Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:40

Mii_Jessica schreef:
mijn paard is 2 keer natuurlijk bekapt en is dus heel scheeft op dr hoeven gezet! 't heeft een half jaar geduurt voor ze weer recht stond dankzij de gewone hoefsmid!

Ach meid, mijn paard is afgelopen zomer toevallig 1xtje bijgevijld door een traditionele meneer, aangezien mijn NBer in Amerika zat en zijn hoeven harder groeiden dan we dachten. En laat het nou net zo zijn dat de achterhoeven scheef gedaan waren, hoorde ik een paar weken later van mijn NBer. Clown

Voorhoefjes waren op zich prima gedaan. Alleen de traditionele hoefsmid deed het weer op zo'n 'botte boeren' manier, dat ik weer voorgoed genezen ben van die kant, hoor. Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:48

Het grote gevaar van oogkleppen wordt goed geïllustreerd op het forum van hoefnatuurlijk, waar nu een topic loopt over een paard met een scheur in het hoefbeen.
Er wordt geadviseerd om het paard absoluut maar niet op een ijzer te zetten en in de wei te gooien. Een stabiliserend ijzer wordt meteen in de kiem gesmoord, want dat onderdrukt het hoefmechanisme, maar was er nou wel of geen doorbloeding in het bot? Hm, daar zijn ze nog niet achter.....
De enige professionele NB'er die er reageert, staat overigens níet afwijzend tegenover een ijzer.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:49

Twiggy2008 schreef:
Mii_Jessica schreef:
mijn paard is 2 keer natuurlijk bekapt en is dus heel scheeft op dr hoeven gezet! 't heeft een half jaar geduurt voor ze weer recht stond dankzij de gewone hoefsmid!

Ach meid, mijn paard is afgelopen zomer toevallig 1xtje bijgevijld door een traditionele meneer, aangezien mijn NBer in Amerika zat en zijn hoeven harder groeiden dan we dachten. En laat het nou net zo zijn dat de achterhoeven scheef gedaan waren, hoorde ik een paar weken later van mijn NBer. Clown

Knap, dat jouw NB'er dat een paar weken later kon beoordelen...
Heb je m zelf tussendoor niet scheef gevijld dan? Clown

Leuk paardje in je profiel trouwens!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:53

opala schreef:
Huertecilla schreef:
Het spijt me Opala maar halve kennis is levensgevaarlijk en ik vind dat een slecht advies waar paarden alleen maar slachtoffer van kunnen worden. Juist als je paard nóg niets mankeert. Je slaat daarmee de spijker op de kop. Om te zorgen dát het dier niets gaat mankeren nl.

De een calculeert risico in, de ander speelt op safe. De een laat het aan de prof over, de ander bekapt zelf en is niet bang voor het maken van een fout.

Ik wil niet het risico lopen om zo'n fout te maken en ga dus niet zelf prutsen aan de hoeven van mijn paard, ook al zou ik een cursus van een paar dagen gehad hebben. Alleen een goede smid komt aan de hoeven van mijn paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:58

SpikyBlue schreef:
Knap, dat jouw NB'er dat een paar weken later kon beoordelen...
Heb je m zelf tussendoor niet scheef gevijld dan? Clown

Leuk paardje in je profiel trouwens!

Ik vijl zelf niet, hoor. Geen haar op mijn hoofd.....Knipoog
Ik was niet te spreken over de vorm van zijn voeten, hij liep ineens veel gevoeliger en heb mijn NBer alsnog laten komen, 3 weken na het traditionele bekappen. Ben blij dat ik dat gedaan heb, want ik heb meer vertrouwen in mijn eigen NBer. Lachen
Sam loopt nu weer als een kievit. Lachen

Wil er gewoon mee zeggen dat TB niet altijd zaligmakend is, wat natuurlijk ook geldt voor bepaalde NBers. Verdiep je als eigenaar altijd in de voeten van het paard. Men zegt niet voor niets 'no foot, no horse'. Aan een paardenhoef kun je zoveel aflezen van een paard. Mij valt op dat heel veel paardeneigenaren totaal niets weten over de voeten van hun dier. Dat kan ik nou niet bevatten......

En bedankt voor je compliment over Sam. Lachen
Jij hebt trouwens een echte Black Beauty, hahaha..... Haha!
Gaaf!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:59

SpikyBlue schreef:
HC doet hier hele rake, onbevooroordeelde uitspraken.

Dank je Bloos

Mensen halen veel persoonlijke geborgenheid uit een groepsgevoel, het ergens bij horen. Uiteraard is dit net zo goed van toepassing op een Anky-outfit als op een Westernhoed.
Wanneer die groep een voelgoed-onderwerp betreft; nh, bitloos, ijzerloos, boomloos, zweeploos en spoorloos (helaas in verschillende opzichten Duivel ), dan tikt dat dubbel aan. T-shirt aan ´ik hoor bij paardvriendelijk´en de hogere moraal is vórm gegeven.

Dit blokkeert vooruitgang omdat elke rationele inhoudelijke discussie onmogelijk wordt door het gebouwde emotionele bolwerk welke de groepsidentiteit is.
Een inhoudelijk opmerking welke niet door het dogma wordt omvat wordt ervaren als een aanval op het goede groepsgevoel en dáár wordt dan op gereageerd, niet op de inhoudelijkheid.

Op de fora van HN/PN is door de principiële beslissing om niet te moderaten de emotionele valkuil tot China gegraven.
Dit blokkeert vooruitgang in nb.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:33

Opala, zou je eens een foto kunnen plaatsen van de voeten van je paard, wat er functioneel aan is en waarom?
Ik ben gewoon echt oprecht benieuwd!

HC, laten we dan objectief, zakelijk er in stappen (discussie) zonder het individu te benadelen..

Zijn er hier mensen die al jaren hun paard zelf bekappen n.a.v. een cursus en mij kunnen tonen wat voor voeten er dan ontstaan? Ik vind het wel interessant dan te horen hoe of wat- en waarom. Ook zou het prettig zijn om de exemplaren te zien die onder de man op het verharde komen en dat regelmatig.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:41

Kunnen jullie dé discussie misschien ergens anders voortzetten? Ik vraag aleen om wat voor en nadelen, en dan komt er een hele discussie, waar geen einde aan zit, logisch, want iedereen heeft hier zijn eigen gedachten over.. Maar toch.. Zo kan ik het ook aleemaal niet meer volgen heurr Tong uitsteken Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:13

Jij hebt al tíg keer heel concreet en omomwonden duidelijk antwoord Anna14 dus Verward

Zoek een hoefprofie die het nb als applicatiekursus bíj een gedegen opleiding heeft.

@detour: ik volg 35 jaar niet onderhouden hoeven en doe nu 7 jaar aan ´Niet Bekappen´ bij mijn rijpaarden hier. Geheel ongecertificeerd, dus ik kan niet meedoen. Een zomerhoef van mij welke regelmatig over rotsen onverhard gestuurd wordt kan je op de voorkant van het kursusboek van nb vinden ROFL
De winterhoef is anders.

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:25

Anna14 schreef:
Kunnen jullie dé discussie misschien ergens anders voortzetten? Ik vraag aleen om wat voor en nadelen, en dan komt er een hele discussie, waar geen einde aan zit, logisch, want iedereen heeft hier zijn eigen gedachten over.. Maar toch.. Zo kan ik het ook aleemaal niet meer volgen heurr Tong uitsteken Clown

Jammer dat je het zo opvat want er zijn inderdaad al een heleboel nuttige adviezen voorbij gekomen. Dat er een hevige discussie gaande is op Bokt over dit onderwerp, is misschien ook goed om te volgen. Doe wat met de argumenten. Zoek in ieder geval een vakkundig iemand, vraag ook naar zijn/haar opleiding/achtergrond dat is heus niet raar. Ga niet in op mensen zonder een gedegen opleiding en mensen die je vragen omzeilen en die een ééndaagse cursus hebben gedaan in zee. Maar vooral; gebruik je gezonde verstand, dan komt het vast goed, welke keuze je ook maakt.

Edit; ik zie je profiel dat je pony Whitesummer heet. Is het toevallig een draver?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:30

Arme Anna, inderdaad zijn er in het begin zinnige adviezen gegeven, maar een aantal Bokkers trok de discussie (die er in beginsel niet was) naar zich toe en ging met het topic aan de haal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:18

Twiggy2008 schreef:
En laat het nou net zo zijn dat de achterhoeven scheef gedaan waren, hoorde ik een paar weken later van mijn NBer. Clown

Hmmm. Wat is ´scheef´? Je weet dat de achterhoef ´scheef´ hóórt te zijn? Dat dit asymetrische een natuurlijk slijtagepatroon is wat je eigenlijk níet moet ´corrigeren´?!

Ik weet niet wat voor soort ´scheef´ jij aan refereert, dus het is dáár geen opmerking over.

hc

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:20

Kymalin schreef:
Anna14 schreef:

Jammer dat je het zo opvat want er zijn inderdaad al een heleboel nuttige adviezen voorbij gekomen. Dat er een hevige discussie gaande is op Bokt over dit onderwerp, is misschien ook goed om te volgen. Doe wat met de argumenten. Zoek in ieder geval een vakkundig iemand, vraag ook naar zijn/haar opleiding/achtergrond dat is heus niet raar. Ga niet in op mensen zonder een gedegen opleiding en mensen die je vragen omzeilen en die een ééndaagse cursus hebben gedaan in zee. Maar vooral; gebruik je gezonde verstand, dan komt het vast goed, welke keuze je ook maakt.

Edit; ik zie je profiel dat je pony Whitesummer heet. Is het toevallig een draver?

Hee, ja zo vat ik het misschien wel op.. Ik lees het ook wel door hoor, maar de welles/nietes discussie zal toch altijd doorvoeren..
White Summer komt van de stal, het is geen draver Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:34

Hmmmm HC, het was een iets ander soort 'scheef' dan waar jij het over hebt Knipoog .
Overigens ben ik overtuigd dat ik een hele, hele goede NBer heeft, dus ik vertrouw wat de hoeven van mijn paard betreft meer op hem dan op jou, if you don't mind. Tong uitsteken

Weet je, ik heb niet zo'n zin in deze ellenlange zeverdiscussie. IK weet waar mijn paard het goed op doet, IK weet wat ik gezien en meegemaakt heb met beide stromingen in de loop der jaren. En IK heb voor mijn gevoel voor het beste gekozen wat mijn paard betreft. En wat jij of anderen doen, doe vooral wat je wilt.

Ik wil alleen maar zeggen dat er overal nare dingen gebeuren, zowel bij het NB als bij het TB, laat staan bij het gebruik van ijzers. Zorg gewoon voor een goede hoefsmid/natuurlijk bekapper en leer zelf als paardeneigenaar ook wat over de hoeven. Toedeloe. Doei!

Anna14, mijn eigen NBer pleit wel heel erg voor het zoveel mogelijk buiten houden van je paard bij het natuurlijk bekappen, hoor (o.a. vanwege de beweging). Omdat ik net las dat je paard op stal staat of stond hij daar en heeft hij nu meer bewegingsvrijheid? Wil je meer over NB weten, lees anders zijn website eens. Ik heb het in een van mijn posts in dit topic staan en anders kun je 'm terug vinden in mijn profiel. Lachen

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:36

Anna14 schreef:
Ik heb geen idee of het hier goed staat, en ik kon er via de zoekfunctie niet veel duidelijke informatie over vinden. Knipoog

Ik ben van plan om mijn pony natuurlijk te laten bekappen, omdat hij er al gauw last van heeft als je iets te diep snijdt, of iets scheef staat etc.
Bij natuurlijk hoefbekappen kijken ze helemaal naar de bouw van het paard, hoe ze lopen etc.
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?

Er zijn legio voor en nadelen te noemen van het NB en TB. Dit heb je inmiddels wel gemerkt.

Gezien je reden om op NB over te willen gaan kan ik je het vokgende meegeven: Het grootste deel van de NB'ers heeft een 1 daagse cursus gevolgd op kadaver voeten, hier staat dus geen paard boven om te leren beoordelen; dit zijn dus niet de bekappers die jij zoekt! Dan is er een groep die wel geleerd is verder te kijken dan hun neus lang is....maar...om een paard goed te kunnen beoordelen op stand en gangen moet je er toch regelmatig velen voorbij zien komen. Dit is het timmermans oog waar veel NB'ers lang over moeten doen om te ontwikkelen omdat hun klantenkring eenvoudig weg niet zo groot is als die van een traditioneel smid.

Mijn advies is: zoek een hoefsmid welk bekapt op een manier waarin jij (en je paard) je het prettigst voelt. Zorg dat hij een gedegen opleiding heeft genoten en je kan voorlichten over alle voors en tegens. Je zult op den duur merken dat veel traditionele smeden meer in je richting kunnen bekappen dan je denkt maar verbaal wat minder goed zijn aangelegd om je te overtuigen van hun ervaring kunde en kennis.

Succes

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:43

Twiggy2008 schreef:
Hmmmm HC, het was een iets ander soort 'scheef' dan waar jij het over hebt Knipoog .
Overigens ben ik overtuigd dat ik een hele, hele goede NBer heeft, dus ik vertrouw wat de hoeven van mijn paard betreft meer op hem dan op jou, if you don't mind. Tong uitsteken

Weet je, ik heb niet zo'n zin in deze ellenlange zeverdiscussie. IK weet waar mijn paard het goed op doet, IK weet wat ik gezien en meegemaakt heb met beide stromingen in de loop der jaren. En IK heb voor mijn gevoel voor het beste gekozen wat mijn paard betreft. En wat jij of anderen doen, doe vooral wat je wilt.

Ik wil alleen maar zeggen dat er overal nare dingen gebeuren, zowel bij het NB als bij het TB, laat staan bij het gebruik van ijzers. Zorg gewoon voor een goede hoefsmid/natuurlijk bekapper en leer zelf als paardeneigenaar ook wat over de hoeven. Toedeloe. Doei!

Anna14, mijn eigen NBer pleit wel heel erg voor het zoveel mogelijk buiten houden van je paard bij het natuurlijk bekappen, hoor (o.a. vanwege de beweging). Omdat ik net las dat je paard op stal staat of stond hij daar en heeft hij nu meer bewegingsvrijheid? Wil je meer over NB weten, lees anders zijn website eens. Ik heb het in een van mijn posts in dit topic staan en anders kun je 'm terug vinden in mijn profiel. Lachen

Huh? Op stal staat? xP Waar heb je dat gelezen, Tong uitsteken Hihi
Hij loopt van 's ochtends, tot 4 uur 's middags buiten, omdat hij zomereczeem heeft. In de winter loopt hij de hele dag buiten.
Hij staat gewoon bij mij thuis BTW. x)

Maar bedankt voor je reactie, !

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:45

Hoeftniet schreef:
.

Mijn advies is: zoek een hoefsmid welk bekapt op een manier waarin jij (en je paard) je het prettigst voelt. Zorg dat hij een gedegen opleiding heeft genoten en je kan voorlichten over alle voors en tegens. Je zult op den duur merken dat veel traditionele smeden meer in je richting kunnen bekappen dan je denkt maar verbaal wat minder goed zijn aangelegd om je te overtuigen van hun ervaring kunde en kennis.

Succes

Heel goed, en vooral heel netjes, gezegd!!!

Mooie site trouwens Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:55

Anna14 schreef:
Hij loopt van 's ochtends, tot 4 uur 's middags buiten, omdat hij zomereczeem heeft. In de winter loopt hij de hele dag buiten.

Anna, sorry hoor Bloos , heb niet alles gelezen, omdat ik daar de tijd en de rust niet voor had (had eerder vandaag 5 kinderen om me heen en ik zit nog tig dingen op internet te doen momenteel).
Daarbij ken ik de discussies zo onderhand wel over NB op bokt. Tong uitsteken
Altijd hetzelfde gezeur. Haha!
Ik vrees dat je daar nog wel achter komt, als je je daar in gaat mengen. Haha!

Klinkt goed, dat je paard lekker veel buiten loopt (zo hoort het, vind ik Ja ).
Ik hoop dat je een fijne, kundige NBer kan vinden, als je er op over gaat stappen.
Ik, en vooral mijn paard, zijn er zeer tevreden over in elk geval. Knipoog

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:06

Huertecilla schreef:
Op de fora van HN/PN is door de principiële beslissing om niet te moderaten de emotionele valkuil tot China gegraven.
Dit blokkeert vooruitgang in nb.

hc

Dhr Druppel heeft zich al een paar dagen niet meer laten zien, iedereen keuvelt gewoon weer door, het niveau lijkt weer te stijgen. Vork

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:07

opala schreef:
Sterker nog ... ik geloof er niet alleen in, ik zie het terug in de praktijk bij mijn paard. Ik vijl niet voor het mooie, ik vijl voor functionaliteit.

Laat ik nou nog niet zo lang geleden een berichtje van jou gelezen dat je paard achter allesbehalve daverende hoeven heeft en dat jij dat wijt door het op stal staan 's nachts.
Het is maar hoe tevreden je met de situatie bent en hoe goed je paard er mee uit de voeten kan.

Als je niet echt kennis in huis hebt en alles gelooft wat je bekapper zegt dan kan je paard dus fik de dupe worden.

Ik heb jaren terug door langdurige ziekte van mijn eigen hoefsmid een tijdelijke vervanger gehad.
Deze man wist te vertellen dat hij veel bekende paarden deed. Zoals de beroemde en peperdure arabische volbloedhengst Abdullah.
Hij had een ijzersterke babbel en het klonk allemaal machtig interessant.
Echter bij mijn paarden zagen de hoeven er na 2 weken al niet meer uit.
Ik heb hem nog 1 herkansing gegeven en wederom prutswerk. Dus die hoefde niet weer te komen Bloos
Maar als je zijn verhalen moest geloven was hij zo ongeveer de beste smid van Nederland.

Waarmee ik wil zeggen dat ook bij de NB'ers personen zitten met een ijzersterke babbel die jou als het niet zo lekker gaat met je paard, willen doen geloven dat het tijd nodig heeft en dat het allemaal wel goed komt.
Het woordje 'Natuurlijk' is magisch en helemaal van deze tijd. De trend is terug naar de natuur duss... ook voor de paarden zonder verder er goed bij na te denken.
Zo zijn er paardeneigenaren die al meer dan een jaar bezig zijn hun paard 'goed' te krijgen.
Anderen zijn door dit soort prutsers bij dierenklinieken terecht gekomen met fikse onkosten en ellende voor het paard Boos!
Stom genoeg omdat ze zo goedgelovig zijn.

Daarom TS als je NB wilt proberen bij jouw paard, zoek een kundig vakman.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:07

Twiggy2008 schreef:
Anna14 schreef:

Anna, sorry hoor Bloos , heb niet alles gelezen, omdat ik daar de tijd en de rust niet voor had (had eerder vandaag 5 kinderen om me heen en ik zit nog tig dingen op internet te doen momenteel).
Daarbij ken ik de discussies zo onderhand wel over NB op bokt. Tong uitsteken
Altijd hetzelfde gezeur. Haha!
Ik vrees dat je daar nog wel achter komt, als je je daar in gaat mengen. Haha!

Klinkt goed, dat je paard lekker veel buiten loopt (zo hoort het, vind ik Ja ).
Ik hoop dat je een fijne, kundige NBer kan vinden, als je er op over gaat stappen.
Ik, en vooral mijn paard, zijn er zeer tevreden over in elk geval. Knipoog

Haha, maakt niet uit hoor x)
Je hebt veel tegenstrijdige reacties..
Deze keer wordt Unison nog traditioneel bekapt, want hij moet nodig weer naar de hoefsmid, en om nou zomaar even een NBer te nemen is ook niet alles.
Maar bedsankt voor je reactie! xD

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:14

Henny, je hebt helemaal gelijk, hoor Knipoog , maar dat geldt ook voor 'de andere kant'. Op de stalling waar ik regelmatig les geef, had ik vorige week nog een heel gesprek met een paardeneigenaresse die de wanhoop nabij was, omdat het traditionele circuit haar paard niet kon helpen met zijn hoeven. Dus ook daar zit ellende, net als bij NB. Om maar even 1 voorbeeldje te geven (want ik heb er wel meer Tong uitsteken ).

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat er een kundig persoon aan de voeten van een paard hoort te zitten. Toch?

Anna, ja, er zijn heel veel tegenstrijdige reacties en ik denk dat bokt je hierbij niet echt kan helpen..... Succes in elk geval.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:30

Twiggy2008 schreef:
Anna, ja, er zijn heel veel tegenstrijdige reacties en ik denk dat bokt je hierbij niet echt kan helpen..... Succes in elk geval.

Ik denk juist dat Bokt wel degelijk heeft kunnen helpen. Er zijn toch best wel goede adviezen in dit topic voorbij gekomen ?
Op de 1e pagina werd deze link al genoemd http://www.natuurlijkbekapper.nl/index.php?id=7
Bij deze lijst van gecontroleerde bekappers zie je dat er best wel een landelijke dekking is. Dus zit er vast ook wel eentje bij Anna in de buurt Knipoog
Dit zijn allen ervaren NB'ers met een fatsoenlijke opleiding die het dus niet van een 1 dagscursusje hebben geleerd.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:35

Er is geen officiele NB opleiding, maar de bekappers van natuurlijkbekapper.nl zijn in elk geval wel ge-peer-reviewd.(Collegiale toetsing (Engels: peer review) is een methode om de kwaliteit van (geschreven) werk te verbeteren door het werk te onderwerpen aan de kritische blik van een aantal gelijken)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:42

henny_w schreef:
Ik denk juist dat Bokt wel degelijk heeft kunnen helpen. Er zijn toch best wel goede adviezen in dit topic voorbij gekomen ?
Op de 1e pagina werd deze link al genoemd http://www.natuurlijkbekapper.nl/index.php?id=7
Bij deze lijst van gecontroleerde bekappers zie je dat er best wel een landelijke dekking is. Dus zit er vast ook wel eentje bij Anna in de buurt Knipoog
Dit zijn allen ervaren NB'ers met een fatsoenlijke opleiding die het dus niet van een 1 dagscursusje hebben geleerd.

Ja, dat ben ik wel met je eens, maar ik had het meer over die eeuwige discussies. Knipoog
Maar je hebt gelijk, dit soort dingen zijn heel goed. Overigens staat mijn NBer daar niet tussen, zie ik. Oh jee. Haha!