[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:06

hwn schreef:
Daphne, vind dit er goed uitzien, toch? Ik zou zo niet zeggen dat die (nog) bevangen is.

Ik heb vandaag voor de 2de keer gereden met Belle sinds haar bevangenheid in mei (vooral door tijdgebrek, mocht al eerder), en ze voelde echt super los en vrolijk. Weidemaatje was ook in de piste, was ze ook blij mee, maar zelfs toen die vroeger stopte (liep gevoelig na bekapping) bleef ze netjes en meewerkend. Voorwaarts-neerwaarts uitdraven ging ook heel lekker, en in stap hebben we zelfs wat zijgangen gedaan, zelfs een nieuwe oefening die ze direct netjes uitvoerde op de ene hand. Andere hand ging ze achterwaarts in plaats, maar ja, was voor beide een nieuwe oefening, dus was over de hele lijn superblij met haar.

Ze lijkt sinds haar herstel ook iets opgeklommen in rangorde, mag hooinetten delen met hoger geplaatste paarden (slimme truuk, dan krijgt ze meer te vreten helaas) en neemt vaker de leiding van en naar de wei, was eventjes wachten wie die rol zou overnemen nadat ik paar weken geleden de vorige voortrekker heb moeten laten inslapen door artrose.

Ja ze doet het momenteel aardig goed! Ze is blij staat lekker weer de hele dag buiten in haar eigen paddock tussen haar vriendjes. Ze heeft wel een extreem dunne zool dat baart me wel zorgen. Vrijdag ging het beslaan ook zonder enkele moeite.

Afbeelding

Afbeelding

Wat goed om te horen dat het met Belle zo goed gaat!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:07

Aukelizzy schreef:
Shanna schreef:
Even een vraagje tussendoor, nu het al zo lang zo droog is, zouden de gevoelige paarden dan niet ook even in de wei kunnen? Het gras is meer hooi dan gras momenteel..

Sed zou het wel heel fijn vinden vermoed ik zo, weer bij de rest in de wei.

Ik ben er niet 100% zeker van maar volgens mij is het fructaan gehalte juist hoog bij aanhoudende droogte. In alle omstandigheden waardoor gras niet groeit (wel zonlicht maar te lagen temp, wel zonlicht geen water etc) zit er veel fructaan in het gras dacht ik. Het fructaan wordt dan in het gras opgeslagen tot de groei omstandigheden goed zijn, dan wordt het gebruikt om te groeien

Het fructaan gehalte is idd onder deze weersomstandigheden extra hoog.
Zou het zeker niet doen!

Hoe gaat het met jou paard aukelizzy?

abcxx

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:06

Hoe lopen jullie paarden na een bekappen? Die van mij loop zoals de filmpjes van 'op eieren lopen' na een bekappen. Voor de bekapping liep ze niet zou. Vorig zomer heeft ze tegen hb aan gezeten en heb het idee dat dat nu weer zo is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:43

Met Zhuf gaat het heel goed! *klopt heel hard af*

Ze is hartstikke vrolijk en alert, loopt rechtuit goed, draafd uit zichzelf over het beton, alleen op een volte in de draf rechtsom is ze licht onregelmatig. Denk dat dat door de sincker wel zo zal blijven. Rijden zit er nooit meer in, maar dat is niet erg. Ben blij als ze gewoon bij mij kan blijven!

Dit is ongeveer twee weken terug. Moet volgens ideale gewicht vd DA nog ongeveer 50 kg kwijt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:37

Hallo allemaal,

ik wil me ook melden in deze groep helaas. Mijn paard stond 4 weken geleden plots hoefbevangen. Gelukkig zijn we de acute fase doorgekomen en gaat het de goede kant op nu. Wel zit ik zelf met heel veel vragen en twijfels.

Ze kreeg altijd al weinig krachtvoer, daar ben ik direct mee gestopt, daarnaast voerde ik de vitaminebrok van Pavo. Ik wil haar eigenlijk voorlopig alleen maar een vitaminebrok geven met zo min mogelijk suiker en zetmeel. Welke vitaminebrok geven jullie?

Daarnaast vraag ik me af welke supplementen haar zouden kunnen ondersteunen? Ik lees veel goede dingen over magnesium en glucobalance. Kan dit beide gegeven worden of beter 1 van de 2? Welke supplementen raden jullie aan?

En voor de nu de laatste vraag. Staan jullie paarden op ijzers of blootvoets en hebben jullie daarin aanpassingen gedaan na het bevangen worden?

Wat een heftige aandoening is het. Sterkte allemaal met de zorgenkindjes!

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:47

Helaas voor jouw welkom bij de club Gambler21 Y;(

Ik geef mijn beide ponys vitalbix daily complete erg weinig suiker en zetmeel. (zetmeel- (2,7%) en suikergehalte (3,0%)) https://www.vitalbix.com/vitalbix-produ ... elassevrij

Heb ook van vitalbix de snoepjes en sport voer mijn meiden doen het er goed op.

Ook al is er maar 1 bevangen geweest ik behandel ze beide als een hber.

Verder geef ik ze puur podo druppels om ze te ondersteunen.

Zowel mijn hb pony als de andere lopen op ijzers. Dit omdat we veel over de weg gaan en de hoeven anders te snel slijten. Mijn hb pony was 4 weken van voor eerste dag bevangenheid af toen ze ijzers kreeg. Godzijdank reageerde ze totaal niet op het nagelen. Iets waar de smid ook erg blij mee was.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:46

Nou, hier ging het weer helemaal de goede kant op. Ze liep weer voor 90% goed. Gisteren de hoefschoenen even getest dus een kwartiertje over straat gestapt. Vanmiddag keek ik naar de hoeven en zag een rood/paarse vlek bij beide voorvoeten. Foto gemaakt en naar m'n hoefsmid geappt: kneuzing, niet op het harde laten lopen -O- Zo komen we geen stap verder en gaan er ook geen kilo's af. :(

Afbeelding

Welkom Gambler01, ik voer de daily complete van vitalbix. Op aanraden van de dierenarts volledig gestopt met alles behalve hooi tijdens de acute fase. Nu krijgt ze weer een paar korrels Vitalbix, verder nog niks. Als ze iets stabieler is wil ik de slobber van Vitalbix gaan voeren om de supplementen zoals magnesium te kunnen voeren.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:50

Hallo,
Wat doen jullie als er op de manege bezuinigd wordt op het bekappen, en er dus al meerdere pony's bevangen door zijn geworden?
Bij één pony groeien de hoeven doordat ze bevangen is geweest nog sneller, waardoor ze steeds meer platvoeten krijgt. Met alle nadelen van dien...

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:15

Ik denk dat bevangen pony's duurder zijn voor een manege dan de hoefsmid laten komen. Op deze manier houden ze maar weinig pony's geschikt voor de lessen en verdienen ze dus geen geld.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:31

Gambler21 schreef:
Hallo allemaal,

ik wil me ook melden in deze groep helaas. Mijn paard stond 4 weken geleden plots hoefbevangen. Gelukkig zijn we de acute fase doorgekomen en gaat het de goede kant op nu. Wel zit ik zelf met heel veel vragen en twijfels.

Ze kreeg altijd al weinig krachtvoer, daar ben ik direct mee gestopt, daarnaast voerde ik de vitaminebrok van Pavo. Ik wil haar eigenlijk voorlopig alleen maar een vitaminebrok geven met zo min mogelijk suiker en zetmeel. Welke vitaminebrok geven jullie?

Daarnaast vraag ik me af welke supplementen haar zouden kunnen ondersteunen? Ik lees veel goede dingen over magnesium en glucobalance. Kan dit beide gegeven worden of beter 1 van de 2? Welke supplementen raden jullie aan?

En voor de nu de laatste vraag. Staan jullie paarden op ijzers of blootvoets en hebben jullie daarin aanpassingen gedaan na het bevangen worden?

Wat een heftige aandoening is het. Sterkte allemaal met de zorgenkindjes!

Om met je laatste vraag te beginnen, die van mij staat sinds vorige week op ijzers, daarvoor een jaar of vijf zonder, ijzers bleken toch noodzakelijk omdat ze gevoelig bleef lopen, met de ijzers, breakover beslag, gaat het stukken beter. Dus soms zijn ijzers gewoon nodig.

Ze krijgt magnesium (al jaren), biergist (voor verstoorde darmflora), pavo vital en laminaze.

Succes met je paard!, ja zorgenkindjes zijn het allemaal en dat blijven ze ;(

En fijn dat Mistral en Zhuf weer goed gaan 8-)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:02

abcxx schreef:
Hoe lopen jullie paarden na een bekappen? Die van mij loop zoals de filmpjes van 'op eieren lopen' na een bekappen. Voor de bekapping liep ze niet zou. Vorig zomer heeft ze tegen hb aan gezeten en heb het idee dat dat nu weer zo is.

Ik heb hier pensionpaard dat ook zo liep na de laatste bekapping (vorige week). Paard was normaal om de 5 à 6 weken bekapt, nu 2 maand door de drukke agenda van de smid, en ze liep idd zoals een hoefbevangen paard. Intussen loopt ze gelukkig weer helemaal goed.

Mijn merrie die in mei bevangen was, merk je geen verschil na een bekapping, blijft netjes lopen en heeft weer goede prognose van de hoefsmid.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:53

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:01

Ja mistral loopt goed.. maar toch blijft er pulsatie, ene moment meer als het andere. Soms warmere voeten soms koud. Dat vind ik zo raar

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:45

Daphne1988 schreef:
Ja mistral loopt goed.. maar toch blijft er pulsatie, ene moment meer als het andere. Soms warmere voeten soms koud. Dat vind ik zo raar

Die van mij heeft ook de ene keer warme voeten en de andere keer niet..

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:53

bcd94 schreef:
Daphne1988 schreef:

En loopt die van jou ook gewoon normaal nu?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:42

Hoe kan je je als ze toch aardig goed lopen minder zorgen gaan maken Pff.
Smid heeft haar natuurlijk vorige week vrijdag gedaan enorm dunne zool en als je bij het hoefbeen drukt zeker gevoelig maar ze loopt echt niet pijnlijk? En dan nog de losse wand het baart me zo veel zorgen

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:22

Die van mij heeft ook de ene keer warme voeten en de andere keer niet..[/quote]

En loopt die van jou ook gewoon normaal nu?[/quote]

Hij loopt redelijk, nog niet altijd helemaal goed helaas en hij krijgt nog steeds een half zakje buut per dag :(

Maar toch heeft ie de ene keer wel warme hoeven en de andere keer niet.
Soms is er een lichte pulsatie te voelen.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 18:38

bcd94 schreef:

En loopt die van jou ook gewoon normaal nu?[/quote]

Hij loopt redelijk, nog niet altijd helemaal goed helaas en hij krijgt nog steeds een half zakje buut per dag :(

Soms is er een lichte pulsatie te voelen.[/quote]

Mm ok die van mij krijgt novacam omdat de but echt niet meer kon voor haar.. met goede maagbescherming dan wel. Ze kreeg 400 en nu 4 dagen 300 verandert niks aan haar dus ga maandag bij geen verandering naar 200 dit zo besproken met Da.
De kans dat ze nog zonder kan ooit is vrij klein
Zijn er fotos gemaakt? Zo ja wat was er te zien?

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:40

Ik las hierboven net dat het fructaangehalte met droogte hoger is? Klopt dit ook?

Mijn pony staat sinds januari in een kleine hele schrale wei, waar bijna geen gras meer zit. Ik dacht juist met deze droogte en het gras dat wat geler en doffer wordt om haar een 1 a 3 uur op de dag in de grotere wei te zetten (gras is gewoon kort/normaal). Het leek me wel fijn voor haar (met graasmasker) om weer eens op de wei te mogen, maar jullie raden het af?

Ik zou het normaal nooit doen en wilt nooit risico's nemen met bevangenheid, maar ik dacht juist met weinig neerslag en veel droogte dat er minder suikers inzitten, maar verkeerd gedacht dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 07:07

Voor zover ik het heb begrepen maakt gras (planten) fructaan aan onder invloed van zonlicht (fotosynthese), vervolgens heeft gras, water, meststoffen en warmte nodig om het fructaan te verbruiken om te kunnen groeien. Als 1 van deze dingen (meststoffen, water, warmte) ontbreken dan kan de plant het fructaan dus niet optimaal verbruiken en blijft het fructaan in de plant zitten.

Daarom is het dus zo belangrijk dat alle elementen aanwezig zijn om fructaan te verbruiken. Bemesten is ook gewoon goed voor planten (gras). Weides die nooit bemest worden kunnen behoorlijk hoog in het fructaan staan.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 07:51

Het gras schijnt nu juist erg gestresst te zijn. Wij hebben een paar (niet hb'ers) op stal staan met vocht in de benen ivm weidegang nu. Het is nu juist meer dan normaal!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:31

Ook al blijft het o zo moeilijk om alles onder controle te krijgen en goed te doen ( nogmaals: oorzaken, gevolgen, omstandigheden .. alles is zó enorm divers :\ ), toch even een link naar uiteenzetting van oa. fructaan gehalte van (te ...) droog & arm gras en andere wetenswaardigheden : https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... passingen/

Gelukkig kan mijn paard tegen lang(er) gras en mijd ik juist te kort, vers, nieuw, droog, arm en teveel begraasd/belopen/gestrest gras.
Dmv. strookbegrazing geef ik 1-2x daags een vers stukje erbij en zet juist het meest begrazen stukje af .. kort gezegd: ik verhuis minstens 1x per dag de helft van graasvlak zodat er telkens wat korter en wat langer gras in graasvak staat, is nu 2e seizoen dat ik dat zo doe en dat het goed gaat ... en ik ga dat nu direct afkloppen en mijn zegeningen tellen!

Nb., Noah's hele verhaal is in diverse berichten alhier terug te vinden; wat voor hem goed is/werkt hoeft uiteraard niet bij een ander ook dé manier te zijn .. verschillen zijn telkens weer te groot om 1 behandelwijze als de juiste te kunnen aanprijzen, helaas!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:43

Daphne1988 schreef:
bcd94 schreef:

En loopt die van jou ook gewoon normaal nu?

Soms is er een lichte pulsatie te voelen.[/quote]

Mm ok die van mij krijgt novacam omdat de but echt niet meer kon voor haar.. met goede maagbescherming dan wel. Ze kreeg 400 en nu 4 dagen 300 niks aan haar dus ga maandag bij geen verandering naar 200 dit zo besproken met Da.
De kans dat ze nog zonder kan ooit is vrij klein
Zijn er fotos gemaakt? Zo ja wat was er te zien?[/quote]

Jeetje als ze niet meer zonder medicatie kan is het wel echt heftig.
Hoelang ben je al met der bezig?
Die van mij is nu ruim 3 weken bevangen en loopt gelukkig wel al beter, ik was er wel redelijk optijd bij.
Ik heb geen foto s laten maken maar ik twijfel nog wel om dit nog wel te laten doen, maar de een zegt dat t geen nut heeft om te doen en het zonde van het geld is en de ander raad juist weer aan om het wel te doen..

divafloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:38

Ah helaas! Dan ga ik het niet doen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:02

uitgegroeid stengelig gras wat hard is door de droogte, zal dat ook nog veel fructaan bevatten?
ze krijgen 1x per dag en klein strookje erbij maar 1 heeft er veel jeuk en dikke manenkam