[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:23

ik was ook al op de site op zoek gegaan...

mijn lieve paardje kost op 't moment ook echt een vermogen aan voer...
niet erg als het goed is, maar ook fijn als het goed is en ietsje minder prijzig...

_Elaine_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:32

ben ook erg benieuwd naar de ervaringen straks van het subli voer.
klinkt erg interessant iig :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:39

Klopt dat de Fibergy ook melasse in zit, maar het voel ook absoluut niet plakkerig aan. Zou ik die bolle van me zo een handje ervan geven dan moet hij het niet. Ik gebruik het om langzaam te laten eten. Vroeger was het namelijk eern hele erge schrokker.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:42

hoi allemaal

misschien heb ik erover heen gelezen, dan sorry, maar bij paarden die rond genoeg zijn, kun je toch het krachtvoer helemaal achterwege laten en hooi van 1 jaar oud voeren?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:01

Nouvel schreef:
ik was ook al op de site op zoek gegaan...

mijn lieve paardje kost op 't moment ook echt een vermogen aan voer...
niet erg als het goed is, maar ook fijn als het goed is en ietsje minder prijzig...

Mijne kost bijna niets meer aan (kracht)voer, wel aan supplementen. Zijn hooi is wel wat prijziger to voordroog.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:04

PrinsjeH, in de acute fase zou ik zeggen van wel.
Erna, als ik eerlijk ben zou ik het niet doen. Maar daar verschillen de meningen over.
Ik voer nu sinds 1,5 jaar het gehele jaar vit/min van Marstall Force bij en mijn merrie is veel soepeler dan vroeger.
Ik blijf dus vit/min voeren.

Maar zoveel kost dat niet. Ik voer totaal per dag 150 gram Marstall Force (drie pony's, volwassen pony's krijgen minder dan aanbevolen). Dus ik doe wel een paar maanden met een emmer die me 20 euro kost.
Ik voer het door een beetje Spillers Happy Hoof, 20 euro per zak, maar doe ik ook enkele maanden mee.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:15

hoi Dyonne, dank voor je antwoord... altijd lastig dat de meningen zo verschillend zijn hoor, het is zo'n rotziekte en je wil zo graag je best doen. Helaas hoef ik er niet meer over te piekeren, had het graag nog gedaan ;(
Mag ik vragen waarom jij vindt dat je toch extra voer nodig is??? Is enkel hooi te schraal aan voedingsstoffen???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:18

Ik merk ook nu mijn herstellende pony's wat pavo vital (en nu nog de gluco balance) er bij krijgen ze een stuk fitter zijn. Ook frisser dan ik ze voorheen kreeg met sport brok.
Mijn jeugd (die altijd echt alleen maar hooi of gras kreeg) krijgt nu ook regelmatig een handje pavo vital (niet dagelijks, maar 3 á 4x in de week).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:23

Ik denk dat ze tekort komen, sja, of dat zo is blijft de vraag. Ze staan chronisch op dieet en dat betekend beperkte ruwvoerinname. (En of dat nu hooi, voordroog of gras is, maakt niet zo uit).
Mijn merrie was eerder regelmatig wat stijf en zeer gevoelig op de spieren. Ergens net niet helemaal lekker in haar vel.
En ze doet het nu gewoon erg goed zomer en winter.
Misschien als je meer ruwvoer geeft dat ze het beter doen. Maar die van mij blijven eten en worden echt tonnetje rond.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:33

PrinsjeH schreef:
hoi allemaal

misschien heb ik erover heen gelezen, dan sorry, maar bij paarden die rond genoeg zijn, kun je toch het krachtvoer helemaal achterwege laten en hooi van 1 jaar oud voeren?

Die van mij staat op graszaadhooi en hierdoor zouden eventueel vit/min tekorten kunnen ontstaan, maar dit is wel weer afhankelijk van wat voor soort graszaadhooi. En daarbij die van mij krijg gelukkig ook niet zo heel veel dus doe aardig lang met mijn voer. ;)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:41

okay, dank voor de antwoorden, wie weet of ik ooit nog met dit drama te maken krijg, ik blijf dit topic echt volgen :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:19

@ PrinsjeH Je hebt al veel antwoorden gekregen, maar ik wil nog wat toevoegen : volgens mij is het wel al achterhaald dat je oud hooi moet geven, dit bevat niet minder suiker, wel minder mineralen/vitamines (heel zeker weet ik het niet).
Je kan het hooi dan beter weken. Alleen oud hooi geven en verder geen krachtvoer (en eventueel supplementen) lijkt mij geen goed idee, maar als je ruwvoer geeft waar voldoende inzit is krachtvoer naar mijn mening niet nodig (ligt er natuurlijk ook aan wat je van je paard verwacht, hoe hard je met je paard werkt..) Flavio krijgt alleen een handje, gewoon biks, voor het idee... Verder alleen hooi/kuil en een mineralensteen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:24

setteke schreef:
Mijne kost bijna niets meer aan (kracht)voer, wel aan supplementen. Zijn hooi is wel wat prijziger to voordroog.

bij mij beide...
duur ruwvoer, duur krachtvoer (waar ze maar weinig van krijgt) en dure supplementen... :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:26

tja,die supplementen....ik geloof dat ik 29 euro in de 10 dagen daaraan kwijt ben.
Hooi gelukkig niet,voor een baal van 200kg 12,50 euro.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:32

ik heb kleine baaltjes hooi van rond de 12 kg, die 4,- per stuk kosten...
daarnaast voer ik 1x per dag compact á 11,- een baaltje... :+

en er gaat behoorlijk wat in een schraal paard dat maar stukje bij beetje aan wil zetten, ondanks de Subli SP, Subli omega 369, lucerne en DH SS en DH ES...

(+ magnesium en spieropbouwend supplement)

maar goed, we zetten door, komt goed! ;)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:05

Ik blijf zoveel mogelijk eenvoudig voeren, dat werkt bij dit paard het beste. Voerde van alles en nog wat, maar in de ijd dat het misging bleef de vraag dan, wat de schuld kon krijgen.

Ze krijgt nu gewoon hooi, daar zit niet megaveel in, dat kan ik toetsen aan de gezonde paarden. Een klein plakje stro, want het hooi, is wel lang, maar niet erg grof. 600 gram Faser van Marstall, wat hoger kan, maar ze werkt niet, met een fikse scheut omega 3/6 olie. Om de dag lijnzaad, gekookt, tegen verstopping. En elke dag 100 gram probiotica. Al met al ben ik niet veel duurder uit. Ze zet er niet op aan, en dat mag wel. Dus speel ik toch met de bietenpulp. Durf het eerlijk gezegd niet echt, want dat was bij een terugval wel weer onderdeel van het menu.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:38

Jannepauli schreef:
Wat het medicijngebruik betreft zoals eerder hier besproken: op het symposium van de UKP afgelopen zaterdag heeft Prof.Dr. van Weeren op een vraag uit het publiek over de noodzaak van maagbescherming bij dergelijke medicijnen kort en bondig geantwoord dat het volstrekt overbodig is als het paard gewoon en goed eet. Het leverde wel wat hilariteit op want hij zei er achteraan dat o.a. GastroGard één van de sponsoren van het symposium was en ze zijn opmerking niet zouden waarderen! We gaan er maar vanuit dat die man weet waar hij over spreekt, desondanks heb ik de gewenste aanvulling op de tekst wel opgenomen.

"als het paard gewoon en goed eet"...dat doen het gros van de paarden echter niet. Zeker niet als ze op dieet worden gezet,niet iedereen maakt dan gebruik van slowfeeders. Gevaarlijk dus, zulke losse uitspraken van een prof. tijdens een praatje. De meeste paarden krijgen 2 keer per dag een dosis hooi, wat betekend dat ze misschien een uur of 6 van de 24 eten. Speeksel wordt aangemaakt bij het kauwen. Maagzuurproductie gaat 24 uur door. Hoe vaak een maagzweer voorkomt bij paarden is onderzocht: Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 81+93% van de renpaarden, 58+66% van de spring en dressuurpaarden, en 50% van de veulens een maagzweer heeft (e.g. Johnsson et al., 2006; McGreevy et al., 1995, Mitchell 2003, Murray et al., 1996). Klinische symptomen van maagzweren zijn gewichtsverlies, slechte eetlust, dof haarkleed, diarree, verminderde prestaties, depressief gedrag, buikpijn (milde tot ernstige koliek) (McLure et al., 2005; Murray et al., 2001).
De fabrikanten van de NSAID's zijn niet gesponsord door de makers van de maagbeschermers, en zetten het desondanks toch als aanbeveling in hun bijsluiters. Ik vind het dus nogal een uitspraak van de prof om de studies naast zich neer te leggen. Het voorschrijven van een maagbeschermer kan namelijk helemaal geen kwaad. Een maagbloeding krijgen wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:23

Beste allemaal,

hier valt het doek voor deel 2 van het Centrale Topic voor Hoefbevangenheid.
Van Augustus 2010 tot November 2011 hebben we 501 pagina's volgeschreven, met 12519 berichten!

Deel 3 staat inmiddels 'on line' en vind je hier: Jannepauli @ [BEH] Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

In dit deel nu niet meer posten, de moderators zetten de boel op slot.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:12