[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:37

als ik naar victory-boy kijk moet ik aan mijn paard denken,niet te dik en toch een speknek,een dikke romp,en kont.
bij mijn paard was de schildklier te traag,hij ziet er nog zo uit,maar is niet meer hoefbevangen geweest in 2.5 jaar(wel met medicijnen natuurlijk)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:58

Paard van mijn vriendin had ook vetophoping rond manenkam en op billen. Alleen als hij erg ziek was. Was insulineresistent.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:10

mysa schreef:
Vraagje: waarom geven jullie dat speciale voer? Is hooi niet voledoende? Gaat het in plaats van basisbrok?

Ik geef dat voer omdat ik denk dat hij anders niet genoeg voedingsstoffen krijgt. Ik geef het meest schrale/oude hooi dat ik kan vinden en rijd plm. 6x per week en rijd ook wedstrijden met hem. Daarnaast is het voer zo afgestemd op bevangen paarden dat het zijn stofwisseling ondersteunt.

Hij krijgt 6 scheppen D&H per dag, dat komt overeen met 2,5 kg en 4x per dag een beste plak hooi. Met dit voedingsschema blijft hij mooi op gewicht. Als ik minder valt hij ook af, en dat is echt niet meer nodig.

Mijn paarden gaan alle dagen naar buiten maar lopen op een zwart stuk. Als in het voorjaar de temperatuur weer minder schommelt en 's nacht boven de 10 graden blijft begin ik weer met het opbouwen van weidegang. Zo heb ik het dit jaar ook gedaan. Ik denk dat ondanks dat ze nu niet in het gras lopen ze wel een paardwaardig bestaan hebben. Contact met soortgenoten, verdeeld over de dag heen steeds weer voer, en met licht naar buiten en donker weer naar binnen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:42

mysa schreef:
Vraagje: waarom geven jullie dat speciale voer? Is hooi niet voledoende? Gaat het in plaats van basisbrok?

Ik wil graag "iets" in de bak geven voor het lekker. Zeker als ze wat (lichte nog altijd, maar goed) arbeid heeft verricht. Of hooi voldoende is, ligt aan het hooi dat je hebt.
Ik heb heel hard grof geelachtig hooi (lijkt meer op stro dan hooi). Is ideaal voor de darmen en kan ik veel van voeren, maar er zitten veel minder voedingsstoffen in dan in groener, malser hooi.
Basisbrok geef ik niet omdat hier juist verkeerde stoffen in zitten. Veel suiker, zetmeel en daarmee ook energie. Energie heeft ze niet nodig. Vitamines ook niet direct, want die kunnen ze zelf aanmaken. Het gaat mij juist om de stoffen die ze zelf niet aan kunnen maken en die uit het voer moeten komen.
Nu is mijn pony erg kieskeurig en lust geen vitaminebrokken, supplementen of wat dan ook. Safe en Sound vindt ze erg lekker. Als daar ook nog eens precies in zit wat ze hebben mag en goed voor haar is, dan is dat helemaal mooi natuurlijk Haha!
Trouwens Safe en Sound lijkt meer op ruwvoer dan op een muesli. Als je de zak opent denk je als eerste dat je een zak fijn gesnipperd hooi hebt gekocht Knipoog

In het foldertje van Dodson en Horrell staat nog:
Chronisch bevangen pony's hebben drie keer het gehalte aan vrije radicalen, vergeleken met niet hoefbevangen pony's

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:55

Nog even aanvulling over voeder.

Vroeger ... ja lang geleden zo ergens in de vorige eeuw, stonden er veel meer kruiden in de weilanden dan tegenwoordig. Nuttige, gezonde kruiden. Het hooi dat er van gewonnen werd, werd daarmee verrijkt en voedingsvol.

Het tegenwoordige hooi/grasland is heel anders. Er wordt volop gespoten tegen onkruid (oa om het JKK eruit te spuiten, maar ook de waardevolle planten gaan om zeep). Er wordt anders bemest, want de tijd dat de verse stalmest erop ging en zorgde voor stevige planten is ook verleden tijd. Kunstmest of nog andere middelen om het gras maar snel omhoog te krijgen (sneller hoog gras is sneller maaien en drogen en daarmee dus vaker hooi en meer opbrengst). Punt is dat dit gras/hooi niet meer vergelijkbaar is met dat van vroeger.

Ook van onze eigen weilanden bezit de bodem vaak niet meer de juiste voedingsstoffen. Wie laat het controleren? Ik zelf ook niet. Ik bemest eigenlijk nauwelijks, maar ook dat is niet goed omdat het gras dan juist de verkeerde mineralen uit de bodem gaat betrekken en daarmee ook "giftig" kan worden. De juiste mineralen op je grasland zou al veel schelen. Oa kleimineralen schijnen goed te zijn, maar helaas ook zeer moeilijk aan te komen hier in onze omgeving; dus gaat er vaak maar een zakje kalk op en in het voorjaar een zakje koemest. Niet echt wat je noemt super bemesting.

Ik ga er dus vanuit dat mijn pony uit haar eigen weilandje (waar ze ook nog eens nauwelijks gras vanaf kan halen), niet echt haar voedingsstoffen kan halen. Dan dat gele hooi erbij waar op een zuringstengel na ook totaal geen enkel kruidje te bekennen is en de eenzijdige voeding is volgens mij compleet.

Nog even over de pavo koeken en pavo vital en dat soort vitamineachtige brokken ... bedenk wel dat hier synthetische toegevoegde vitaminen in zitten. Deze moeten in veel hogere concentraties worden toegevoegd dan natuurlijke vitaminen. Daarom lijken de waarden (als je deze zou vergelijken met bijv. vitaminevoer van Hippolyt) helemaal mank te gaan. Alsof Hippolyt te weinig erin doet, of Pavo te veel.
Een paard neemt natuurlijke vitaminen en stoffen veel sneller op. Het lichaam kan die direct verwerken en hoeft het niet eerst "om te zetten".

Helaas is mijn pony geen voorstander van het Hippolyt vitaminevoer en geef ik haar toch maar om de dag een halve pavo koek bij.
Pas zag ik trouwens dat Marstall ook weidekoeken heeft. Ik denk vergelijkbaar met Pavo koek, maar dan wel met natuurlijke vitaminen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:19

Even een update van mijn kant. Molly was inderdaad bevangen. Maar het valt gelukkig mee. Ze moest een weekje op stal blijven op een hooidieet en daarna mag ze weer lekker naar buiten. Ook had de veearts bloed meegenomen om te kijken of het eventueel haar spieren waren, maar het waren echt de hoeven. Dus het zal allemaal weer goed komen met Molly.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:29

Hmmm ... dat weekje stal zou ik zeker niet aanraden.
Juist beweging is goed voor de doorbloeding van de hoef en daarmee de afvoer van de afvalstoffen.
Ik zou haar dus zeker nu al gewoon buiten zetten, maar beslist niet op de wei. Ook niet na dat weekje als je de oorzaak niet precies kent.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:46

raar hoor,zit er nu nog voeding in het gras,of heeft het te maken met het fructaan?ik woon dus niet in nl dus wij hebben hier echt een ander klimaat ligt het daar soms aan?
Ik dacht altijd dat als het ging vriezen de voedingstoffen er zowat uit waren nu is het bij ons in zuid-west frankrijk al 2 weken s'nachts -9.
En gelukkig is de grond hier ook erg arm,ik bemest ook niet....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:26

Heeft inderdaad juist te maken met fructaan. Gras groeit niet maar gras maakt bij zonnig koud weer wel fructaan aan en slaat dat op in plaats van voor de groei te gebruiken zoals 's zomers.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:47

Vroeger (lees ca 1 jaar geleden nog) zeiden ze dat hoefbevangenheid door teveel eiwitten zou komen. Uit onderzoek is gebleken dat teveel eiwitten schadelijk zijn voor de nieren, maar dat hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door teveel fructaan.
Fructaan zit nu heel veel in het gras (gras wil wel groeien, maar kan niet door de kou).
Door te weinig te bemesten zou het gras ook weer gestresst worden, lees: wil wel groeien, maar heeft te weinig voeding. Gestresst gras bevat weer veel fructaan.

De meningen over bewegen bij hoefbevangenheid zijn nogal verdeeld. Voor bewegen is wel wat te zeggen, denk aan de betere doorbloeding. Voor stilstaan is ook wel wat te zeggen: voorkomen dat de lamellen nog verder loslaten. Ik denk dat je daarbij echt naar het paard moet kijken. Komt nog bij dat met de bevroren grond het waarschijnlijk ook niet lekker is voor Molly om te lopen.

Mysa: ik geef dat speciale voer omdat ik ergens de magnesium door moet kunnen doen en magnesium is niet erg lekker. Tevens vind ik het fijn om haar iets te kunnen geven.

Victory-Boy: Indiana zag er net zo uit. Ze kon me met haar grote ogen ook zo ontzettend vragend aankijken. Ik had haar wel willen tillen, afschuwelijk.

Ik zal binnenkort ook eens foto's maken van Indiana. Zij is nu mooi slank (beetje zwangere buik, 7 maanden), maar heeft nog steeds cellulitis op de billen en een speknek. De spekschouders zijn wel zo goed als weg.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:18

Heb net wat foto's van Kylian in m'n profiel gezet, dat was 3 maanden nadat hij bevangen was geweest, vooral op de foto waarop hij stil staat kun je zien dat hij nog een speknek heeft. Die is nu weg trouwens en hij is nu mooi op gewicht, niet te dik niet te dun, met een mooie nek die niet hard is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:28

Prachtig paard Kymalin!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:30

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:19

De speknek heeft Isabella nooit gehad.
Wel dat de schoft totaal niet meer te voelen was.
Dat is nu verbeterd. Ze heeft een schoft, ze heeft zelfs voelbare schouderbladen en ribben (zelfs met winterhaar).

Alleen die dikke billen die blijven.
Ook spant ze nu haar spieren in de achterhand en dan met name rondom de staart weer meer aan.
Eerste bekapper zei me (toen ze bevangen was in het voorjaar) dat dit te maken had met haar bevangenheid en beslist niet goed was. Hmmm; nu doet ze dat dus weer. Misschien de kou?
Ook heeft ze (zag ik zojuist) wondjes onder de staart langs de staartwortel en bij staartinzet. Ze heeft ook erge jeuk op dit moment. Misschien heeft dit met het opschonen te maken?

Geen idee; maar ik zie nu wel alles.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:23

Isapaardje schreef:
Ook heeft ze (zag ik zojuist) wondjes onder de staart langs de staartwortel en bij staartinzet. Ze heeft ook erge jeuk op dit moment. Misschien heeft dit met het opschonen te maken?

Geen idee, lijkt me eerder iets van irritatie van het tuig ofzo. Je ment toch ook met d'r? Kan het niet iets van de staartriem zijn, dat ze een allergische reactie op het looizuur van het leer heeft? Ik zeg ook maar wat....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 14:57

Op de hoofdpagina staat een link naar een artikel over Bute.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:31

Ja normaal men ik met haar, maar nu al tijden niet. Niettemin had ik vandaag om een kerstfoto te maken haar het tuig opgedaan en ingespannen (de omgeving was zo mooi wit). Ik merkte dat ze het erg irritant vond het tuig op te hebben. Ze zwiepte maar met haar staart. Even dacht ik dat ze boos was dat ze ingespannen stond (mede omdat de grond hard is, ze nu iets voorzichtiger loopt en dus geen zin had om te moeten gaan trekken). Na het tuig afdoen keek ik dus onder haar staart of daar een probleem zat en ja dus. Maar dat kan niet van nu even dat tuig op. Wel kan het zijn dat het daardoor open is gegaan.

Foto en mijn "kerstwens" voor jullie allen:
Afbeelding

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:01

Isapaardje schreef:
Nog even aanvulling over voeder.

Vroeger ... ja lang geleden zo ergens in de vorige eeuw, stonden er veel meer kruiden in de weilanden dan tegenwoordig. Nuttige, gezonde kruiden. Het hooi dat er van gewonnen werd, werd daarmee verrijkt en voedingsvol.

Het tegenwoordige hooi/grasland is heel anders. Er wordt volop gespoten tegen onkruid (oa om het JKK eruit te spuiten, maar ook de waardevolle planten gaan om zeep). Er wordt anders bemest, want de tijd dat de verse stalmest erop ging en zorgde voor stevige planten is ook verleden tijd. Kunstmest of nog andere middelen om het gras maar snel omhoog te krijgen (sneller hoog gras is sneller maaien en drogen en daarmee dus vaker hooi en meer opbrengst). Punt is dat dit gras/hooi niet meer vergelijkbaar is met dat van vroeger.

Wessel krijgt momenteel hooi van een natuurgebied. Daar zijn de meningen ook over verdeeld, ivm zware metalen die erin kunnen zitten, maar toch vind ik het mooi spul. Het is stengelig, rijk aan kruiden (geen JKK Knipoog ), bevat niet zoveel voedingstoffen en is niet gespoten. In principe prachtig voer voor een hoefbevangen pony, alleen zijn er ook theorieen die zeggen dat de mineralenvoorziening erdoor verstoord kan raken... Eigenlijk zou ik het moeten bemonsteren, ben wel benieuwd of er nou echt buitensporig veel of andere mineralen in zitten!

Isapaardje schreef:
Nog even over de pavo koeken en pavo vital en dat soort vitamineachtige brokken ... bedenk wel dat hier synthetische toegevoegde vitaminen in zitten. Deze moeten in veel hogere concentraties worden toegevoegd dan natuurlijke vitaminen. Daarom lijken de waarden (als je deze zou vergelijken met bijv. vitaminevoer van Hippolyt) helemaal mank te gaan. Alsof Hippolyt te weinig erin doet, of Pavo te veel.
Een paard neemt natuurlijke vitaminen en stoffen veel sneller op. Het lichaam kan die direct verwerken en hoeft het niet eerst "om te zetten".

Daarom ben ik ook geen voorstander van de pavo koeken. Heb ze een tijdje gevoerd, en op zich is het een fijne manier om vitaminen toe te voegen. Alleen heb ik het idee dat de verhoudingen eerder scheef gaan dan dat het bijdraagt.

Mooie foto Isapaardje!

Jij hebt ook een knap paard Kymalin. Ziet er super uit zo!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:52

@Isapaardje; géén idee wat het dan zou kunnen zijn!? Leuke kaart heb je!

@Wesselady; dank je!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:27

Ik heb op advies van een van de dames van de Laminitis Clinic in Engeland Formula4Feet gekocht.
Ik vind dat Indiana, die 7 maanden drachtig is, voor haarzelf en ook voor haar ongeboren veulen alles in de juiste verhoudingen moet hebben.
Formula4Feet is van The Equi Life family. Products developed by The Laminitis Clinic to help you deal with problems relating to poor hor quality, hoof infections and inflammation, obesity, acute/chronic founder, Cushing's Disease, aggressive behaviour, and breeding problems in all Equids.

De inhoud van de folder wekt bij mij enorm veel vertrouwen op.
Achterop de folder staat nog dat alleen de volgende voeders kortgeleden zijn goedgekeurd door de Laminitis Trust en bevoegd zijn het logo van de laminitis Trust te voeren.
Dengie Hi Fi Lite
Dengie Alfa-A Lite
Masham Micronized Feeds Speedi Beet
Masham Micronized Feeds Fibre-Beet
Spillers Happy Hoof
Spillers Hi Fibre Cubes

De Laminitis Clinic/Trust heeft voor zover mij bekend geen aandelen in deze voermerken. Zij doen onderzoek naar hoefbevangenheid en diverse aanverwante ziekten, zoals Cushings. Dit doen ze met geld van o.a. donateurs.

Als jullie vragen hebben is het de moeite waard om de website te bekijken en eventueel te bellen met Engeland.
Ik heb in ieder geval heel duidelijk antwoord gekregen op mijn vraag, terwijl ik hier van de dierenartsen altijd een beetje een wazig antwoord krijg. Van insuline resistentie hebben ze wel eens gehoord maar daar blijft het dan ook bij.
In Engeland zijn ze op dit gebied veel verder.

Nou is een heel verhaal geworden, maar ik wou het even met jullie delen, omdat ik helemaal enthousiast ben.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:08

Maar betekend dat dan ze het voer van Dodson & Horrell niet ondersteunen? Op de zak staat namelijk dat ze het laminites onderzoek ondersteunen!?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:13

Ja, daar heb ik het ook met Isapaardje over gehad. Op de folder staat: currently approved.
Ik heb afgesproken met Isapaardje dat ik hierover contact op neem met de Laminitis Clinic. Zo gauw als ik wat weet, laat ik het hier weten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:18

Ok, dank je!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:23

Dank Romeorowan. Ik hoor het graag wat ze te vertellen hebben over Dodson en Horrell.

Gister heeft een vriendin van me te horen gekregen dat haar paard ernstige artrose aan de voorbenen heeft en nooit meer bereden mag worden. Ze was al een tijdje af en toe licht tot ernstig kreupel aan een knie.

Nu las ik gisteravond in het boek Paardenbenen van Offereins dat een vorm van artrose (die zich vnl. uit in het koot- en kniegewricht aan de voorbenen) ook met voedingsfouten te maken kan hebben. Vroeger voornamelijk door een tekort aan vitamine A en D, tegenwoordig vaker door een tekort maar ook zeker een teveel aan mineralen en sporenelementen uit het voer.
Offereins raadde daarom ook aan om heel voorzichtig te zijn met vitaminestoten en supplementen, zeker bij jonge paarden.

Hoewel artrose niets met bevangenheid te maken heeft, vond ik dat wat ik gelezen had, toch nuttig hier te vermelden. Zeker omdat velen hun zieke paardjes (waaronder ik zelf ook) van de nodige vitaminen en mineralen hebben voorzien voor extra snel herstel. Baat het niet dan schaadt het niet, gaat dus zeker niet op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:03