[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:56

Ik heb de Equimins ook: duur, maar goed!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:05

hoe gaat het met Pauli?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:39

Jannepauli schreef:
Ik heb de Equimins ook: duur, maar goed!

Ja, vooral duur als je het voor 2 dieren gebruikt maar als het idd werkt dan werk ik graag een uurtje langer bij de baas :D .
Hoe lang gebruik jij het al en wat waren de eerste veranderingen die je kon waarnemen. Ik heb bv het idee dat mijn ZE pony nu veel beter/vroeger verhaart.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:08

Ik heb mijn eerste emmertje nu leeg - paarden zagen er uiterlijk beter uit, glans en makkelijk door de rui heen ( die dit jaar bij mijn paarden wel erg vroeg begon).+Ik weet niet of ik het opnieuw ga aanschaffen, ik heb ook twee paarden en die zijn nog erg groot ook - dat betekent dus dat je - als je op gewicht moet voeren - wel erg snel door zo'n emmer heen bent. Ik heb nog niet gerekend maar ik vermoed dat de F4F in gebruik toch wel goedkoper is, ook al is de aanschaf van een grote zak best een uitgave.

@ Geerke: het lijkt beter te gaan met Pauli sinds ze nog minder te eten krijgt dan voorheen ( zie vorige posten over de kleine hooinetjes). Daarnaast denk ik dat ook het 'nieuwe' voer ( Winergy Equilibrium, Low energy) met zo'n laag suikerpercentage haar goed doet. Ook Jilske de Fries doet het er goed op.

Voor degenen die goed engels kunnen lezen vond ik nog een interessante website: http://www.ironfreehoof.com/index.html Alles over bekappen maar héél veel interessante info over hoeven, afwijkingen, tips en trucs.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:17

Fijn dat Pauli weer wat beter lijkt te gaan JP. Ik ga je link zo even lezen, ben erg benieuwd, heb namelijk nog wat vraagtekens bij mijn merrie.
Ze staat nu ongeveer 6 weken op haar ijzers, speciaal beslag en ze liep er vanaf dag 1 gelijk beter op.
Maar nu gaat ze weer "minder" lopen... in die zin, dat ze heel sloom en langzaam wordt. Ze loopt niet per definitie slecht maar ze begint weer heel "slofferig" te lopen bij het binnen en buiten zetten. Zo liep ze ook toen ze een ijzer kwijt was en toen ze nog haar vorige ijzers had.
Ik moet zeggen dat ik er nu met rijden helemaal niks van merk, dan is ze errug voorwaarts maar dat is ze altijd geweest met rijden. Met het buiten zetten schoof ik het nog af op stijfheid of op gang moeten komen, maar nu loopt ze ook zo met het binnen halen terwijl ze dan toch al wat uren buiten geweest is.
6 weken voor ijzers is toch niet veel en ze zitten er nog goed onder, kan nog niet echt een verklaring vinden! Iemand een idee?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 11:21

Zou het kunnen dat ze door snelle hoefgroei weer opnieuw bekapt en beslagen moet worden?
Als een paard HB heeft gehad, dan zie je vaak een snellere hoefgroei dan voorheen. Als dat het geval is, dan zitten de ijzers misschien niet meer lekker en leveren misschien onprettige druk op de herstellende hoeven ( inwendig) op? Toen Pauli nog op ijzers liep na haar eerste HB, werden de ijzers om de 6 weken vervangen. Bij haar zag ik het lopen ook minder worden naarmate de tijd van de ijzerwissel naderbij kwam.
Just my two cents..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 11:31

Hier de beginperiode ook behoorlijk snel weer laten bekappen en beslaan.
In tegenstelling tot nu.. ze loopt er nu meer dan het dubbele op van toen.

JP, hoeveel voer geef jij?
Zelf heb ik Happyhoof, maar dat Winergy zit nog iets lager zie ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 12:13

Pauli krijgt momenteel:

9-10 kg hooi ( eigen hooi gemengd met gzh, in afwachting van de testuitslagen)
1 kg Low Energy
Aangevuld met vitamines|mineralen (Equimins op dit moment), gemalen geel lijnzaad 50 gr| 2 eetlepels zout| Dosis vitamine E (2500 Iu per schepje, VitaflexE5000 )

Ze weegt circa 650 kg, is 1.75 schofthoogte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:18

dat is best wel veel hooi of niet?
Fijn dat ze beter gaat!
Voeren van een IR paard luisterd heel nauw...het probleem is dat je niet meteen iets merkt als je teveel geeft.
In ene is de emmer vol en staan ze bevangen,en dan valt het niet mee het tij te keren.

Ik las laatst ergens dat je beter een extra low carb maaltijd kunt voeren om minder hooi te kunnen geven.
Valt niet mee gewoon...ik weet er alles van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 12:21

2% van 650 kg = 13 kilo hooi -- ze krijgt maximaal 10 kg (meestal minder) + 1 kg Low Energy vervangt 1 kg hooi

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:25

oja...ze is enorm...dat vergat ik even :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:08

Ik heb een vraag betreffende HB.

Kan dit ook voor komen in 1 hoef? Ik haalde vandaag mijn bijna 21 jarige haflinger kreupel van de wei. Maar echter kreupel aan 1 been. Linksvoor had hij moeite zijn voet te verplaatsen en hij sleepte er ook een beetje mee als hij hem naar voren wou zetten. Lopen ging wat moeizaam en hij toonde ook echt dat hij er last van heeft.
In het verleden is hij wel eens licht bevangen geweest wat eigenlijk uitzich zelf herstelde en nu twijfel ik echter met name om dat slepen(dan denk ik eerder aan een pess). Ik voel geen warmere voeten en eigenlijk bijna geen pols (dit heb ik wel eens eerder gevoeld bij een HB paard en dat was goed te voelen). Wel dacht ik dat de binnenkant en de kroonrand erg warm waren , maar paard stond ook lekker in de zon en na het koelen was er niks meer te voelen.
Uit voorzorg heb ik hem samen met mijn andere paard van de wei gehaal en op de paddock gezet met water en hooi.
Morgen ga ik op tijd heen en bel ik zoals het er nu naar uitziet de DA om even langs te komen om hoefbevangenheid uit te sluiten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:21

Het gebeurd niet zo vaak, maar komt wel aan één been voor soms.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:21

Image had dat in eerste instantie ook toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 21:28

Het kan, Pauli had dat aanvankelijk ook.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 06:43

capopjekop schreef:
Image had dat in eerste instantie ook toch?

Ja, maar bij Image bleek er in die hoef zoveel meer aan de hand: ontstoken hoefbeen.

@Cowgirl :(:)
altijd verstandig om de VA te laten kijken/onderzoeken. En voor de zekerheid het hoefbevangen regime invoeren tot je meer weet; geen gras, alleen hooi/water en hoeven koelen. Kan nooit kwaad.
Voorjaarsgras blijft toch lastig voor ex hoefbevangen paarden. Je kan maar beter voorzichtig zijn.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:27

Hoefzweer kan ook.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:43

Jannepauli schreef:
Zou het kunnen dat ze door snelle hoefgroei weer opnieuw bekapt en beslagen moet worden?
Als een paard HB heeft gehad, dan zie je vaak een snellere hoefgroei dan voorheen. Als dat het geval is, dan zitten de ijzers misschien niet meer lekker en leveren misschien onprettige druk op de herstellende hoeven ( inwendig) op? Toen Pauli nog op ijzers liep na haar eerste HB, werden de ijzers om de 6 weken vervangen. Bij haar zag ik het lopen ook minder worden naarmate de tijd van de ijzerwissel naderbij kwam.
Just my two cents..

Zou heel goed kunnen, ze loopt precies hetzelfde als aan het eind van haar vorige ijzers zeg maar. Niet per definitie heel slecht, maar minder fijn, in ieder geval op het harde. Ik wist niet dat ze een snellere hoefgroei hebben na HB!! We zitten nu inderdaad net over de 6 weken, dus dan gaan we gewoon eerder de hoefsmid laten komen :)
Blijft het ongeveer om de 6 weken of wordt dit uiteindelijk wel meer?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:55

Flavio had dit ook en nu wordt de tijd ertussen stukje bij beetje langer! :) Je weet vanzelf of dit het was als ze nadat de hoefsmid is geweest weer beter loopt ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:01

De meeste paarden gaan uit eindelijk wel weer terug naar een normale hoef groei. Gewoon per keer aan kijken en overleggen met je smid.
Ik heb wel pony's iedere 3 weken bekapt (en dan waren ze er echt flink aan toe!), meerdere van die pony's zitten nu rond de 10/12 weken (een aantal nog 6/8 weken).

Ik moet zeggen dat mijn bevangen pony's sinds augustus enkel wat recht geveild zijn (staan zonder ijzers), ze lopen in een paddock die deels bestraat is en komen daarnaast ook nog op de weg (met of zonder hoefschoenen, net hoe ze het fijnst lopen).

Hier staan ze rustig aan weer wat op het gras. Whitney al hele dagen, maar die is ook 10 maanden drachtig en begon op onbeperkt graszaadhooi wat in te vallen. De rest ook al een uurtje of 3 en dat gaat eigenlijk prima.
Dennis is gruwelijk stout. Loperig (voor zijn doen dan ;) ), stuiterig, ontsnapperig (als hij even los staat voor z'n brokjes met poedertjes en ik let niet op is hij weg, normaal bleef hij in de buurt grasjes of hooitjes snoepen). Hij gaat dus als de brandweer, had ik een paar weken terug niet durven hopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 09:06

Go Dennis! Betekent dat dat de Vit E geholpen heeft?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:10

Ik hoop dat ik niet te lang in dit topic hoef te zitten :o Gisteren is mijn pony de wei op ontsnapt door over het draad heen te gaan (staleigenaar had de stroom er af gehaald en niet meer terug gezet tot ruim nadat ze er overheen was gegaan) en nu heeft ze dus een hele dag op het gras gestaan. Terwijl ze in totaal pas een paar dagen een uurtje op het gras heeft gestaan. Paniek dus, enorme hamsterwangen, enorm opgeblazen en een diep ellendig paard.
Vanmorgen vroeg was ze erg gevoelig op het harde en had ze vier warme hoeven (ook zolen en straal). Iemand nog tips? Behalve de paddock nat maken zodat ze in een modderbadje staat?

Ze staat nu al twee weken op glucobalance (ook de tweede week twee schepjes gegeven ipv een (verkeerd gekeken :o ) en kidney compositum. Daarnaast krijgt ze standaard alleen maar oud hooi, 's ochtends een kopje spelt en 's avond een kopje marstall vito. Ook krijgt ze standaard magnesium, maar nu even niet omdat dat ook in de glucobalance zit.

*edit; ze is dus nog niet hoefbevangen als het goed is, maar zit er wel heel dicht tegenaan. Zit ze altijd al wel, maar nu dus wel heel strak. Manenkwam was wel soepel en zacht, spieren ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:15

Hij krijgt vitamine E, magnesium en MSM over een handje ruwvoermix en een beetje pavo vital met daar overheen een pompje lijnzaadolie (het is zo veel poeder op zo weinig voer dat die olie echt nodig is ;) ).
En hij is echt ZO stout, oke, als ik zeg dat hij lief moet zijn niet. Maar zoekt steeds het randje op. Heeft gister aan de dubbele longe nog de verzorgmeiden gigantisch in de zijk genomen enzo. Krijg binnenkort m'n nieuwe wagen, kan hij weer naast de wagen mee. Hij heeft altijd op blote voeten gelopen, maar nu eerst maar een tijdje op hoefschoenen voor de zekerheid.

Als m'n pony's door m'n restje brok heen zijn wil ik over op de subli dieetmix, kijken hoe ze het daar op doen.
En voor m'n drachtige merries een zakje merriebrok (met 1 zak doe ik met 2 merries ook een heel seizoen), ben er alleen nog niet uit welke merriebrok het handigst is (1 bevangen geweeste merrie, 1 niet, beide zijn niets te dik en kunnen juist wel een extra'tje gebruiken). Of een merrie-supplement eventueel. Door mijn lage voer snelheid wil ik ze wel beide op het zelfde hebben, anders doe ik zowat een jaar met een zak).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:40

@britt
ik vind dit echt een geval veearts bellen en proberen de schade te beperken. Als je paard zich duidelijk zo ellendig voelt, is medische begeleiding zeker nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 09:43

Lijkt me wel verstandig om er een VA bij te halen. In ieder geval geen ander voer dan alleen hooi geven en fris water beschikbaar hebben.
Wat bedoel je met 'diep ellendig' Britt?
En, als ik vragen mag, waarom geef je al die spullen als Glucobalance, Niercompositium etc.? Is er een aandoening bij je pony vastgesteld?