene wei max. 1u, maar op een ander, beter, kaler land wel 12u (als ik hem ernaast voldoende beweging kon geven, dat is echt de voorwaarde voor Flavio).
Dus ik denk zeker dat als je het rustig opbouwt dat 3-4u wel haalbaar kan zijn. Het is afwachten en heel goed in de gaten houden.
Flavio heeft dit jaar ook weer een ander land, welke ik nog geen eens gezien heb...dus ik heb geen idee hoeveel weidegang ik Flavio dit jaar ga/kan geven. Vorig jaar was zonder graasmasker, maar zelfs dat hou ik nu open als optie. Vanmiddag voor het eerst een poging wagen. Fijn dat je paard de rest van de tijd een maatje heeft! Een paard is en blijft een kuddedier.