[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:59

Natuurlijk mag je een PB sturen!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:01

Wanneer laat je een rongte foto maken?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:18

Jenkins schreef:
Wanneer laat je een rongte foto maken?

Om de schade in de hoeven te bekijken en de veearts kan samen met de hoefsmid bekijken hoe de hoef te bekappen, zodat de pony het minste last heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:53

Hoe hebben jullie gras opgebouwd?
Zelf denk ik aan eventueel 5 min elke keer het gras op wanneer dat fructaan index het minste risico laat zien.

Echter heb ik nog geen ervaring met hoefbevangen gehad. Gelukkig was ze heel licht en is het snel verbeterd maar wil der alleen op het gras even kort zodat ze sociaal contacten heeft. (In de avond/nacht staat ze voorlopig niet alleen, echter weet ik niet tot hoelang dit duurt).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:11

Als je pony 3 weken geleden nog op medicatie stond zou ik nu zeker nog niet aan opbouwen denken. Eerst een paar maanden stabiel, dan aan het werk en dan pas af en toe het gras op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:55

Dennis schreef:
Als je pony 3 weken geleden nog op medicatie stond zou ik nu zeker nog niet aan opbouwen denken. Eerst een paar maanden stabiel, dan aan het werk en dan pas af en toe het gras op.

Het zou gaan over vanaf augustus/september ergens heel kort voor sociaal contact. Dierenarts heeft goedkeuring gegeven voor kort tegen die tijd, eventueel met grasmasker. Maar mijn vraag is vooral hoe mensen überhaupt het opbouwen hebben opgebouwd, zodat ik kan kijken naar ervaringen. Voorlopig gaat ze niet op het gras namelijk.

Het gaat er dus om wanneer ze alleen komt te staan, niet voor nu.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 20:53

Ik ga het gras niet opbouwen. Pony is zonder gras hoefbevangen geraakt. Dan is gras gewoon geen optie meer.

Als jouw pony 5 minuten op het gras staan is hij/zij alleen maar bezig met eten en echt niet met socializen hoor. Kan je er geen andere pony bij zetten op de paddock?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:30

Sowieso gezellig met een ander op de paddock.

Zelf heb ik het idd eerder in minuten dan in uren opgebouwd, en dan altijd in combinatie met arbeid.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 21:59

De mijne kreeg al heel snel groen licht om op te bouwen maar heeft uiteindelijk iets van 3 seizoenen op het zand gestaan.
Zeker dit seizoen niet meer aan gras denken

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:33

Ik lees veel 'op eieren lopen' hoe ziet dit eruit? Heeft iemand hier een filmpje van?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:50

Ik heb geen foto's laten maken.

Ik heb gras heel rustig opgebouwd en zodra ik maar 'iets' zie (een negatieve verandering, op welke manier dan ook) stop ik meteen met gras, tot het weer goed gaat en dan begin ik weer opnieuw. Soms dan wel iets sneller, ligt eraan hoever met opbouwen ik was. Liever te rustig dan te snel.

Mijn pony was de eerste keer in de winter hoefbevangen geworden en de daaropvolgende zomer liep hij van 8 tot 17 op het land. Het ligt ook heel erg aan je weiland!

En eigenlijk is lang uitgebloeid gras beter, maar hierbij lukt het mijn pony niet met graasmasker en op kort gras kan ik hem wel met masker zetten.

Het is dus ook afhankelijk van je paard en de mogelijkheden die je hebt.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:43

Divers schreef:
Ik lees veel 'op eieren lopen' hoe ziet dit eruit? Heeft iemand hier een filmpje van?

bij mijne zag het eruit, geen filmpje trouwens, alsof ze bij elke pas nadacht hoe haar hoef neer te zetten, heel voorzichtig lopend, kan gewoon op normaal tempo en niet kreupel of stijf lopen op dat moment, maar ziet er anders uit dan normaal lopend, hoop duidelijk genoeg uitgelegd :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 00:02

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 00:52

Oh ja ik zie het! Dat is wel duidelijk inderdaad.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:39

Ai Jenkins, dat ziet er idd niet zo best uit.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:33

op het filmpje van jenkins is het niet meer "op eieren lopen", er is duidelijk te zien dat de pony niet goed loopt, bij het op eieren lopen zie je er een stuk minder aan, bij mijn merrie dan,
opvallend vond ik bij mijn merrie ook de lagere hoofd/halshouding dan normaal, normaal liep ze met opgeheven hoofd zeg maar, lastig te beschrijven om het duidelijk te maken 8-)

leuke pony Jenkins, balen hoe hij loopt, is het toch een $#&^%$ ziekte
gaat het inmiddels beter met hem?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:54

Balen zeg jenkins dat je pony zo loopt.
Die van mij liep ook zo maar loopt inmiddels gelukkig alweer ietsje beter.

Staan jullie paarden op beperkt hooi vanwege de hoefbevangenheid?
Die van mij heeft altijd onbeperkt hooi, wel gewoon goed droog hooi,
Maar ik twijfel of het nu niet beter is om hem toch een aantal keer per dag een portie te geven.

Weken jullie het hooi?
Zou bijv graszaadhooi beter zijn?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:12

Hij loopt helaas op het harde nog steeds hetzelfde. Nu 6 dagen later.

Mijn pony mag nu max 4 a 4,5 kilo per dag. Dus hij krijgt 2x per dag een hooinet met ongeveer 2 kilo hooi.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:06

Jenkins schreef:
Hij loopt helaas op het harde nog steeds hetzelfde. Nu 6 dagen later.

Mijn pony mag nu max 4 a 4,5 kilo per dag. Dus hij krijgt 2x per dag een hooinet met ongeveer 2 kilo hooi.

Mijn pony heeft 2 weken zo gelopen voor er verbetering kwam, het ging wel in een keer binnen 2 dagen stukken beter.
Hopelijk knapt jou pony ook snel een beetje op!

4 kilo vind ik vrij weinig, die van mij eet nu wel echt een stuk meer denk ik maar die weegt ook wel een stuk meer dan jou pony.
Die van mij staat met andere paarden en het nadeel van beperkt voeren is dat hij dan apart zal moeten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:48

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:24

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:39

Daphne, vind dit er goed uitzien, toch? Ik zou zo niet zeggen dat die (nog) bevangen is.

Ik heb vandaag voor de 2de keer gereden met Belle sinds haar bevangenheid in mei (vooral door tijdgebrek, mocht al eerder), en ze voelde echt super los en vrolijk. Weidemaatje was ook in de piste, was ze ook blij mee, maar zelfs toen die vroeger stopte (liep gevoelig na bekapping) bleef ze netjes en meewerkend. Voorwaarts-neerwaarts uitdraven ging ook heel lekker, en in stap hebben we zelfs wat zijgangen gedaan, zelfs een nieuwe oefening die ze direct netjes uitvoerde op de ene hand. Andere hand ging ze achterwaarts in plaats, maar ja, was voor beide een nieuwe oefening, dus was over de hele lijn superblij met haar.

Ze lijkt sinds haar herstel ook iets opgeklommen in rangorde, mag hooinetten delen met hoger geplaatste paarden (slimme truuk, dan krijgt ze meer te vreten helaas) en neemt vaker de leiding van en naar de wei, was eventjes wachten wie die rol zou overnemen nadat ik paar weken geleden de vorige voortrekker heb moeten laten inslapen door artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:44

Even een vraagje tussendoor, nu het al zo lang zo droog is, zouden de gevoelige paarden dan niet ook even in de wei kunnen? Het gras is meer hooi dan gras momenteel..

Sed zou het wel heel fijn vinden vermoed ik zo, weer bij de rest in de wei.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 06:36

Ik zou het niet durven, mij zou het het risico niet waard zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:30

Shanna schreef:
Even een vraagje tussendoor, nu het al zo lang zo droog is, zouden de gevoelige paarden dan niet ook even in de wei kunnen? Het gras is meer hooi dan gras momenteel..

Sed zou het wel heel fijn vinden vermoed ik zo, weer bij de rest in de wei.

Ik ben er niet 100% zeker van maar volgens mij is het fructaan gehalte juist hoog bij aanhoudende droogte. In alle omstandigheden waardoor gras niet groeit (wel zonlicht maar te lagen temp, wel zonlicht geen water etc) zit er veel fructaan in het gras dacht ik. Het fructaan wordt dan in het gras opgeslagen tot de groei omstandigheden goed zijn, dan wordt het gebruikt om te groeien