[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:31

Isapaardje schreef:
En weer een nieuw voer van een fabrikant die wel de klok heeft horen luiden, maar ook nog niet weet waar de klepel hangt:
http://www.paardenvoeders.nl/page51.html

2,8% suiker (hoewel het suikervrij zou zijn volgens advertentie).
en maar liefst 36,5% !!! zetmeel.
Niet geschikt dus ... helaas ... u gaat door naar de volgende ronde ? :+

:(
moet je het bijbehorende mooie plaatje eens bekijken... ik zie iig gepofte mais, gebroken mais, tarwe, spelt , kortom het barst van de graan !
nee, dat is echt geschikt voor IR en HB paarden...pfff

edit: ik heb de puber maar op stro gezet... helaas vond hij vlas met zeepsop ook lekker }:0

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:45

De eerste alinea klopt wel ... dat er veel meer vraag is naar speciaal voer.
Alleen kunnen ze dat speciaal voer nog niet echt leveren. Inderdaad al die granen op de foto was voor mij al verdacht. 55% koolhydraten trouwens ook :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:47

Ik vraag me af of dat nou echt ontwetendheid is van zo'n bedrijf of dat het ze niet zoveel uitmaakt. Wellicht kan iemand mailen? Ik wilde dat zelf doen, maar ik kan het niet zo goed uitleggen zoals sommige in dit topic wel kunnen.

Wow je hebt een mooie puber lolclub, beetje kan leuk lopen. Wel rare paarden in het topic. De een houd van zeepsop, de andere van bleek. En ik heb al eens net een spijker uit Ambers mond kunnen plukken.

Karin en Geerke, wel minder dat de dierenarten daar niet echt op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes. Dan is het maar goed dat jullie zelf actief aan het researchen zijn. Wonen jullie al lang daar trouwens? Lijkt me echt een hel om te immigreren naar Frankrijk, die taal is zo lastig.

Fijn om Lucy lekker te zien rollen, het lopen ziet er ook wel goed uit, al lijkt ze nog wel een beetje te maaien met haar voorbenen. Of is dat normaal voor haar? Grappig om te lezen dat ze nu kan omrollen :D

Ik lees dat die van jullie smalletjes worden. Daar hoeft ik voorlopig nog niet bang voor te zijn helaas. Afvallen schiet niet echt op, al kan ik nu gelukkig wel rustig steeds wat langer wandelen.

Hier gaat het nog wel goed over het algemeen. Grietje schouwt nog steeds lekker rond met haar schoentjes. Amber loopt op het beton wel ietsjes voorzichtiger en langzamer. Maar op het gras ziet het er allemaal prima uit bij beide. Ik moet ze continu inhouden en ze zijn lekker actief aan het stappen. Ik moet erbij zeggen dat pap ze zaterdag 's ochtends voert omdat ik moet werken. En hij vindt die buut enzo onzin, dus dat is dan zonder pijnstilling. Zelf week ik het hooi nu een half uur. Dat bevalt me wel. Er komt gewoon bruin water uit als ik het omkiep. Dat beland anders in mijn pony's.

Waar halen jullie die bietenpulp? Graszaad is hier vrij lastig te vinden, dus wellicht is dat een optie.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:49

Helder verhaal lolclub, over de GI (en hele leuke foto's van je puber, mooie beweging/bouw zeg).

Nu wil het feit dat de situatie zich hoogstwaarschijnlijk straks gaat voordoen dat het hooi van de SH iets te rijk is naar mijn zin. Ik zou dan dus kunnen compenseren met geweekte bietenpulp, maar stel dat ik 25% van zijn dagelijkse gift wil compenseren, hoeveel bereken ik dan de hoeveelheid geweekte pulp? En wat moet ik me erbij voorstellen qua volume, is dat een halver emmer vol, een voerschep vol? Slobberen ze dat zo floep naar binnen of hebben ze er nog iets te kauwen aan?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:50

capopjekop schreef:
Ik vraag me af of dat nou echt ontwetendheid is van zo'n bedrijf of dat het ze niet zoveel uitmaakt. Wellicht kan iemand mailen? Ik wilde dat zelf doen, maar ik kan het niet zo goed uitleggen zoals sommige in dit topic wel kunnen.

Ik weet niet of het zin heeft, Havens is een graanhandel met diverse productlijnen voor verschillende soorten dieren, zij zullen dus altijd als basis van graan uitgaan .
Misschien is het zinvoller dat er meer verkooppunten komen voor voeders van bijvoorbeeld de merken Dengie, Spillers en Dodson&Horrel.

capopjekop schreef:
Wow je hebt een mooie puber lolclub, beetje kan leuk lopen. Wel rare paarden in het topic. De een houd van zeepsop, de andere van bleek. En ik heb al eens net een spijker uit Ambers mond kunnen plukken.

Dank je, Ben ook erg blij met hem ;), heb vandaag dus speciaal voor hem stro opgehaald, wil dus echt niet dat hij koliek krijgt van vlas.
Wil Amber timmervrouw worden ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:12

paars schreef:
Helder verhaal lolclub, over de GI (en hele leuke foto's van je puber, mooie beweging/bouw zeg).

Nu wil het feit dat de situatie zich hoogstwaarschijnlijk straks gaat voordoen dat het hooi van de SH iets te rijk is naar mijn zin. Ik zou dan dus kunnen compenseren met geweekte bietenpulp, maar stel dat ik 25% van zijn dagelijkse gift wil compenseren, hoeveel bereken ik dan de hoeveelheid geweekte pulp? En wat moet ik me erbij voorstellen qua volume, is dat een halver emmer vol, een voerschep vol? Slobberen ze dat zo floep naar binnen of hebben ze er nog iets te kauwen aan?

Om je eerlijk te zeggen, heb ik van het volume (emmer of voerschep ) nog geen idee :o ,
Dit kunnen we aan Geerke vragen, die voert bietenpulp.

Het advies van dr Kellon is als volgt:
gekopieerd uit bron : http://www.ecirhorse.com/images/stories ... y_Diet.pdf

en: 1kg = 2.2 lbs ;)

Beet pulp –
Rinse BP prior to soaking to remove surface contamination (Iron) until the water runs clear.
Soak the BP in hot or cold water and rinse.
It may take a little time for them to get used to the beet pulp.
Making it a little wetter or a little dryer can help some take to it quicker, but don't give up if they turn their nose up the first few times.

If you cannot soak the hay (e.g. freezing temperatures), substitute BP for 1/3rd of the hay at a
ratio of 1 part BP to 2 parts hay. In other words, if you should be feeding 15 lbs of hay, feed 10
lbs hay and 2 ½ lbs of BP.

Substituting BP for hay lowers the glycemic index of the diet, advisable if insulin levels are high.
Because BP is more digestible than hays, it's also a good choice for the underweight horse.
If horse is very underweight, substitute 1/3rd of the estimated hay requirement with beet pulp but
do it on a pound for pound basis.
Most horses enjoy BP but ill/stressed horses can be picky. If not well accepted, try adding one
of the following: peppermint extract, sugar-free flavorings, sage, a tablespoon or so of wheat
germ, or a few hay cubes. Test your horse's level of interest in these flavorings before actually
making up a batch of beet pulp you may have to throw away.

Deze pagina moet je trouwens even lezen, die gaat over de GI en het belang om deze gedurende de dag op gelijk niveau te houden
http://www.ecirhorse.com/index.php/trea ... resistance

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:28

Jee, wat ben je weer snel!!
Even hollands rekenen: 15 kg "arm" hooi wordt dan 10 kg "rijker" hooi en 2 1/2 kg bietenpulp. Dat gewicht, is dat dan droog gewogen of geweekt/gewassen gewogen?
Geerke: hellup!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:30

lolclub schreef:
capopjekop schreef:

Ik weet niet of het zin heeft, Havens is een graanhandel met diverse productlijnen voor verschillende soorten dieren, zij zullen dus altijd als basis van graan uitgaan .
Misschien is het zinvoller dat er meer verkooppunten komen voor voeders van bijvoorbeeld de merken Dengie, Spillers en Dodson&Horrel.

Wil Amber timmervrouw worden ?

Eigenlijk bedoel ik het ook meer dat ze dat van ir en hb weghalen. Nu worden mensen eigenlijk een soort van voorgelogen en gaan goedgelovig dit aan hun paard voeren.

Ze heeft gewoon een brede smaak, ze is ook dol op touwtjes uit mijn jas. Denk ik dat het touwtje tussen de deur zit, staat Amber er op te kauwen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:35

capopjekop schreef:
Eigenlijk bedoel ik het ook meer dat ze dat van ir en hb weghalen. Nu worden mensen eigenlijk een soort van voorgelogen en gaan goedgelovig dit aan hun paard voeren.

Eens. Zo vind ik ook dat paardnatuurlijk die fructaanindex er maar af moet halen. Hoorde vandaag een stalgenootje zeggen dat het gras nu veilig is wánt de index zegt: laag risico....

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:36

Nu ben ik dan eigenlijk wel benieuwd wat jullie van de Marstall Vito vinden voor een hb en mogelijk ir pony. Ik voer dat icm Marstall Hufregulator...... Daar staat ook op de zak dat het voor hb en ir paarden is, maar is dat dan ook echt zo? Ponylief doet het er btw wel goed op en valt zelfs af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:39

Dat is nog iets wat ik geleerd heb van hb en ir. Je wordt heel kritisch naar alles wat je de paarden geeft. Vroeger trapte ik met open ogen in die verkooppraatjes.

Vito heb ik ook een tijd gevoerd, ik was er wel tevreden over, maar mijn gevoel ging toch meer richting safe and sound. Ik had het idee dat ze van de vito aankwamen, iig meer dan van de safe and sound. Pony's vinden de laatst genoemde ook lekkerder. Maar het is wel geschikt voor hb pony's voor zover ik weet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:48

paars schreef:
Jee, wat ben je weer snel!!
Even hollands rekenen: 15 kg "arm" hooi wordt dan 10 kg "rijker" hooi en 2 1/2 kg bietenpulp. Dat gewicht, is dat dan droog gewogen of geweekt/gewassen gewogen?
Geerke: hellup!!

Alles is droog gewogen, dat weet ik zeker

uit dezelfde link:

Note: ALL weights are based on DRY (before soaking)
weight. (A great way to weigh your feed is with a fish scale and bucket or hay bag.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:59

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:07

Ja, dat zei de Wikipedia ook al. Even een quotje van de vorige/eervorige pagina:
paars schreef:
Dat laatste denk ik. Maar als je kijkt (lang leve de wikipedia..) naar bijvoorbeeld zetmeel, dan zijn er zoveel vormen van, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Gekookte rijst levert meer energie dan koude rijst. Is de warme slobber (gemaakt van een bixprutje dat ik vroeger nog wel eens maakte ....lang geleden toen het leven nog ongecompliceerd was) dus ook een energiebommetje?

Ze schrijven op de zak: zetmeel. Dat kan dus 2 kanten op. Of misschien wel 6 8)7 . Het gezegde: hoe meer je weet etc.... gaat weer mooi op!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:12

Dan zal dat het waarschijnlijk wel zijn. Maar goed, ik wacht even het mailtje van Havens af.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:44

Isapaardje schreef:
En weer een nieuw voer van een fabrikant die wel de klok heeft horen luiden, maar ook nog niet weet waar de klepel hangt:
http://www.paardenvoeders.nl/page51.html

2,8% suiker (hoewel het suikervrij zou zijn volgens advertentie).
en maar liefst 36,5% !!! zetmeel.
Niet geschikt dus ... helaas ... u gaat door naar de volgende ronde ? :+

Dit is het voer waar ik het over had inderdaad!
Heb Havens al een mail gstuurd! (Had ik op de vorige pagina al gezet)
Ook ik kan hier onderhand een beetje gefrustreerd van raken!!
Heb nog niks terug gehad trouwens..

Lolclub: bedankt voor je duidelijke uitleg trouwens!
Paars: het 'rijke' hooi mengen met graszaadhooi is dan misschien ook een optie..?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:56

Overheen gelezen oeps :o Maar goed, dan zetten ze het daarna wellicht duidelijker op hun site, als er veel mensen met die vraag komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 01:40

Citaat:
Beet pulp –
Rinse BP prior to soaking to remove surface contamination (Iron) until the water runs clear.
Soak the BP in hot or cold water and rinse.

HO!!!

Deze quote kan tot gevaarlijke misverstanden leiden als je het product Bietenpulp nog niet eerder gebruikte.
Als je dit stukje leest kan het zijn dat je denkt dat bietenpulp alleen maar met warm/koud water gespoeld moeten worden.
PAS OP!!!
De in Nederland verkrijgbare bietenpulp moet aangemaakt worden met een ruime hoeveelheid heet (kokend) water en minstens 4-6 uur in een emmer laten staan totdat het geheel met water verzadigd is, voordat het gevoerd kan worden.
Doe je dat niet dan kun je de meest nare toestanden krijgen zoals verstoppingskoliek en dat kan je paard fataal worden.
(Ja, er staat wel 'weken'(soak) maar dat is niet duidelijk - een half uurtje laten staan is niet genoeg)

De enige bietenpulp die alleen maar met water aangemaakt hoeft te worden en na afkoeling meteen gegeven kan worden is Quick Beet van D&H. !!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:51

ik week mijn pulp 10 minuten in heel heet water(80 graden)...je ziet het opzwellen en is dan snel verzadigd en voerbaar.
Dat zijn de gewone brokjespulp zeg maar.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:52

@JP

we hebben het ook (alleen) over de kwikbeet van Dodson& Horrel,
Dat is voor zover ik weet ook de enige in Nederland verkrijgbare bietenpulp zonder toegevoegde melasse en speciaal voor dit soort doel ontwikkeld

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:55

ik heb toch ooit eens ergens gelezen...bj horse.com geloof ik..dat het hele kleine beetje melasse geen kwaad kan voor IR paarden.
Zal straks eens kijken of ik dat nog kan vinden....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:19

geerke schreef:
ik heb toch ooit eens ergens gelezen...bj horse.com geloof ik..dat het hele kleine beetje melasse geen kwaad kan voor IR paarden.
Zal straks eens kijken of ik dat nog kan vinden....

Het ging er in dit geval niet om of melasse goed of slecht was, het ging om de Glycemische index van het product.

We hadden het namelijk over het verlagen van de GI van je huidige voer door bijvoorbeeld een deel te vervangen, of door toevoeging (als de pony niet schraler meer mag worden) van ongemelasseerde bietenpulp ,
Zou je de gemelasseerde versie nemen dan is de GI alweer veel hoger (lijstje met waarden van getest voer is in de link te vinden) en sla je de plank in dit geval dus mis ;)

edit
even uit deze link gehaald http://www.adelaideplainsequine.com/doc ... %20dis.pdf ter vergelijking :

Haver ............................ 100 (GI schaal basis)
    Beet Pulp + Molasses ......... 94
    Beet pulp unrinsed ............ 72
    Rinsed beet pulp ............... 34
Laatst bijgewerkt door lolclub op 05-09-10 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:34

Met pulp is gewoon het beste smorgens voor savonds klaar maken en savonds voor smorgens, zo deed ik het altijd en er zat nooi geen brokje meer in.
Op de stal waar ik vroeger stond toen ik mijn paard net had voerde ze een zak pulp per dag (voor de hele stal)
Smorgens werd dit in een kruiwagen gekiept zo'n hele zal en werd de kruiwagen helemaal vol gelaten met water tot aan de rand, dat leek veel te veel.
Dit werd pas de volgende morgen gevoerd en dan zat de kruiwagen tot aan de rand vol met pulp, terwijl die zak die er in gekiept was gewoon de bodem bedekte van de kruiwagen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:18

Ik mail niet meer met leveranciers. Tijdje geleden eens gedaan en werd gek van die lui :+ ...
Op een beurs ... het voer voor HB en IR paarden ... slechts 18% suiker en zetmeel ... oké leek ergens op, behalve dat ik er verdacht veel granen in vond zitten. Dus kreeg ik een foldertje mee ... hé daar stond een waarde van 37% suiker en zetmeel in. Die verkoper keek mij net aan of ik gek was ... tja zal wel typefout zijn.
Dus thuis maar eens in de mail geklommen ... bleek dus beiden fout. Noch 18, noch 37. Het was iets van 28%. Maar wat maakte het uit?! :?
Tja ... nou ... vul zelf maar in.
Heb soms wel eens het idee dat je niet serieus wordt genomen als klant. En dan zo'n verkoper, met een stalen smoel het voer verkopen als zijnde het geschikte voer ...

Je mag als klant toch aannemen dat het klopt wat ze vertellen. Helaas is dat dus niet het geval.
Zelf blijven nadenken als je voer ziet waarvan gezegd wordt dat het geschikt is.
Zie je veel granen ... opletten !!!
Granen is zetmeel.
Staat er melasse op ... kijk dan wel soort melasse (suikerriet of suikerbiet) en hoeveel.
Enz.

Net als de fructaanindex ... in grote lijnen klopt hij wel, maar plaatselijk kan hij enorm afwijken.
Ook hierin ... zelf blijven nadenken.

Dat is het allerbelangrijkste als je eigenaar bent van een (ex) Hb paard ... zelf logisch blijven denken !!
(dan kom je trouwens een heel eind is mijn ervaring).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:24

cato47 schreef:
Zo staan er in de paardenwei in elk geval een hoop paardebloemen, chicorei, distels (verschillende soorten) en ik ben er gisteren achter gekomen dat er een hele bos brandnetels is opgegeten.... Ik vermoed Keny, ik heb haar de laatste tijd al brandnetels zien eten. Zou ze met een reinigingskuurtje zijn begonnen :+ ?

De paardenbloemen, en cichorei zijn in ieder geval fructaanbommetjes, van melkdistel is het ook bekend.
Brandnetel is bij mijn weten wel ok. Ik heb zelf veel weegbree, ook veel fructaan erin. Soms id kruidenrijk eigenlijk helemaal niet zo goed als paard dus IR is.
Verdroogd gras kan ook behoorlijk fructaanrijk zijn.
Het zijn van die onverwachte bronnen vol suikers.