Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:54

scheur :j

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:14

:(
ga ik net mijn paard binnen zetten, zit op een van zijn voorbenen mwaar de bulten al opzaten, een echte knobbel op
en had hij een dik achterbeen, en dan echt in het gehaal dik!
weet het nu even ook niet meer!
hij heeft niet gek gedaan ofiets.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:49

LS_ schreef:
scheur :j

Oei dat is dan echt snel gegaan!!!!!!!!!!!!! *\o/*
Ben jaloers,.. bij mij is het echt op en af, was ik helemaal blij dat het wat beter ging, was het vanavond weer dikker,..
terwijl ie in de wei absoluut niet draaft of galoppeerd of gek doet.
Je wordt er zo moedeloos van,.

Had nu 4 dagen niks met m gedaan behalve weidegang en ga morgen, zaterdag en zondag weer stappen/drafje.
Kijken of het dan weer beter wordt (denk het wel,...)

Was het bij jullie na 7,5 maand ook nog wel warm en dik soms en de ene keer meer dan de andere? Vraag me echt af waarvan omdat ie echt niet gek doet,.. bewijst nu wel dat stappen helpt,.. want daarna is het beter

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:50

ietjelover schreef:
:(
ga ik net mijn paard binnen zetten, zit op een van zijn voorbenen mwaar de bulten al opzaten, een echte knobbel op
en had hij een dik achterbeen, en dan echt in het gehaal dik!
weet het nu even ook niet meer!
hij heeft niet gek gedaan ofiets.

Jeetje moeilijk he? Je begrijpt niet waar het vandaan komt soms

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:51

Onze zorgenkinders....

Ik ga per 1 maart naar een andere stal. En daar hebben we ook een stapmolen :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:02

Erg he die kinders?
Oe een stapmolen, luxe :D Karin!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:11

Ja alleen geen binnenbak meer. Maarja daar kan ik nu ook bijna geen gebruik van maken ivm de manegelessen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:56

Qizz: dat is inderdaad wel om moedeloos van te worden :\

handig zo'n stapmolen! :D

Het is idd vrij snel gegaan, ben er erg blij om. Bij de mijne is er absoluut niets meer aan het been te zien, eigenlijk al na ongeveer 1,5 maand was de zwelling weg, warmte was er dan nog wel, had hem dan 2-3x/dag aan de koeling staan. Nu staat het been heel mooi, niet warm, niet dik, had dat anders wel verwacht na de eerste galop ofzo, maar helemaal niets. :)
Ben gisteren op verplaatsing gaan rijden, het was zooo hard aan het regenen! In een piste van 20x40 met nog 4 mensen die nogal cowboy-style hadden en dus ons om de oren vlogen, maar hij was superbraaf! Maar het touw hou ik toch nog even rond zijn hals, hij kan zo onvoorspelbaar zijn :P

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:54

Ik denk erover om naar die Van Schie of Van Toor te gaan,.. aangezien mijn DA het ook niet goed meer weet met hem. Volgens hem had het allang over moeten zijn,..
Je doet zo makkelijk te veel of te weinig en beide is niet goed,.. ben nu bang dat we te rustig aan hebben gedaan na een stuk in de Hoefslag te hebben gelezen..

Iemand ervaring met 1 van beide?

Wou binnenkort toch weer een echo doen en wil wel een second opinion eigenlijk, en aangezien dat echte peesgoeroes zijn lijkt me dat wel wat.

Ik heb vandaag voor het eerst in 7,5 maand een stukje gegaloppeerd wat niet echt de bedoeling was,
maar men wat voelde dat goed.
Been was erna weer dunner en beter dan ervoor.. hopen dat dat morgen ook nog zo is,..
Dan gaan we weer braaf stappen en een drafje,..

TG: ja als je de bak toch meestal niet kon gebruiken heb je misschien nog wel meer aan die stapmolen.

LS: fijn dat je paard zo braaf is zeg en het been zich zo goed houdt!! TOPPIE

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:34

Haha Quiz, je kent mijn verhaal :D . Als je 11 maanden alleen maar stappen te langzaam vind, ja dan ben ik te langzaam geweest.....
Maar als je het niet vertrouwt moet je zeker naar de Raaphorst gaan!! Ga gelijk bellen voor een afspraak. Eerlijk gezegd vind ik het niet geweldig dat je DA het niet goed meer weet, in mijn ogen ook wat onkunde, met name op het gebied van peesblessures dan. Dan kun je beter een keer naar de Raaphorst rijden en hem dan daar na laten kijken om precies te weten waar je nou aan toe bent en wat je moet gaan doen. Jouw DA laat je nu ook aardig in het ongewisse, jij bent geen expert en weet het natuurlijk ook niet, en hij is blijkbaar ook geen expert. Dus, ga zeker even verder om precies te weten hoe en wat!!

Dat is voor mij trouwens ook de reden geweest waarom ik in het begin niet mijn DA heb ingeschakeld, maar direkt door ben gegaan naar de kliniek hier die goed bekend staan met dit soort blessures. Liever gelijk wat meer geld maar wel advies van experts dan te lang door blijven sukkelen.

Ik heb het idee dat je best al wat meer op mag bouwen, met name als iklees dat zijn pees elke keer dunner is na het werk. Villie zijn pees is ook nog steeds niet helemaal rustig hoor! Blijft ook nog steeds een beetje werken.

LS bij jou gaat het dus echt rap de goeie kant op :) . Super man!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:19

ja dat gevoel heb ik nu ook,.. ik word niet wijzer van mijn dierenarts,..
vandaar dat ik nu liever wat meer betaal maar dan ook beter weet waar ik aan toe ben. De Lingehoeve werken met een scan of i.d.waar De Raaphorst ook mee werkt en dat is wat dichter bij, wil daar ook eens informeren omdat ze samenwerken schijnbaar,..

nadat ie vorig weekend al lange tijd draf goed aan kon denk ik ook dat het misschien wel kan,.. dus ga maar wat opbouwen en zal ook wat vaker met m stappen en draven.
het is ook echt sinds de laatste tijd dat ik echt merk dat zijn been beter wordt door werken, terwijl dat ook een tijd echt niet zo geweest is,..

welke oefeningen doe jij met je paard Monty, want ook dat weet ik niet wat ik wel en niet mag,.. ben nl net gisteren voor het eerst in de bak geweest en wilde wel wat anders doen dan rechtuit en van hand veranderen maar weet niet of zijwaarts oid heel slecht is (zal wel niet goed zijn)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:09

Qizz: idd niet erg handig dat je DA het zelf niet goed meer weet. Langs de andere kant wel goed dat die het kan toegeven, voor hetzelfde geld zegt hij maar wat in het wilde weg. Een second opinion is dan misschien geen slecht idee.
Zijwaarts lijkt me niet zo goed, rij je ook voltes oid?

Momenteel doe ik ook enkel nog maar rechtuit, maar wel voltes. Vandaag was hij niet zo braaf om het zacht uit te drukken :=

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:19

Op zich vind ik het ook wel eerlijk van mijn DA, en het is een prima vent, het is niet dat ie niks weet ofzo, want de kliniek en hij staan heel goed bekend maar hij zei wel dat het gewoon allang over had moeten zijn en dat ie ook niet echt begreep waarom het niet beter ging,..
Maar echt wijzer word ik er dan natuurlijk niet van.Neem hem dat zeker niet kwalijk,.. als ik weer een echo zou doen kan ie wel weer meer zeggen. Maar ga eens informeren of er meerdere manieren zijn om een echo te maken met diverse apparaten etc,..

Ik rij juist geen voltes, wat ik begreep waren voltes juist niet goed (longeren ook niet), maar wellicht kan een hele grote wel, je moet in de bak tenslotte ook de bocht door ;-)

tot nu toe rij ik alleen rechtuit (buiten) en nu 1x in de bak geweest, beetje van hand veranderen.

Was ie niet zo braaf? Toch niet het tuinhuisje? ;-)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:31

Ik rijd altijd in de piste, ik vertrouw hem nog niet voor naar buiten te gaan, als hij daar uit z'n dak gaat heb ik een groter probleem. Ik mag grote voltes rijde, hoeken nog wat afsnijden hoewel ik dat stilaan mag gaan opbouwen :)
Tuinhuis is nog steeds geen probleem :D hij was boos op mijn been om aan te galopperen. Hij ging zo hard lopen en keihard bokken tegelijk dat ik even dacht dat ik niet op tijd ging kunnen afdraaien, zo een aantal keer. Dan ben ik zo boos geworden op hem en hem serieus aan het werk gezet, strenger geweest, meer op het achterbeen gezet en toen ging het opeens wel. Hij is dus wél sterk genoeg hoor, meneer is alleen liever lui dan moe. DA was er ook toevallig bij, die zei dat ik hem beter zo kon rijden dan dat hij iedere keer zo begint te bokken.
Was toch hééééél blij dat ik nog steeds met een touw rond zijn hals rijd, had het nodig!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:33

Haha LS inderdaad, toch niet het tuinhuisje?? :) . Was het wel te handelen??

Quiz, zijwaarts mag ik pas mee beginnen als ik helemaal opgebouwd heb, dus als laatste zeg maar. Ik rij nu voltes in de bak, van hand veranderen, afwenden, overgangen (nog niet teveel, ook die rustig opbouwen). Maar ik rij nu max 2 keer in de week in de bak, de rest buiten rechtuit. Ik denk dat ik ondertussen ook wel meer mag doen, maar ik blijf gewoon rustig opbouwen, elke keer een stapje vooruit. Ik heb vandaag zeker een half uur gedraaft en een minuut of 5 gegaloppeerd buiten. Conditie training. Toen ik terug kwam was zijn pees toch weer iets aan het werken. Als ik hem dan insmeer met cooling gel wordt het wel gelijk weer dunner. Zolang als het zo blijft, blijf ik rustig aan opbouwen. De pees moet toch gestimuleerd worden dmv opbouwen, maar ik ga er nog niet vol tegenaan zeg maar.

Oh en ook wat voltes betreft, ik en begonnen met 2 voltes alleen op de hand waarop zijn geblesseerde been aan de buitenkant was. Villie heeft het rechtsvoor dus dan doe ik voltes op de linkerhand. En van daaruit opbouwen. Beetje op gevoel en elke keer kijk ik wat zijn pees doet.

Ik ging nu ook niet meer aanhannesen Quiz, dan kun je beter naar de Lingehoeve gaan en daar je precies uit laten leggen hoe het eruit ziet van binnen en wat je nu mag gaan doen. Dan ben je van die onzekerheid af of je het wel goed doet.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:10

Was puur op mijn been, was aan de andere kant van het tuinhuis ;)
Het was op het randje, staleigenares stond te kijken met nog een leerling die net gedaan had met lessen, die hun mond viel even open. Normaal kan ik niet zo veel uitzitten, heb me recht gezet in m'n beugels en aan mijn touw gaan hangen , dat was nog de beste optie. Alleen rot dat mijn schouderblad nu weer opspeelt, was gisteren nog behandeld en mocht op het gemak wat rijden, is niet echt gelukt :')

panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:11

Wat fijn LS!! Hier nog steeds een bom. Gisteren weer een keer geprobeerd en wel even vol gehouden maar vannacht wakker gelegen met de zorgen om zijn pees. DA was er vanmorgen en voelde niets bijzonders. Maar besloten om het maar even niet meer te doen. Ook even geen muisjes meer. En dan even de scan afwachten 15 februari. Maar wat als we mogen beginnen met opbouwen. Hij ging gisteren weer af. Enige voordeel als je erop zit is dat hij dan niet steigert en bijna je hoofd eraf slaat. Zit ook te denken om hem te laten zwemmen om zijn energie kwijt te raken. Maar dan zal hij nog af gaan als je er weer op stap. En het ergste dan is dat hij conditie en bespiering heeft opgebouwd. Pffff. Wat een drama.
Iemand een goede tip??

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:23

morgen word de scan gemaakt bij mijn paardje

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:30

panic: ondanks dat mijn paard nu het varken soms nog uithangt heeft het zwemmen wel geholpen.
Hij doet nu gek omdat hij vies is op mijn been niet omdat hij overtollige energie heeft..
Als je het echt niet meer ziet zitten zou ik toch zwemmen aanraden..

Ietjelover: spannend!

Ik ga dadelijk weer op verplaatsing rijden, hopelijk is hij even braaf als vorige keer op verplaatsing. Heb geen zin in rodeo, mijn nek is behandeld door mijn kinesist en doet nog flink pijn, zou eigenlijk beter niet rijden, maarja heb gisteren al niet gereden... Is toch nog elke keer stress om wat hij zal gaan doen, onvoorspelbaar geval :=

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:29

we gaan nu naar de wei toe mijn paardje ophalen!
ben zo benieuwd, vind het echt spannend!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:39

Succes ietje!

Wat vervelend Panic, muisjes helpen niet?
Ze kunnen bij het zwemmen ook opbouwen onder het zadel.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:39

Mijn paard is enorm opgeknapt van het buiten mogen staan, want die was op een gegeven moment ook een echte naarling door dat binnenstaan (niet zo heel raar maar ook niet leuk). Nu staan ze ook op het land en dan kan hij ook behoorlijk het varken uithangen zo met die kou, maar dan krijgt hij lekker puh twee streepjes Tranquigel. let op: op aanraden van de veearts :)

De controle afgelopen vrijdag is heel erg goed gegaan. Ik was er een beetje bang voor want door familie omstandigheden heb ik hem behoorlijk verwaarloosd de laatste weken, maar hij liep op zowel de harde volte als rechtuit en met buigproeven geweldig. Ook op de scan was wéér verbetering te zien, een verschil van 22 pixels met de keer ervoor en daar was Astrid erg blij mee. Sterker nog: ze zei dat ze ook blij was geweest als het beentje hetzelfde eruit had gezien als in oktober. Nu mogen we weer rustig gaan opbouwen naar 5 minuten draven, en als dat goed gaat naar 10 minuten. Dan in april/mei weer terug naar Emmeloord.
Dus allemaal heel mooi, dat kunnen we nu wel gebruiken want zaterdag viel onze merrie tijdens het longeren na een bokpartij en die had de volgende dag een flink ei op haar pees RV. Ze is niet katskreupel geweest en de zwelling neemt mooi af, maar voorlopig even stappen met haar.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:41

Wat goed Gulpje, maar van de merrie is niet zo mooi. :(:)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:43

Mijne is gister gescand en het zag er super uit :D
Hij was 9 weken geleden natuurlijk al goed toen ie net terugkwam van het zwemmen maar het zag er nu nog beter uit dan toen en in de tussentijd ook al lekker gegallopeerd.
Nu weer verder uitbouwen :D :D :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:06

TeeGee schreef:
Mijne is gister gescand en het zag er super uit :D
Hij was 9 weken geleden natuurlijk al goed toen ie net terugkwam van het zwemmen maar het zag er nu nog beter uit dan toen en in de tussentijd ook al lekker gegallopeerd.
Nu weer verder uitbouwen :D :D :D

*\o/* *\o/* *\o/*

en voorzichtig met die sneeuw he? ;)