Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amondi

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:30

daar zeg je me wat... lijkt mij ook zeer interessant om te zien

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:42

Hephaistos schreef:
Daar kan ik het mee eens zijn :D ;)
Heb je voor de 'gein' na deze bekapping nog verder gesneden en geraspt om te kijken tot hoever de witte lijn aangetast was? Zou ik erg interessant vinden omdat je bij een levend paard natuurlijk nooit zover kan gaan.

misschien ligt ie nog in de vriezer, maar misschien is ie ook als trofeen meegenomen door een cursist, ik zal eens kijken ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:46

Hephaistos schreef:
Heb je voor de 'gein' na deze bekapping nog verder gesneden en geraspt om te kijken tot hoever de witte lijn aangetast was? Zou ik erg interessant vinden omdat je bij een levend paard natuurlijk nooit zover kan gaan.

jawel hoor....bij een levend paard kun je tot vrij ver weghalen....alleen word het moeilijk als het helemaal rond om is.
maar als het een niet te grote plek is met white line disease , is kun je het heel ver uitsnijden...de rest van de hoefwand draagt dan gewoon nog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:22

De hoefwand draagt? Leg eens uit?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:00

geerke schreef:
Hephaistos schreef:

jawel hoor....bij een levend paard kun je tot vrij ver weghalen....alleen word het moeilijk als het helemaal rond om is.
maar als het een niet te grote plek is met white line disease , is kun je het heel ver uitsnijden...de rest van de hoefwand draagt dan gewoon nog

Ik zie helaas bijna dagelijks paarden met WLD, maar gelukkig niet vaak in zo'n mate als bij deze hoef. Kan je verzekeren dat dit niet weg te snijden is in één keer bij deze hoef.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:56

Nu jullie het er toch over hebben. Ik dacht begrepen te hebben dat tussen hoefwand en -been het corium zit, wat gebeurt hiermee bij WLD?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:37

Zo na eindelijk het hele topic doorgespit te hebben (en geloof me dat heeft heeel wat tijd gekost hihi) Heb ik toch nog wat vraagjes wat mijn eigen paardje betreft.
Ik hoor namelijk van alle kanten weer een andere mening, en word er een beetje galisch van omdat ik elke keer weer ga twijfelen.

Ik heb een paardje nu (ff tellen) 5 jaar oud, hij heeft een aantal keer op ijzers gestaan waaronder 1x door een prutser van een vent.
Hij staat nu ong. 8 maanden blootvoets, en heb toch het idee dat het niet helemaal moet zoals het "hoort"
Ook heb ik een onenigheidje met mijn smid, hij vind zijn hoeven ALTIJD te kort, terwijl ik ze prima vind zo (en korter worden ze nu ook niet meer nadat alles goed is bijgekomen)

Nu staat mijn paardje toontredend (voor) dus ja hij rolt dus ook scheef af dat lijkt me logisch.
Maar iedereen zegt dus ijzers eronder gooien.. Ik heb zoiets dat dat juist zijn natuurlijke loopje belemmerd want met ijzers struikelde hij zich altijd een ongeluk en blootvoets dus niet!

Ook vind in de vorm van zijn hoeven extremer veranderd (negatief) dan eerst, ik weet niet echt wat ik er mee aan moet.
Ik heb nog oude foto's van 25-08-08
Ik zal morgen een poging wagen om nieuwe foto's te maken.
Maar mijn trouwe camera heeft helaas zijn laatste fotootje gemaakt.. Dus hoop dat het zonnetje schijnt, dan lukt het met de telefoon ook wel.

Op deze foto's was hij overigens 3 weken van de ijzers af.
en zien zijn steunsels er niet meer zo uit ;)

RV
Afbeelding
Het lijkt dat de breedste punten van zijn hoef steeds meer uitzwaaien (begijpen jullie me nog??)

LV
Afbeelding

Dit zijn natuurlijk oudere foto's maar de meest recente die ik even snel kon vinden.
zijn hoeven zijn op het moment wel wat langer.

Ben benieuw wat jullie over zijn hoefjes zeggen..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:51

Kunnen er vrij weinig van zeggen aangezien hij hier nog maar 3 weken van de ijzers af was...

Ik vind zijn hoeven er niet dramaties uitzien... Maar het kan zeker beter...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:58

Hihih daar ben ik inmiddels al een poosje achter :D

Ik zal morgen kijken of ik nieuwe foto's kan maken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:28

wat me opvalt is dat de hoefwand erg dun is. Naarmate je paard meer beweging krijgt en de hoeven ook zelf kunnen slijten zal de hoefwand dikker worden. Zo'n dunne hoefwand zie je vaker bij paarden die op ijzers staan.

Dit is de hoefwand van één van mijn paarden die bijna nooit op het asfalt komt. Zou hij vaak op asfalt komen, dan zou de hoefwand nog dikker worden.

Afbeelding

(hij is nog te jong om bereden te worden, hij wordt nu vijf)

Hier nog een leuke vergelijkingsfoto, van de vader van bovenstaand paard. Hetzelfde paard, zelfde voet, met twee jaar tijd ertussen:

AfbeeldingAfbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 00:15

Dunne hoefwand gaat vaak tesaam met een dunne hoefzool = aangeboren. Niet veel aan te doen, ietwat verbetering is mogelijk. Maar het probleem zal in essentie altijd blijven bestaan.
Paardje Zack lijkt me beiden te hebben, zo op de foto te zien.

Dat is de reden waarschijnlijk waarom de hoefsmid zegt dat de hoefjes te kort zijn: de smid zal snel tot het leven komen tijdens zijn bekapwerkzaamheden.
Kan een valkuil zijn, langere hoeven wilt niet zeggen dat je dikkere hoefwanden en hoefzolen verkrijgt.

Ik persoonlijk zal altijd streven naar een zo klein als mogelijk hoefje. Foto's van Zack op enkel het onderkantje, zou ik geen "probleem" vinden (hielen staan niet recht, die zouden wel rechtgezet moeten worden = mm-werk in dit geval)... ze zeker niet langer laten groeien! Maar wel een ijzertje ondertikken wanneer er veel buitengereden wordt. Een ijzertje in Zack zijn geval, met vrije afrol.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:20

Thnx voor de antwoorden :D
De hoefwand is nu wel dikker hoor. (maar ik mag de camera lenen, dus er komen zekers nieuwe foto's vandaag!)

Op het moment dat je zijn hoeven langer laat klappen zijn steunsels om en krijg je echt een hele rare lange hoef (hoort gewoon niet bij hem)
Maar in zijn hele leven (en echt heeeel veel buiten gelopen zonder ijzers) heeft hij (volgens mij weet het net 100% zeker) een dikkere wand dan nu gehad.

Mijn grootste probleem is niet het afslijten zelf, maar HOE het afslijt.
Ik heb gister zijn hoefjes weer gevijld, maar na een dag (jullie zullen het zien) slijt het weer scheef af omdat hij toontredend loopt.
Nu vraag ik mij af of dat echt schadelijk is?

En eigenlijk zou ik eens kunfstof beslag willen proberen omdat mijn paard heel makkelijk doorglijd.
En hoogstwaarschijnlijk heeft hij door de ijzers zichzelf aangetikt waardoor hij nu 2 onwijs grote schiefels heeft. (zoals je dan begrijpt zouden ijzers niet mijn eerste keuze zijn)
Die hielen staan idd niet recht, maar zijn ook lichtelijk omgeklapt.
Dit omdat mijn smid de hoeven graag langer zou willen zien dan dat ze kunnen om het zo maar te zeggen.

@Scoxxx
mocht je ook nog zijkant foto's van die datum willen zien: http://www.fjordzack.nl/Hoeven.html

Edit -->
Hij loopt overigens niet gevoellig op steentjes etc!
(tenzij die een x verkeerd eropstapt)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:10

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:31

ik vind hem een beetje raar, bol op zijn hoeven staan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:58

Ik zie twee verschillende dingen,
- de algemene gezondheid van de hoeven is er op vooruit gegaan, veel stevigere hoefwand, en inderdaad Peelie, een lichte bolling als je van opzij kijkt.
Dat is hoe een hoef moet zijn, en niet recht of concaaf zoals veel mensen (met door een niet zo goeie smid beslagen paarden) dat gewoon zijn te zien.
- Ik vind de hielen erg hoog en de straal verdacht smal.. bijgesneden? Dat is helemaal niet nodig, zo lang er niets los hangt (of er geen probleem is met rotstraat of iets dergelijks) heb je geen mes nodig aan de onderzijde.

Beide dingen samen doen me vermoeden dat je paard gekapt wordt door een smid die gewoon is er een ijzer onder te zetten?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:05

Zien hielen hoog?!?! Sorry maar daar heb ik het echt niet mee eens, zeker niet als je de fotos vanaf de zijkant ziet.
Als je iets van zijn hielen af zou halen nu zou hij op zijn ballen lopen.
Mijn smids had zijn stralen bijgewerkt (ik was er zelf niet) omdat hij toch op stal was kijkt hij altijd even mijn paardje na.
Maar dat trekt na 1 week weer bij hoor.

En je laatste zin begrijp ik niet....

@peelie
Dat is het enige waar ik wel van overtuigd ben dat het zo hoort ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:24

Zack schreef:
Maar dat trekt na 1 week weer bij hoor.
En je laatste zin begrijp ik niet....

Dat trekt beslist niet bij na 1 week. Als je zelf alle dagen op blote voeten loopt, en van de ene dag op de andere snij je het eelt wat bij.. wat krijg je dan? Auw ;)
Ik bedoelde met die laatste zin dat ik (denk ik) kan zien dat je smid bekapt zoals je dat zou doen net voor je er een ijzer op legt.
Voor het stukje over de hielen moet ik de foto's eens opnieuw bekijken ;)

ok.. ik had het over de derde foto. Mijn paarden zijn zes maand niet bekapt nu (ze slijten zichzelf hier, geen paniek) en geen van de drie heeft eigenlijk zo'n lange hielen. Maar ik bekap dus alleen (en dat is dus niet dikwijls) mijn eigen paarden, een gigantisch referentiekader heb ik niet ;)
Is er een bekapper in de zaal om hier iets over te zeggen? :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:40

Hij loopt niet gevoelig, noch kreupel oid. Dus om heel eerlijk te zijn. nee daar maak ik me niet druk om.
Na 1 week is zijn straal weer mooi en netjes.

Om heel eerlijk te zijn zou ik dat niet weten, aangezien hij al een maand of 4 a 5 niet bekapt is ;)
Dus dit is zijn hoef, zoals hij hem natuurlijk afslijt door zijn eigen lopen. Zowel op zachte & harde ondergrond.

Op foto 3 lijken ze idd hoog, maar vergelijk dat maar eens met een foto van de zijkant....en haal er dan nog maar een stukje af.. dat werkt echt niet.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:42

De hielen zijn zo te zien niet te lang ;) Op de foto's kan ik de beenstand niet goed beoordelen, op het eerste gezicht lijkt het of het dier met de voorvoeten wat te week staat, daardoor lijken de hielen vrij kort boven de grond, maar is de hiel zelf lang genoeg. Persoonlijk zie ik ze liever wat steiler, maar dat kan ik pas echt goed beoordelen als ik het hele dier zie op foto.

Persoonlijk snijd ik liever ook niet zo aan de straal, die heeft een paard nodig, alleen de losse stukken er af snijden is voldoende. Maar dat is ieders smid zijn eigen manier van werken.
De structuur van de hoef ziet er zo op het eerste gezicht goed uit, mooie witte lijn zo te zien.

Het blijft vreselijk moeilijk om hoeven vanaf een foto te beoordelen, eigenlijk moet je hem in handen hebben en de structuur etc. voelen, maar als ik op de foto's af moet gaan zou ik hem voor wat steiler zetten en wat meer mustangrol er aan vijlen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:48

Even ter verduidelinking, hij heeft hoger op zijn hielen gestaan. Toen zijn ze dus gaan omklappen! dus geen optie voor hem.

Hier foto's van toen hij nog op ijzers stond, Fotos van het gehele paard! :D

Afbeelding
Afbeelding

Overigens liep hij in deze tijd erg erg slecht!
Hij struikelde constant, en liep erg moeilijk.

Indien nodig, heb ik nog 10.000 fotos van mijn pony dus er zit vast wel wat bruikbaars tussen :D :P :9

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:51

Hoger op de hielen en wat steiler met een goede mustangrol zijn twee verschillende dingen hè? ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:53

Klopt, maar ik ben er geen voorstander van om zijn hoef zodanig te veranderen..
Zijn beenstand zou dan veranderen, en daar ben ik een beetje angstig voor omdat hij toontredend staat, en hij eigenlijk nu prima loopt.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:04

Don't fix what isn't broken ;) Oftewel: als 'ie het er goed op doet moet je er niks aan veranderen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:29

waar ik me eigenlijk ook het meest zorgen om maak...(wat oorspronkelijk ook mijn vraag was)

Neem deze foto:
Afbeelding
Zijn hoeven lopen opzich wel rond, maar niet mooi rond.
Op het breedste gedeelte heeft hij altijd ruimte zitten waardoor daar steentjes e.d tussen gaan zitten. (dit loopt voor hem ook niet echt fijn elke keer denk ik)
Dit gedeelte zwaait dan ook echt uit als je zijn hoeven aan de voorkant bekijkt.
Je kan ook zien dat de linkerkant (binnenkant van de hoef) anders loopt dat de buitenkant van de hoef. (snappen jullie me nog?)
Dit is opzich niet zo raar omdat hij anders afrolt, maar is hier niks aan te doen? (of moet ik het echt maar accepteren zoals mijn smid zegt? )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:25

Zack: Wanneer je paard er goed mee overweg kan, maak je geen zorgen, anders zou ik een cursus bekappen volgen. Het kost tijd, inspanning ... maar je kunt de hoeven verbeteren door zelf geheel of gedeeltelijk de hoevenzorg op je te nemen.