Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:54

Zack, heeft jouw Fjord wel op ijzers gelopen??? Ik meen ijzers te zien in jouw profiel, klopt dat? Haha!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:59

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:35

mooi spul,ik zou het wel door een goede hoefsmid laten doen...aangezien veel mensen niet zien wanneer iets recht is,het paard zou dan scheef gaan lopen ,met alle gevolgen van dien....

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:39

De verschillen tussen TB en NB zijn erg slecht aangegeven in het stukje op PN. De ene hoef is een prachtige hoef die net bekapt is met een prachtige vorm. Die ernaast (zgn. TB) ziet er niet uit, en is zeker niet op de juiste manier bekapt en ook niet nét. Ik denk dat ze die bij PN gewoon uit de vriezer hebben gepakt, ijzer eraf getrokken en foto van gemaakt als zijnde TB. Wie weet hoe en wie die voet bekapt heeft.

Een hoef waar geen ijzer onder gaat, hoort iets anders bekapt te worden dan een beslagen hoef, en de betere smeden doen dat, ze zouden stom zijn als ze dat niet zouden doen want anders krijgen ze flares, scheuren, brokkels, gevoeligheden etc. etc. De crux zit hem erin dat veel mensen TE LANG WACHTEN met bekappen en dan krijg je inderdaad dat de hoefsmid iedere keer weer de hoef opnieuw in de juiste vorm moet maken en de stand wordt iedere keer weer een paar graden veranderd... Niet zo best allemaal.
Dan heb je van die hoeven die zgn. TB bekapt zijn die bij Arabesk in de vriezer liggen, en eigenlijk gewoon verwaarloosd zijn...

Het hele verkeerde aan dit verhaal is het over één kam scheren van TB en NB. Elke TB en NB werkt anders, het is namelijk HANDWERK en iedere hoefbewerker heeft een ander idee bij dezelfde hoef... Zo zal dezelfde hoef en 100x anders uitzien als er door 100 mensen aan gewerkt zou worden.

Daarom is het zaak dat je een hoefbewerker vindt die bij je paard, jou, het gebruik, de ideëen en de omstandigheden strookt.

Dus komen we weer ontopic: niet gelijk allemaal gaan schreeuwen dat het aan de NBer/HS wat dan ook van de TS ligt; misschien zijn de omstandigheden van het paard momenteel zo dat hij niet zonder enige vorm van hoefbescherming kan.
Dan is het dus zaak om óf de omstandigheden aan te passen, óf het gebruik van het paard stop te zetten, óf de hoeven te beschermen!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:52

@ Arabesk, easyboots passen helaas niet, anders had ik dat een mooie oplossing gevonden. Zijn te hoog en vallen over de kroonrand.

@ Sosha, Renegades passen ook niet. Zijn te smal.

@ Zack, ik zal vandeweek even een fotootje maken. Nog niet erg veel verschil hoor, behalve dat de ergste brokkels er echt af zijn gebrokkeld en hij nu uit zichzelf een soort (lelijke) mustangrol heeft gecreeërd. Ben niet meer op het harde geweest, alleen maar op gras en zand. Denk ook niet dat nu ineens de centimeters eraan vliegen Tong uitsteken

@ EricPrast, wat een bijzonder en interessant spul is dat. Heb je er ervaring mee? Weet jij smeden die het gebruiken?

@ SpikyBlue, zoals ik ook al tegen Zack zeg doe ik het even rustig aan met de hoefjes van Rowan. Alleen nog gras en zand. Omstandigheden zijn voorlopig dus even aangepast Lachen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:01

Oh da's balen, ik was even vergeten dat de Renegades er nog maar in 3 maten zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:16

_Nelleke_ schreef:
@ EricPrast, wat een bijzonder en interessant spul is dat. Heb je er ervaring mee? Weet jij smeden die het gebruiken?
Antoin Merx uit Baarle-Nassau heeft het op zeker. Hij was vorig jaar op het WK voor IJslandse paarden in Oirschot één van de hoefsmeden in 'dienst' van de organisatie, en heeft tijdens het evenement bij verschillende paarden van deelnemers, die een hoefijzer aftrapten of verloren - schade aan de hoef ten gevolge hebbend - de hoef er dusdanig mee weten te repareren dat er weer een ijzer onder kon, zodat het paard daarna gewoon weer verder aan het tournooi kon deelnemen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:43

@Nelleke
Het zou in jou geval wel makkelijk zijn als ze eraan vliegen Haha!
Ach, gewoon eventjes een maandje volhouden en dan kan je langzamerhand weer opbouwen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:29

Citaat:
@ EricPrast, wat een bijzonder en interessant spul is dat. Heb je er ervaring mee? Weet jij smeden die het gebruiken

Mijn hoefsmid heeft het wel eens bij Imka gebruikt. Tenminste niet dit spul maar zag het er wel bij staan.
Hij noemde het kunsthoorn. Imka dr hoeven waren zo ver weggebrokkeld dat hij er geen ijzer meer onder kreeg en toen heeft mn hoefsmid het missende stuk dichtgemaakt met kunsthoorn zodat er dus toch weer een ijzer onder kon. Op dit moment heeft ze dat gelukkig niet nodig! Want het is wel erg prijzig heb ik begrepen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:32

SpikyBlue schreef:
De verschillen tussen TB en NB zijn erg slecht aangegeven in het stukje op PN. De ene hoef is een prachtige hoef die net bekapt is met een prachtige vorm. Die ernaast (zgn. TB) ziet er niet uit, en is zeker niet op de juiste manier bekapt en ook niet nét. Ik denk dat ze die bij PN gewoon uit de vriezer hebben gepakt, ijzer eraf getrokken en foto van gemaakt als zijnde TB. Wie weet hoe en wie die voet bekapt heeft.

Het spijt me om te zeggen, maar helaas zie ik vaak genoeg hoeven (van levende paarden) 'die net twee dagen geleden door de smid zijn bekapt' en die er precies zo uitzien. Hoefwand récht afgekapt, straal bijgesneden, etc. Maar ik beland liever niet in dit soort discussies, want het voelt toch als 'afkraken' en dat doe ik liever niet. Laatst was ik weer ergens en daar was ook net een smid geweest en ik kreeg zowat een rolberoerte toen ik de hoef zag, ik overwoog nog om foto's te maken, maar nee... dan wordt het zo'n moddergevecht. Eigenaren geven vanzelf wel aan wat werkt bij hun paard en wat niet en ze stappen over of niet. Ik ga daar dus verder geen woorden aan vuil maken.

@ Nelleke, dan zijn smitjes misschien de beste optie

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:42

@Ara:
Nee, dit is ook niet de plek voor die discussie Knipoog
Ik vind het alleen niet een goed voorbeeld voor een correct bekapte (traditionele) hoef... Jammer dat die hoef als voorbeeld is gebruikt, met die lelijk weggesneden straal en rare scherpe wand.
En ja, in elk vak zijn helaas beunhazen te vinden...

@Nelleke:
Vettec heeft bijna iedere smid in zijn/haar assortiment.
De Smits zijn inderdaad voor veel paarden tijdelijk een uitkomst.
Goed dat je een aanpassing in het gebruik van je paard hebt gemaakt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 22:56

Vettec is dus eigenlijk een middeltje om je ijzer er weer onder te slaan. Maar dat wil ik dus niet.

NB-er komt deze week weer. Kerabol is besteld. Smeren met lauriercreme (alleen op de kroonrand) doe ik al. Ik ontwijk voorlopig het asfalt even en kijk het een maand aan. Als het niet verbeterd of erger, verslechterd, dan gaan we over naar TB. Heb ik in elk geval NB wel een kans gegeven Lachen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:02

Nee, Vettec is geen middeltje om een ijzer weer onder te slaan Knipoog
Het is de naam van een produkt, wat in vele soorten te verkrijgen is. Er is een variant waarmee de hoefbewerker een laagje aan kan brengen op de wand en een klein stukje zool. Dit blijft een aantal weken zitten als het moet, slijt vanzelf weg, en zodoende kan de hoef weer wat bijkomen.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:02

http://www.espree.nl/paarden/hoefverzorger.htm Hier heb ik goede ervaringen mee. Gebruikt bij paarden met 'brokkelhoeven'. Misschien dat het voor jou ook werkt.
En kijk asjeblieft uit met de nb die weer komt. Komt dezelfde weer? Je paard is gevoelig gaan lopen na het bekappen geef je aan, in mijn ogen mag een paard niet gevoelig gaan lopen na het bekappen. Ja misschien een dag heel minimaal (maar liever niet).
Ik word trouwens wel een beetje moe van het: de hoef is niet te kort, een wild paard heeft ook zulke hoeven. Ik zag het in dit topic ook weer staan. Aantal vragen: Is het wilde paard het zelfde ras? Wordt het wilde paard net zo belast als het rijpaard? Misschien zit er een verband tussen onze gefokte paarden en de lange hoeven, misschien past dit wel goed bij elkaar?
Er zijn heel goede natuurlijk bekappers, net als dat er heel goede traditioneel bekappers zijn. Maar deze kijken alletwee eerst naar het paard + de bijhorende hoeven in plaats van alleen naar de hoef die naar een bepaald zogenaamd goed voorbeeldplaatje gekapt moeten worden. Sommige paarden zijn beter af met korte hoeven, sommige paarden beter af met lange.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:50

Vreemde voetjes Knipoog op de foto.
Persoonlijk zou ik die NB-er niet een 4de kans geven.
Een paard mag nooit gevoeliger lopen na bekapwerk. Is gewoon echt fout. Ook goede NB-ers vinden dit absoluut fout.
Waarom trouw blijven aan deze NB-er als zijn bekapwerk er zo "beroerd" uitziet.

Wellicht een kunststofijzertje? Zijn lichter dan gewoon ijzeren beslag, en zal wat beter onder zo'n voetje blijven liggen. Moeilijk te zien op de foto, maar volgens mij past een E-2 nageltje nog makkelijk op zo'n kort voetje.

Zeven weekjes eronder, dan eraf, en voila... voetjes zijn niet meer gevoelig.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:24

Hoef je voor een kunststofijzer niet te nagelen dan?
(vraagt een leek)

Want zo´n hoefje zou ik niet graag een spijker inslaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:50

HannahFrouk schreef:
Hoef je voor een kunststofijzer niet te nagelen dan?
(vraagt een leek)

Want zo´n hoefje zou ik niet graag een spijker inslaan.

Ik vermoed dat een E-2 nageltje makkelijk "past" in zo'n hoefje.
Ik bekap (mijn) paarden volgens de methode van Pete Ramey en voorts tik ik er een kunststofje onder die veel hoefzool dekt.
Ik persoonlijk houd van kleine voetjes overigens. De flare's van het paardje van TS geven aan dat de NB-er die haar paardje heeft bekapt, niet van al te goede huize komt Bloos
Niet aanvallend bedoeld, absoluut niet.
Maar flare's zijn werkelijk uit den boze bij iedere NB-er.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:21

Ik zou maar gauw een andere bekapper gaan zoeken. TB of NB doet er niet toe.
Als hij/zij het werk maar goed doet.
Want zelfs al zou het zo'n goede NB'er zijn die je er bij gehad hebt, ik vind het nergens op lijken en vind het supertriest dat jouw paard nu zo gevoelig loopt.
Voor een goede NB bekapping horen er in elk geval al niet zulke grote flares aan weerszijden te zitten.
Ik bekap mijn paarden al jaren zelf maar zou me rotschamen als ze er zo bijliepen Boos!

Geef het paard de tijd om weer pijnloos te kunnen lopen. Dus vooral op zachte bodem laten lopen en veel in de wei dan zal je zien dat het met een paar weken al heel anders gesteld is met het lopen.
Verder wil laurierzalf op de kroonrand smeren prima helpen om de hoefgroei te bevorderen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:22

Paard loopt enkel gevoelig op het harde dacht ik? Lijkt me niet eens zo gek als je jaren op zachte grond achter de rug hebt?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:41

Flares vijl je er niet in een keer uit, was het maar waar. Flares kun je aanpakken, maar zonder garantie dat ze niet meer terug komen. De bekapper heeft die brokkels er niet ingevijld. Een "gezonde" hoefwand brokkelt niet op die manier. Het betreft hier hoefwanden welke heel erg verzwakt zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:07

Nee die hoeven zagen er na de bekapbeurt natuurlijk niet zo uit. Haha!

Dit is gebeurt na een week of 2. Toen vond ik ze nog te kort om wéér te laten bekappen. Dus week of 2 a 3 (weet de exacte datum niet uit m'n hoofd) gewacht en toen zagen ze er zo uit...

Bekapper komt zaterdag Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:35

De flare's die Rowan heeft op de foto, groeien niet in 2 a 3 weken tijd. Dat kan niet... ook gezien de opbouw van zijn hoefwand.
De flare's die ik op de foto ziet, zijn in één keer redelijk goed bij te vijlen. Kwartierboogjes zullen het gevolg zijn van het uitdunnen van de hoefwand op de plek van de flare's van Rowan.

Al met al, ik vind het werk van NB-er slecht van kwaliteit... ookal zijn de foto's 3 weken later genomen.
Ik hoop dat je een goede NB-er vindt. Want die zijn er wel hoor Knipoog

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:26

Wat de NB-er heeft gezegd erover is dat hij niet te snel de overgang tussen TB en NB wilde maken en dat ie daarom nog niet ideaal staat. Hij wil m elke keer een klein stukje naar natural zetten, maar niet in 1x grote stap.

Ik zal zaterdag voor en na foto's maken en hier posten voor de mensen die nog geinteresseerd zijn.
Hoefjes zien er nu overigens 'goed' uit. Is niks meer afgebrokkeld en is door het bakzand een beetje weggesleten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:31

Ja,graag foto's!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 21:35

Oké! Beloofd Lachen