[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:23

Even een update over Lucy. Nu een week op haar nieuwe ijzers, sinds maandag zonder bute, en ik mag niet klagen.
Het is heerlijk dat ze buiten mag lopen, daar geniet ze enorm van en ik dus ook weer.
Het is goed te zien dat ze is afgevallen. Ik heb nu een pony met schoft en wat grappig is,is dat ze met rollen nu een "hele rol"kan maken, voor haar dieet lukte dat echt niet! Ze rolde toen eerst op één kant, stond op om vervolgens op de andere kant te gaan.
Ik heb een filmpje gemaakt van mijn blije paardje(helaas overbelicht) dus voor de liefhebber:

http://www.youtube.com/watch?v=xtQPe8U2jLA

Jannepauli schreef:
Hey.. leptine is een peptidehormoon... en wat zat er ook al weer in Hippo Ex-Laminitis???? Juist "een peptide".. :)
Zou dat betekenen dat.... ????

Wat? :o , (ben aan het overwegen of ik nou wel of niet een nieuwe pot ga bestellen. Beetje stom misschien maar ik durf er bijna niet mee te stoppen, ben veel te bang dat het dan misschien minder goed gaat....)

Nog even een vraagje, begrijp ik nou goed dat je dus ook niet van de fructaanindex uit kunt gaan?(Dacht ergens zoiets gelezen te hebben in dit topic, maar kan het zo snel niet terug vinden...)Zou ik wel jammer vinden trouwens want dat leek me nou juist een rustgevende gedachte om volgend seizoen te kunnen zien wanneer het veilig grazen is en wanneer niet...

Er is weer behoorlijk wat info bijgekomen, moet zeggen dat ik soms wel een beetje moeite heb om het allemaal een plek te geven hoor!
Ik vind het een behoorlijk ingewikkelde materie als je er nooit mee te maken hebt gehad (en dan soms ook nog in het Engels..)

@Firefly4: Sterkte met je paardje,hoop dat ze zich snel weer wat beter voelt. Het is nooit leuk, maar bij zo'n oudje vind ik het helemaal naar...

@Lolclub; wat een lieffie als veulen!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:34

Voor mij voor de Frankrijkgangers. zoek eens op cool en warm seizoen gras, ik zal zelf ook even verder zoeken maar heb nu wat minder tijd ( jaja hulptroepen voor de vloer en nu met de hulptroepen aan de borrel!!)
Bij mijn weten heeft bijv luzerne, (warm seizoen gras, kan ook net precies andersom zijn, ik weet het niet uit mijn hoofd) geen fructaan, maar wel zetmeel.
Zetmeel = ook suiker alleen de structuur is anders.
Voor mij is gras en fructaan en zetmeel ook nog een beetje een brij, maar wie weet is juist zetmeel bij jullie paarden net iets te.
ESC WSC en NSC,

De verwarring uitgelegd door Cathy Watts, het zou zo mooi zijn dat er eens een algemene term zou komen.

http://www.safergrass.org/videos/CHO%20confusion/

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:45

cato47 schreef:
Lolclub, Hahah, die Puber! Altijd dwars liggen natuurlijk. Maar daar zijn het ook pubers voor! Kan er over meespreken, heb twee echte pubers in huis :7 Zo mooi onschuldig ze zijn als kleintjes.......tis trouwens wel een héél mooi veulentje! Hoe is ie uitgegroeid?

Fotospam !

Puberkind met mama, (zus van Hittie)......................................................... Puber als 3 1/2 jarige voor het eerst aan de longe <3 (met afgekloven staart uit de hengstenweide)
Afbeelding Afbeelding

Pubersnoet :9
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:49

mooie gangen...mams ook! :D
Leuk van die pubers!
(als het hier weer koeler is ga ik met mijn vriendin weer aan de gang met haar jonge hengst van 3...eigelijk het leukste wat er is!)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:50

cato47 schreef:
Wel veel minder dik zijn die vetpads achter en boven de schouderbladen....... ze wordt dadelijk nog smalletjes!

Voor mij heel herkenbaar , dat gebeurde bij Hittie ook.
het vet op d'r rug is al helemaal weg, de ruggegraat ligt er zelfs al bovenop en is niet meer weggezakt in een geul :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:52

geerke schreef:
Ik maak mijn eigen voer.
200 gram zemelen,500 gram lucerne brokjes,1.5 kilobak geweekte pulp(zonder melasse)gekookt lijnzaad,koolzaadolie,zonnebloempitjes,glaasje appelazijn
en vitamine en mineralen supplement dagelijks.

Om welke reden voer je de zonnebloempitten ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:55

lolclub schreef:
cato47 schreef:
Wel veel minder dik zijn die vetpads achter en boven de schouderbladen....... ze wordt dadelijk nog smalletjes!

Voor mij heel herkenbaar , dat gebeurde bij Hittie ook.
het vet op d'r rug is al helemaal weg, de ruggegraat ligt er zelfs al bovenop en is niet meer weggezakt in een geul :o

Geul....tsja, dan moet er hier nog flink doorgedieëet worden vrees ik....

Mooie puber!

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:58

zonnebloempitten is een natuurlijke bron van kalk.
En ze vinden het lekker...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:03

zwelgje27 schreef:
Zag ook dat Havens een nieuw product op de markt heeft: Natural Balance. Iemand al ervaring mee..? (moet em nog even door de voervergelijk.nl halen)

39,5 % zetmeel /suiker en dus absoluut ongeschikt !

zwelgje27 schreef:
En wie voert er nog meer lucerne om paard wat dikker te krijgen en te houden..? En hoe is dit in combi met HB gevoeligheid..
Ben nu echt een beetje aan het puzzelen hoe ik haar wat dikker ga krijgen en houden deze winter, zonder haar HB te hebben zo!

Als het je puur gaat om gewicht aan te zetten zou ik eerder kiezen voor ongemelasseerde bietenpulp

zwelgje27 schreef:
Ze liep vandaag heel erg gevoelig over een kiezelpad, normaal vind ze dit ook niet fijn(vermijd dit soort paden dan ook altijd) maar vandaag liep ze er wel heel voorzichtig en op eieren overheen en ieder steentje dat ze onderweg voelde op andere paden was ook gevoelig.. En ze lijkt wat slomer de laatste tijd.. loopt verder wel gewoon..
Kan wel weer ineens stoppen met de senioris prioris slobber.., maar ze moet eigenlijk nog wel een beetje meer aan gaan komen langzaamaan.. Vind het zo moeilijk, durf niet gelijk teveel te veranderen.. :=

Heb je haar nog op de weide lopen nu ?
Misschien is dat wel wat te veel voor haar, als ik dit zo lees zou ik iig wel een beetje oppassen, vooral dat slomer worden en de gevoeligheid is geen goed teken.
heeft ze warme hoeven, pulsatie of wordt de hals harder ?

zwelgje27 schreef:
Waar zal ik beter aan doen;
-deken om deze winter om zo veel mogelijk te voorkomen dat haar energie naar het warm houden zal gaan, waardoor ze sneller af zal vallen..
-of gewoon meer bijvoeren als ze dunner word, dit vind ik dus zo eng..

Je zou denken; simpel, als ze meer energie gaat verbruiken, gewoon meer erin stoppen... := maarja..
Daarentegen het is en blijft een shet (wel op leeftijd) en krijgt gewoon een heerlijke winterjas..

Ik persoonlijk zou kiezen voor het wat meer bijvoeren, en dan alleen voedermiddelen met een lage glycemische index.
Als je verder niks doet met haar heb je alleen maar last van een deken, toch ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:14

@Lucyknol

Wat kan jouw pony heerlijk genieten van een rolpartij zeg, lekker voor haar.
ze loopt er al weer vlot over he ?
je ziet haar nog wel wat "flappen" met de neuzen maar dit is al veel beter als ik ooit gedacht had na zo'n korte tijd +:)+

de fructaanindex van Paardnatuurlijk moet je zien als richtlijn, hij is gebaseerd op de nacht temperaturen in combinatie met zon overdag en normaal goed gras.
Is het echter al langere tijd droog (zoals in juni) en/of heb je gestresst kortgevreten gras of te maken met een onbemest weiland dan zijn de waarden alweer heel anders.

Als je vragen hebt over Engelse teksten waar je niet uitkomt , gewoon hier stellen ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:19

geerke schreef:
zonnebloempitten is een natuurlijke bron van kalk.
En ze vinden het lekker...

Ah oké... ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:31

lolclub schreef:
de fructaanindex van Paardnatuurlijk moet je zien als richtlijn, hij is gebaseerd op de nacht temperaturen in combinatie met zon overdag en normaal goed gras.
Is het echter al langere tijd droog (zoals in juni) en/of heb je gestresst kortgevreten gras of te maken met een onbemest weiland dan zijn de waarden alweer heel anders.

Als je vragen hebt over Engelse teksten waar je niet uitkomt , gewoon hier stellen ;)

De fructaanindex kan gewoon de prullenbak in, de omstandigheden doen het hem, zoals je het al zegt :D
Ook doen nog eens de hormonen mee van paarden in de seizoenen.
Enne Engels, sorry, soms ben ik er idd wat te gemakkelijk in door gewoon een link te geven.

Maar by the way, zou er interesse zijn om Kathy Watts eens hierheen te halen voor een clinic, ik heb haar wel bereid gevonden om dat eventueel te doen, ze spreekt helaas enkel Engels maar ze wil wel als er voldoende belangstelling is ;-)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:50

@Lolclub:Ik had twee maanden geleden ook niet kunnen geloven dat ze er nu weer zo bij zou lopen,
was echt bang dat ik haar kwijt zou raken. Ik word er echt blij van als ik haar zo zie en dat als ik haar roep,ze weer zo vrolijk
naar me toe kan komen wandelen.
Ze loopt inderdaad te flappen, maar lijkt absoluut geen pijn te hebben. Haar hoeven zien er in mijn ogen ook giga uit,zo met dat beslag.
Ik moet ook opletten dat ze geen korte wendingen maakt, dat lijkt mij nog niet echt lekker voor haar benen, maar zelf lijkt ze er geen problemen mee te hebben.
In hoeverre ze dan weer pijnvrij door de zolen/haar beslag is weet ik niet...

@EstherHegt; Geen sorry hoor, niet nodig.Er zullen hier mensen genoeg zijn die het wel makkelijk weg kunnen lezen,
alleen maar goed toch?

Ik heb moet eerlijk gezegt ook wel heel erg wennen aan het idee dat ik haar nooit meer zo maar op de wei kan gooien.
Was er altijd als de kippen bij om mijn paardje zo snel mogelijk op het land te hebben na het winterseizoen.Vrijheid, blijheid, zoals
ik het het liefst zie voor mijn beessie, maar dat is dus over, en daar baal ik best van...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:26

lucyknol schreef:
@Lolclub:Ik had twee maanden geleden ook niet kunnen geloven dat ze er nu weer zo bij zou lopen,
was echt bang dat ik haar kwijt zou raken. Ik word er echt blij van als ik haar zo zie en dat als ik haar roep,ze weer zo vrolijk
naar me toe kan komen wandelen.
Ze loopt inderdaad te flappen, maar lijkt absoluut geen pijn te hebben. Haar hoeven zien er in mijn ogen ook giga uit,zo met dat beslag.
Ik moet ook opletten dat ze geen korte wendingen maakt, dat lijkt mij nog niet echt lekker voor haar benen, maar zelf lijkt ze er geen problemen mee te hebben.
In hoeverre ze dan weer pijnvrij door de zolen/haar beslag is weet ik niet...

Dat flappen met de neuzen houd je nu nog wel even, dat komt omdat de HS haar hoefbeentjes gederoteerd heeft.
Hij heeft haar hele voet als het ware achterover gezet waardoor het hoefbeen (zoveel als nu mogelijk) grondparallel is gezet.
het hele stuk van de kroonrand tot onderaan aan de voorzijde van het hoefbeen is loos en daardoor lijken de hoeven nu zo groot en plat ;) .

Als straks de nieuwe hoefgroei wat verder is en goed aansluit op het hoefbeen (parallel loopt) dan zal de HS wellicht de neuzen eraf gaan vijlen.
zou hij dat nu al gaan doen dan moet hij tot bijna aan de kroonrand vijlen en dan moet lucy in verband, vandaar dat ze de keus maken om het eerst nog een stukje uit te laten groeien.

Waar je even om moet denken is dat de tonen erg gevoelig zijn, dit is ook de reden dat Lucy niet gek mag doen, dan zou ze de broze witte lijn nog verder kunnen beschadigen en dez kan daardoor zelfs wijder worden als hij nu al is.

Hittie is laatst een keer gestruikeld, ze heeft toen twee dagen pulsatie gehad in dat been.
Op de rontgen van twee weken later was te zien dat er een bloedinkje zat in de witte lijn, waarschijnlijk dus ontstaan door de struikeling.

lucyknol schreef:
Ik heb moet eerlijk gezegt ook wel heel erg wennen aan het idee dat ik haar nooit meer zo maar op de wei kan gooien.
Was er altijd als de kippen bij om mijn paardje zo snel mogelijk op het land te hebben na het winterseizoen.Vrijheid, blijheid, zoals
ik het het liefst zie voor mijn beessie, maar dat is dus over, en daar baal ik best van...

Ik denk dat wij dit allemaal wel hebben, maar ik ervaar sommige zaken ook als positief.
Ik ben me veel bewuster geworden van de gevaren van dik zijn, te weinig beweging, onbeperkt voeren en de moderne grasweides van nu.
Ik neem dat mee naar mijn andere paarden en kan vanaf nu (hoop ik) voorkomen dat het nogmaals gebeurd.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:19

@EstherHegt: ik heb zeker interesse in een clinic van Kathy Watts.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:44

Ik zou wel interesse hebben, maar mijn engels is gewoon te slecht om er dan ook maar iets van te begrijpen. Zeker als er ook nog eens met vaktermen wordt gegooid.
Loop al jaren tegen dit probleem aan, in het engels is zoveel te vinden. Ik heb al Engelse les gevolgd, maar het wil nog niet zo lukken. Ben nu eenmaal geen talenwonder :o

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:55

He, wat gek ik kan niet meer op de site van voergelijk.nl komen, krijg allemaal rare tekens te zien.. :?

Nou, ik heb Havens een mail gestuurd! Ik vind het zo jammer dat er zoveel voerproducten op de markt zijn die op de zak zetten: geschikt voor HB en IR paarden en pony's.. Terwijl je er dan achter komt, zoals hier ook weer dat er gewoon 36,7% zetmeel in zit!!!
Ik vind dit niet kunnen!

lucyknol Heerlijke rolpartij op het filmpje! En hoe ze daar loopt ziet er niet verkeerd uit inderdaad na 2 maanden als ik dat zo lees, inderdaad nog wel een beetje flappers.. maar dat zie ik die van mij af en toe ook nog iets doen.. Weet ook niet of dat er helemaal uit zal gaan eigenlijk..? Word wel minder op den duur..

Lolclub leuke foto's!
Ik heb gisteren mijn zak subli senioris prioris nog eens bekeken en daar zit inderdaad geen melasse in. Maar wel 88gr zetmeel.., waarvan ik even geen idee heb of dit veel is.
edit: volgens mij per kg gemeten dus dat zal onder de 10% zitten als ik het even goed heb..

Ik heb haar nu volgens mij sinds 3 of 4 dagen niet meer op de wei gezet. Daarvoor had ik haar alleen 's nachts op de wei, met strookbegrazing wat ze deelt met nog een pony én ze heeft dan haar masker om! Is meer voor het idee dat ze de wei op kan en wat sprietjes kan plukken.. maar echt veel krijgt ze naar mijn idee niet binnen eigenlijk..

geen warme hoeven, pulsatie of hardere manenkam.. Hoeven voel ik eigenlijk automatisch iedere dag. En voelen soms iets wat warmer aan, waarna ik haar dan ook gelijk weer extra dag of 2 op hooi laat staan in paddock (ben er dan ook wel een beetje panisch voor geworden moet ik zeggen) maar vanmorgen gewoon koud..

Ik heb haar ook het liefst zonder deken, ze word wel ongeveer 2 tot 3x per week gereden door mijn nichtje en ik wandel regelmatig met haar.. Ze is 22...

glycemische index, weer zo'n woordje om op te zoeken.. Is dit 1 bepaalde waarde die je op zakken kan vinden (GI?) of is dit een samenspel van verschillende stoffen die suikers of glucose doen omzetten..?
Sorry verzuip af en toe in moeilijke woordjes, cijfertjes enz.. 8)7

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:17

Kende die term ook nog niet, even gegoogled. Het is een waarde waaraan je kan aflezen hoe snel een bepaald koolhydraat wordt omgezet en in de vorm van glucose wordt afgegeven in de bloedbaan en zo de bloedsuikerspiegel doet stijgen. Hoge GI = snel stijgend effect op de bloedsuikespiegel, lage GI = geleidelijker stijging van de bloedsuikerspiegel. Dat laatste is beter. Druivesuiker (dat noemen ze toch snelle, simpel af te breken koolhydraten?) heeft een hoge GI terwijl bijvoorbeeld roggebrood een veel geleidelijker effect heeft en een veel complexer af te breken koolhydraat is.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:24

ja ik had em ook even gegoogled, maar hoe vind je dit op etiketten, word het ook aangeduid met GI..? Of is het iets dat je zelf uit moet rekenen aan de hand van gegevens zoals welke koolhydraten enz er in zitten..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:08

Dat laatste denk ik. Maar als je kijkt (lang leve de wikipedia..) naar bijvoorbeeld zetmeel, dan zijn er zoveel vormen van, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Gekookte rijst levert meer energie dan koude rijst. Is de warme slobber (gemaakt van een bixprutje dat ik vroeger nog wel eens maakte ....lang geleden toen het leven nog ongecompliceerd was) dus ook een energiebommetje?
Ik ga eerst maar eens naar stal en de lijnzaadboer.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:13

EstherHegt schreef:
Voor mij voor de Frankrijkgangers. zoek eens op cool en warm seizoen gras, ik zal zelf ook even verder zoeken maar heb nu wat minder tijd

Je cherche, je cherche....... maar is niet zo makkelijk te vinden!
De meeste info is geschreven voor koeien en niet voor paarden. Meer info over eiwit en energie dan suiker en zetmeel......
Hier is een link met wat info over de meest gebruikte grassoorten:
http://www.prairies-gnis.org/pages/caracteristiques.htm Voor elk grassoort aangegeven in welk seizoen het gras produceert en onder welke omstandigheden.
Hier ook, een link uit canada, niet alleen maar franse omstandigheden dus:
http://www.omafra.gov.on.ca/french/livestock/beef/facts/06-096.htm#11

Het grote probleem hier, bij ons thuis, is het grasland beheer. Dit lijkt in de verste verte niet op het graslandbeheer wat over het algemeen in Nederland wordt toegepast. Onze weilanden zijn niet homogeen, er komen zoveel grassoorten voor die we echt niet gezaaid hebben :o En dan ook nog alle andere planten. Zo staan er in de paardenwei in elk geval een hoop paardebloemen, chicorei, distels (verschillende soorten) en ik ben er gisteren achter gekomen dat er een hele bos brandnetels is opgegeten.... Ik vermoed Keny, ik heb haar de laatste tijd al brandnetels zien eten. Zou ze met een reinigingskuurtje zijn begonnen :+ ?
Als je zo door de dorre wei loopt en goed kijkt, dan staat er nog wel een hele hoop groen tussen..... Een paar klavertjes hier en daar, een akelige grassoort dat overal wortel schiet (en je dus uit de groententuin niet meer kwijtraakt!)

Kun je er zo wat mee? Anders zoek ik nog wel even verder!

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:22

paars schreef:
Kende die term ook nog niet, even gegoogled. Het is een waarde waaraan je kan aflezen hoe snel een bepaald koolhydraat wordt omgezet en in de vorm van glucose wordt afgegeven in de bloedbaan en zo de bloedsuikerspiegel doet stijgen. Hoge GI = snel stijgend effect op de bloedsuikespiegel, lage GI = geleidelijker stijging van de bloedsuikerspiegel. Dat laatste is beter. Druivesuiker (dat noemen ze toch snelle, simpel af te breken koolhydraten?) heeft een hoge GI terwijl bijvoorbeeld roggebrood een veel geleidelijker effect heeft en een veel complexer af te breken koolhydraat is.

Dit klopt ;) ,

De bedoeling is om de glucosespiegel gedurende de dag zo gelijk mogelijk te houden.
Dit kun je doen door je paard veel kleine beetjes verspreid (of onbeperkt) over de dag te geven,
maar alleen als je precies weet wat er in je hooi aan suikers zit (getest) is onbeperkt hooi voeren een veilige optie.

Gelukkig is er ook onderzoek gedaan naar laag GI voer en het verband met diverse ziektes bij paarden

Hierbij de link naar een van de artikelen waarin tevens een vergelijking genoemd wordt van diverse soorten voer :
(sorry...het is wel Engels ;) )

http://www.adelaideplainsequine.com/doc ... %20dis.pdf

Een voorbeeld uit de praktijk:
Stel je hebt mooi hooi maar het is voor je paard net iets te best en het heeft dus (waarschijnlijk) een te hoog NSC gehalte, minder voeren dan het aanbevolen minimum van 1% DS is absoluut niet verstandig, dus verder korten op je voer is geen optie.
Je pony/paard moet niet slanker worden als dat hij nu is en je bent op zoek naar "veilig" voer.

Nu kun je een deel van je weidehooi vervangen door graszaadhooi maar je hebt dus nog meer opties, zoals :

Vervang een gedeelte van je (te beste) weidehooi door een portie ongemelasseerde geweekte bietenpulp en voer dit tegelijkertijd met je hooi en dus ook meerdere keren per dag

Zoals je in de lijst in de link kunt zien is ongemelasseerde uitgespoelde bietenpulp haast het laagste GI voer wat je kunt geven aan een paard.

Vertrouw je je hooi dus niet qua NSC gehalte, reageert je paard op dit hooi door stijver te worden en wellicht tekenen van HB te vertonen
kun je niks anders als alternatief krijgen (graszaadhooi of laag NSC getest hooi) ,

dan heb je dus een vrij simpele oplossing om het GI gehalte van je voer te verlagen door:

én je hooi te weken om zo'n 30% suikers uit te spoelen
én een gedeelte van de 1 1/2 % DS (ideaalgehalte DS) te vervangen voor de bietenpulp.

Je paard krijgt dan hetzelfde aan ruwvoeder binnen maar het glucose pijl in het bloed zal lang niet zo hoog pieken en je kunt er een opleving van HB ermee voorkomen ;) .

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:45

lolclub schreef:
(sorry...het is wel Engels ;) )

:D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:22

En weer een nieuw voer van een fabrikant die wel de klok heeft horen luiden, maar ook nog niet weet waar de klepel hangt:
http://www.paardenvoeders.nl/page51.html

2,8% suiker (hoewel het suikervrij zou zijn volgens advertentie).
en maar liefst 36,5% !!! zetmeel.
Niet geschikt dus ... helaas ... u gaat door naar de volgende ronde ? :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:28

Oh ik kan daar zo slecht tegen, en er dan ook doodleuk bij vermelden dat het geschikt is voor hb en ir paarden. Er zijn zat mensen die niet weten dat zetmeel ook niet goed is en die het dus kopen, omdat ze lezen dat het daar voor geschikt is.