Hoefkatrolontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:45

ja ind zolang je druk bent mis je het niet, heel soms heb ik het gevoel dat ik het niet goed heb gedaan te snel een keuze heb gemaakt. maar als ik dan terug denk ik had ik dan ego moeten zijn? pfff gevoelens was ik maar een man die zetten dat een stuk makkelijker uit hahahha

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:00

Haha of ze het echt uitzetten weet ik niet. Denk dat die het eerder opkroppen...
Maar je hebt echt de goede keus gemaakt. Het hem missen is erg maar hem pijn laten lijden omdat jij hem niet wil missen is naar mijn mening erger...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:03

dat is ook zo....zoals ik al zei gevoel he pfff ga zo hapje eten en dan naar stal voor het eerst sinds hele lange tijd. zal morgen ff verslagje geven over hoe het ging!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:20

Succes Laura hopen dat het niet te zwaar voor je is en dat je er toch lekker plezier in kan hebben!

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:32

hey, ik meld me hier ook effe weer, je hebt idd de juiste keuze gemaakt... zoals er in je onderschrift staat e...

hoop ook dat je er plezier in kan hebben straks...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:55

nou gister was best raar, tis een super lief dier. Ik deed ook het paard van me zusje en die heeft nog al wat trekjes van eros aangezien die hem opgevoed heeft dus werd even geconfronteerd met wat van die trucjes was even slikken...

vivaldi was super braaf was druk met het stiekje dat in me haar zat. gepoetst en opgezadeld afspraken gemaakt met baasje niks moet alles mag ik ben er uiteindelijk nog even op gaan zitten en dat was wel even heel raar na een half jaar niet meer te hebben gereden....we gaan het van keer tot keer bekijken en ik hoop dat ik snel met een hoop plezier weer de dingen ga doen het voelt nu nog beetje onwennig alsof ik nog geen plezier mag hebben zo voel ik me soms.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:08

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:59

Ik ben op zoek naar mensen die mij kunnen helpen..

Mijn paard is voor 3 weken geleden bij de DA geweest.
Rechtsvoor werd HKO fase 2 vastgesteld en links was de HK ook niet helemaal zuiver meer.
We hebben haar daar ingespoten in haar rechterbeen.
En 3 weken lang alleen aan de hand gestapt/ weidegang/ stapmolen.
in de 4e week (nu dus) mocht ik er weer op en langzaam opbouwen.
2 dagen er nu op gezeten, ze loopt beter als ervoor, maar het is nog niet goed.

Tijdens de buigproef van de DA ging ze nog beter lopen toen ook de kogel voor een deel verdoofd is.
Aanstaande woensdag moet ik weer naar de DA om te kijken hoe het gaat en wat we nog kunnen doen.
ik kan er voor kiezen om de kogel ook nog te laten inspuiten, maar mijn gevoel zegt dat ik dat niet moet doen.

Zelf heb ik er een hard hoofd in, ik heb de gedachte om haar terug te trekken uit de sport en eventueel voor recreatie te gaan gebruiken.
In mijn ogen is ze niet ziek genoeg om eventueel te laten inslapen, want ze heeft geen pijn ( op dit moment dan).

wat zouden jullie doen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:12

Loopt je paard op speciaal beslag?

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:27

ja, ze heeft voor soort van egg-barrs

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:17

Eggbars zijn juist niet goed. Ik hoop dat je balkijzers bedoeld.
Eggbars lopen achter ook rond waardoor het paard juist eerder op de grond klapt met zijn hoef. Balkijzers zijn achter recht en hebben dat probleem niet...

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:59

achterkant loopt recht, dus ga ervan uit dat het balkijzers zijn.

Wat is er zo slecht aan de eggbars? allleen dat ze met de hoef zo snel op grond klappen?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:19

doordat die achter uitsteekt landen ze op het ijzer wat niet onder de voet zit. Hierdoor klapt de hoef op de grond wat veel druk geeft op het hoefkatrolgewricht...
Anders eens op hoofcare.com of nl dat weet ik niet meer kijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:26

Dela schreef:
achterkant loopt recht, dus ga ervan uit dat het balkijzers zijn.

Wat is er zo slecht aan de eggbars? allleen dat ze met de hoef zo snel op grond klappen?

met eggbars wordt het hoefmechanisme zo goed als helemaal uitgeschakeld

bovendien kunnen de steunsels normaal gesproken opzij bewegen, maar nu nog alleen maar prikkend recht omhoog, daar zit de diepe buigpees én het HK. Nóg meer irritatie voor de buigpees en het HK.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:20

wellicht is een beslag met sillicone een oplossing dat gaf eros heel veel steun en verlichting. dat gaf wat meer demping op hethoefmechanisme.

Ja wat zal ik zeggen doe wat je hart je ingeeft. Is zo lastig vanaf hier in te schatten hoe slecht je paardje is jij als enige kan dat het beste inschaten. succes

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 06:48

Bij mijn paard was beslag met silicone of zooltje niet nodig volgens DA,ik moest er juist niets aan veranderen.

Ik kreeg van de week een rolberoerte toen mijn paard linksvoor(het probleemvoetje)weer kreupel ging lopen.Hij is net herstellende van een tussenpeesprobleem,dus ik kreeg echt de zenuwen.
Gelukkig bleek het mee te vallen,was het mogelijk iets van een kneuzing of zo en vandaag kan ik weer met rijden beginnen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:18

is ook per paard verschillend, ik zeg alleen dak er goede ervaring mee heb. zo te lezen is het wel iets wat "vaker" voor komt hoefproblemen of wellicht hadden we het "vroeger" gewoon niet zo snel door en gaven we spierpijn of iets anders de schuld

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:52

ik heb geen eggbars en ook geen balkijzers, maar het is een gewoon normaal ijzer, waar de achterkant is dicht gelast, heeft het idee van een eggbar, maar deze steekt alleen niet uit..
woensdag naar de DA en ik zal eens overleggen over het juiste beslag, want dan is er ook een gediplomeerde smid aanwezig.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:41

in opvolging van dit topic:
foxy80 @ [MD] oudere pony, hoefkatrol -> toekomst?

Na het plaatsen van dit topic heb ik mijn bijrijdsters vaarwel gezegd, ik vond het niet meer te verantwoorden.
Verder kreeg Candy nog een rustdag bij in de week, dus 2 ipv 1, daarnaast 2 tot 3 keer rijden en verder longeren.
Rijden steeds bij mijn gediplomeerde instructrice in de piste, zodat ik haar actief vanuit de achterhand bij elkaar reed.
De ene dag geen problemen, andere dag sloeg ze wel eens een voetje om.
Ze stond sinds de inspuiting op roll off ijzers (rondom) en luwex gel (vooraan).
Begin februari, start buitenseizoen, viel ze tijdens de groepsles op een plat hard stuk bak door haar voorbenen in draf, het scheelde weinig of daar lagen we alletwee. Het lag aan de piste, was de conclusie.
Candy heeft geen dag gemankt, maar soms vond ik haar voorzichtig lopen. Verder altijd MSM bijgevoerd.
Begin mei had ik gemerkt dat Candy hyper werd van de gedachte te mogen springen, waardoor ze automatisch actiever liep en meer bij de les bleef. Lompe ik, dinsdag gelongeerd en nog gedacht: ik vind niet dat ze geweldig loopt, ze smeet zich niet en liep op eieren.
Volgende dag privéles, gevraagd om balken op de grond te leggen en kruisje van 20 cm te zetten (cavaletti zijn kapot, maar dat is dus dezelfde hoogte). Om een lang verhaal kort te houden, Candy hyperde zo voor die 20 cm dat ze er als een haas overheen ging en toen natuurlijk weer door haar voorhand ging. Ik lichte hersenschudding, zij een gekneusde schouder waarvan ze gelukkig nu weer genezen is na een paar dagen rust en ontstekingsremmer + pijnstillers van de dierenarts. Ze staat nu elke dag op de wei en ik doe niks met haar, zelfs niet longeren.
Nu ze genezen is van de blessure weer mijn vaste dierenarts gebeld, maar die was niet enthousiast over mijn verhaal.
Naast de leuke opmerking 'ik dacht dat ik gezegd had dat je niet meer mocht springen' (nee, daar is niks van gezegd, en ik spring NOOIT, en ik wist niet dat een keer cavaletti draven onder het oog van je lesgever al onder de noemer Springen viel) kwam er alleen uit: ja, ze is al zo oud, en ze staat ook enorm bokbenig (hoezo enorm? vorige keer klonk het allemaal zo dramatisch niet)...
Ik had ergens de dwaze gedachte dat ze gewoon naar haar zouden komen kijken en meteen zouden besluiten ze weer in te spuiten, maar nu moet ze "geëvalueerd" worden in de kliniek.
Verder begint het molentje in mijn hoofd volledig door te malen: ze zal toch geen pijn hebben zeker... hoe kan je nu zo lomp zijn... je zag zelf dat ze niet vollen bak liep de dag ervoor...wat moet er van ons worden?
Wat kan ik hier nu nog van verwachten? Manken doet ze niet, maar veilig rijden is het ook niet voor mij. Heb wel al van de dierenarts te horen gekregen dat mijn gewicht ook niet helpt (zie foto in profiel voor combi). Terwijl dit vorige keer nog wel zeker kon, en mijn instructrice het ook geen probleem vindt.
Ik denk dat mijn hoofd het al wel weet, maar mijn hart nog niet...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 05:20

faxy80, ik zeg al en hele poos in dit topic je moet doen wat je gevoel zegt dat je moet doen. Maar ik ben het wel met VA eens dat een cavalleti met een mega heet paard qwa springen niet echt handig is.... Eros vond dat ook geweldig en hoe jammer ook we doen het niet mannetje. Zeker tijdens de weken dat hij ingespoten was heel rustig aan gedaan zodat er niks erger werd gemaakt.

Ga naar de kliniek en als het inhoud dat je haar op pensioen moet doen om haar te kunnen houden gewoon doen! Tenzij het echt pijn technisch niet meer kan dan is het een ander verhaal.

Succes!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:15

Het was dus de eerste keer in meer dan een jaar denk ik dat we ons nog eens aan een cavaletti waagden, het is zeker niet dat ik dit elke week doe. Een paar weken terug tijdens de cavalettiles werd ze zo heet en sjago dat ik er toen een licht meisje mee heb laten springen: geen enkel probleem, tot 40 cm, alleen ging ze qua snelheid profiteren, dus dacht ik dat ik het beter zelf kon zodat ze tenminste bij elkaar gereden werd.
Werd ik even letterlijk met mijn neus op de feiten gedrukt...

Op pensioen, de feiten momenteel op een rij:
- Ik weet echt niet hoeveel pijn ze heeft. Ik denk dat ze net als een reumapatiënt altijd een beetje last heeft, maar dat is dus niet om te zeggen "paardonwaardig leven". Maar dat weet ik niet zeker en dat vind ik niet leuk.
- Candy kan op onze pensionstal alleen overdag op de wei in de zomer. Dat betekent hier van begin november tot pasen op stal. Dus dan moet ze verhuizen vrees ik, ik kan bij een vriendin op haar wei gaan staan, kost zal iets lager liggen afhankelijk hoeveel ik zelf doe. Maar qua luxe leveren we gigantisch in: geen spuitplaats, geen overdekte pistes, geen solarium, geen kantine, EN geen 24/u per dag toezicht. Het is wel een goed onderhouden wei, netjes afgezet in stukken, geen prikkeldraad, goede stevige en deels nieuwe stallen, buurman heeft piste. Weidegenoten zijn beschaafd en in de hand, tijdig ontwormd etc. Qua weidestandaard wel de top schat ik zo, maar ben ik wel een weidebewoner? Hebben jullie je gepensioneerden ook nog op een pensionstal gehouden?
- Ik maak me ook bedenkingen bij Candy haar mentale welzijn. Ze werkt enorm graag onder het zadel. Echt een engeltje. Dressuren, viertal, desnoods elke dag. En springen dus, maar dat mag ze dus niet. Aan de hand is een ander verhaal. Grondwerk vind ze niks (na 10 minuten begint ze verveeld haar beloning uit te spuwen!!!), aan de hand wandelen wordt ze hyper. Longeren is ofwel sleffen of wegvliegen. Leuk op de wei met vriendjes spelen? Het is een vreselijk defensieve pismerrie en staat het liefst zo ver mogelijk van de kudde af. Alleen staan vind ze helemaal niet erg heb ik gemerkt. Maar misschien verandert dit wel als ze merkt dat dit haar enige verzetjes zijn?
- Ik kan niet meer met haar rijden, punt uit. En ik heb niet het geld om en de wei te betalen en de stalling van een ander paard. Ik verlies mijn instructrice en mijn lesuren (ze heeft een volle agenda en iedereen staat te trappelen voor een plekje). Als ik bij ons op stal vertrek, kan ik misschien in 2015 weer een stal hebben. En ik heb er net jaren over gedaan om eindelijk een beetje ontspannen te paard te zitten.

Ik ga nu eerst opnieuw met haar langs de kliniek en alles eerst met de dierenarts bespreken. Misschien dat ze met een lichtere ruiter wel een paar halve uurtjes per week in de piste mag rijden? Maar waar vind ik in godsnaam iemand die minder dan 50 kg weegt en tegelijkertijd haar een beetje deftig bij elkaar kan rijden (ik heb niets tegen een beginner, maar daar gaat ze dus bij sleffen).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:30

Ok, maandag telefoon gehad van (geïrriteerde) dierenarts, en daar dus 2 dagen niet goed van geweest. En nu eigenlijk nog steeds niet.
Ik moet een afspraak maken met de kliniek en heb daar dankzij dat telefoontje met bijhorende ondertoon GEEN zin in, maar zal het toch doen, want het is voor mijn meisje.
Eerst komt zaterdag de osteo nog langs, kan nooit kwaad na zo' n val.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:31

fox80, volgens mij weet je net als vele met ons in dit topic heel diep van binnen dat je niet veel keus hebt.... of het een of het ander. Eros heb ik laten gaan omdat hij a te veel pijn had en b het voor hem ook geen paardwaardig leven was om met 9 jaar al met pensioen te gaan en dan een paard te zien weg kwijnen....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:43

Ik heb inderdaad geen keus, bij ons is er maar 1 weg en die gaat bergaf, ook omwille van haar leeftijd. Had alleen graag geweten of dit steil bergaf gaat gaan of niet.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 06:48

Alleen begrip ik niet waarom jij dan geen zin hebt om een afspraak te maken met de kliniek foxy.

En waarom zou je met een paard blijven werken terwijl je weet dat het alleen maar minder wordt.

Ik zou kiezen voor het paard en dat is of je zet hem ergens op rust of je kiest voor de luxe en je instructrice en dan zou ik zeggen koop een ander paard als je dat zo belangrijk vind en neem afscheid van je huidige paard.

Ik heb een 9 jarige met HKO linksvoor en die is nu herstellende van een lichte peesblessure achter,daardoor kon ik hem niet genoeg in beweging houden en nu krijgt hij weer last van zijn linkervoetje.
Ik heb weer een afspraak gemaakt bij de kliniek.

Maar ik ben niet van plan om het paard voor de rest van zijn leven ergens op het land neer te zetten als ik er niets meer mee kan doen.Het is voor mij heel belangrijk om na mijn drukke baan ook lekker te kunnen rijden.
En ik kan er geen 2 onderhouden.Maar ik doe er wel alles aan om mijn paard pijnvrij te laten lopen,daarom laat ik hem behandelen zolang het nog kan.