Hi Miranda, bedankt voor je reactie! Misschien een beetje domme vraag, maar wat is het verschil tussen een scan en een MRI? Ik dacht nml. dat een MRI altijd een scan was en dat dat heel kostbaar is (en niet in mijn verzekering zit
). Ik lees inderdaad overal over boxrust en dat vind ik zo onnatuurlijk! Maar goed, wat moet dat moet. Eerst maar 'even' de diagnose vaststellen. Frappant is overigens wel dat voordat ik haar kocht ze zich ook behoorlijk had aangetikt. Dat was echter vrij snel weer goed. Wel kan ze als een dolle te keer gaan in de paddock of op het land. Nou ja, afwachten maar .... Fijn dat het met jouw paard weer goed gaat en dat je alles weer mag doen!
mijnzoef schreef:Hoi Sacha,
Het is inderdaad een heel verhaal, balen voor jedat het niet gaat zoals je wilt. Je koopt natuurlijk een paardje om van te genieten en niet om zorgen over te hebben. Mijn merrie was 5 toen ze een blessure aan haar bandje kreeg. Ze is in het land flink geschrokken en aan het rennen geslagen en heeft daarbij haar hoefbal hard aangeslagen. Hier liep ze flink kreupel op echter na 6 weken was ze nog steeds niet helemaal zuiver. Je moest goed kijken en mijn gevoel zei ook dat er iets niet klopte. Ik heb in die periode niet gereden dus kan je niet zeggen of ze rijtechnisch daar op reageerde. Ik ben toen verder gaan zoeken en eerst foto's gemaakt en uitverdoofd. Hierbij bleek dat het diep onder in haar voet zou moeten zitten. We konden toen niet meer een scan maken omdat ze uitverdoofd was en dat geeft vertekening op de scan,. Ik ben toen 4 dagen later terug gegaan en daar bleek uit de scan dat er een gaatje in haar bandje zat, was maar 1 bij 1 mm maar dat is genoeg om ellende mee te hebben. Het hele bandje is mij verteld maar 4 bij 9 mm dus een gaatje van 1bij 1 is dan best aardig. Als je het niet vertrouwd zou ik zeker een scan van die bandjes laten maken. De kosten zijn daar niet heel hoog voor (bij mijn veearts was ik € 180,00 kwijt voor een compleet onderzoek) en dan weet je wel zeker hoe en wat. Zeker als de hoefsmid dit zo expliciet zei, vaak hebben die het best bij het juiste eind. Dat ze gevoelig is in haar rug zou te verklaren kunnen zijn als ze al langer met deze blesure loopt dan gaan ze de rest van hun lijf niet goed belasten. Ik zou zeker een scan laten maken of een MRI dat is allen wel veel duurder. Dan weet je maar of de bandjes goed zijn of niet kan je veel ellende besparen.
Met mijn paardje is na een eerste rustperiode van 6 weken ook op ijzers gegaan, speciaal voor haar gemaakt met een hele brede tak, eigenlijk had ze 1 1/2 ijzer onder haar voet, om het bandje te ontlasten. Ik heb haar met magneetveldtherapie behandeld en ze is voor een 3,5 maanden op volledige boxrust gegaan. Ze mocht iedere dag wel onder de man gestapt worden steeds iets langer en na enige weken aan de lijn als ze zich gedroeg. Nu gaat het na 3/4 jaar weer goed ik mag haar weer volledig belasten. Helaas is dit een blessure die veel geduld van zowel mens als dier vraagt. Hoop voor je dat het allemaal meevalt, veel succes en ik zou zeggen volg je gevoel Groeten Miranda