Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:28

Wat is er N aan die hoefschoenen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:29

Gulpje schreef:
detour schreef:
A geeft dus heel verkeerd materiaal weer op bokt. Dat vind ik dus echt niet kunnen. Zo krijg je hippische sprookjes op internet...

Alleen al het feit dat twee mensen zonder enige opleiding mensen 149 euro laten betalen om een NB 'cursus van een dag' te volgen is mijn inziens al een kwalijke zaak.....

Als je op hun site kijkt zie je dat het cursusgeld overgemaakt moet worden aan PN.
Er wordt nu wel aldoor veel op A & A gefit maar vlak hun 'leermeester' niet uit van PN.
Daar is voor zover ik weet ook geen officiele opleiding aan vooraf gegaan en daar worden ook wekelijks 1 dags cursussen gegeven !!!
A & A zijn een soort van dependance van PN. Zo zijn er nog een paar.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:29

Gulpje schreef:
Alleen al het feit dat twee mensen zonder enige opleiding mensen 149 euro laten betalen om een NB 'cursus van een dag' te volgen is mijn inziens al een kwalijke zaak.....

Dit is zeker kwalijk. Maar aan de andere kant, als jij een cursus gaat volgen (voor wat dan ook), dan bepaal je toch eerst even of deze cursus wel van enige waarde is. In elk vak heb je immers kwakzalvers...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:31

detour schreef:
Wat is er N aan die hoefschoenen?
Dat je paard als je met hoefschoenen rijdt 22 uur per dag lekker op blote voeten kan lopen. Natuurlijker dus weer, niet natuurlijk.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:40

Isis_Ywen schreef:
Wellicht off-topic, maar wil dit toch graag vermelden:

Pezen zijn amper in staat tot uitrekken of inkrimpen. Pezen zijn de indirecte verbinding tussen botten en spieren en moeten vanwege hun functie juist enorme trekkrachten weerstaan; ze zijn dus niet elastisch. Volgens mij doelt Arabesk dan ook op de spier die langer en korter word door het plaatsen van wiggen en niet de pees.

Ga even met je mee denken en ben bang dat ik het nu helemaal niet meer snap.
Een paard heeft onder zijn knie geen spieren meer lopen dus denk niet dat dit opgaat.
Maar als ze dan toch niet kunnen rekken of krimpen hoe kan Arno dan zonder problemen een bokhoef terugzetten want dat is wel het uiteindelijke doel.
Een bokhoef die drastische wordt teruggezet zal misschien niet eens de eerste dag/dagen moeilijk lopen naar vaak binnen iets meer dagen grote problemen krijgen.

Maar met deze vraag leg ik wel gelijk een beetje mijn probleem met alleen NB uit, er worden allemaal hele mooie dingen geroepen door deze twee cursesgevers maar er zit zoveel tegenstrijdigheid in dat het voor mij moeilijk een heel moeilijk verkoopbaar verhaal wordt.
Ik weet ook wel dat veel NBers niet moeten hebben van deze twee maar dat neemt niet weg dat ze in mijn optiek wel woordvoerders zijn van PN.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:53

Sim0ne schreef:
minkie schreef:
volgens mij hebben de mensen die zelf een beetje aanklooien en zeggen dat ze NB. Iets anders hoog in het vaandel hebben!!
hun portemonnee

Onze NB-er is niet goedkoper dan een traditioneel smid. En die hoefschoenen zijn ook niet echt een koopje.

Ik doel meer op mensen die zo'n NB cursus volgen en dan lekker zelf aan de slag gaan. Dit stimmuleert NB meer dan TB voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:55

En daardoor krijgt NB een veel negatievere lading dan het in werkelijkheid heeft. Een goed en gedegen opgeleide NBer, daar heb ik geen moeite mee, maar dat heb ik wel met mensen die én niet zijn opgeleid maar alles uit boekjes hebben, de zogenaamde zelfstudie en dit na enig uittesten op eigen paarden, die tot op heden er gelukkig nog niet dood van zijn gegaan, zélf mensen gaan opleiden, daarbij er ook nog heilig van overtuigd dat er maar één manier van bekappen is en dat is die van hun. Ik vind het erg jammer dat goed opgeleide bekappers die werken volgens de NB-methode hierdoor in een verkeerd daglicht komen te staan.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:59

helemaal mee eens suleilitha, het is dan ook zo jammer dat firma A en A dit gevoel alleen maar sterker maakt!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:59

Sim0ne schreef:
Gulpje schreef:
Dus iemand zoals ik, die haar paard traditioneel laat bekappen en al jaren zeer tevreden is met haar traditionele hoefsmid* mét gedegen opleiding heeft het welzijn van haar paard niet voorop staan omdat zij 'met de massa meegaat'? Huilen van het lachen

Dat staat er toch niet. Ik bedoel dat de reden om van de gebaande paden af te wijken, vaak een probleem is dat niet naar tevredenheid opgelost kan worden, waardoor mensen naar iets anders op zoek gaan. Dit zegt niets over mensen die geen problemen tegenkomen in de traditionele wereld. Bevalt het jou daar goed, prima toch...

Ik heb zelf niet veel problemen met mijn paarden en de hoeven maar dat neemt niet weg dat ik mij niet verdiep in alle stromingen die er zijn, juist omdat ik niet klakkeloos de woorden van een ander wil overnemen.
Ik ging er zelfs vanuit dat het beter voor mijn hoefbevangen om haar meer op een NB manier te zetten en voor het eerst luisterde mijn vriend zowaar naar mij.
Achteraf hadden we dat beter niet kunnen doen en eerst gewoon maar een x-ray van haar voorvoeten moeten maken want dan hadden we haar een hoop pijn bespaart.

Ik probeer me in alles van het paardzijn te verdiepen, zelfs uit het western haal ik dingen die voor mij heel erg bruikbaar zijn, maar van Meneer Roberts heb ik ook weer goede dingen geleert.
Al de dingen die ik heb gelezen, gehoort, bestudeert of via een clinic/cursus heb geleert gooi ik op een grote hoop en kneedt het tot een voor mij en mijn paarden werkbaar geheel.
Als ik in 1 enkele stroming blijf hangen zou ik nooit het beste doen voor mijn paarden kunnen doen daar ik geen kennis heb van alle andere dingen die weleens net zo goed zijn.

Ook ik kan echt geen problemen hebben met een opgeleide smid die Nb doet daar hij nog steeds alle kanten op kan indien het nodig is.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:00

kijk, alle bekappen is onnatuurlijk. ècht natuurlijk bekappen is zorgen dat je niet hoeft te bekappen...

de ts vraagt ook waarom we in godsnaam hoeven willen zoals die van wilde paarden die op rotsondergrond lopen terwijl we in nl en België totaal niet zo'n ondergrond hebben... mijn antwoord daarop zou zijn dat we in feite wèl zo'n ondergrond hebben hier, omdat we zoveel verharde wegen hebben. de grote 'maar' is echter dat onze weilandjes wel allemaal boterzacht zijn en dat gaat niet samen. De ene opteert dan voor ijzers, de ander past de 'woonomgeving' van zn paard aan. NB is voor mij dus streven naar het amper nog hoeven te bekappen van mn paarden door veel over ruwe ondergronden te lopen en verschillende soorten verharding te voorzien in de paddock.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:02

Zahlina schreef:
Isis_Ywen schreef:
Ga even met je mee denken en ben bang dat ik het nu helemaal niet meer snap.
Een paard heeft onder zijn knie geen spieren meer lopen dus denk niet dat dit opgaat.
Maar als ze dan toch niet kunnen rekken of krimpen hoe kan Arno dan zonder problemen een bokhoef terugzetten want dat is wel het uiteindelijke doel.
Een bokhoef die drastische wordt teruggezet zal misschien niet eens de eerste dag/dagen moeilijk lopen naar vaak binnen iets meer dagen grote problemen krijgen.

Ik heb altijd geleerd dat het onderste gedeelte van het been, alles onder de knie, bestuurd word door de spieren daarboven. Zoals je op het plaatje in de link kan zien zitten de pezen van onder de knie, vast aan de spieren boven de knie/spronggewricht.

http://www.thehorse.com/images/content/0906/leg-anatomy.jpg

Kan het uiteraard mis hebben. Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:04

Ik begin te geloven dat mijn TB-smid nog een hoger NB-gehalte heeft dan A&A, hij is net even komen zeggen dat hij bij de jonge paarden is geweest. Er staan nog een paar jonkies van derden bij die van ons in de wei. die hij even moest bekappen. De onze waren eind maart bekapt.
Hij heeft de stand van de hoeven van onze beide meiden even bekeken. Ik vond zelf de hoeven wel weer een beetje lang maar de smid kon niets anders zeggen dan dat de stand nog erg correct was, dus vond hij het niet nodig om er iets aan te doen. Kan het nog natuurlijker?
Het geld voor het bekappen van de twee anderen heb ik even voorgeschoten, totaal € 40,--. TB duur? Ook niet eens!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:06

kynshiri schreef:
NB is voor mij dus streven naar het amper nog hoeven te bekappen van mn paarden door veel over ruwe ondergronden te lopen en verschillende soorten verharding te voorzien in de paddock.

Wat mag ik verstaan onder verschillende soorten verharding in de paddock? Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:35

Hoe natuurlijk is het dan om je paarden bewust op beton te zetten ipv op zand/gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:42

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:49

hmm zijn dat hoeven ?

We leven in een feelgood maatschappij.......... en natuurlijk geeft mensen een goed gevoel.....
zet ergens natuurlijk voor en het verkoopt want mensen willen zich goed voelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:54

Ja Kim, dit zijn hoeven en helaas geen dode slachtpoten maar hier zat een jaar of twee nog een levend paard aan vast. Hoe het nu met dit dier is gesteld, wil ik liever niet weten!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:56

Neigt foto 5 naar bokhoef of ligt dit aan mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:59

De voetas ziet er in mijn ogen zeer twijfelachtig uit.... ja, het heeft er wel iets van weg.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:00

Vind dat kootbeen er zo stijl bovenop staan...

Is dit ook gepruts nav een dagje knutselcluppen met kadaveronderdelen?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:01

Ik begrijp het niet, écht niet.

Een of andere amerikaan heeft na het bestuderen van een stel dode mustangpoten het licht gezien. Hij heeft een nieuw dogma, namelijk dat de hoeven van alle paarden ter wereld er moeten gaan uitzien zoals die hoeven. Anders zijn het slechte hoeven en moet er desnoods met geweld voor gezord worden dat ze er so gaan uitzien als hij predikt. Dit alles in het belang van het paard uiteraard.

Daarop heeft een belangrijk percentage van de Nederlandse mensen-met-paarden (echte paardenmensen kom je er eigenlijk niet tegen) besloten dat ze deze nieuwe leer gaan volgen. Ze beginnen ijverig in te hakken op de hoeven van hun dier, al dan niet met de hulp van iemand die een boek of 2 meer gelezen heeft dan zijzelf en dus expert is. En dus gaan al die hoefjes van de nederlandse polderpaarden, welk ras of grootte dan ook, er nu uitzien als die van de dode mustangs uit Arizona. Want dat is de enige weg naar het paarden-heil.

Een paard is niet slim genoeg om zelf te weten wat goed voor hem is, dus als hij minder goed loopt na de revolutionaire bekapping is dat gewoon omdat hij niet begrepen heeft dat zijn leven zojuist tengoede veranderd is. Want nu is hij eindelijk natuurlijk...

Mooi verhaaltje, maar niet heus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:09

"Pas eenheidsworstmethodes toe op onze Nederlandse paardenstapel en UNOX heeft in no-time een personeelstekort".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:13

Idinn, ik moest eerst echt drie keer kijken om te beseffen dat het paardenhoeven waren! Dit zijn allemaal foto's van na een natuurlijke bekapping. Ze zien er niet fijn uit en als je goed kijkt, zie je geen een rechte hoef, maar alleen scheve.